VonRetro '85 1,9 Transporter (ex-sivilforsvar)

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Re: VonRetro '85 1,9 Transporter (ex-sivilforsvar)

Post by VonZu »

I dag fikk vi montert ny frontrute. Fikk det utført på verksted, i forbindelse med eu-godkjenning. Godt på overtid, men med 0 over alt :)
Hører rykter om at det skal være veldig enkelt å skifte frontrute. Men jeg har aldri gjort det før. Og jeg skal nok plukke ut ei av en delebil som trening, før jeg gjør det på en av de fungerende.
Utrolig behagelig å se gjennom ei flunk ny frontrute. Den er jo liksom ikke der :)
Kometen må også få ny frontrute til neste sommer. Definitivt.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

VonZu wrote:Hører rykter om at det skal være veldig enkelt å skifte frontrute. Men jeg har aldri gjort det før. Og jeg skal nok plukke ut ei av en delebil som trening, før jeg gjør det på en av de fungerende.
Tja...Det kan være lett å knekke ruta når du tar den ut.

Jeg har hittil tatt ut endel ruter med suksess...og knekt ei.
De er såpass svære disse rutene at det er lett å får press på feil plass.

Det jeg har funnet ut er lurt...

... er å tre en tjukk kabel e.l. inn mellom pakningens indre leppe og flensen hele veien fra venstre a-stolpe, oppover, bortover og nedover den andre a-stolpen.. (ca. 4-5mm i diameter.)
Når du har fått knotet denne på plass, så kan du forsøke å sette en fot (med joggesko..) opp mot v- hjørne på skrå, og den andre likt på h-siden.

Litt jamnt press, og pakningen glir over flensen.
Jeg har ikke opplevd at ruta datt ut, men det kan være lurt med en hjelper som tar i mot på utsiden...Og kanskje en til inni, slik at det er 4 føtter som presser ut ruta.
Trikset er å få fordelt presset likt, og kabelen e.l. hjelper bra.

Tips: Biltema har noen fine sugekopp-håndtak, med enten 2 sugekopper el. 3....Billige er de også.

Og samme type ledning kan benyttes ved innsettelse...Husk bare at endene skal legges om hverandre, slik at du lett krenger pakninga over flensen igjen.

Lykke til med dette, og Grattis med bestått PKK! :)

PS: Hvis noen har benyttet Sika, rutetett e.l... da må nok denne løsnes (LES: Skjæres) fra bil og pakning først..
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Tja. Lite prosjektvirksomhet på denne for tiden. Men, i går fikk den hvertfall oljeskift og ny kilereim. Denne gangen ble det ordinært oljefilter som ble satt på, i motsetning til polofilteret sist gang.
Samme olja som sist. 5w-40 helsyntetisk.
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Og kor det gikk med ruta, da??

Fikk du den ut hel, eller har du ikke kommet så langt?
Bare husk på å ta det rolig, så går dette så bra atte!
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Ruta er byttet, men det ble ikke av meg. Det lokale verkstedet har lang T3-erfaring og hadde byttet mange av dem før. Mulig jeg tar neste selv. Ligger en veldig fin video på camperculture.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Retroen har vært litt trøblete i det siste. Eller kanskje ikke bare litt... Den har vært tidvis nesten umulig å starte. Kinne og kinne til det uendelige, med litt tenning nå og da, samt enkelte bråstopp under veis. Men når den først har startet, så har det vært helt greit.
Jeg misstenker bensintilførselmuffens.

Og så har det vært kjøletrøbbel. Den har kokt en og annen gang, og jeg har misstanker om vannpumpe og eller temostat.

Så i dag satte jeg i gang. Etter å ha kjørt både startmotor og starthjelp i overmåte varme, startet til slutt surpompen, og ble plassert behørig på bukken.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Først på lista var å gå over bensintilførselen.

Jeg begynte med å ta ned plata under eberen og diverse. Den ser slett ikke ille ut.
Image Image

Det gamle bensinfiteret er ikke akkurat av samme type som det nye...
Image Image
Jeg har ikke slanger til å montere det store filteret, og jeg ser ikke helt poenget med å bruke et slikt filter hvis det er greit nok med et lite.

Først sjekket jeg gjennomstrømningen i det gamle filteret.
Image
Jeg syns ikke den var avskrekkende dårlig.
Dette ble forøvrig det siste bildet tatt av kompaktkameraet jeg har brukt når jeg skrur. Et sekund etter bildet ble tatt, glapp jeg bensinslangen og dynket kameraet i bensin. Kameraet er ikke bensinbestandig...

Nytt filter vs. gammelt filter.
Image

Noen av de gamle slangestumpene var ganske ferdige. Kanskje det fins en liten mulighet for at det har blitt sugdt falsk luft et eller annet sted? Men jeg skulle tro at det da hadde vært en liten drypplekkasje ved stillstand.
Image

Det gamle filtered var tydelig brukt. Men her er hvertfall ingen larver a'la Den Røde Baron :)
Image

Montert og stripset på plass.
Image

Jeg tok også av bensinpumpa, for å se om det var muffens der. Jeg pirket ut en del skit, og testet pumpa. Den ser ut til å funke som bare det.
Image
Jeg fant forøvrig ut det bensinpumpa fra den luftkjølte 1,6-literen passer rett på. Så godt som identisk pumpe.

Til slutt satte jeg ny slangeklemme på det jeg antar er returslange. Den gamle var skrudd helt til bunns, men slangen var veldig bevegelig.
Image Image

Da jeg så forsøkte å starte, gikk det på 1-2-3. Dette har forsåvidt skjedd før, og jeg er ikke trygg på at problemet er løst før den har vist seg lettstartet over lengre tid.
Jeg håper bare ikke det er forgassertrøbbel. Omstendelige greier å overhale.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Sjekk automat choken på forgasser. Hender at elementet krangler

Sent from my LT18i using Tapatalk 2
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Det store bensinfilteret er til innsprut.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
VonZu
-
-

Post by VonZu »

ducce999s wrote:Sjekk automat choken på forgasser. Hender at elementet krangler
Jeg tenkte litt på det i går, og ser ikke vekk fra det er der problemet ligger. Med tanke på hvor greit alt går når den bare er varm, og at det har en tendens til å være mest problematisk på kalde og fuktige dager. Lurer på hvorda det er å få tak i deler til disse forgasserne. Greit med deler til T2, men kanskje det er vanskeligere til T3.
narle wrote:Det store bensinfilteret er til innsprut.
Jaja, da har jeg hvertfall reservefilter til de og. Men det var det store filteret jeg fikk fra Meca. Og de leverer jo alltid korrekte deler :P
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Neste på lista er kjølesystemet. Her er det noe muffens. Bilen har som sagt kokt en og annen gang.

Først forsøkte jeg å lufte på radiatoren med sånn passelig turtall på motoren. Sammenlignet med kometen var det veldig lite futt. Så vitt det sildret ut. Så her er det noe muffens.
Jeg tenkte å skifte vannpumpa for å se om det hjelper, og så får jeg forsøkt å skifte den også.

Første som møtte meg var da jeg skulle løsne blekkene under støtstangrørene var en løs bolt på eksosflensen.
Image
At dette ikke har resultert i fising fra eksosen syns jeg nesten er litt urettferdig for syncroen. Den har også en løs bolt, og der putrer det som bare det.

Begge dreneringspluggene fra motoren ble fjernet. Veldig blå kjølevæske i denne her. Så her må det til med nyere saker.
Reimhjulet og kilereima gikk veldig lett av.

Av med vannrøra, hvilket gikk ganske greit.
Image Image

Av med pumpa og termostathuset.
Image

Vannpumpa virker forsåvidt grei. Jeg merker hvertfall ingen ting tydelig galt med den. Men jeg har skiftet vannpumper på andre biler, og da har det heller ikke vært noe tydelig galt med pumpe, selv om det åpenbart ikke har fungert.
Image

De to boltene som holder temostathuset til vannpumpa satt noe aldeles vannvittig fast. Problemet lå ikke i gjengepartiet, men langs hele boltlengden som går gjennom temostathuset. Nesten umulig å få rotert dem. Den ene lot seg til slutt skrue ut, og den andre fikk jeg skrudd ut ved å vri rundt på temostathuset etter at jeg vrei hodet av bolten. Boltene måtte jeg til slutt banke ut med dor.
Lurer på om det hadde vært en ide å klemme inni litt kobberfett her, når det monteres?
Image Image

Til slutt fikk jeg alle delene fra hverandre, og det ser ut som dette skal la seg montere igjen uten for mye sorg.
Image

Jeg kom ikke på å kjøpe ny termostat, så det får jeg bestille i morgen. Men jeg vet nå hvertfall hva jeg skal bestille, og jeg satser på at det ikke tar lang tid å få tak i. Jeg tenker det er like greit å skifte termostaten når jeg først har delene fra hverandre.
Image
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Kobberfett...??

Nei, da har jeg mer tro på "Alu-Slip", sånn siden dette er aluminiumsdeler.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Tenkte på det rett etter at jeg skrev innlegget. Men har det noe å si? Korroderer aluminiumen av det?
Jeg har forsåvidt noe alupasta liggende.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

VonZu wrote:Tenkte på det rett etter at jeg skrev innlegget. Men har det noe å si? Korroderer aluminiumen av det?
Jeg har forsåvidt noe alupasta liggende.
Jepp ! vet ikke hvordan det oppfører seg i fettform , men prøv å glem igjen en kobbersluk i bunnen av en alubåt over tid, det går ikke bra ! Og ikke spør meg hvordan jeg vet det :wink:
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Tur-Bo wrote:Jepp ! vet ikke hvordan det oppfører seg i fettform , men prøv å glem igjen en kobbersluk i bunnen av en alubåt over tid, det går ikke bra ! Og ikke spør meg hvordan jeg vet det :wink:
Ingen ting slår konkrete erfaringer :lol:
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Før jeg gikk i gang å montere på nye vannpumpe og termostat, spylte jeg alvorlig gjennom systemet for å fjerne den gamle kjølevæska. Frem og tilbake og rundt om kring, så det rant godt over alt. Det gikk veldig greit når vannpumpa først var ute. Til slutt rant det krystallklart vann fra alle hull.

