Blinklys-trøbbel

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
T5-Per
Car: T5 2008 102hk - og den er sprek nok for meg

Blinklys-trøbbel

Post by T5-Per »

Hei,

T5 Caravelle 2008-modell. Har hatt trøbbel med blinklyset: Setter på blinklyset for å blinke til høyre, blinklyset blinker på høyre side, bilen svinger, men når bilen er rettet opp, tar bilen av seg selv tre blink med venstre blinklys! Det er alltid oppretting etter krapp høyresving som fører til ekstra blinking til venstre, aldri motsatt (dvs aldri ekstra høyre-blinking etter blinking og krapp sving til venstre). ... Problemet ble rettet sist vinter ved at blinklyshendelen ble byttet. Da forsvant problemet helt. Nå har imidlertid problemet meldt seg igjen.

Noen som har vært borti dette og har tips? Det kan da ikke være nødvendig å bytte blinklyshendel en gang per halvår? Bilen har gått bortimot 15.000 km i mellomtiden.

Per Ivar
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Blinklys-trøbbel

Post by Neergård »

Har vært borti dette tidligere, og da har det vært hendelen. Det hender jo at nye deler har en defekt også.
Forsøk å slå av blinklys manuelt i de svinger det typisk tar tre blink i motsatt retning etterpå. Dersom det da aldri dukker opp vil jeg anta at årsaken er at hendelen spretter for langt unna når den slås av, og således aktiverer comfort-blink.
Ellers er det selvsagt mulig at det skyldes ledninger osv. men dette burde da dukke opp av og til om hendelen ikke er betjent også...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Samme på min. Hendelen som spretter for langt.

Prøver å styre det manuelt i stedet. Fungerer greit med det.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Dette er et ikke helt ukjent fenomen på enkelte T5. Problemet er som nevnt over at hendelen fjærer for langt tilbake når blinklyset skrur seg av automatisk. Ta kontakt med din VW-forhandler, de skal ha tilgang på TPI (teknisk produktinformasjon) fra fabrikken på dette. Repløsningen innebærer så vidt jeg husker å montere hendler fra en Polo. Hvis det ble montert standard T5-hendler ved siste reparasjon, så kan det være at det samme problemet har oppstått igjen.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
T5-Per
Car: T5 2008 102hk - og den er sprek nok for meg

Post by T5-Per »

Tusen takk for alle gode råd!
Årsaken til problemet er helt sikkert som flere her sier. Kabler er det ikke, da feilen utelukkende oppstår når hendelen fjærer tilbake når blinklyset skrur seg av. Det er bare dumt å måtte fikse dette to ganger. Derfor har jeg ikke lyst til å gi opp og betjene hendelen manuelt slik det ble foreslått ovenfor her. I krappe svinger er det jo dessuten greit å ikke måtte betjene mer enn rattet.

Så vidt jeg vet, ble det benyttet standard T5-hendel sist, ja. Det er for øvrig hendel med crusie control. Bilen er tyskimportert, men det skulle vel ikke ha noe å si.

Per Ivar
Post Reply