abs ringer
-
transportøren
- Car: Transporter T4 2,5tdi synkro lang 2003
abs ringer
Hei
Jeg har en T4 2003mod der abs ringen på høyre bakhjul er sprukket. Ser at den går an å få tak i uorginal. Er det samme type foran og bak? Har noen erfaring med å kjøpe abs-ringer over ebay?
Jeg har en T4 2003mod der abs ringen på høyre bakhjul er sprukket. Ser at den går an å få tak i uorginal. Er det samme type foran og bak? Har noen erfaring med å kjøpe abs-ringer over ebay?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: abs ringer
er det verdt arbeidet? Kan da ikke koste allverden originalt.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Det gjør den sikkert ikke inn til VW, men sist jeg skulle ha en så leverte bare Møller komplette drivknuter, med eller uten ABS ring.....Der Postmeister wrote:er det verdt arbeidet? Kan da ikke koste allverden originalt.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
-
Der Postmeister
- -

her var det ikke snakk om drivknute, men løs ring.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
transportøren
Har sjekket hos Møller, og de selger bare komplett drivaksling til ca 4500,-. På Mekonomen kunne de skaffe abs-ring til foran til ca 870,-
Er det samme abs-ring foran som bak?
Synes 4500,- er litt i meste laget når det bare er abs-ringen som er sund.
Ser ut som det er en hyggeligere pris via ebay, hvis det passer da...
Er det samme abs-ring foran som bak?
Synes 4500,- er litt i meste laget når det bare er abs-ringen som er sund.
Ser ut som det er en hyggeligere pris via ebay, hvis det passer da...
-
Der Postmeister
- -

Har du syncro da? Ringen der er vel støpt i akselen. 2wd har nok fortsatt laus.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
transportøren
Har synkro ja. Ringen er preset/krympet på drivleddet.
Begge mine bak er gåne.(syncro) Men foreløpig får di være sånn.Legg gjerne ut oppskrift på hvor du kjøper di og hvordan skifte di.Kjekt for oss andre å vite 
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
Der Postmeister
- -

transportøren wrote:Har synkro ja. Ringen er preset/krympet på drivleddet.
Jo flere opplysninger du oppgir om det du lurer på jo lettere er det å gi deg korrekte svar. Jeg har gått ut fra at ddu har 2wd når ikke annet står oppgitt.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
transportøren
skal si fra hvis jeg finner ut noeEven wrote:Begge mine bak er gåne.(syncro) Men foreløpig får di være sånn.Legg gjerne ut oppskrift på hvor du kjøper di og hvordan skifte di.Kjekt for oss andre å vite
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Jeg har 2 løse ABS ringer liggende. De er til 2wd og er til en 1997 mod. Hvis de passer så kan du få de til halv pris av det mekonomen skal ha.transportøren wrote:Hei
Skal ta et mål av de og legge ut bare jeg finner de igjen i all kaoset her
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
Noen som har byttet disse? Dvs, bare erstattet ringene? Jeg nekter å betale for nye drivaksler bare for en ring til 30 kroner.
Jeg finner masse info på tysk, men jeg sliter litt med å få med meg alt. Har aldri jobba med drivakslene før, bare bytta hjullager etc.
Har også So wird's gemacht hjemme, men orka ikke titte i den inatt. Spør her først, boka er jo også på tüsk...
Spørsmål:
0. Er det håpløst å gjøre dette selv uten masse spesialverktøy? Er det noen som vet om verksteder som tar jobben for en grei pris i Oslo/Akershus?
1. Må akselen av bilen? Eller kan man få det til bare ved å løsne navet?
2. Om akselen må ut, må det tappes noe olje først? (dette er syncro, og jeg vet ikke ennå hvilken ring det er (overtok bilen igår).
3. Er det mange skruer som må byttes (dvs engangs?)
4. Hvor varm må ringen være for å få den på? Har ikke tilgang til gass, fant en utub-snutt hvor gubben sa man kunne putte den i ovnen? Mulig? Hvor varmt/hvor lenge?
Funnet mange tråder om dette, men ingen med noen konklusjon på selvgjort.
Jeg finner masse info på tysk, men jeg sliter litt med å få med meg alt. Har aldri jobba med drivakslene før, bare bytta hjullager etc.
Har også So wird's gemacht hjemme, men orka ikke titte i den inatt. Spør her først, boka er jo også på tüsk...
Spørsmål:
0. Er det håpløst å gjøre dette selv uten masse spesialverktøy? Er det noen som vet om verksteder som tar jobben for en grei pris i Oslo/Akershus?
2. Om akselen må ut, må det tappes noe olje først? (dette er syncro, og jeg vet ikke ennå hvilken ring det er (overtok bilen igår).
4. Hvor varm må ringen være for å få den på? Har ikke tilgang til gass, fant en utub-snutt hvor gubben sa man kunne putte den i ovnen? Mulig? Hvor varmt/hvor lenge?
Mvh Øystein Theodor
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
07 Mazda 5
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Jeg har byttet startkransen på en Boble i 1976....det var bare å varme opp og slå inn på svinghjulet. Antar der er det du må gjøre med ABS-ringen.
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
ABS ringer til 30,- kr stk? Er det resirkelert plast du har fått pris på?Theodor wrote:Noen som har byttet disse? Dvs, bare erstattet ringene? Jeg nekter å betale for nye drivaksler bare for en ring til 30 kroner.
Spørsmål:
Disse koster nok opp i mot en halv til hel høvding pr stk.
For å få av disse så må du ta av drivakselen, Sett den i skrustikka, - Slå av yttre drivknuten, - varme opp ringen litt og slå den av, eller aller beste hvis du får trukket den av hvis den ikke er rustet aldeles fast. Eller som Reodor Felgen metoden. Ta vinkelsliperen og kapp ringen i to
Du behøver ikke bytte noen bolter hvis de ikke er slitne i umbrakosporet.
Men du må bytte mansjetten over drivknutene i samme slengen.
Tre den nye ABS ringen på og på med drivknuten, - fyll masse drivknute fett i en ny mansjett og monter drivakslen igjen.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
Så dette lar seg altså gjøre på syncro også ?
Fikk påpekt sprukket ring her forleden...skulle nesten tro det var en svakhet ?
-
Theodor
- -

