Campingbatteri

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
tord_
Car: T3 1980 Westfalia

Campingbatteri

Post by tord_ »

Nå er det rett før vi skal ut på tur med Westfaliaen. Det eneste som mangler er strøm til kjøleskapet, og generelt campingdelen. Hvordan skal fritidsbatteriet kobles så det lades når man kjører og kobler ut startbatteriet når tenninga er av? Har kjøpt inn skillerelé for 12-voltsanlegg, men trenger et koblingsskjema å gå ut ifra. Hva skal kobles til startbatteriet og hva skal kobles til fritidsbatteriet?
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: Campingbatteri

Post by ducce999s »

hvis du kjøpt skillerelæ fra biltema så trenger den en spenning fra en kabel som kun har spenning når motor går (kan også bruke en som kun har spenning når tenning er påslått, type x-kabelen men husk å slå av tenningen så du ikke tømmer begge batteriene).
Mest hensiktsmessige kabel er å gå fra dynamo blå ledning D+
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

ducce999s wrote:hvis du kjøpt skillerelæ fra biltema så trenger den en spenning fra en kabel som kun har spenning når motor går (kan også bruke en som kun har spenning når tenning er påslått, type x-kabelen men husk å slå av tenningen så du ikke tømmer begge batteriene).
Tror ikke det nei. :)
http://www.biltema.no/Documents/manuale ... 30_man.pdf

Det beste er å trekke en kabel fra dynamo og til releet så kabel til jord og så kabel videre til batteriet.Til nød kan du hente ladespenning fra det andre batteriet.

Vær oppmerksom på at de gamle kjøleskapene trekker veldig mye strøm og vil flate ut et fritids batteri i løpet av få timer. Skal du stå med kjøleskapet i bruk må du få det over på gass.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

bjørn53 wrote:
ducce999s wrote:hvis du kjøpt skillerelæ fra biltema så trenger den en spenning fra en kabel som kun har spenning når motor går (kan også bruke en som kun har spenning når tenning er påslått, type x-kabelen men husk å slå av tenningen så du ikke tømmer begge batteriene).
Tror ikke det nei. :)
http://www.biltema.no/Documents/manuale ... 30_man.pdf

Det beste er å trekke en kabel fra dynamo og til releet så kabel til jord og så kabel videre til batteriet.Til nød kan du hente ladespenning fra det andre batteriet.

Vær oppmerksom på at de gamle kjøleskapene trekker veldig mye strøm og vil flate ut et fritids batteri i løpet av få timer. Skal du stå med kjøleskapet i bruk må du få det over på gass.
Stemmer det ja :oops:

Måtte jo fjerne all kabling på "license to chill" når jeg monterte releet på den og måtte ta til instruksen for å finne ut hvordan en skulle koble :)

Den slår ifra på spenningsnivå på hovedbatteriet

Tenk så fort en glemmer de blemmer en gjør :lol:
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
tord_
Car: T3 1980 Westfalia

Post by tord_ »

Bør jeg bruke tykke batterikabler til og fra reléet, eller holder det med mindre ledninger? Det er forresten skillereléet fra Biltema jeg bruker :)

Hvilket batteri henter campingdelen primært strøm ifra? Har noen et bilde av hvordan de har gjort det?
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

tord_ wrote:Bør jeg bruke tykke batterikabler til og fra reléet, eller holder det med mindre ledninger? Det er forresten skillereléet fra Biltema jeg bruker :)

Hvilket batteri henter campingdelen primært strøm ifra? Har noen et bilde av hvordan de har gjort det?
Du har en gammel Westfalia. Tipper at lys kjøleskap henger på campingbatteriet. Kanskje varme også. Strekk en kabel fra b+ på dynamoen inn på skillerele og følg biltema videre. Bruk samme type kabel som den som går til lading av det andre batteriet. Du har sikkert noe kabling i bilen fra før og det bør du lage en tegning på. I tillegg så kan mye være forandret på de siste 30 år. Før var det normalt og styre skillerele med en spenning fra d+. Eller en manuell byter.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Post Reply