Ikke strøm frem til innslaget på starter
-
Mike Sierra
- -

- Car: t5
Ikke strøm frem til innslaget på starter
På en 91 2,4D får jeg ikke strøm frem til starterinnslaget. Bilen starter ved å trille i gang og ved å koble strøm direkte på innslaget. Ingen ødelagte sikringer.
Er det et rele jeg burde sjekke eller har noen et annet tips?
Er det et rele jeg burde sjekke eller har noen et annet tips?
MS
Skrotnisse
Skrotnisse
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Re: Ikke strøm frem til innslaget på starter
hvordan har du funnet ut at du ikke har strøm til starterinnslaget? Har du målt med voltmeter? hvor har du referanse (jordingsnivå) fra?
Når du kobler strøm direkte på innslaget, tenker du da inn eller utgang fra innslagsreleet?
Slår releet på starteren når du betjener nøkkelen?
Om du gir svar på disse spørsmålene er det straks mye mindre du kan/trenger å sjekke.
Når du kobler strøm direkte på innslaget, tenker du da inn eller utgang fra innslagsreleet?
Om du gir svar på disse spørsmålene er det straks mye mindre du kan/trenger å sjekke.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Mike Sierra
- -

Tyst når nøkkel vris om. Drar av kabelsko på på starter og setter på en løs kabel, legger denne på batteriet- bil starter. Ergo i mitt hode ikke strøm frem til innslaget.Neergård wrote:hvordan har du funnet ut at du ikke har strøm til starterinnslaget? Har du målt med voltmeter? hvor har du referanse (jordingsnivå) fra?
Hvor sitter releet?
MS
Skrotnisse
Skrotnisse
-
Neergård
- -

Re: Re: Ikke strøm frem til innslaget på starter
Du drar av den lille kabelen? Det er styrestrømmen på innslagsreleet, som da altså sitter på selve starteren. Den lille sylinderen på starteren.Mike Sierra wrote:Tyst når nøkkel vris om. Drar av kabelsko på på starter og setter på en løs kabel, legger denne på batteriet- bil starter. Ergo i mitt hode ikke strøm frem til innslaget.Neergård wrote:hvordan har du funnet ut at du ikke har strøm til starterinnslaget? Har du målt med voltmeter? hvor har du referanse (jordingsnivå) fra?
Hvor sitter releet?
Da ville jeg forsøkt el-del på tenningslås.
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård
Et poeng her er som Neergård nevner?
Spørmålet er om starteren slår inn ved å koble strøm på den minste kontakten på innslagsreleet.
Her kan du koble på en ledning provisorisk nede først og koble (tøtsje) plusspolen for å se om den starter da?
(kobler du til batteriet først, er det fare for å kortslutte nedi motorrommet hvor det er trangt).
Det beste er å ha to ledninger, en til starteinnslag og en til batteriet, og så koble dem sammen ved å dytte dem sammen eller med en trykkbryter på leningen for så slippe gnistring på/ved batteriet. Det kan si "puff", bare for å ha nevnt det. Bruk briller om du skal "gnistre" ved batteriet!
Eller gjør det sikkert som nevnt over.
Ganske sannsylig, da innslagsreleene hiólder lengre enn både børster i starteren og kontakter i tenningslåsen.
En gjenganger som jeg har registrert her i forumet er bakstykket på tenningslåsen. Det er skiftet på min 92-modell. Det er vel en reservedel som bør være med på tur, om man skal sikre seg?
Noen setter inn egen startbryter, men det er jo andre kontakter inne tenningsbryteren som kan være for mye slitt, så det bør skiftes uansett, om det er mer eller mindre defekt.
Overkommelig pris også etter det jeg husker,
Spørmålet er om starteren slår inn ved å koble strøm på den minste kontakten på innslagsreleet.
Her kan du koble på en ledning provisorisk nede først og koble (tøtsje) plusspolen for å se om den starter da?
(kobler du til batteriet først, er det fare for å kortslutte nedi motorrommet hvor det er trangt).
Det beste er å ha to ledninger, en til starteinnslag og en til batteriet, og så koble dem sammen ved å dytte dem sammen eller med en trykkbryter på leningen for så slippe gnistring på/ved batteriet. Det kan si "puff", bare for å ha nevnt det. Bruk briller om du skal "gnistre" ved batteriet!
Eller gjør det sikkert som nevnt over.
Ganske sannsylig, da innslagsreleene hiólder lengre enn både børster i starteren og kontakter i tenningslåsen.
En gjenganger som jeg har registrert her i forumet er bakstykket på tenningslåsen. Det er skiftet på min 92-modell. Det er vel en reservedel som bør være med på tur, om man skal sikre seg?
Noen setter inn egen startbryter, men det er jo andre kontakter inne tenningsbryteren som kan være for mye slitt, så det bør skiftes uansett, om det er mer eller mindre defekt.
Overkommelig pris også etter det jeg husker,
Torbo
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Her er det ikke relee, strøm går via tenningslåsen og ned til innslaget.Mike Sierra wrote:Tyst når nøkkel vris om. Drar av kabelsko på på starter og setter på en løs kabel, legger denne på batteriet- bil starter. Ergo i mitt hode ikke strøm frem til innslaget.Neergård wrote:hvordan har du funnet ut at du ikke har strøm til starterinnslaget? Har du målt med voltmeter? hvor har du referanse (jordingsnivå) fra?
Hvor sitter releet?
Relee eller kontaktorer benyttes der man ikke ønsker eller kan kjøre effeken gjennom brytere ol.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Neergård
- -