Her er forresten videoen jeg sikta til. De lager visst ringer også, men har bare til Sharan.
http://www.youtube.com/watch?v=Z2H53JTL3uo
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... ng&_sop=15
http://www.youtube.com/watch?v=Z2H53JTL3uo
Jeg googla, og fant disse nå i farta:vwcoach wrote: ABS ringer til 30,- kr stk? Er det resirkelert plast du har fått pris på?
Disse koster nok opp i mot en halv til hel høvding pr stk.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... ng&_sop=15
Okai, så hele akselen må ut? Som sagt, renner det da ut no olje? Eller går det bra? Kompisen gjorde samme jobb på en V70 forrige måned, og han sa han bare hadde banket løs knuta, og latt resten av akselen henge? Det går ikke det,assa?vwcoach wrote: For å få av disse så må du ta av drivakselen, Sett den i skrustikka, - Slå av yttre drivknuten, - varme opp ringen litt og slå den av, eller aller beste hvis du får trukket den av hvis den ikke er rustet aldeles fast. Eller som Reodor Felgen metoden. Ta vinkelsliperen og kapp ringen i to![]()
Du behøver ikke bytte noen bolter hvis de ikke er slitne i umbrakosporet.
Men du må bytte mansjetten over drivknutene i samme slengen.
Tre den nye ABS ringen på og på med drivknuten, - fyll masse drivknute fett i en ny mansjett og monter drivakslen igjen.
Vet ei om det er en svakhet, bilen er jo 14 år gammel, så før eller siden gir jo ting seg? Greia er vel at det er relativt tynt gods, og dermed skal det lite til om det ruster under...daain83 wrote:Så dette lar seg altså gjøre på syncro også ?
Mvh Øystein Theodor
07 Mazda 5
07 Mazda 5
Re: Re: abs ringer
Min er "bare" 11 årTheodor wrote: Vet ei om det er en svakhet, bilen er jo 14 år gammel, så før eller siden gir jo ting seg? Greia er vel at det er relativt tynt gods, og dermed skal det lite til om det ruster under...
Sendt fra mobilen min.
-
california
- -

Spørs om knuten lar seg banke av uten at den blir ødelagt. Skiftet nettopp knuter på min, og for å si det slik: De hadde neppe funket å sette på igjen....
De satt noe inn i h......
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
-
Theodor
- -

