Bremsefeil på T4
-
Snowman0511
- Car: T4 1995
- Phone: 46745525
Bremsefeil på T4
Hei.
Noen råd her.
Har en 1995 T4 Caravelle 2,4 d
Bilen har stått i ca 1 år.
Så når jeg kjøpte den var den ene calipteren skrudd løs og hang ned og øvre + nedre bærekule fjernet.
Jeg monterte nye kuler, gjorde ren og smurte calipter uten å ta ut stempel.
Byttet også styrekule.
Det samme ble gjort på andre siden. Slipte også skivene fri for rustbelegg ,ed flappdisk. Byttet samtidig bremseslangene. Bak ble det tatt av tromler, disse fikk en omgang med flappdisken. Tok av og gjorde ren og smurte opp selvjusteringer. Satte på nye hændbremswirer på begge sider samt nye bremsesko.
Luftet så systemet. MEN, det var sig i pedalen så jeg kjøpte og monterte ny masterpumpe. Luftet på den måten VW forhandleren forklarte. Men saken er den, at det er dårlig bremsekraft fortsatt. Og når motoren går siger pedalen, det skjer ikke om motoren er av. Det lekker ingen steder da vi nå har krabbet rundt under hele bilen. Er temmelig fortvilet og en smule lei nå. Så alle rådog vink mottas med stor takk. Har skrudd bil i mange år men dette problemet har jeg aldri hatt før. Skal legges til at vi har luftet igjennom snart 4 liter væske nå. Ha en fin kveld alle sammen.
Noen råd her.
Har en 1995 T4 Caravelle 2,4 d
Bilen har stått i ca 1 år.
Så når jeg kjøpte den var den ene calipteren skrudd løs og hang ned og øvre + nedre bærekule fjernet.
Jeg monterte nye kuler, gjorde ren og smurte calipter uten å ta ut stempel.
Byttet også styrekule.
Det samme ble gjort på andre siden. Slipte også skivene fri for rustbelegg ,ed flappdisk. Byttet samtidig bremseslangene. Bak ble det tatt av tromler, disse fikk en omgang med flappdisken. Tok av og gjorde ren og smurte opp selvjusteringer. Satte på nye hændbremswirer på begge sider samt nye bremsesko.
Luftet så systemet. MEN, det var sig i pedalen så jeg kjøpte og monterte ny masterpumpe. Luftet på den måten VW forhandleren forklarte. Men saken er den, at det er dårlig bremsekraft fortsatt. Og når motoren går siger pedalen, det skjer ikke om motoren er av. Det lekker ingen steder da vi nå har krabbet rundt under hele bilen. Er temmelig fortvilet og en smule lei nå. Så alle rådog vink mottas med stor takk. Har skrudd bil i mange år men dette problemet har jeg aldri hatt før. Skal legges til at vi har luftet igjennom snart 4 liter væske nå. Ha en fin kveld alle sammen.
Re: Bremsefeil på T4
Noen ganger kan man bli foundret og det står helt stille!
Da det samem skjedde for meg med en Renault var det hovedpumpa jeg tenkte mist på, da den var overhalt to år tidligere.
Men pedalen seg inn og bremsevæska ble borte etter en uke med aktiv bruk av bilen. Fant ingen lekkasje!
men så sjekket jeg undergulvmattene framme og der var det fuktig gitt!
Nå har jo du ny masterpumpe, så du vil vel mistenke den enda mindre, men jeg tror ikek man skal ta noe for gitt?
Ser du neon lekkasjer? Minker det i pedalen, eller er det kun sig?
Vet ikke om dette har neon verdi, men sig pleier jo å være hovedsylinderen, så lenge du ikke ser noen lekkasje ved hjulene? Har i alelr fall ikke mer svar en deg på gåten..
Det hender vel at det er feil med nye deler også?
Mystisk i alle fall...
Men det kan hende du får noen "råtips" her inne hvor det er mange nyttige erfaringer.
Da det samem skjedde for meg med en Renault var det hovedpumpa jeg tenkte mist på, da den var overhalt to år tidligere.
Men pedalen seg inn og bremsevæska ble borte etter en uke med aktiv bruk av bilen. Fant ingen lekkasje!
men så sjekket jeg undergulvmattene framme og der var det fuktig gitt!
Nå har jo du ny masterpumpe, så du vil vel mistenke den enda mindre, men jeg tror ikek man skal ta noe for gitt?
Ser du neon lekkasjer? Minker det i pedalen, eller er det kun sig?
Vet ikke om dette har neon verdi, men sig pleier jo å være hovedsylinderen, så lenge du ikke ser noen lekkasje ved hjulene? Har i alelr fall ikke mer svar en deg på gåten..
Det hender vel at det er feil med nye deler også?
Mystisk i alle fall...
Men det kan hende du får noen "råtips" her inne hvor det er mange nyttige erfaringer.
Torbo
Det er mulig at det er en liten lekkasje i en eller begge sylindere bak. Det er plass til en god del bremsevæske inni gummiene der før det lekker noe ut.
Jeg kommer akkurat inn etter bytte av en sånn en nå, men der var det stor lekkasje som jeg så, men det var ikke noe der sist gang jeg kikket. Nå siger ikke pedalen min lenger. Ta av tromlene og se om det er vått inni gummiene hvis ikke det dukker opp bedre råd her. Det er jo rimelig enkelt å ta av bak
Jeg kommer akkurat inn etter bytte av en sånn en nå, men der var det stor lekkasje som jeg så, men det var ikke noe der sist gang jeg kikket. Nå siger ikke pedalen min lenger. Ta av tromlene og se om det er vått inni gummiene hvis ikke det dukker opp bedre råd her. Det er jo rimelig enkelt å ta av bak
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Dersom det ikke forsvinner bremsevæske fra beholder etter lengre tid, kan du utelukke lekasje, og da er det ikke ukjent at hovedsylinderen har lekkasje forbi stemplene. Dette vil ikke gi lekkasje, men pedalen vil sige. Kan være mindre tendens til siging om du er brå og hard på pedalen da det ofte får pakninga til å presses mer ut og tette bedre, mens du kan kjenne økt tendens til lekkasje om du bremser litt, slipper litt av på pedalen for så å bremse litt hardere igjen. Ofte siger den raskest da, om dette problemet er hva du har.
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Snowman0511
Joda, men begge bremsepumpene bak er nye samt hovedsylinderen er også ny
-
Snowman0511
Har som skrevet i starten her byttet til en ny hovedsylinder og i tillegg også prøvd 2 andre og for å eliminere alle muligheter byttet vi begge bremsepumpoene bak. Pedalen siger men det minker ikke væske. Og merk dere at dette kun skjer når motoren går. Stopper jeg den siger ikke pedalen
Snakker vi om hull/lekkasje i vakummembranet, og gradvis/treg breseeffekt, eller kraften der med det samme??
Torbo
-
Snowman0511
Kraften er ikke max, men det kommer nok også av at bilen har stått en stund og det trengs å kjøres litt med. Men ingen merkbar lekkasje. Men om det hadde vært lekkasje vikke vel alikevel ikke pedalen sunket da? Ser ingen kombinasjon der
At problemet med sig kun er når motoren går er ett viktig "clue". Hva slags påvirkning/sammenkobling har motor og bremsesystem ? Ikke ute på de forskjellige hjulene ihverfall
Så løsningen på problemet ligger nok under panseret vil jeg tro. Men har ingen anelse om hva det kan være.
Som en raritet kan jeg nevne at på min første Golf for uhorvelig mange år siden, (var en 78 mod.), så opplevde jeg plutselig turtallsøkning på motoren når jeg trykket hardt på bremsa. Kunne ikke mye om slikt da, men problemet var at p.g.a. en lekasje i en membran, ble det trykket bremsevæske via vakumslangen til bremsekraftforterkeren inn på motoren
Høres rart ut, men problemet ble nå borte når den ble byttet.
Som en raritet kan jeg nevne at på min første Golf for uhorvelig mange år siden, (var en 78 mod.), så opplevde jeg plutselig turtallsøkning på motoren når jeg trykket hardt på bremsa. Kunne ikke mye om slikt da, men problemet var at p.g.a. en lekasje i en membran, ble det trykket bremsevæske via vakumslangen til bremsekraftforterkeren inn på motoren
-
Neergård
- -

ettersom hovedsylinder er bytta har jeg ikke sett godt i teksten.
Er det forskjell om du har håndbrekket dratt på? I såfall er kanskje ikke bremsebånda bak lagt skikkelig inntil, mulig du bør stramme litt der.
Er det forskjell om du har håndbrekket dratt på? I såfall er kanskje ikke bremsebånda bak lagt skikkelig inntil, mulig du bør stramme litt der.
Frode Neergård
Kan sommerens bremsemysterium/thriller være nær ved å oppklares?
Trege bremsepumper bak kan kanskje gi slke symptomer? for mye klaring vil vel ha en umuíddelbar effekt? Og er ikke bånda bak selvjusterende, eller kan grunninnstillingen være for "optimistisk"?
Jeg er vel redd for at det kan være noe med vakumdelen, en ventil som henger, lekker e.l.
Men det er nok ikke reservedeler å få tak i her. Dessuten er det er stor oppgave å åpne en slik sak. Tror neppe noen gjør slikt lengre.
Kan det være en ide å prøve med en brukt servo?
Å kjøpe ny med en usikker diagnose er vel i overkant?
Det kan også være en oppsvulmet enveisventil til vakumslangen, men den sitter vel i selve servoen?
Dette er mer tanker enn konkrete svar, men jeg håper du nærmer deg en oppklaring?
Trege bremsepumper bak kan kanskje gi slke symptomer? for mye klaring vil vel ha en umuíddelbar effekt? Og er ikke bånda bak selvjusterende, eller kan grunninnstillingen være for "optimistisk"?
Jeg er vel redd for at det kan være noe med vakumdelen, en ventil som henger, lekker e.l.
Men det er nok ikke reservedeler å få tak i her. Dessuten er det er stor oppgave å åpne en slik sak. Tror neppe noen gjør slikt lengre.
Det kan også være en oppsvulmet enveisventil til vakumslangen, men den sitter vel i selve servoen?
Dette er mer tanker enn konkrete svar, men jeg håper du nærmer deg en oppklaring?
Torbo
-
Neergård
- -

Re: Re: Bremsefeil på T4
Ettersom pedalen siger, tror jeg ikke det skal fokuseres for mye på vakumdelen. Når hydraulisk del av systemet er tett og kompakt siger ikke pedalen uansett hva som er feil på vakumsystemet.Torbo wrote:Kan sommerens bremsemysterium/thriller være nær ved å oppklares?
Bremsebånd bak på min 95 modell må iallefall justeres inntil via den lille åpningen på innsiden av trommelen. Jeg fikk mye bedre pedal etter dette. Det kan imidlertid kjennes stor forskjell på pedalen om håndbrekket er dratt på når stor klaring er problemet.
Selv om det er montert ny hovedsylinder så er det jo ingen garanti for at den ikke kan ha feil.
Er hovedsylinder kjøpt ny eller brukt? Original eller tvilsom kvalitet?
Var symptomene helt identiske før og etter skifte av denne?
I tillegg til nevnte punkt så skader det ikke å foreta en ekstra lufting av systemet. Jeg liker best metoden vi har på verkstedet, med trykksetting (og tilførsel av bremsevæske) av bremsevæskekoppen. Det sørger for en fin strøm, og godt luftet system.
Frode Neergård
Kan vel ikke si annet enn at det blir spennede å få svaret på "gåten"?
Det kan vel hende at et merkeverkstet også vil ha problemer med å løse oppgaven, og bruke mye tid på diagnosen?
Men treffer du en hyggelig fyr på verkstedet, kan de kanskje gi gode råd?
Det kan vel hende at et merkeverkstet også vil ha problemer med å løse oppgaven, og bruke mye tid på diagnosen?
Men treffer du en hyggelig fyr på verkstedet, kan de kanskje gi gode råd?
Torbo
-
Snowman0511
Som sagt er det montert nye bremsepumper bak, nye bremsesko bak, selvjusteringern demonter og nøye rengjørt og smurt. Alt montert om skoene selvsagt lagt etter. Nye håndbrekk wirere. Har testet 3 forskjellige hovedsylindere. Siste som ble montert er fabrikknye i god kvalitet. Så dette er for meg ett mysterium. Har skrudd på alt mulig i mange år men denne blir jeg ikke klok på. For å ha sagt det har vi også etter råd fra merkeverkstged luftet både inn og utt av lastekjennende ventil. Og for å ha sagt det går dene lett og det er å merke forskjell i bremsekraft når man åpner/lukker denne. Så jeg er fortsatt åpen for alle forslag. Ingenting kan tydeligvis utelates her 
-
Snowman0511
En ting er i alle fall sikkert at om eller hvis vi finner ut av denne gåten skal jeg ramme inn denne tråden på veggen. Og til alle som tipser så er jeg utrolig glad for hjelp. Og det virker/hjelper eller ikke. Bare iveren til å hjelpe andre gir med nytt mot her. Og håper jeg løser denne fort da jeg har en 9 årig sønn med spesielle behov som snart kommer og venter seg en ferietur. Så her nytter det ikke for meg å gi opp 
-
Snowman0511
Torbo wrote:Kan sommerens bremsemysterium/thriller være nær ved å oppklares?
Har sjekket selve vacumslangen og der er det i alle fall vacum
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Hvis du har dårlig justerte bremsebånd, så vil pedalen bli lav, men når bånda ligger inntil trommelen vil ikke pedalen fortsette å sige. Det kreves ikke mye pedalkraft for å legge disse inntil. Hvis det hydrauliske systemet er helt og tett, vil pedalen stoppe uansett hvor mye vakuum det blir på bremsekraftforsterkeren. Den beveger seg ikke videre før det blir en lekkasje i systemet, eller noe mekanisk gir etter. Men det kan være at bremsekraftforsterkeren gjør at du får mer kraft inn på hovedsylinderen, og at problemet først oppstår når du får mer kraft enn du klarer å tråkke på pedalen uten vakuumforsterking.
Det store spørsmålet er om pedalen siger ned med jevn motstand, og kan sige ned uten å fjære tilbake. Eller om det er snakk om alt for lav pedal når motoren går, men at pedalen fjærer tilbake til utgangspunktet når den får mindre kraft.
Hvis den ikke fjærer tilbake så kan det vel egentlig bare være to ting. Det ene er at bremsevæska som står under trykk mellom hovedsylinder og kalippere/hjulsylindere blir borte. Enten på grunn av utvendig eller innvendig lekkasje. Det andre er at ett eller annet mekanisk bøyer seg uten å fjære tilbake til utgangspunktet når pedalen slippes.
Hvis den fjærer tilbake, så kan det være luft i systemet. Men luft er ikke så vanskelig å komprimere, så da er det litt rart at du ikke har lav og fjærende pedal når du trår på bremsen uten motoren i gang. Det kan også være en dårlig bremseslange som blåser ut en kul når den får trykk på væska, og fjærer tilbake når trykket blir borte. Men når du tydeligvis må ha mye trykk for at dette skal oppstå, så kan det tyde på at det er noe mekanisk som gir seg, og så fjærer tilbake. Et typisk eksempel er nye bremseklosser på skiver med slitekant. Bremseklossen blir liggende mot slitekanten, gjerne både innvendig og utvendig på skiva. Når du får skikkelig trykk på stempelet, bøyer klossen seg slik at den kommer inntil resten av skiva. Og når du slipper pedalen fjærer den tilbake slik at det blir god avstand mellom skiva og klossen igjen. Det er ikke sikkert du får trykk nok i pedalen til å bøye klossen uten at du har motoren i gang. Men uten vakuumforsterking vil du da ha ganske dårlig bremseeffekt. Du kan prøve å slipe av litt på hjørnet av bremsebelegget, der hvor klossen ligger an mot en eventuell slitekant. Eller skifte skivene.
Du kan kanskje få noe av det samme med nye bånd i slitte tromler. Når trommelen har større diameter enn bremsebåndet vil det bare ligge an på ett punkt. Men det er vel ikke så vanlig at bremseskoen bøyer seg slik at båndet legger seg inntil hele veien. Her er det nok mer vanlig at bremsebelegget blir glasert på det punktet der det ligger an, og bremseeffekten blir veldig dårlig. I gamle dager var det vanlig å slipe bremsebåndet til samme diameter som trommelen, slik at det fikk anlegg på hele flata. Men det er mange år siden sist jeg så en slik slipemaskin. Nå er det nok mer vanlig å skifte trommelen hvis den er slitt.
Det store spørsmålet er om pedalen siger ned med jevn motstand, og kan sige ned uten å fjære tilbake. Eller om det er snakk om alt for lav pedal når motoren går, men at pedalen fjærer tilbake til utgangspunktet når den får mindre kraft.
Hvis den ikke fjærer tilbake så kan det vel egentlig bare være to ting. Det ene er at bremsevæska som står under trykk mellom hovedsylinder og kalippere/hjulsylindere blir borte. Enten på grunn av utvendig eller innvendig lekkasje. Det andre er at ett eller annet mekanisk bøyer seg uten å fjære tilbake til utgangspunktet når pedalen slippes.
Hvis den fjærer tilbake, så kan det være luft i systemet. Men luft er ikke så vanskelig å komprimere, så da er det litt rart at du ikke har lav og fjærende pedal når du trår på bremsen uten motoren i gang. Det kan også være en dårlig bremseslange som blåser ut en kul når den får trykk på væska, og fjærer tilbake når trykket blir borte. Men når du tydeligvis må ha mye trykk for at dette skal oppstå, så kan det tyde på at det er noe mekanisk som gir seg, og så fjærer tilbake. Et typisk eksempel er nye bremseklosser på skiver med slitekant. Bremseklossen blir liggende mot slitekanten, gjerne både innvendig og utvendig på skiva. Når du får skikkelig trykk på stempelet, bøyer klossen seg slik at den kommer inntil resten av skiva. Og når du slipper pedalen fjærer den tilbake slik at det blir god avstand mellom skiva og klossen igjen. Det er ikke sikkert du får trykk nok i pedalen til å bøye klossen uten at du har motoren i gang. Men uten vakuumforsterking vil du da ha ganske dårlig bremseeffekt. Du kan prøve å slipe av litt på hjørnet av bremsebelegget, der hvor klossen ligger an mot en eventuell slitekant. Eller skifte skivene.
Du kan kanskje få noe av det samme med nye bånd i slitte tromler. Når trommelen har større diameter enn bremsebåndet vil det bare ligge an på ett punkt. Men det er vel ikke så vanlig at bremseskoen bøyer seg slik at båndet legger seg inntil hele veien. Her er det nok mer vanlig at bremsebelegget blir glasert på det punktet der det ligger an, og bremseeffekten blir veldig dårlig. I gamle dager var det vanlig å slipe bremsebåndet til samme diameter som trommelen, slik at det fikk anlegg på hele flata. Men det er mange år siden sist jeg så en slik slipemaskin. Nå er det nok mer vanlig å skifte trommelen hvis den er slitt.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Snowman0511
Når motoren ikke går. Går pedalen normalt litt ned og er stabil der uten fjæring. Bremseslanger er som tidligere byttet. Båndene bak lagt helt ut som de skal. Tromler og skiver pusset/slipt så de ikke har slitekanter.
Pedalen siger ned til gulvet med motoren i gang og konstant trykk på pedalen. Og kommer normalt opp igjen når man da slipper opp. Jeg ser hva du mener med fjærende pedal når motor ikke går. Men det er ikke det.
Pedalen siger ned til gulvet med motoren i gang og konstant trykk på pedalen. Og kommer normalt opp igjen når man da slipper opp. Jeg ser hva du mener med fjærende pedal når motor ikke går. Men det er ikke det.
-
Neergård
- -

Er det normal bevegelse mellom calipper og holder? Dersom denne står fast i en side kan du få noe tilsvarende fjæring når du får hjelp av bremseservoen.
Er det tilsvarende pedal om du har full eller minimum virkning på bakhjul? Om det er forskjell alt etter om maks/min på lastavhengighetsventil, kan vi anta at problemet er bak. Om ikke kan vi anta at det er foran ventilen. Da kan det jo være fornuftig at en person observerer mens en annen betjener pedalen og således kanskje kan se noe som ikke oppfører seg normalt.
Er det tilsvarende pedal om du har full eller minimum virkning på bakhjul? Om det er forskjell alt etter om maks/min på lastavhengighetsventil, kan vi anta at problemet er bak. Om ikke kan vi anta at det er foran ventilen. Da kan det jo være fornuftig at en person observerer mens en annen betjener pedalen og således kanskje kan se noe som ikke oppfører seg normalt.
Frode Neergård
-
Snowman0511
Ingen forskjell om det er full åpning bak eller ikke. Og som sagt før så er caliptere gjort rene UTEN å være åpnet og smurt godt opp så de glir bedre enn da de var nye 
Tenker fortsatt litt høyt.
Slik jeg har forstått er de pedalen som siger og er ikke direkte fjærende?
Da kan man vel utelukke bøying av bånd med mindre diameter, løs hovedsylinder, bremseslanger? kanskje, men så ender tankerekka rett på vakumservoen, som evt. er har fått bremsevæske i seg og evt. møkk som begrenser vakumflyt igjennom ventilene inni der.
Nå kjenner med mest til gamle Girlingservoer og litt nyere til Volvo, og de kunne/kan være lunefulle.
Et indre stempel inni der kunne henge seg opp og og lage trøbbel, men da ville ikke trykket slippe - eller gå for tregt.
Er det brudd/knekt ventil inni kan nok vakumet bruke for lang tid for å trekek hovedsteplet.
Det neste er returventilen som sitter mot vakumslangen? Den kan være full av skitt og henge.
1. Altså går dette i retining av selve servoenheten (inkludert eller bare returventilen som sitter der et sted).
2. Men det kan rett og slett være vakumpumpa som er slitt og bruker lan tid til å flytte mye luft ut fra servoen?
Jeg mener eksperter her inne har uttalt at den ventilen sitter inni servoen? Får man tak i den så ville jeg prøvd å bytte den om mulig.
Brudd på membranet ville nok ikke øke suget med tilhørende sigengde pedal? Om jeg ikke kom ut av tankerekka?
Spennende å følge dette!
Kan disse Volvogreiene være til nytte, eller er det helt annerledes her?

Tegningene hjelper i alle fall til med å se at det må noen ventiler her for å styre.
Slik jeg har forstått er de pedalen som siger og er ikke direkte fjærende?
Da kan man vel utelukke bøying av bånd med mindre diameter, løs hovedsylinder, bremseslanger? kanskje, men så ender tankerekka rett på vakumservoen, som evt. er har fått bremsevæske i seg og evt. møkk som begrenser vakumflyt igjennom ventilene inni der.
Nå kjenner med mest til gamle Girlingservoer og litt nyere til Volvo, og de kunne/kan være lunefulle.
Et indre stempel inni der kunne henge seg opp og og lage trøbbel, men da ville ikke trykket slippe - eller gå for tregt.
Er det brudd/knekt ventil inni kan nok vakumet bruke for lang tid for å trekek hovedsteplet.
Det neste er returventilen som sitter mot vakumslangen? Den kan være full av skitt og henge.
1. Altså går dette i retining av selve servoenheten (inkludert eller bare returventilen som sitter der et sted).
2. Men det kan rett og slett være vakumpumpa som er slitt og bruker lan tid til å flytte mye luft ut fra servoen?
Jeg mener eksperter her inne har uttalt at den ventilen sitter inni servoen? Får man tak i den så ville jeg prøvd å bytte den om mulig.
Brudd på membranet ville nok ikke øke suget med tilhørende sigengde pedal? Om jeg ikke kom ut av tankerekka?
Spennende å følge dette!
Kan disse Volvogreiene være til nytte, eller er det helt annerledes her?

Tegningene hjelper i alle fall til med å se at det må noen ventiler her for å styre.
Torbo
-
Snowman0511
vurderer å prøve en annen servo. Det er forøvrig ATE bremser på denne
Tror ikke jeg har sett noen t4 med Girling. Har du prøvd å ta noen harde oppbremsinger? Vet ikke om det er riktig eller lurt å gjøre det, men det har stabilisert ting for meg tidligere.
Ca 90 km/t og bremse hardt ned til 0. Et par ganger etter bytter har gjort underverker for ugjevn bremsekraft i hvertfall.
Ca 90 km/t og bremse hardt ned til 0. Et par ganger etter bytter har gjort underverker for ugjevn bremsekraft i hvertfall.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Full støtte på det... (uten at jeg skal utgi meg som ekspert)...Snowman0511 wrote:vurderer å prøve en annen servo. Det er forøvrig ATE bremser på denne
TEgningen til venstre er Ate, tror jeg? Har i alle fall bytta tre slike på Volvoer. Griling ble brukt på Volvo Amazon, P1800 bl.a. og de er virkelig gammeldagse, men skrudd sammen og lar seg lett reparere.
De nye er omtrent umulige å reparere, som Ate.
Lykke til!
Torbo
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Nei, jeg spør egentlig om du har fjærende pedal når motoren går.Snowman0511 wrote:Når motoren ikke går. Går pedalen normalt litt ned og er stabil der uten fjæring. Bremseslanger er som tidligere byttet. Båndene bak lagt helt ut som de skal. Tromler og skiver pusset/slipt så de ikke har slitekanter.
Det at pedalen ikke fjærer når motoren er stoppet, tyder egentlig på at du nesten kan utelukke luft i systemet. Og sannsynligvis også sviktende bremseslanger.
Har du slipt ned slitekanten på skiva innerst mot navet også? Det kan være vanskelig å komme til med slipeverktøy der, men der blir det som regel en liten rund kant som gjør at en ny kloss ikke kommer helt inntil skiva. Utfra beskrivelsen din tror jeg mest på at det kan være kloss som bøyer seg. Jeg har opplevd dette noen ganger før. Det hjelper å slipe av en liten fas på klossen, og det sliter seg ofte til ganske fort.
Hvis pedalen går helt i gulvet så er det ikke noen mulighet for at det er bremsekraftforsterkeren som forårsaker dette. Det er fysisk kontakt mellom pedalen og stemplene i hovedpumpa. Det at stempelstanga som går gjennom bremsekraftforsterkeren aktiverer noen vakuumventiler, får den ikke til å bli noe kortere. Det måtte den blitt hvis pedalen skulle stått i ro uten at stemplene i hovedpumpa beveger seg. Når pedalen siger med motoren i gang, så skyldes det at den ekstra kraften fra bremsekraftforsterkeren får noe lenger ut i systemet til å gi seg. Hvis du har montert nye klosser på gamle skiver, så ville jeg erfaringsmessig ha begynt å sjekke der.
Henrik Engen