Neste på lista er kjølesystemet. Her er det noe muffens. Bilen har som sagt kokt en og annen gang.
Først forsøkte jeg å lufte på radiatoren med sånn passelig turtall på motoren. Sammenlignet med kometen var det veldig lite futt. Så vitt det sildret ut. Så her er det noe muffens.
Jeg tenkte å skifte vannpumpa for å se om det hjelper, og så får jeg forsøkt å skifte den også.
Første som møtte meg var da jeg skulle løsne blekkene under støtstangrørene var en løs bolt på eksosflensen.

At dette ikke har resultert i fising fra eksosen syns jeg nesten er litt urettferdig for syncroen. Den har også en løs bolt, og der putrer det som bare det.
Begge dreneringspluggene fra motoren ble fjernet. Veldig blå kjølevæske i denne her. Så her må det til med nyere saker.
Reimhjulet og kilereima gikk veldig lett av.
Av med vannrøra, hvilket gikk ganske greit.
Av med pumpa og termostathuset.
Vannpumpa virker forsåvidt grei. Jeg merker hvertfall ingen ting tydelig galt med den. Men jeg har skiftet vannpumper på andre biler, og da har det heller ikke vært noe tydelig galt med pumpe, selv om det åpenbart ikke har fungert.
De to boltene som holder temostathuset til vannpumpa satt noe aldeles vannvittig fast. Problemet lå ikke i gjengepartiet, men langs hele boltlengden som går gjennom temostathuset. Nesten umulig å få rotert dem. Den ene lot seg til slutt skrue ut, og den andre fikk jeg skrudd ut ved å vri rundt på temostathuset etter at jeg vrei hodet av bolten. Boltene måtte jeg til slutt banke ut med dor.
Lurer på om det hadde vært en ide å klemme inni litt kobberfett her, når det monteres?
Til slutt fikk jeg alle delene fra hverandre, og det ser ut som dette skal la seg montere igjen uten for mye sorg.
Jeg kom ikke på å kjøpe ny termostat, så det får jeg bestille i morgen. Men jeg vet nå hvertfall hva jeg skal bestille, og jeg satser på at det ikke tar lang tid å få tak i. Jeg tenker det er like greit å skifte termostaten når jeg først har delene fra hverandre.