Ekstra utstyr for camping i vinter

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Øystein
-
-
Car: T3 85 JX ukjent camper

Ekstra utstyr for camping i vinter

Post by Øystein »

Tenkte å prøve meg på noen turer i høst og vinter. Det begynner allerede å bli litt kaldt, så noe må gjøres! Noen forslag til vinter forberedelser for å holde kulda ute? Bilen er isolert i alle vegger.

Jeg ser for meg doble vinduer på siden og bak, avtagbare matter (innvendig) til frontruta og dørene foran. Også er jeg usikker på hva slags varmeløsning som er best. Gass, diesel, til vann eller luft og hvordan jeg kan få isolert ståhøyde under hevetaket..

Noen som har noen ideer eller deler til salgs?

Har relativt stramt budsjett:) (eber til 5000 er uaktuelt)

Ø
Øystein

Selges:

Campingbil med vippetak - 1985 T3 1,6TD:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41889694
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Re: Ekstra utstyr for camping i vinter

Post by bjørn53 »

Jeg har tenkt litt på dette og. Tror ikke en t3 blir noe annet en et motorisert telt om du ikke har varme å pøse inn. I gamle camping vogner står det ofte et varmeanlegg som kan gjenbrukes. Truma har en gass drevet radiator og en gass kanon. Men det medfører en god del arbeid og hull i bilen. Kanskje den enkleste måten ville være et fortelt og en gassvarmer som stenges om natten. :D

HappyT3 ser ut til å ha en del erfaring.
Last edited by bjørn53 on 28 Aug 2012, 11:40, edited 1 time in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

For å isolere rundt duken i hevetaket er det noe som dette som er nødvendig :http://www.vwbusshop.de/epages/GuenzlCl ... /251800001 Denne er til Westfalia, om den passer til din bil vet jeg ikke. Jeg tror den også vil passe til min Reimo men sikker er jeg ikke. Det hadde vært interesant om noen hadde en slik så vi kunne få testet den på en Reimo.
Jeg har Eber i min. Hadde batteriet vært OK så hadde jeg hatt grei temperatur i bilen hele natten på Tinn, men det var bare strøm til 1 times drift. Justkampers har (hatt) et slikt sett http://www.justkampers.com/shop/motorho ... 12748.html også for T3 men nå klarte jeg ike å finne det, bare til T1, T2, T4 og T5 og så er det en viktig ting, en tjukk sovepose.... Selv jeg, som har toppmodellen til Biltema :shock: har for kald sovepose.
Øystein
-
-

Post by Øystein »

Marius: ser ikke ut som den passer på min. Min er hengslet på siden..

God sovepose er et must!

Noen formeninger om hva som er best av gass eller diesel varmer? Og via vann eller direkte til luft?
Øystein

Selges:

Campingbil med vippetak - 1985 T3 1,6TD:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41889694
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Post by T4Jan »

Det jeg har gjort er å strippe hele bilen innvendig og isolert alt av vegger, gulv og tak.
På vinduene bak har jeg sota plexiglass fra solarplexius i tillegg til gardiner. Når vi er i bilen om kvelden så merker jeg at det er kaldere mellom gardinene og plexiglasset. Og enda kaldere mellom plexiglasset og ruta, så dette funker bra.
På vinduene framme bruker jeg 10mm matter fra biltema som jeg har kuttet slik at de passer til vinduene. 3 matter til frontvinduet og ei matte pr dør. Disse mattene har lim på den ene siden og der har jeg limt fast samme stoffet som er brukt på gardinene. Nesten øverst på mattene har jeg montert sugekopper slik at de fester seg til vinduene.

Om kveldene når det blir kjølig så lar vi bilen gå ca 20 min på tomgang slik at vi både får litt varme i bilen samt lade forbruksbatteriet.
Dette fungerer veldig greit ned til ca 0 grader.

Får å utvide camping sesongen skal jeg gå til innkjøp av en eberspacher i tillegg. Den går på diesel og varmer cupeelufta og ikke kjølevannet. Må lage 2 små hull i bånn av bilen for litt luft inn og eksos ut.
Med den varmeren så blir det enklere å tørke opp lufta i bilen hvis det regner og klærne er litt fuktige.

Når varmeren er montert så får jeg sjekke hvor kaldt det kan bli ute, uten at jeg fryser. Jeg nekter å ligge i sovepose :-)
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Har liggi i dyne i T4 uten ekstra tiltak eller varme i -15. Hadde varme vifte i bilen, til vi la oss, men denne bråket for mye. Var litt rått i bilen når vi våknet, men super fornøyd. Liker heller ikke sovepose :mrgreen:
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

Den som leter finner ingenting men den som leter etter noe annet han finner: Her er isoleringsmatte i 1,6m bredde. Du trenger ca 1,4+3,5+1,4=6,3m a 230Nkr/m= 1450kr så da er det bare å klippe og tilpasse. http://www.vwbusshop.de/epages/GuenzlCl ... /333000093 Og her har de til fremre ruter.
Finnes det Eber/Webasto for vannvarming i så små størrelser at de passer i en T3? Jeg har tillgang på brukte men de er på rundt 25.000watt så det blir litt overkill. Min er faring er at det blir veldig mye fortere kaldt med en luftvarmer enn en vannvarmer og dermed må luftvarmeren gå nesten hele tiden.
T4Jan
-
-

Post by T4Jan »

Buss Marius wrote:Den som leter finner ingenting men den som leter etter noe annet han finner: Her er isoleringsmatte i 1,6m bredde. Du trenger ca 1,4+3,5+1,4=6,3m a 230Nkr/m= 1450kr så da er det bare å klippe og tilpasse. http://www.vwbusshop.de/epages/GuenzlCl ... /333000093 Og her har de til fremre ruter.
Finnes det Eber/Webasto for vannvarming i så små størrelser at de passer i en T3? Jeg har tillgang på brukte men de er på rundt 25.000watt så det blir litt overkill. Min er faring er at det blir veldig mye fortere kaldt med en luftvarmer enn en vannvarmer og dermed må luftvarmeren gå nesten hele tiden.
Her er det noe som skurrer for meg. En luftvarmer trenger vel kun litt strøm og diesel for å fungere mens en vannvarmer varmer opp vannet i radiatoren og man trenger da å starte opp bilen og sette på vifta for at den skal gi varme.
Derfor er det luftvarmer som er best til camping og vannvarmer best når man kjører for å få hurtig oppvarming av motor.
Eller er jeg helt på jordet nå?
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

T4Jan wrote:
Buss Marius wrote:Den som leter finner ingenting men den som leter etter noe annet han finner: Her er isoleringsmatte i 1,6m bredde. Du trenger ca 1,4+3,5+1,4=6,3m a 230Nkr/m= 1450kr så da er det bare å klippe og tilpasse. http://www.vwbusshop.de/epages/GuenzlCl ... /333000093 Og her har de til fremre ruter.
Her er det noe som skurrer for meg. En luftvarmer trenger vel kun litt strøm og diesel for å fungere mens en vannvarmer varmer opp vannet i radiatoren og man trenger da å starte opp bilen og sette på vifta for at den skal gi varme.
Derfor er det luftvarmer som er best til camping og vannvarmer best når man kjører for å få hurtig oppvarming av motor.
Eller er jeg helt på jordet nå?
Ja du er helt på jordet. :D En vann varmer trenger ikke å være koblet til motorens kjølesystem, men den kan være koblet til. For eks ei campingvogn med sentralvarme varmer opp vann som sirkulerer rundt i radiatorer.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
T4Jan
-
-

Post by T4Jan »

:D Men da er jeg iallefall på det rette jordet. :D
For det er vel ikke mange som har sentralvarme i en T3/T4.
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Isolasjon og varme er en viktig ting men husk også god ventilasjon. Jeg tror jeg har slitt mer med dårlig ventilasjon og varme enn at det blir for kaldt. Det har hendt at vi har overnattet utenfor camping og da har man ikke mulighet å åpne vinduer eller slå opp hevetaket med tanke på sikkerhet/innbrudd. Og det kan bli ekstremt varmt og veldig lite luft i en bil med god isolasjon og alt for lite ventilasjon.

På campingplasser pleier vi å bruke en helt vanlig liten varmeovn som går på 220. Eberspacer er alt for brokete for å sove mens en vanlig varmeovn er helt stille :)
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

T4Jan wrote::D Men da er jeg iallefall på det rette jordet. :D
For det er vel ikke mange som har sentralvarme i en T3/T4.
Kanskje ikke i t3, men t4 har mere plass.
Last edited by bjørn53 on 02 Sep 2012, 23:01, edited 1 time in total.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

martins.macs wrote:Isolasjon og varme er en viktig ting men husk også god ventilasjon. Jeg tror jeg har slitt mer med dårlig ventilasjon og varme enn at det blir for kaldt. Det har hendt at vi har overnattet utenfor camping og da har man ikke mulighet å åpne vinduer eller slå opp hevetaket med tanke på sikkerhet/innbrudd. Og det kan bli ekstremt varmt og veldig lite luft i en bil med god isolasjon og alt for lite ventilasjon.

På campingplasser pleier vi å bruke en helt vanlig liten varmeovn som går på 220. Eberspacer er alt for brokete for å sove mens en vanlig varmeovn er helt stille :)
Hva med vanlig takluke da?
Sikkerhet. Hvorfor slår du ikke opp taket. Vil du ikke tiltrekke deg oppmerksomhet?
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

bjørn53 wrote:
martins.macs wrote:Isolasjon og varme er en viktig ting men husk også god ventilasjon. Jeg tror jeg har slitt mer med dårlig ventilasjon og varme enn at det blir for kaldt. Det har hendt at vi har overnattet utenfor camping og da har man ikke mulighet å åpne vinduer eller slå opp hevetaket med tanke på sikkerhet/innbrudd. Og det kan bli ekstremt varmt og veldig lite luft i en bil med god isolasjon og alt for lite ventilasjon.

Sikkerhet. Hvorfor slår du ikke opp taket. Vil du ikke tiltrekke deg oppmerksomhet?
Takluke hjelper hvis det er vind ute men hvis det er helt vindstille så hjelper det lite. Det samme også med taket. Dette gjelder jo mest når man er litt lengre sør. I Norge går det fint men i land med litt plussgrader kan det bli ganske ubehagelig å sove i en godt isolert bil.

Problemet med takluke og taket oppe er også hvis det begynner å reine. For et par år siden når vi var i Kroatia var det skikkelig uvær flere netter på rad og da måtte alle vinduene og lukene lukkes. Det ble ekstremt varmt og lite luft.

Sist når vi reiste til Tyrkia pleide vi å holdet bakluke åpent. Det fungerer greit så lenge man overnatter på camping.

Jeg har planer å montere inn en stillegående vifte som kunne hjelpe med å få litt bedre luft sirkulasjon i bilen.
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

http://www.vwbusshop.de/epages/GuenzlCl ... 255000003F
Disse er fine for å få litt luftsirkulasjon, samtidig som de er innbruddsikre, har hatt på framdørene selv et par år.
Finnes til framdørene, og 50/50 skyveruter.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

martins.macs wrote:
bjørn53 wrote:

Takluke hjelper hvis det er vind ute men hvis det er helt vindstille så hjelper det lite. Det samme også med taket. Dette gjelder jo mest når man er litt lengre sør. I Norge går det fint men i land med litt plussgrader kan det bli ganske ubehagelig å sove i en godt isolert bil.

Problemet med takluke og taket oppe er også hvis det begynner å reine. For et par år siden når vi var i Kroatia var det skikkelig uvær flere netter på rad og da måtte alle vinduene og lukene lukkes. Det ble ekstremt varmt og lite luft.

Sist når vi reiste til Tyrkia pleide vi å holdet bakluke åpent. Det fungerer greit så lenge man overnatter på camping.

Jeg har planer å montere inn en stillegående vifte som kunne hjelpe med å få litt bedre luft sirkulasjon i bilen.
Disse er jo laget for å lufte. http://biltema.no/no/Bat/VVS/Ventilasjo ... eri-25518/
De er laget for båt, og bygget slik at luft som passerer skaper undertrykk. Først og fremst skal de lufte når båten ligger i ro. Usikker på om de kan moddest slik at de henger på drifts batteriet.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
T4Jan
-
-

Post by T4Jan »

Ja, ventilasjon er viktig for å ha god inneluft.
Jeg kan få friskluft på flere måter i min T4. Sidevinduene har vindavvisere så jeg kan åpne dem ca 5 cm selv om det regner. I tillegg har jeg takluke.

Jeg har også mekka til 2 ekstra løsninger.
Første er en krok på bakluka som gjør at den kan stå med 5 cm åpning og i tillegg er låst.

Løsning nr2 er ei 80mm pc vifte jeg har montert i motor rommet (på T4) som gir friskluft inn de vanlige kanalene i dashbordet. Har montert denne via en bryter. Den trekker ca 0.2A.
Dette fungerer helt ypperlig, spesiellt hvis man vil ha alt av dører og vinduer stengt pga mygg eller tyveri. Man kan i tillegg sette på viftestyring til 100 lappen, for å minske støy og strømforbruk hvis man vil det. Den kan gå på halv fart for å gi nok friskluft for 2 voksne personer.

En godt isolert bil med sota ruter er deilig om sommeren også. Når man våkner om morgenen og sola steiker på bilen har vi det fremdeles relativt kjølig innvendig.
Vi har en bil som er godt isolert og en uisolert, begge med sota vinduer og den isolerte er betydelig mere behagelig i forhold til temperatur både når det er kaldt og når sola steiker på bilen.
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

Hei,
ventilasjon er viktig, takluka har jeg alltid oppe og takluka har høye sidevegger og lokket dype kanter slik at det regner ikke inn ved moderat åpning. Kombinert med skyvevindu så er det luft nok. Har også vippevinduene opp på sommer, eventuellt skyvedøra åpen hvis fortelt på plass.

Har vurdert å kjøpe liggeunderlag (helst hvite) og formskjære disse etter rutene, slik at disse kan trykkes på plass for vinterisolering når bilen er parkert. Tror dette vil hjelp mye.
Vegger og dører er isolert med glava og en isoporlist i bunnen for å unngå fuktighet i glava`n.

Ett viktig poeng (vintercamp) er et klassisk liggeunderlag oppå madrassen, skumgummimadrassen vil suge varmen ut av kroppen, med liggeunderlag så holder du varmen.

For varme har jeg valgt Gass (trumatic), dette er fordi den bruker lite strøm og strømforbruk er alfa omega på villcamp (Nå endret til Fricamp, se i bunnen *A). Har ikke fått testet Trumatic`en på vinterøvelse (-10 til -20 grader), får håpe på kaldt vinter i år.
Kommer ikke til å sove med trumatic`en igang, bare varme opp salongen før man går til sengs, og varme opp til frokost.
Med 220V tilgjengelig så bruker jeg en liten oljefyllt radiator (1000W), holder såvidt plussgrader i cabinen når det kryper ned mot -20 grader, og det holder.
Ved ekstreme forhold så bruker jeg to soveposer, og ullstilongs, ullgenser og lue (lua er viktig). Jo mere kuld, jo mere uld, eller no` :wink:

På dag og kveld (høst /vinter) er den beste varmen bål (Pyrocampers), null i strømforbruk og høy effekt.

*A) Endring, etter innspill så går jeg bort fra ordet Villcamp, dette er tydeligvis ett belastet ord, betegnelsen som bør brukes er Fricamp; det vil si overnatting etter allemansrettens regler, og i vårt (Pyrocampers) tilfelle er det denne vi følger, altså allemansretten, både på turer i og utenfor bålsesongen :wink:
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Øystein
-
-

Post by Øystein »

Har kjøpt gass-vann varmer fra en campingvogn med el-varmekolbe og varmeveksler til varmtvann i vasken. Valgte dette fordi jeg fikk mest for penga og fordi jeg innbiller meg at dieselvarmer bråker mer.

Planen er å lage til en egen radiator med støysvak vifte, og kraner for å åpne til kjølevannet så den også kan funke som motorvarmer. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal lage et adskilt system med egen ekspansjonstank og varmeveksler mellom, eller utvide kjølevannet..

Sjekker pris på doble vinduer og matter til innvendig i front (frykter ubehagelige priser) -si fra om du vet om noe brukt.
Øystein

Selges:

Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

I eldre nordiskproduserte busser var det radiatorer langs alle veggene. Pga hjulbuer og annet så finnes disse i lengder på under meteren og opp til ca 5m. Dersom du drar til en busshugger så kan du sikkert få tak i en for en billig penge. Denne kan du plasere på framveggen under/forran baksetet. Hadde du skrevet i avataren din hvor du bor så hadde jeg kunnet tipse om noen nær deg.
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Øystein wrote:Har kjøpt gass-vann varmer fra en campingvogn med el-varmekolbe og varmeveksler til varmtvann i vasken.......
Du er kjapp....... er ute etter noe sånt sjøl. Tips meg om du ser noe sånt. Ta noen bilder, så vi får seeeee. :D
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Øystein
-
-

Post by Øystein »

Buss Marius wrote:I eldre nordiskproduserte busser var det radiatorer langs alle veggene. Pga hjulbuer og annet så finnes disse i lengder på under meteren og opp til ca 5m. Dersom du drar til en busshugger så kan du sikkert få tak i en for en billig penge. Denne kan du plasere på framveggen under/forran baksetet. Hadde du skrevet i avataren din hvor du bor så hadde jeg kunnet tipse om noen nær deg.
Busshugger! Det må jeg sjekke ut!
Jeg holder til mellom hurum-hurdal-førde-fyresdal :P Kanskje mest i oslo-hurdal (30 min nord for gardermoen. Vet do om noen i nærheten?
bjørn53 wrote:
Øystein wrote:Har kjøpt gass-vann varmer fra en campingvogn med el-varmekolbe og varmeveksler til varmtvann i vasken.......
Du er kjapp....... er ute etter noe sånt sjøl. Tips meg om du ser noe sånt. Ta noen bilder, så vi får seeeee. :D
Bare å se etter billige campingvogner eller vogner som hugges på finn.no!
Øystein

Selges:

Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

Busshugger! Det må jeg sjekke ut!
Jeg holder til mellom hurum-hurdal-førde-fyresdal :P Kanskje mest i oslo-hurdal (30 min nord for gardermoen. Vet do om noen i nærheten?

Oppland Metall i Raufoss/Hundalen/Gjøvik er norges største på hugging av busser de har sikkert noe i riktig lengde, eller en lengde som kan kappes.
kris88
Car: VW T3 California, VW golf syncro

Post by kris88 »

Hva med å kjøpe et lite stillegående aggregat og ha en vanlig varmeovn inne i bilen?

http://www.engrosservice.no/aggregater/ ... ensin.html
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Buss Marius wrote:Busshugger! Det må jeg sjekke ut!

Oppland Metall i Raufoss/Hundalen/Gjøvik er norges største på hugging av busser de har sikkert noe i riktig lengde, eller en lengde som kan kappes.
Image

Oppland Metall: denne satt på en ledd buss.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Post Reply