Det kan altså høres ut som at det blir å sette bort jobben..
Får prøve å finne ut hvilket hjul det er, håper det bare er ett. Er ikke helt komfortabel med å demontere akslingen. Litt pysete på ting jeg ikke har gjort før.
Får tygge litt på det, overtok jo bilen i forgårs, har ikke akutt bruksbehov enda.
Får prøve å finne ut hvilket hjul det er, håper det bare er ett. Er ikke helt komfortabel med å demontere akslingen. Litt pysete på ting jeg ikke har gjort før.
Får tygge litt på det, overtok jo bilen i forgårs, har ikke akutt bruksbehov enda.
Mvh Øystein Theodor
07 Mazda 5
07 Mazda 5
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Bruker en bolten som "terss" så er knuten like fin etterpå, skru løs slik at aksel er ute av navet sett inn igjen senter bolt skru den så langt inn at den treffer akselen, teit opp til knuten kommer av.california wrote:Spørs om knuten lar seg banke av uten at den blir ødelagt. Skiftet nettopp knuter på min, og for å si det slik: De hadde neppe funket å sette på igjen....De satt noe inn i h......
Ved montering av ny ring så treng en ikke ta av knuten, en må bare løse av senterbolt, skru av calliper/bremseskive og løse nedre bærekule (slakke ned fjær eller avlastte) vippe ut knuten fjerne gammel ring og dunke inn på ny. For dem som har syncro så er ringene fremme lik ringen bak. Ref link til ebay så kan en kjøpe 4 ringer under 200,- fra england, rett i heimen uten MVA
Lykke til med bytte av ringer
Tor-Ole Olsnes
-
Theodor
- -

Der! Det var svaret jeg så etter! Takr&Bukr Torle!
Ingen varme nødvendig?
Ingen varme nødvendig?
Mvh Øystein Theodor
07 Mazda 5
07 Mazda 5
-
CarlOt2
- -

- Car: T1, 3 og 4 +Golf1
Hei.
De av dere som har opplevd dette med sprukket ABS-ring... Hvordan har dere oppdaget dette? Noen symptomer? Har det for eksempel vært typisk "ABS vibrasjon" i bremsepedalen da, selv uten hjullås ??
Jeg har nemlig slik vibrasjon i bremsepedalen i min T4 Syncro. Var å fikk påvist sprukket ABS-ring venstre bak på min bil..
Så da håper jeg at det bare er dette som feiler bilen (og ikke ABS-systemet sånn ellers som det er noe galt med..).
De av dere som har opplevd dette med sprukket ABS-ring... Hvordan har dere oppdaget dette? Noen symptomer? Har det for eksempel vært typisk "ABS vibrasjon" i bremsepedalen da, selv uten hjullås ??
Jeg har nemlig slik vibrasjon i bremsepedalen i min T4 Syncro. Var å fikk påvist sprukket ABS-ring venstre bak på min bil..
-
Theodor
- -

Ja, i prinsipp. Ved innbremsing i lav hastighet. Ikkeno problem i høye hastigheter...
Mvh Øystein Theodor
07 Mazda 5
07 Mazda 5
Jeg ble lurt av et verksted (og delvis av folk her inne) til å bruke mange tusen kroner til å bytte hele drivleddet som var helt i orden, pga sprekk i ABS ring
Da neste ring sprakk på andre siden var jeg på et litt mer seriøst verksted, og de byttet ringen løs for et par hundrelapper... At det lønner seg! Selvfølgelig!
Da neste ring sprakk på andre siden var jeg på et litt mer seriøst verksted, og de byttet ringen løs for et par hundrelapper... At det lønner seg! Selvfølgelig!
T3 1,6TD - 1990 - SOLGT
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
-
CarlOt2
- -

- Car: T1, 3 og 4 +Golf1
Sløkkas wrote: (...) å bruke mange tusen kroner til å bytte hele drivleddet som var helt i orden, pga sprekk i ABS ring
Du har vel kanskje 2wd du da ?! Etter det jeg har skjønt etter å ha lest her inne så må jeg med min Syncro 4wd av med drivaksling og så bytte drivknuten komplett med innstøpt ABS-ring... Altså ikke mulig å kun bytte ABS-ring...
Kan noen bekrefte det med Syncro og behov for å måtte bytte hele drivknute ? ? ($$$....argh