Innslagsreleet på starteren er jo releet i denne sammenhengen.Tom Bringsvor wrote:Her er det ikke relee, strøm går via tenningslåsen og ned til innslaget.Mike Sierra wrote:Tyst når nøkkel vris om. Drar av kabelsko på på starter og setter på en løs kabel, legger denne på batteriet- bil starter. Ergo i mitt hode ikke strøm frem til innslaget.Neergård wrote:hvordan har du funnet ut at du ikke har strøm til starterinnslaget? Har du målt med voltmeter? hvor har du referanse (jordingsnivå) fra?
Hvor sitter releet?
Relee eller kontaktorer benyttes der man ikke ønsker eller kan kjøre effeken gjennom brytere ol.
Frode Neergård
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Biler med automatgir har et rele som sitter på sikringstavla. Det gjør at bilen bare starter i park og nøytral. Men siden det tydeligvis er mulig å trille i gang den omtalte bilen, kan vi vel gå ut fra at det er snakk om manuell girkasse her. Da går ledningen innom sikringsboksen på vei fra tenningsbryteren til innslagsreleet på startmotoren, men i sikringsboksen sitter det bare ei kobberskinne der hvor releet til automatbiler skal sitte. Mål om du har spenning på rød/sort ledning ut av tenningsbryteren når du vrir nøkkelen i startposisjon. Jeg blir ikke veldig overrasket hvis det viser seg at tenningsbryteren er defekt. Forresten, hvis det er montert alarm i bilen, kan ledningen være klippet og koblet innom et rele innvendig i alarmsentralen.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Mike Sierra
- -

Rød/sort ledning har spenning ut fra starter, så det er muligens et kabelbrudd, skal prøve å trekke ny.
MS
Skrotnisse
Skrotnisse
Hvis jeg skulle forsket på dette ville jeg funnet fargene på de ledningene bak tenningslåsen og tjukoblet dem for å se om staterinnslaget slo inn.
Da får du ytterligere bekreftet om bakstyllet på tenningslåsen er defekt.
Men jeg ville ikke gått den "omveien", men kun byttet bakstykket med nye bryterkontakter!
Det er smart uansett, om det ikke er byttet for kortere tid siden, da det er en "gjenganger", og det kan derfor hindre bry på et senere tidspunkt.
Før i tiden (er ikke oppdatert på nye biler) var det aldri verken sikring eller relé i kretsen til innslagsreleet på selve starteren. Det ble trolig regnet som risikablet med tanke på startproblemer?
Det er vel nevnt, men om bilen har hatt alarm på et tidspunkt, og "mølet" er revet av og det er satt inn en skjøt som erstatning for et alarmrele kan den være korrodert og har mistet forbindelsen.
Men det å legge ny kabel på forsvarlig måte er visst nok en godkjent måte å reparere en defekt krets på. Men den må ikke ligge inntil skarpe metalldeler eller annet, og beskyttes ekstra med krympestrømpe elelr gummiforinger i gjennomføringer eller der den kan gnisse borti noe.
I noen tilfelle må den gamle klippes av nærme stømtilgang, men det er om man har mistanke om at den den kortslutte til jord.
Brudd på ledninger har jeg omtrent aldri vært borti, om ikke noen hadde tuklet med alrrm oa. Men so msagt det var for mange år siden, hvordan det er nå det vet jeg ikek så mye om, bortsett fra at ledninger ut til dørene, hvor det er bevegelse kan få brudd.
Da får du ytterligere bekreftet om bakstyllet på tenningslåsen er defekt.
Men jeg ville ikke gått den "omveien", men kun byttet bakstykket med nye bryterkontakter!
Det er smart uansett, om det ikke er byttet for kortere tid siden, da det er en "gjenganger", og det kan derfor hindre bry på et senere tidspunkt.
Før i tiden (er ikke oppdatert på nye biler) var det aldri verken sikring eller relé i kretsen til innslagsreleet på selve starteren. Det ble trolig regnet som risikablet med tanke på startproblemer?
Det er vel nevnt, men om bilen har hatt alarm på et tidspunkt, og "mølet" er revet av og det er satt inn en skjøt som erstatning for et alarmrele kan den være korrodert og har mistet forbindelsen.
Men det å legge ny kabel på forsvarlig måte er visst nok en godkjent måte å reparere en defekt krets på. Men den må ikke ligge inntil skarpe metalldeler eller annet, og beskyttes ekstra med krympestrømpe elelr gummiforinger i gjennomføringer eller der den kan gnisse borti noe.
I noen tilfelle må den gamle klippes av nærme stømtilgang, men det er om man har mistanke om at den den kortslutte til jord.
Brudd på ledninger har jeg omtrent aldri vært borti, om ikke noen hadde tuklet med alrrm oa. Men so msagt det var for mange år siden, hvordan det er nå det vet jeg ikek så mye om, bortsett fra at ledninger ut til dørene, hvor det er bevegelse kan få brudd.
Torbo
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Du kan godt trekke ny ledning men det er unormalt med brudd på kabel som ikke er i bevegelse. Oftere brudd i terminaler etc. Her ville jeg ha brukt ei prøvelampe og sett om det var strøm i kabelen før starteren slik at jeg fikk eliminert noen deler av ledningsnettet. Denne http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=1730235 er fin og spiss og kan stikkes igjennom isolasjonen. Dere bør være to, en til å vri på nøkkelen og en til å måle.
Når du leter etter feil så er det oftest riktig å eliminer seksjoner.
I dette tifellet så er den mest utsatte plassen kabelskoen på starteren. Og så har jeg hørt et og annet om startbryter(nøkkel).
Når du leter etter feil så er det oftest riktig å eliminer seksjoner.
I dette tifellet så er den mest utsatte plassen kabelskoen på starteren. Og så har jeg hørt et og annet om startbryter(nøkkel).
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
Neergård
- -

Har du kontrollert el-del på tenningslås da?Mike Sierra wrote:Rød/sort ledning har spenning ut fra starter, så det er muligens et kabelbrudd, skal prøve å trekke ny.
Frode Neergård
Kan man rett og slett si at dette er en god investering uansett!Neergård wrote:Har du kontrollert el-del på tenningslås da?Mike Sierra wrote:Rød/sort ledning har spenning ut fra starter, så det er muligens et kabelbrudd, skal prøve å trekke ny.
Torbo
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
og prøvelampe på moderne biler skal man være forsiktig med!
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Trodde vi var blitt enige om dette?Der Postmeister wrote:og prøvelampe på moderne biler skal man være forsiktig med!
Tror det er greit å bruke prøvelampe på signalet som styrer kontaktoren, på startmotoren. Rimelig stor strøm som kommer der. Voltmeter kan også brukes. Ei nål kan brukes til å stikke gjennom isolasjonen.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Jeg har opplevd at det var tidvis kontakt på signal til innslag. Det var bare å bytte kabelsko. Den gamle datt fra hverandre når jeg åpnet den for nysgjerrigheten's skyld.
Jeg har også gjort rutine i å bytte bakstykket hver gang jeg kjøper ny bil. over halvparten av vellene jeg har hatt fingrene i har hatt problemer med den.
Jeg har også gjort rutine i å bytte bakstykket hver gang jeg kjøper ny bil. over halvparten av vellene jeg har hatt fingrene i har hatt problemer med den.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper