Gløding JX ?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
syncroaddict
-
-
Car: T3 88'' JX syncro
Phone: 94815519

Gløding JX ?

Post by syncroaddict »

90' Coach'n min vil ikke gløde! Lampa kommer heller ikke på. Har byttet rele til et annet brukt som skal fungere, men samme resultat ? Noen som har peiling ? Sikringen i 'blackbox'n' bak er hel...
Last edited by syncroaddict on 16 Aug 2011, 22:19, edited 1 time in total.
Fredrik Mikalsen
88' T3 Syncro 1.6 TD
90' T3 SYNCRO 2,1 WBX
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: Gløding ??!

Post by Tur-Bo »

Blir pluggene varme da ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
syncroaddict
-
-

Post by syncroaddict »

Har ikke sjekka det ,men den er veldig tungstarta .
Fredrik Mikalsen
88' T3 Syncro 1.6 TD
90' T3 SYNCRO 2,1 WBX
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Sett på tenningen og gå bak å legg fingeren på en av pluggene, du kjenner fort om de blir varme, da vet du i allefall at du har strøm bak dit.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
syncroaddict
-
-

Post by syncroaddict »

Ok, takk:-)
Fredrik Mikalsen
88' T3 Syncro 1.6 TD
90' T3 SYNCRO 2,1 WBX
syncroaddict
-
-

Post by syncroaddict »

Kommer ikke varme pluggene når jeg vrir om tenningen, men de blir varme hvis jeg setter strøm direkte på. Og etter tenningen hadde stått på en stund begynte gløde releet å dirre vilt i noen sekunder ??
Fredrik Mikalsen
88' T3 Syncro 1.6 TD
90' T3 SYNCRO 2,1 WBX
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Re: Gløding JX ?

Post by Rapidspeed »

bytt releet.. det er brent..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
syncroaddict
-
-

Post by syncroaddict »

Har prøvd med et rele som satt i 'vallersoffroad' sin 87' Transporter. det virket til den ble parkert og ribba :| Det var det som lagde dirrelyd, det som satt i var ''stille'' . Sjekka på møller, de skulle ha 990,- eller noe der omkring ! :shock: Gidder ikke kjøpe det før jeg er helt sikker på at det er det som er problemet.

Det kommer tydelighvis strøm til releet, men ikke lengre?
Er det slik at hvis releet ryker så kommer ikke lampa i dasjen på i det heletatt ?

Takker for glupe svar :-)
Fredrik Mikalsen
88' T3 Syncro 1.6 TD
90' T3 SYNCRO 2,1 WBX
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

syncroaddict wrote:90' Coach'n min vil ikke gløde! Lampa kommer heller ikke på. Har byttet rele til et annet brukt som skal fungere, men samme resultat ? Noen som har peiling ? Sikringen i 'blackbox'n' bak er hel...
ok så sikringen sitter der i den boksen :shock:
Image
Og sikringen ser ut som om den er brent over :shock:

Og gløde lampa inne i bilen oppføre seg helt normalt :shock: neimen :(

Er det glødereleet som sitter bak der?

Image

Kanskje noen som kan dette her kan forklare det bedre.
Image

Image

Image
Last edited by bjørn53 on 03 Sep 2011, 00:57, edited 2 times in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

bjørn53 wrote:
syncroaddict wrote:90' Coach'n min vil ikke gløde! Lampa kommer heller ikke på. Har byttet rele til et annet brukt som skal fungere, men samme resultat ? Noen som har peiling ? Sikringen i 'blackbox'n' bak er hel...
ok så sikringen sitter der i den boksen :shock:
Image
Og sikringen ser ut som om den er brent over :shock:

Og gløde lampa inne i bilen oppføre seg helt normalt :shock: neimen :(

Er det glødereleet som sitter bak der?

Image

Kanskje noen som kan dette her kan forklare det bedre.
Image
Er dette standard sikringer?

Vanskelig ja, er ei stund siden jeg har titta så mye på et lednings diagram. Ikke helt lett å forstå dette. Tror jeg ville ha bytta rele om jeg var deg, og håpa på at det ikke er sokkelen under releet som var istykker brent. Ser ut som om det har vært varmt hos meg. Jeg har nå byttet sikring og skal fyre denne i morgen.
Last edited by bjørn53 on 01 Sep 2011, 22:32, edited 1 time in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
syncroaddict
-
-

Post by syncroaddict »

Litt vanskilig å skjønne, men takk uansett ! :-)
Fredrik Mikalsen
88' T3 Syncro 1.6 TD
90' T3 SYNCRO 2,1 WBX
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Strømskjemaet kan være litt forvirrende hvis man ikke forstår prinsippet bak det. Det grå feltet øverst er sikringsboksen/releplata foran i bilen, til venstre under dashbordet. Øverst her er det tegnet inn baner med 30, 15, X og 31. 30 er batteristrøm. 15 er tenningsstrøm. X er "tilleggsustyr", den får strøm sammen med 15 når tenninga er på, men kobles ut når tenningsnøkkelen vris til startposisjon. 31 er jord.

Den nedre streken på skjemaet er gods i karrosseriet. Tallene under denne brukes for å finne igjen ledninger andre steder i skjemaet. Rett over nummer 3,4 og 5 er det tre firkantede bokser med nummer 41, 41 og 40. De to som er merket med stjerne finnes bare i biler med sugediesel, og den med stiplet linje bare på turbodiesel. Neste side i skjemaet fortsetter på nummer 11, så nummer 40 og 41 er nok noen sider fram. Rett over nummer 40 kan vi finne igjen en tilsvarende boks med et femtall i. Denne er da tegnet inn på en brun 1-kvadrats kabel, og det er den samme kabelen som er tegnet inn over femtallet på dette skjemaet. Helbrune ledninger betyr vanligvis jord, så vi kan regne med at denne ledningen går til gods et eller annet sted.

J52 er glødereleet. Det sitter bak i den svarte boksen sammen med sikringen S39 (50A platesikring). Hovedstrømmen til glødepluggene kommer fra + på batteriet, går gjennom sikringen og kommer inn på pinne 2 på releet. Den går videre ut på pinne 8, og direkte til pluggene. Denne strømkretsen er ikke koblet sammen med styringa til releet, og lyset i glødelampa er ikke avhengig av at det kommer strøm inn på pinne 2, eller at det går strøm ut fra pinne 8. Styringen av releet får pluss-strøm inn på pinne 4 og minus på pinne 6. Plusstrømmen kommer fra pinne D15 bak på sikringstavla, og får strøm når tenninga er på. N43 er nok magnetventilen på dieselpumpa, som åpner for dieseltilførsel når tenninga er på. Pinne 7 på releet er merket med klemme 50. 50 er kontakten som gir strøm til innslaget på starteren, så pinne 7 får strøm når starteren går. G27 som er koblet på pinne 1 på releet er kjølevannstemperaturgiveren, som releet bruker for å beregne glødetida. Pinne 3 er signalet til glødelampa i instrumentinnsatsen.

For de spesielt interesserte kan vi her også se koblinga av sirkulasjonspumpa for kjølevann, V50. Den er koblet sammen med hovedstrømmen inn på glødereleet, og får batteristrøm gjennom glødesikringen. Minus på pumpa er koblet til gods gjennom termobryter F95, så pumpa starter når kjølevannstemperaturen når 107 grader, uavhengig av om tenninga er av eller på , og uavhengig av rele J151. Dette releet har kun en oppgave, og det er å koble inn pumpa når starteren går. Dette er bare for at pumpa ikke skal sette seg fast. En bil med fungerende kjøleanlegg som kjøres forsiktig i kjølig klima får sjelden 107 grader på kjølevannet. Når starteren går, får releet strøm inn på pinne 4. Da kobler det inn, og pumpa får minusstrøm gjennom pinne 8 på releet.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Det e jo som æ sku ha sagt det sjøll!

Pinne 7: Betyr det at når starteren går og pinne 7 får spenning så blir glødereleet slått av? Det ville jo være naturlig.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Rikskringkastingen
-
-

bjørn53 wrote: Pinne 7: Betyr det at når starteren går og pinne 7 får spenning så blir glødereleet slått av? Det ville jo være naturlig.
Nei, det tror jeg kanskje ikke. Men lampa slutter nok å lyse. Det betyr vel bare at releet får beskjed om at "nå skal vi starte", og når 50 forsvinner og 15 fortsatt er innkoblet betyr det sannsynligvis at "nå går motoren".

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er med JX, men mange dieselmotorer har ettergløding. Da fortsetter pluggene å gløde en tid etter at motoren er startet, selv om lampa slukker. Det er ikke nødvendigvis sånn at lys i glødelampa betyr at pluggene gløder, og slukket lampe betyr at de ikke gløder. Lys i lampa betyr "vent", slukket lampe betyr "nå kan du starte".
Henrik Engen

martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Rikskringkastingen wrote:G27 som er koblet på pinne 1 på releet er kjølevannstemperaturgiveren, som releet bruker for å beregne glødetida.
I fjor slet jeg med akkurat samme problem. Etter mye fram og tilbake fant jeg ut at problemet var i kjølevannstemperaturgiveren som ga feil signal om at motoren er varm og trenger ikke glødning selv om motoren var kald. En midlertidig løsning var å koble av giveren. Da virker glødningen mens lampa lyser og det er nok for å starte bilen (også i -15). Etterglødning hjelper mer for å forbrenne drivstoff noe som gir mindre utslipp mens motoren er kald.

Det er etterglødning på 1.9td (aaz) og jeg tror at det er også på jx.
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Rikskringkastingen wrote:
bjørn53 wrote: Pinne 7: Betyr det at når starteren går og pinne 7 får spenning så blir glødereleet slått av? Det ville jo være naturlig.
Nei, det tror jeg kanskje ikke. Men lampa slutter nok å lyse. Det betyr vel bare at releet får beskjed om at "nå skal vi starte", og når 50 forsvinner og 15 fortsatt er innkoblet betyr det sannsynligvis at "nå går motoren".

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er med JX, men mange dieselmotorer har ettergløding. Da fortsetter pluggene å gløde en tid etter at motoren er startet, selv om lampa slukker. Det er ikke nødvendigvis sånn at lys i glødelampa betyr at pluggene gløder, og slukket lampe betyr at de ikke gløder. Lys i lampa betyr "vent", slukket lampe betyr "nå kan du starte".
JA men dette skal testes på min td, så fasiten skal komme. Med naturlig for meg mener jeg at det ville være naturlig at all strøm skal gå til startmotoren i startøyeblikket. Derfor slås lyset av tror jeg.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Rikskringkastingen
-
-

Ja, det kan godt hende at glødinga kutter ut mens starteren går, og så kobler eventuell ettergløding inn igjen når motoren har startet. Mål gjerne spenninga på pluggene dine og fortell hva slags resultat du fikk. Jeg er ganske sikker på at noen TDI-motorer kutter etterglødinga hvis motoren går på full gass, slik at du ikke skal belaste dynamoen med unødvendig strømtrekk når du trenger all motorkraft til akselerasjonen.
Henrik Engen

bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Fasit.
Jeg satte på ei ledning med krokodilleklemmer på spissen av prøvelampen og koblet den andre enden med krokodille klemme på glødepluggen. Andre enden av prøvelampa ble jordet.
Prøvelampen lyser i ca 12 sekunder etter at tenninga er slått på. Varsel lampa i bilen slukker før prøvelampa. Når jeg prøver å starte går prøvelampa på og er på ca 5 sek etter at motoren er startet.
Konklusjon er at glødingene er på i hele perioden fra tenninga slås på til ca 5 sekunder etter at motoren er startet.

Varsel lampa i bilen sier at nå kan du prøve å starte. Den sier ikke noe om at sikring fungerer eller at releet er ok.
Dersom du velger å bare slå på tenninga uten å starte bilen vil glødinga foregå i ca 12 sekunder.

Image
Jeg ble ikke dummere av dette. :D Og best av alt, nå starter også min bil! :D
Last edited by bjørn53 on 03 Sep 2011, 12:35, edited 2 times in total.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Rikskringkastingen
-
-

Bra måling. Antall sekunder vil nok variere med kjølevannstemperaturen, men her ser vi mønsteret for hvordan releet kobler ut og inn.
Henrik Engen

syncroaddict
-
-

Post by syncroaddict »

Har nå satt inn rele nr.3 men får fortsatt bare dirre lyd fra det når jeg setter på tenninga ?
Fredrik Mikalsen
88' T3 Syncro 1.6 TD
90' T3 SYNCRO 2,1 WBX
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

syncroaddict wrote:Har nå satt inn rele nr.3 men får fortsatt bare dirre lyd fra det når jeg setter på tenninga ?
Du må skaffe deg ei prøvelampe til 50 kr. Se over.
Image

I det hvite/grå kontakten som sitter rett frem skal du ha spenning på svart ledning når du slår på tenningen og på den røde og hvite skal du ha spenning når startmotoren går.

Det skal være en blå og hvit ledning som går fra motortemperatur giveren denne kan det være feil på som nevnt i tråden. Koble fra den. Har du sjekket den store sikringen som går mellom de to skruene og som du ser er brutt.

Det er veldig enkelt å jobbe med prøvelampe.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Odd. J
-
-
Car: T4 2000mod
Phone: 97731973

Post by Odd. J »

Hei, har en T3 Transporter 1,9l 1983 mod. Med direkte innsprøyting. De som har hatt bilen før meg har nok rotet en del i det eletriske annlegget? Har fått ryddet opp en del nå. Men en ledning gjenstår, den er rød med to sorte striper, den går ut i fra en liten svart boks ved motorens venstre side. Inne i boksen møtes den røde å sorte stripete ledningen med to hvite ledninger, som har nummer 21 og 60. Hvor kobbles denne røde og sort-stripete ledningen henn??
I denne boksen står det også 2 stk reler side om side, som har nr 53. Hadde vert kjempe med noe råd her. :D
Legger ved et bilde av denne boksen og med denne røde og sort-stripete ledningen-
Image
Image
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Thelma wrote:Hei, har en T3 Transporter 1,9l 1983 mod. Med direkte innsprøyting. De som har hatt bilen før meg har nok rotet en del i det eletriske annlegget? Har fått ryddet opp en del nå. Men en ledning gjenstår, den er rød med to sorte striper, den går ut i fra en liten svart boks ved motorens venstre side. Inne i boksen møtes den røde å sorte stripete ledningen med to hvite ledninger, som har nummer 21 og 60. Hvor kobbles denne røde og sort-stripete ledningen henn??
I denne boksen står det også 2 stk reler side om side, som har nr 53. Hadde vert kjempe med noe råd her. :D
Legger ved et bilde av denne boksen og med denne røde og sort-stripete ledningen-
Image
Image

Hei Thelma, du har en bensin bil imens tråden går på diesel bil.

Hva gjelder dine kabler må jeg se på elskjema for DJ før jeg sier noe, husker ikke dette i hodet
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Odd. J
-
-
Car: T4 2000mod
Phone: 97731973

Post by Odd. J »

Hei igjen, har du fått sjekket den el- manualen enda da?
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Thelma wrote:Hei igjen, har du fått sjekket den el- manualen enda da?
Her har Ducce lagt ut noe vedrørende dette...

viewtopic.php?f=49&t=28224

Kjekk lesing!! :mrgreen:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++