Kjøpsråd Caravelle Coach

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
mariuse34
Car: Jaguar XJ&

Kjøpsråd Caravelle Coach

Post by mariuse34 »

Hei folkens,

Jeg er en 28 år gammel, bilgal journalist (og biljournalist) som er på jakt etter en Caravelle Coach. Jeg hadde en caravelle coach 1991 1,6 diesel for 7 år siden som bomsebil i alpene. Dessverre skjærte motoren seg på grunn av et defekt kjøleanlegg på vei hjem.

Jeg kunne tenkt meg en coach igjen. Jeg liker bilen, synes de er morsomme å kjøre og trenger en skibil til vinteren og turbil om sommeren. Jeg hadde ingen erfaring med å skru før, men har siden den gangen skrudd masse på bmw`ene jeg har hatt og jeg har i tillegg en 1981 Jaguar XJ6.

Jeg er i utgangspunktet på jakt etter en 2,1 bensinmotor. har ikke så lyst på dieselvarianten igjen. litt skuddredd for den etter forrige runde :P

Men åpen for alle tips og råd. Jeg har ikke lyst på en T4. Det er T3, og særlig coachen som har smeltet mitt hjerte kan du si!
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Re: Kjøpsråd Caravelle Coach

Post by bjørn53 »

Det er jo bare tulle forskjell melom en coach og en caravelle. Spesielt ettersom bilen er blitt så gammel at den har gått gjennom noens hender. En caravelle med litt utstr er en vell så bra bil og gamle coacher kan ha blitt ribbet. Husk dette er biler som er mellom 20 og 30 år. Det jeg vil ha sett etter på bilen er støydemping i gulvet og utstyr.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
mariuse34

Post by mariuse34 »

Det jeg likte med Coachen var fangerne foran og bak, listene på siden og at det virket som den var litt lavere enn en vanlig caravelle. Pluss kapteinstolene med armlene. Men om dette er enkle saker å ettermontere så er jeg absolutt åpen for en vanlig Caravelle og!
OddN
-
-

Post by OddN »

Det er mye sant i det som Bjørn sier, det viktigste nå når disse bilene begynner å bli 20-30år er å finne en i god stand, enten det er en C, GL, Coach eller whatever. Disse bilene har jo etterhvert blitt beheftet med diverse rustproblemer, og det å finne et så bra karosseri som mulig bør etter mitt skjønn veie tyngst, med mindre det er spesialutgaver (Bluestar, Carat, LLE osv) du er ute etter... Da veier jo orginaliteten tyngst. Når du har funnet et ok karosseri, så kan det meste ettermonteres, det være seg Coach/Carat-planker og støtfangere, servo, andre fjærer og ikke minst interiør.

Men når det er sagt så er det fremdeles mulig å finne en fin Coach, bare man har litt tålmodighet...
mariuse34

Post by mariuse34 »

Det skal sies at jeg ikke har dårlig tid. Jeg har en BMW 523iat 99`modell jeg kjører til vanlig og en Jaguar XJ6 som snart skal hellakkeres (bare jeg finner en billig og flink lakkerer). Jeg er og i prosessen med å kjøpe meg en BMW til. Dama er drittlei, men jeg er bilgal! Så det blir noe a la en coach på meg. Trenger det som en kombi-bruksbil om dere skjønner. Dessuten har jeg innmari gode minner fra den jeg hadde.

Hvor er det jeg må se etter/se opp for rust? Er det noen andre typiske feil jeg må se etter. Jeg begynner å ha gjort en del arbeid a la radiatorbytte, forstillingsbytte, litt elektrisk og sånn, men har ikke gjort større ting som motorbytte og girkassebytte. Jeg har heller ikke lært meg å sveise foreløpig, men er åpen for det.
OddN
-
-

Post by OddN »

Når det gjelder rust så er t3'en en ærlig bil. Det er stort sett synlig rust, og da spesiellt i alle karosseriskjøtene. Deretter er kanaler og jekkfester utsatt. Stigtrinn foran og under skyvedør kan også være angrepet. Har også vært borti rust mellom frontplate og kollisjonsbjelken innenfor støtfangeren. Men før det ruster her så er det nok synlig rust mange andre steder også.
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

mariuse34 wrote:Det jeg likte med Coachen var fangerne foran og bak, listene på siden og at det virket som den var litt lavere enn en vanlig caravelle. Pluss kapteinstolene med armlene. Men om dette er enkle saker å ettermontere så er jeg absolutt åpen for en vanlig Caravelle og!
Smaken er som baken den har i hvertfall 2 sider. Jeg forstår at du ønsker noe stæsj. Har du sett igjennom biler tilsalgs tråden her på forumet.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
mariuse34

Post by mariuse34 »

Jepp, men det meste ser ut til å være solgt så langt jeg kan forstå?

Og smaken er forskjellig. Men man liker hva man liker.
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Jeg har en Coach som er ombygd til Reimo camper.Den har bensin 2,1 og automat,men har vært manuell giret før.Altså grei å bygge om igjen til manuell.Jeg holder på å ta rusten nå.Den er gull metalic,men trenger å lakkeres for å bli fin.Den har litt ekstra som senkesett,18" felger,vippevinduer i framdører.
Jeg har også en blå Coach som kan fikses opp.Det sitter nå en 2,9 Fordmotor i den som ikke går.Jeg kan lett bygge den tilbake til orginal 2,1.Ring meg så kan vi bli enige om noe.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Ang. rust så er også beltefestet i fremre hjulkasse et utsatt sted og oppi hjørnet inni hjulkassa.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Stigtrinn ved fordørene er også utsatt for rust. Men de er vel noe av det som er enklest å sveise opp igjen på en T3. Rust i plateskjøtene er mye mer omfattende å få reparert skikkelig og varig.

Når det gjelder 2,1-literen så er det to ting du bør sjekke grundig. Det ene er kjølevæskelekkasjer. Kjøleproblemer på T3 har du jo erfaring med. I tillegg til alle de stedene du kan få lekkasjer på T3 med dieselmotor, så vil vannboxeren før eller seinere begynne å lekke mellom topplokket og kjølekappa rundt sylinderne. Se etter spor av kjølevæske rundt gummipakningene mellom blokka og toppene. Det er ikke bare selve pakningen som blir dårlig, men godset i toppen blir tæret bort. Så dette blir gjerne en litt omfattende reparasjon. Det andre du bør være oppmerksom på er rådebank. Lagerskålene til rådelagerne i 2,1-literen har samme delenummer som til boble. De er ikke så holdbare i denne motoren hvis det blir slurvet med oljekvalitet og oljeskiftintervaller. Lyden av rådebank i denne motortypen kan være lett å forveksle med ventiltikking. Vær obs på slik tikking og tegn til dårlig oljetrykk ved varm motor.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
mariuse34

Post by mariuse34 »

Fortsatt på jakt etter en Coach etc. Makspris 25`
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Ta kontakt på 48272232.Jeg har kanskje noe for deg.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Post Reply