Da er de første 4 timene i prosjektet unnagjort.
Utfordringen: lar det seg gjøre og skifte alle foringer og bærekuler på minT4 uten å være i de behagelige omgivelser som en velutstyrt garasje tilbyr.. ?
Satte i gang bortpå fortauskanten kl. 18.00 i dag.
Løsne hjulmutre, og senterbolt til drivksling. OK.
Jekk opp ... Faen... Dritjekk... En saksejekk fra biltema... Egner seg knapt til å jekke opp en tråsykkel.. Notat til i morgen. Dra og kjøp skikkelig jekk.

Til slutt høyt nok. Under med støtte og slipp nedpå. Rugger i bilen hard for å sjekke stabiliteten. Bilen står godt. Bort med jekken og av med hjulet.
neste trinn: Setter jekken under bærebroa og løfter opp lit for å ta spenn av. Og løsner og tar bort bolten som går igjennom linkarmen og støtdemperen. Løsna lett, og ikke noe problem å dra dene ut. Nettopp denne advarte selgeren på Mekonomen mot. Sa mange hadde hatt mye trøbbel med denne, men hos meg gikk det ypperlig. Slipper ned jekken og drar den bort. Linkarmen er nå løs, og siden foringen mellom linkarm og stab.stag. er så utslitt er det enkelt å bare vippe den av. En passelig flatjern gjør jobben med å vippe den gamle forinen ut av linkarmen, og ny glir lett inn. Gjør ren stussen på stab.staet og bare prøver om det går greit å presse linkarmen på igjen... Men nei...

Hvordan i farsken skal jeg få trykt den inn på igjen ? Se første bilde.. Hmmm... Utfordring til senere. Legger den til side foreøpig.
Så neste post. Foring på Stab.stag. Denne er helt grei. Er en bolt som trenger en 16 mm. fastnøkkel. Nesten litt for trangt til å bruke kopp. Se bilde 2 og 3. Jeg har en sånn liten hendig skralle på knapt 10 cm. og den i samarbeid med en vanlig fastnøkkel gjorde jobben greit. Ut med gammel gummi, og inn med ny, og skru fast. Check
Neste post. Bærebrua nede. Begynner på bakre foring. 21 mm. på hver side. Litt rustspray.. mutter Løsner greit, men må jobbe mye med bolten for å få "skrudd" den helt ut.. Som nevnt i innlegget over er denne bolten påsveiset en "ikke sentrisk" skive, og en tilsvarende under mutteren, så ja, det er her spissingen sannsynligvis justeres.. Gjorde jeg merker av innstilling... åneida... noen blemmer må man jo få gjøre.. Notat til senere: Forstilingskontroll og justeing på verksted påkrevd..
Så løsne bærebrua fremme. Var vel en 16 mm. som gikk på den mutteren. Løsna greit, og her var det bae å dytte bolten igjennom. ikke noe som satt fast der. Yippi

Siste punkt som holder bærebrua er nedre bærekule. Disse må sikkert ha vært byttet en gang for det er vanlig skrue med 15 mm som fester denne. Ikke noe XZN her. Begge skruene løsner greit, og med ett tre fire slag med hammeren så slipper kula taket i navgodset og er fri. Bare å røske bærebrua ut

Se bilde 4.
I en perfekt verden hadde det nå bare vært å ta bort de gamle foringene, og sette inn de nye... Men jeg lever nok ikke i en perfekt verden..
Først en helv.. masse pjusk for å få ut den gamle bakre foringen... Savner pressa i garasjen.... Arg... Får den ut til slutt. Men å få den nye inn igjen... Uten presse... Det gir jeg opp. Se bilde 6.
Og den fremre foringen ... den er egentlig veldig fast og fin. Ikke noe tull med den egentlig, Dessuten så kan jeg ikke tenke meg at den foringen jeg ha fått med meg fra Mekonomen er riktig ? Se bilde 5. Det e den nye foringen jeg har fått utlevert, og så ligger den intill der den i så fall skulle blitt presset inn i bærearmen.... ? Er dere enig i at dette ikke ser helt rett ut ?
Neste post. Skifte nedre bærekule. Den gamle trenger vi jo ikke være forsiktig med, så jeg gir bare noen skikkelige dask med slegghammeren på spindelen, og plopp, så spretter den ut

Gjør rent med litt løsemidler, og stålbørste og litt tørkepapir, putter den nye bærekulen inn i hullet og skrur til. En fastnøkkel, og en umbrakonøkkel til å holde igjen spindelen. Lett som bare det.
Neste post. Øvre bærekule.. Kryper under bilen og tar av spenningen på torsjonsstaven. 27 mm. fastnøkkel som anbelfalt tidligere er riktig verktøy. Biltema har ikke Lange kopper større enn 24 mm. så da ble det vanlig fastnøkkel. Men det går nå bra

Spenningen er tatt av. Mutter på spindelen på øvre bærekule er tatt bort. Nå frem med "skikkelig verktøy" fra Gasolin

se bilde 7. Etter litt fomling med hvilke hylser etc. som passer og i hvilken rekkefølge ting passer best så får jeg det nå til til slutt.. Men var litt overrasket over hvor hard det satt.. Snakker om full kroppsvekt, med pådrag, på en 50 cm. latmann og kopp 24... drar til.... Tør jeg mer nå.... så ... popp....

Øvre bærekule er ute. Gjør reint og puster ut. Ser på den nye kula, og konstaterer at det vil vel gå helt smertefritt å få den på plass
Klokka er snart ti... Naboene legger vel ungene nå, så på tide å la det bli stille i gata. Hva gjenstår ? Foringer på Øvre barearm både fremme og bak... Titter litt. blitt for mørkt her på fortauet, men det ser jævl... trang ut der oppe... Gruer meg til i morgen...
Fortsettelse følger....