Diesel renner tilbake

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
jensen5
Car: t4 1996 2,5 tdi
Phone: 40414323

Diesel renner tilbake

Post by jensen5 »

Hei :)
Har en Transporter 2,5 tdi 2005 mod.
Er veldig tungstartet, må file ca 1 minutt før den starter når den har statt parkert i mer en 1 time. Har funnet ut at diesel renner tilbake. Når jeg parkerer i unnabakke starter bilen med en gang. Har byttet dieselfilter og sjekket slanger i mottorrommet, men ser ingen lekkasjer. Bilen ryker og voldsomt mye i perioder, men bruker ingen olje av betydning. Bilen er gått ca 300 000 km, men motorn går veldig fint.
Noen som har noen gode ider hva jeg kan sjekke??
Fikk et tips om at jeg kunne kjøpe en liten elektrisk pumpe og montere på før diesefiltret og da ville den pumpe fram diesel til filtret når jeg slår på tenningen. Men vet ikke om dette er noen god ide?
rs
-
-

Re: Diesel renner tilbake

Post by rs »

Du har alt ei elektrisk pumpe i tanken din ( den går vær gang du skrur på tellingen) . Symptomene du beskriver kan også komme av at ei dyse lekker. Da lekker det diesel ned i sylinderen og slipper luft inn i systemet.
Transporter T5 2.5 TDI
Multivan T5 2.5 TDI

link til T5 deler jeg har til overs.
viewtopic.php?f=7&t=29443
Tunhøvdingen
Car: T4 1995 syncro 2,4 turbo
Phone: 91517327

Post by Tunhøvdingen »

Tenker det er sprekker innvendig i topplokket ditt, kan nok muligens sees hvis dyser demonteres og det undersøkes godt rundt disse Topplokket ditt har innevndige kanaler der dieseltilførselen går til dysene.
jensen5
Car: t4 1996 2,5 tdi
Phone: 40414323

Post by jensen5 »

Hei.
Takk for gode tips så langt :D

Er det mye jobb å demontere dysene på denne bilen og kan man eventuelt sjekke sjøl om dysene lekker? Eller må jeg inn på verksted for å få dette gjort?
Har nettopp skiftet glødeplugger på den, men la ikke merke til hvor dysene sto.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Dysene sitter inni motoren, under toppdekselet. Dette er ikke bare enkle dyser, men pumpedyser som har hver sin høytrykkspumpe bygd sammen med dysa. Pumpeelementet i dysa er drevet av kamakselen, og lager et innsprøytingstrykk på over 2000 bar. Det er vel ikke sikkert det er så enkelt å feilsøke på dette, jeg tror kanskje jeg ville brukt merkeverksted til dette.

Det er nok ikke nødvendig å demontere kamakselen for å få ut dysene, men vippearmene må av. Vippearmsakslene og dysene pleier å være festet med strekkbolter som må skiftes hver gang og trekkes til med korrekt prosedyre. Det sitter vel en justeringsskrue i koblinga mellom pumpedysa og vippearmen, men jeg vet ikke noe om hvordan denne skal justeres. Jeg tviler på om det er så lett å se feil på pumpedysa med det blotte øye. Jeg vil ikke anbefale deg å begynne å skru på dette hvis ikke du har litteratur som beskriver nøyaktig hvordan det skal gjøres, og litt peiling på dieselinnsprøyting.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply