Mistet motorkraft

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Bullfight
Car: T4 2000 TDI

Mistet motorkraft

Post by Bullfight »

Har en 2000 mod caravelle som har mistet all motorkraft, bilen funket fint i går, men i dag når jeg skulle kjøre på jobb var det lite motorkraft å spore.

Merket når jeg startet den at den harket litt i 4-5 sekund før den gikk rent, og når jeg kom ut på hovedveien tok det laaang tid og kjøre ut girene, har tidligere merket godt når turboen har koblet inn, men nå har den en jevn treg økning i turtall på full gass.

Regnet med at det måtte være LMM som hadde tatt kvelden, så prøvde å bytte over LMM fra en lik bil, men merket ingen forskjell.

Registerreim/pumpereim byttet for ca 1-1.5år og 30000km siden
Noen som har gode tips til feilsøking? Har lest en del om dette relè 109, kan det være det?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Mistet motorkraft

Post by Neergård »

Tungstartet og redusert effekt og gassrespons er typisk for problemer med innsprøytningstidspunkt.
Dette kan være forårsaket av flere ting.
Verste tilfelle er det om det er forskyving på registerreima, som kan medføre motorras om det får utvikle seg/ryker under bruk. Dette bør kontrolleres omgående, uten å starte motor inntil (forhåpentligvis) dette kan avkreftes. Årsaken kan ligge i alt fra kile og registerdrev på veiv, spennrulle og til nød venderulle eller kamakseldrev som har løsna

Mindre dramatisk om noe av følgende har slått til:
forskyving fra kamaksel til dieselpumpa, pga løsnet drev på kamaksel, eller evt pumpedrev, feil i pumpa (f.eks. innsprøyt-tidspunkt justeringa)

Eller du er "heldig" å får inn store mengder luft i dieselsystemet.

Forøvrig flere mulige årsaker, men dette er hva jeg først og fremst ville sjekka på min egen i så tilfelle.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Vet ikke om jeg har nevnt det, men på en kamerats bil løsnet veivbolten, og motoren (toppen) rasa.

Selv har jeg merket bolten med maling og har den under oppsyn. Men jeg har vurdert å sette på låseblikk som skal limes eller skrus til reimhjulet e.l.?
:shock:
Torbo
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Torbo wrote:Vet ikke om jeg har nevnt det, men på en kamerats bil løsnet veivbolten, og motoren (toppen) rasa.

Selv har jeg merket bolten med maling og har den under oppsyn. Men jeg har vurdert å sette på låseblikk som skal limes eller skrus til reimhjulet e.l.?
:shock:
Dette er et av problemene om ikke en kyndig (med detaljkunnskap) skifter regreim. Det er vanvittig stramming på denne bolten. Det som ofte skjer er at bolten løsner, kilen mellom veivaksel og registerdrev slås i stykker, og ras er et faktum.
Første symptom på dette er trådstarters symptom.
Frode Neergård

Bullfight

Post by Bullfight »

Neergård wrote:Tungstartet og redusert effekt og gassrespons er typisk for problemer med innsprøytningstidspunkt.
Verste tilfelle er det om det er forskyving på registerreima, som kan medføre motorras om det får utvikle seg/ryker under bruk. Dette bør kontrolleres omgående, uten å starte motor inntil (forhåpentligvis) dette kan avkreftes. Årsaken kan ligge i alt fra kile og registerdrev på veiv, spennrulle og til nød venderulle eller kamakseldrev som har løsna

forskyving fra kamaksel til dieselpumpa, pga løsnet drev på kamaksel, eller evt pumpedrev, feil i pumpa (f.eks. innsprøyt-tidspunkt justeringa)

Forøvrig flere mulige årsaker, men dette er hva jeg først og fremst ville sjekka på min egen i så tilfelle.
Bilen er like lettstartet som den alltid har vært, og går jevnt og fint på tomgang, har har nylig vært ute å kjørt og merket ingenting annet enn at den er lat og tung å dra opp på turtall.
Fikk ett tips om at det kunne vært EGR-ventilen og at jeg kunne forsøke å blinde den, er dette verdt ett forsøk? Regner med at hvis jeg må ha bilen inn på VW verksted så ruller tusenlappene fort, så hadde lyst å prøve enkle grep selv først og fremst.
Merker lite eller ingenting røyk under pådrag som er normalt
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Bullfight wrote:
Neergård wrote:Tungstartet og redusert effekt og gassrespons er typisk for problemer med innsprøytningstidspunkt.

Bilen er like lettstartet som den alltid har vært, og går jevnt og fint på tomgang, har har nylig vært ute å kjørt og merket ingenting annet enn at den er lat og tung å dra opp på turtall.
Fikk ett tips om at det kunne vært EGR-ventilen og at jeg kunne forsøke å blinde den, er dette verdt ett forsøk? Regner med at hvis jeg må ha bilen inn på VW verksted så ruller tusenlappene fort, så hadde lyst å prøve enkle grep selv først og fremst.
Merker lite eller ingenting røyk under pådrag som er normalt
Under tungstartet legger jeg også harkinga før den går rent.
Er det ingen røyk i det hele tatt å spore?
EGR kan såklart skape trøbbel om den står spik åpen, men da skal du også ha røyk tror jeg.
Må si jeg er veldig uenig vedr. at det ruller tusenlapper. Be om en kontroll, de fleste er faktisk medgjørlige om en møter opp med god tone sjøl også :wink:

Så lenge det er en viss fare for regreim og motorras, hadde jeg ALDRI kjørt den for videre test før regreim hadde vært kontrollert.
Ettersom effekten er såpass redusert, skal det være synlig eller mulig å kjenne slakke om det er noe som ikke stemmer. Bruk gjerne stort verktøy på reimhjulene for å prøve å provosere frem bevegelse som ser unaturlig ut.
Frode Neergård

Bullfight

Post by Bullfight »

Niks, ingen røyk å spore utenom i morges når jeg startet den opp og den har harket litt, da kom det litt grå/hvit røyk, men dette er vel som normalt å regne på en kald motor.

Får sjekke litt videre imorgen, synes bare det er så rart at det ikke er noe røyk ved pådrag hvis pumpereima er i ulage, og at den går så jevnt som den gjør.

Har lyst å blokkere EGR ventilen først, så kan jeg utelukke den også, man har vel ingenting å tape på å prøve?
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Pumpa har justeringsmekanisme som klarer å hente inn utrolig mye som da gjør at den går reint. Men den trenger noen sekunder på dette, og derav uren oppstart - om det skulle være tilfellet da.

Grå/hvit røyk tyder på feil tenningstidspunkt.
Grå/sort røyk er normalt på diesel ved kaldstart, ikke mot hvit!
Frode Neergård

Neergård
-
-

Post by Neergård »

Forresten - når det gjelder "noe å tape" så er det rimelig greit forklart tidligere her. Dersom årsaken ligger i registeret, så er det vel opp til hver og en hvor mye det er å risikere i tid/penger om motoren havarerer...
Frode Neergård

Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Post by Digger »

Hva med å lese feilkoder?

Regner med bilen er i nødmodus???
Er det lys i motorstyringlampa når du setter på tenninga? (Kun en sjekk at pæra ikke er defekt)
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
runeoev

Post by runeoev »

Fikk samme problemet i sommer når vi var på ferie, fikk ikke noe motorlys men koblet av batteriet en stund og etter det var bilen i fin form igjen.
Pratet med et verksted og dem mente det var som Digger sier at bilen gikk i nødmodus, dette kunne komme av feks at turbotrykket hadde vært for høyt, sjekk også at stag på turbo går lett fikk jeg beskjed om.
"Pain is just weakness leaving your body"
Bullfight

Post by Bullfight »

Har ikke noe motorlys som blinker når jeg setter på tenningen, og ingen varsellys når bilen går.
Har hatt ute EGR ventil, der var det MYE koks, vasket den nøye og monterte igjen i god tro om at dette var synderen, men ingen forskjell.
Batteriet ble også forsøkt frakoblet, men det samme igjen. :roll:

Flere ting som bør sjekkes før jeg evt sender den på verksted? :D
Bullfight

Post by Bullfight »

Fikk en bekjent av meg til å se på bilen idag, som tidligere har jobbet på VW-verksted.
Etter mye feilsøking skrudde han av røret inn på turboen som forøvrig satt litt løst mente han, og når vi stakk fingeren inn i turboen og prøvde å dreie rundt gikk den veldig tungt rundt, noe han mente ikke kunne være rett da denne skal kunne dreies rundt uten å bruke mye kraft.

Registerreim og pumpereim ble kontrolert og funnet i orden, ventilen som står ved ekspansjonstanken ble også forsøkt byttet uten hell.
Så lurer på om det er turboen som er synderen her? Han trodde at turboen gikk for sakte rundt til å bygge opp trykk, derav lav motorkraft?

Regner med at noen har vært borti dette før og kan komme med tips til en ellers så grønn eier :D
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Turboen skal snurre lett rundt. Meget trolig du har synderen der ja.
Tross alt ikke det verste å få gjort noe med da ;-)

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård

Torbo
-
-
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Staget på turboen - Wastegaten kan gå tregt. På min kamerats bil, med dårlig trekkraft og manglende turbofunksjon, måtte vi bruke rustløser på armen fra staget på eksosdelen for å få det til å gå lett. Begeve litt fram og tilbake mannuelt slik at den gikk litt lettere.
Etterpå gikk dro den som den skulle. - etter litt bruk.
Det kan også ha lagt seg sotbiter på selve Wastegate-ventilen som "bypasser" for mye eksos. Det kan løsne etterhvert?
Årsaken kan være EGR-ventilen som har bygget opp masse som som kan ha sluppet igjennom og satt seg i ventilen?
De var noen teoretiske antagelser.. (ikke ekspert, men)...
Last edited by Torbo on 08 Aug 2012, 08:04, edited 1 time in total.
Torbo
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Bullfight wrote:...og når vi stakk fingeren inn i turboen og prøvde å dreie rundt gikk den veldig tungt rundt, noe han mente ikke kunne være rett da denne skal kunne dreies rundt uten å bruke mye kraft...
Det er dette som jeg mener er nøkkelen her.
Turboen skal jo snurre kjempelett, ellers klarer ikke eksosen å bygge noe særlig til trykk.
Ved å snurre den som man snurrer en snurrebass skal den rotere noen runder. Dersom det er motstand, er det noe fysisk feil i turboen. Som f.eks slitte lager som gjør at den har for mye bevegelse og skovlene subber i huset.
Dersom nevnte kamerat er/var mekaniker skal han kunne avgjøre om turboen er ok eller ikke mtp rotasjonsmotstand.
Frode Neergård

Bullfight

Post by Bullfight »

Har endelig fått tid til å feilsøke videre på vellen, har hatt diagnose på den idag og fått konstatert at det ikke er turboen som er gåen.

Fikk opp en feilkode som møllermekanikeren ikke ble helt klok på, så lurte på om det er noen her som har vært borti denne og vet hvor problemet ligger.

17660 p1252 035 Ventil til innsprøytningsbegynnelse

Fant dette på google
17660 P1252 Start of Injection Solenoid Circ Open/Short to Ground
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Den ventilen sitter helt i bunnen av dieselpumpa. http://www.t4-wiki.de/wiki/Ventil_N108_ ... zbeginn%29
Feiltypen tyder på brudd i ventilen eller kablene til denne. Det er ikke veldig vanlig at det blir feil på disse ventilene. Jeg ville begynt med å sjekke ledningene. Går ikke ledningen fra denne ventilen inn på en tipolet samlekontakt tro? På en brakett som er skrudd fast i motorblokka like under dieselpumpa? Sjekk denne for irr og korrosjon.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Hadde samme trøbbel på audien. Der var årsaken bl.a. for dårlig statisk justert innspr. tidspunkt før dynamisk justering.
I tillegg kan denne feilen komme om pumpa begynner å bli utslitt.
Du finner ut om ventilen i det hele tatt henger men ved å koble den fra, og se om du får knalltidlig innspr. Tidspunkt og veldig hard dieselgange. Den bør være vesentlig hardere etter du kobler fra, om ikke er du på rett kurs.
Om den blir hardere når du kobler fra, så er den i det minste delvis aktiv.
Du kan også måle spenning inn på den i pluggen, skal ha tilnærma batterispenning når tenning er på. Skal også måle noen kun i ventilen. Audien har ca 14, ikke urimelig om t4 er veldig nært, uten at jeg har detaljer for det.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård

KurtP

Post by KurtP »

Rister liv i en gammel tråd. Er det noen som kan fortelle hva dette endte opp med? Min syncro mista all futten og "går som et sjødrag i Berlevåg". Bilen starter og går som normalt på tomgang. Når jeg trør litt på gassen så får den en hard diesellyd. Finns ingen kraft i den og vil nesten ikke opp i turtall. Leste ut feilkoder i dag og fikk opp 5 stk. 18062, 17664, 17660, 17564 og 17569. Noen som har et tips????
joheri
-
-
Car: T4 2002 2,5 TDI

Post by joheri »

Hadde nettopp ett tilfelle hvor turboen mistet nesten alt trykk. Kjørte slik fra Gardermoen til Lillehammer. Stoppet der for å spise og når vi dro videre var alt som normalt igjen.

Sent fra min Nexus 6 via Tapatalk
--
Eric

T4 2,5 TDI (102hk) - lang 2002 modell
Rygge
joheri
-
-

Post by joheri »

En oppdatering på symptomer:
Etter at vi kjørte videre fra Lillehammer mot Jotunheimen skjedde det kanskje et par ganger til. I ettertid har jeg funnet et mønster, en måte å fremprovosere det på.

For det meste skjer dette kun i 5. gir over 100-110 km/t. Hvis jeg eksempelvis tråkker gasspedalen i bånn og hoder den der i 5-10 sek mens bilen akselerer fra 100 og oppover faller turboen garantert ut. For å få turboen tilbake er det nok å bare skru av tenningen og på igjen (i fart, gjerne). Trenger ikke å trekke nøkkelen ut.

Jeg klarte ikke å fremprovosere det på vei opp til Juvasshytta med flere folk og bagasje i bilen. Bilen dro sabla godt oppover bakkene, men var jo aldri over 3. gir.

Kan det være dieselpumpa som ikke greier å levere i høye hastigheter?

Sent from my iPad using Tapatalk
--
Eric

Rygge
california
-
-

Post by california »

Gå over alle vacuumslanger først. Koster nada. Kan gi slike feil....
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
joheri
-
-

Post by joheri »

Har tenkt tanken, men syns det er så rart at det kun skjer i høy hastighet...

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
--
Eric

Rygge
Post Reply