Ny termotstat. Denne hadde o-ring, i motsetning til den flate pakningen på den gamle.
Image Image

Jeg tok en skrue og skrapte ut skiten fra bolthullene i termostathuset. Tror det må ha ligget igjen en halv bolt i hvert hull.
Image

Den nye vannpumpa på plass.
Image

Klar for å montere på termostathuset. Pakningsflata ble grei nok den, etter litt skraping.
Image

Og så fant jeg ut at det er veldig mye lettere å sette vannpumpa og termostathuset sammen før en monterer det i motoren...
Image Image

Jeg kjøpte meg en lefse med papirpakning her om dagen, og nå kom den til nytte. Det var ikke med nok pakniner til begge vannrøra, så da fikk det bli himelaga på det ene. Arket jeg kjøpte er 1mm, og originalpakningen er mer 0,5mm. Men det kan jeg ikke bille meg inn skal ha noe nevneverdig å si.
Image

Alt på plass igjen!
Image

At bolten som var her hang løs da jeg tok av dekselet under støtstangrøra, har nok sin naturlige forklaring. Ikke knø om jeg skulle få inn en ny bolt der. Jeg forsøkte forskjellige lengder og hoder, men den gang ei. Så da får det klare seg til eksosen en dag skal av.
Image

Jeg har en følelse av at flensen ut fra toppen her har en ørliten drypplekkasje. Jeg får holde litt øye med den, og evt. skifte pakning hvis det viser seg å stemme.
Image

Fylling og lufting ble gjort på samme vis som for kometen, bortsett fra at jeg ikke dreiv å løfta den foran og bak mens den sto på bukken. Jeg fylte ny kjølevæske på slik den sto, og det rant over fremme på radiatoren etter 12-13 liter.
Image

Så kjørte jeg bilen opp på låvebrua med nesa først. Jeg stoppet motoren, åpnet lufteskruen på radiatoren og fikk innpå 1,5-2 liter til før det rant over.
So far, so good...
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Etter å ha stått en tid på tomgang, fikk jeg utslag på tempnåla. Den la seg til slutt i øvre del av varsellyset. Det er mer enn normalt, som er i nedre del av varsellyset.

- Jeg fikk null varme i varmeapparatet på tomgang.
- Med greit turtall på motoren, sank tempnåla og varmen kom i varmeapparatet.
- Den termostatstyrte vifta fikk jeg ikke til å starte.

Jeg kjørte bilen litt opp og ned av låvebrua, med både nesa og ræva opp. Dette hadde ingen betydning når jeg forsøkte å lufte igjen med nesa opp på låvebrua. Det kom kun et par mikroskopiske bobler.

Så kjørte jeg en liten tur, med greie bakker. Det ble både opp og ned med ganske høyt turtall. Da jeg kom tilbake, forsøkte jeg å lufte litt på flat mark. Det feis litt, men ingen fis å skryte av.
Jeg merket meg at det virket til å være betydelig mer futt når jeg sto på flatmark enn da jeg sto på låvebrua. Selv med godt turtall.
Varmeapparatet funker fortsatt kun på høyt turtall.

Så nå står jeg litt fast, med noe som jeg mener må være en eller annen umedgjørlig luftlomme i systemet. Passelig irriterende :evil:
Tips mottas med takk, o' VW-busorakel!
Saukjerring
Car: T25 1990 Autohomes Komet

Post by Saukjerring »

Så flott!
Press play on tape?
1977 Bay, 1990 Autohomes Komet, 1987 Syncro, 1985 Transporter, 2000 Peugeot, Mange traktorer av gammelt slag (hele og i deler) og en koselig rød plenklippetraktor.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Flott og flott... :roll: :lol:
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Jeg lufter alltid med nesa ned jeg, mye ned, men mulig dieselen er lettere å lufte enn det rørhelvete som bor baki din bil :wink:
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Tur-Bo wrote:Jeg lufter alltid med nesa ned jeg, mye ned, men mulig dieselen er lettere å lufte enn det rørhelvete som bor baki din bil :wink:
lufter også alltid med snuten ned på mine biler som går over 80 km/h :mrgreen:

Bare å ta vekk lufteskruen i grillen, fylle på bak til det står en bra stråle ut (og så klart åpnet varme ventilene først :wink: )

Hvis vifta ikke går kan det foruten termostaten være motstandet som ligger bak venstre frontlykt, den styrer også lav/høy fart på vifta.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Spørs om denne går over 80... :)
Da skal jeg forsøke mer med nesa ned i morgen.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Så i dag har jeg forsøkt å lufte både med nesa opp og nesa ned flere ganger. To-tre småboler med luft var alt jeg fikk... Merkelige greier.
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

VonZu wrote:Flott og flott... :roll: :lol:
He he!

Fælt å du står på om dagen, har du mer ferie igjen?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
VonZu
-
-

Post by VonZu »

jakob wrote:Fælt å du står på om dagen, har du mer ferie igjen?
Niks, den var slutt da vi forlot torpa :)
Post Reply