Full overhaling av forstillingen.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
AIDaniel
Car: T4 1993 Syncro Lang versjon
Phone: 90942899

Full overhaling av forstillingen.

Post by AIDaniel »

Halloen til forumet.
Jeg er nytt medlem fra i dag, men har lest mye i dette forumet opp til nå for informasjon og hjelp, og har konkludert med at her er det ett oppegående forum som er verdt å følge med på, og kanskje delta litt.
Jeg har en 1993 Transporter Syncro, Lang verson, 2.4D som etter 270 000 km. selvfølgelig har sine nykker, men er egentlig veldig fornøyd, og vil prøve holde den i live så lenge som mulig.
Kjørte en tur fra Tromsø til Oslo i forrige uke, og skal returnere igjen neste helg. Og en ny tur/retur Tromsø/Oslo om 1 måneds. tid.
Nå har jeg lenge vært plaget med mye "gnikkelyder" og andre ulyder i forstillingen, som selvfølgelig er p.g.a. utslitte foringer, og tenkte ta en full overhaling før jeg starter nordover neste helg.
Var en tur i Porsgrunn i dag hos Gasolin og kjøpte anbefalt avtrekkerverktøy til bærekulene, og innom Heggedal hos Koolart på returen til Oslo og plukket opp nye bærekuler både oppe og nede. (disse koster 3264.- for alle 4 hos Møller på Ryen. Betalte 1160.- hos Koolart :) )
Jeg har min forholdsvis godt utstyrte garasje nordpå, så desverre må jeg satse på en "fortau"s jobb med bilen her nede i Oslo, men tror jeg skal komme i mål likevel. Så til spørsmålene....
Skifte av bærekulene... Tror dere jeg vil få hbehov for noe annet "spesialverktøy" enn avtrekkersettet fra Gasolin for å komme i mål ? Tenker da selvfølgelig ikke på standardverktøy som finnes i enhver verktøykasse.
Så til Foringer: Jeg har kommet frem til: (Art.nr: fra Mekonomen).
Foring bærearm fremre Øvre: 2 stk. art.nr: 08-80340 210.-x2 420.-
Foring bærearm fremre nedre: 2 stk art.nr: 08-80342 118.-x2 236.-
Foring Bærearm bakre Øvre: 2 stk art.nr: 08-80341 154.-x2 308.-
Foring bærearm bakre nede: 2 stk. art.nr: 08-80343 358.-x2 716.-
Foring Mellom linkarm/stab.stag: 2 stk. art.nr: 08-81007 69.-x2 138.-
Foring stab.stag indre: 2 stk art.nr: 08-80407 91.-x2 182.-
Noen jeg har glemt ?
Samlet : NØYAKTIG 2000.- :)
pluss 1160.- for bærekuler.

Så holder vi verktøy utenom, så koster det 3160.- i deler å ta en "full" forstillingsoverhaling. :)

Gruer meg til skifte av Foring Fremre Øvre.... Ser trangt ut... noen gode tips på denne ?

Er det noen vits å vurdere skifte av de 4 foringene til tannstangen ? art.nr: 08-80455 ?
I så fall, er det en kurrant jobb, eller skikkelig herk ?

Tenkte ta noen bilder og lage ne liten "blogg" her inne for å fortelle hvordan dette fyker av :)
hypomac
-
-
Phone: Niellveførtifire315

Re: Full overhaling av forstillingen.

Post by hypomac »

Hei og velkommen!
Håper du lagar prosjekt tråd.Alltid interessant både å lage sjølv og sjå kva andre gjer med bussen/kassen sin.
Når det gjeld skifte av bærekulene så må du vel ha 27 mm pipe type lang,evt.27 fastnøkkel.Kan vel diskuterest kor vidt den dimensjonen er standard verktøykasse innmat..Denne treng du for å slakke ned forspenninga i torsjonstagene etter fronten på bilen er plassert på bukker.Har du originale bærekuler montert nede,så er vel dei festa i spindel med 14mm 12kant (XZN) meca o.l. selger pipe for å ordne det.Mulig det er vanlig 6 kant på eldre men det er lett å sjekke før du starter.
I tillegg kan du med fordel bruke dette fra biltema med delenummer 191317:
Image
For å løsne kuleboltene fra gods.Bruker den både oppe og nede.Ein av gafflane passar og for demontering av styrekulene når du skal ta dei også.
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
AIDaniel

Post by AIDaniel »

27 mm. yepp.... Skal fikse. Takker. Hobbykassen min her nede i Oslo stopper vel på 24...
Brytgaffelsettet fra BT er vel også sånn sett ett greit kjøp. Koster ikke skjorta, og kjekt å ha.
Endeleddene på Styrestaget hadde jeg tenkt å "glatt overse" denne gangen, men vil ikke forundre meg at de begynner å rope etter utskifting de også snart.
XZN 12 kant. -Check-. :)
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Man trenger ikke å slakke torsjon stavene. Ta ut bolten tilnedre støtdemperfeste og lenka til stabstaget så går det som en drøm, Mener at det ikke er XZN på denne!
Lykke til!

NB! Husk å løsne bolten til drivakslingen slik at du slipper å dele en drivknute, det har hendt!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
hypomac
-
-

Post by hypomac »

Det går jo fint. Men eg syntes det er meir stress å løsne drivaksel en torsjon.Må gjere det etter hjulet er av,og momentet på den tilseier at nokon må stå på bremsa.Både ved demontering og montering.Eg hadde ein jekk under bremseskiva for å begrense utslaget på drivaksel/nav etter bolten gjennom stabstaglinken var ute.Ein annan ting er at eg er for pysete til å jobbe med oppspennt torsjon :)
Last edited by hypomac on 22 Jun 2012, 16:30, edited 1 time in total.
Nissan Leaf Tekna 2013
AIDaniel

Post by AIDaniel »

Satser på å få kommet i gang i ettermiddag / kveld med jobben. Har fått tak i alle foringer, bortsett fra 1.. Men lagt i ordre nå, så får den på Mandag.
Totalt er det 6 foringer på hver side som skal byttes. 2 på Øvre bærearm, 2 på på nedre bærebru, 1 mellom linkarm og stab.stag. og en på stab.stag indre.
Pluss bytte øvre og nedre bærekule.
Eneste foring som ikke blir byttet er nedre på linkarm, da denne ikke er å få kjøpt løs (må byttes hele linkarmen som koster over 700.- pluss mva.)
Og Endeleddet på styrestaget.
Når det gjelder å slakke ned spennet på torsjon så tror jeg det er uungåelig.. Har jo ikke begynt på jobben enda, men slik jeg ser det tror jeg ikke det er mulig å bytte bakre foring på Øvre bærearm med spenn på. Lurer egentlig på om det er mulig å komme til på en ordentlig måte i det hele tatt... Kanskje jeg må gi opp på de øvre foringene. Time will show.
Kommer tilbake med update og erfaringer når jeg er kommet i gang.
hypomac
-
-

Post by hypomac »

Husk å merke stilling på bakre nedre bærearmsforing er det vel,siden den påvirker styregeometri. Eg har ikkje bytta foringar men har forstått at ein treng hydraulisk presse på fleire av dei men det veit du sikkert.
Nissan Leaf Tekna 2013
AIDaniel

Post by AIDaniel »

Da er de første 4 timene i prosjektet unnagjort.
Utfordringen: lar det seg gjøre og skifte alle foringer og bærekuler på minT4 uten å være i de behagelige omgivelser som en velutstyrt garasje tilbyr.. ?

Satte i gang bortpå fortauskanten kl. 18.00 i dag.
Løsne hjulmutre, og senterbolt til drivksling. OK.
Jekk opp ... Faen... Dritjekk... En saksejekk fra biltema... Egner seg knapt til å jekke opp en tråsykkel.. Notat til i morgen. Dra og kjøp skikkelig jekk. :) Til slutt høyt nok. Under med støtte og slipp nedpå. Rugger i bilen hard for å sjekke stabiliteten. Bilen står godt. Bort med jekken og av med hjulet. :D
neste trinn: Setter jekken under bærebroa og løfter opp lit for å ta spenn av. Og løsner og tar bort bolten som går igjennom linkarmen og støtdemperen. Løsna lett, og ikke noe problem å dra dene ut. Nettopp denne advarte selgeren på Mekonomen mot. Sa mange hadde hatt mye trøbbel med denne, men hos meg gikk det ypperlig. Slipper ned jekken og drar den bort. Linkarmen er nå løs, og siden foringen mellom linkarm og stab.stag. er så utslitt er det enkelt å bare vippe den av. En passelig flatjern gjør jobben med å vippe den gamle forinen ut av linkarmen, og ny glir lett inn. Gjør ren stussen på stab.staet og bare prøver om det går greit å presse linkarmen på igjen... Men nei... :shock: Hvordan i farsken skal jeg få trykt den inn på igjen ? Se første bilde.. Hmmm... Utfordring til senere. Legger den til side foreøpig. :?
Så neste post. Foring på Stab.stag. Denne er helt grei. Er en bolt som trenger en 16 mm. fastnøkkel. Nesten litt for trangt til å bruke kopp. Se bilde 2 og 3. Jeg har en sånn liten hendig skralle på knapt 10 cm. og den i samarbeid med en vanlig fastnøkkel gjorde jobben greit. Ut med gammel gummi, og inn med ny, og skru fast. Check :D
Neste post. Bærebrua nede. Begynner på bakre foring. 21 mm. på hver side. Litt rustspray.. mutter Løsner greit, men må jobbe mye med bolten for å få "skrudd" den helt ut.. Som nevnt i innlegget over er denne bolten påsveiset en "ikke sentrisk" skive, og en tilsvarende under mutteren, så ja, det er her spissingen sannsynligvis justeres.. Gjorde jeg merker av innstilling... åneida... noen blemmer må man jo få gjøre.. Notat til senere: Forstilingskontroll og justeing på verksted påkrevd.. :roll:
Så løsne bærebrua fremme. Var vel en 16 mm. som gikk på den mutteren. Løsna greit, og her var det bae å dytte bolten igjennom. ikke noe som satt fast der. Yippi :)
Siste punkt som holder bærebrua er nedre bærekule. Disse må sikkert ha vært byttet en gang for det er vanlig skrue med 15 mm som fester denne. Ikke noe XZN her. Begge skruene løsner greit, og med ett tre fire slag med hammeren så slipper kula taket i navgodset og er fri. Bare å røske bærebrua ut :) Se bilde 4.
I en perfekt verden hadde det nå bare vært å ta bort de gamle foringene, og sette inn de nye... Men jeg lever nok ikke i en perfekt verden.. :x
Først en helv.. masse pjusk for å få ut den gamle bakre foringen... Savner pressa i garasjen.... Arg... Får den ut til slutt. Men å få den nye inn igjen... Uten presse... Det gir jeg opp. Se bilde 6.
Og den fremre foringen ... den er egentlig veldig fast og fin. Ikke noe tull med den egentlig, Dessuten så kan jeg ikke tenke meg at den foringen jeg ha fått med meg fra Mekonomen er riktig ? Se bilde 5. Det e den nye foringen jeg har fått utlevert, og så ligger den intill der den i så fall skulle blitt presset inn i bærearmen.... ? Er dere enig i at dette ikke ser helt rett ut ?

Neste post. Skifte nedre bærekule. Den gamle trenger vi jo ikke være forsiktig med, så jeg gir bare noen skikkelige dask med slegghammeren på spindelen, og plopp, så spretter den ut :)
Gjør rent med litt løsemidler, og stålbørste og litt tørkepapir, putter den nye bærekulen inn i hullet og skrur til. En fastnøkkel, og en umbrakonøkkel til å holde igjen spindelen. Lett som bare det.

Neste post. Øvre bærekule.. Kryper under bilen og tar av spenningen på torsjonsstaven. 27 mm. fastnøkkel som anbelfalt tidligere er riktig verktøy. Biltema har ikke Lange kopper større enn 24 mm. så da ble det vanlig fastnøkkel. Men det går nå bra :)
Spenningen er tatt av. Mutter på spindelen på øvre bærekule er tatt bort. Nå frem med "skikkelig verktøy" fra Gasolin :) se bilde 7. Etter litt fomling med hvilke hylser etc. som passer og i hvilken rekkefølge ting passer best så får jeg det nå til til slutt.. Men var litt overrasket over hvor hard det satt.. Snakker om full kroppsvekt, med pådrag, på en 50 cm. latmann og kopp 24... drar til.... Tør jeg mer nå.... så ... popp.... :) Øvre bærekule er ute. Gjør reint og puster ut. Ser på den nye kula, og konstaterer at det vil vel gå helt smertefritt å få den på plass :)
Klokka er snart ti... Naboene legger vel ungene nå, så på tide å la det bli stille i gata. Hva gjenstår ? Foringer på Øvre barearm både fremme og bak... Titter litt. blitt for mørkt her på fortauet, men det ser jævl... trang ut der oppe... Gruer meg til i morgen... :roll:

Fortsettelse følger.... :|
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
AIDaniel

Post by AIDaniel »

By the way... Verktøy brukt så lang....
Div. Fastnøkler og kopper som vi alle har... Er "litt" for dårlig utstyrt i hobbykassen min, men klarer meg med et nødskrik. Brytgaffelsettet fra Biltema trengtes for å løsne kula på endeleddet til styrestaget, og for å løsne Øvre bærekule fra Navgodset. Og så avtrekkerverktøyet fra Gasolin da for å få løs øvre bærekule. En passelig sleggehammer, ett par dekkspaker ble også brukt.... ++ litt annet småstesj.. men ingenting utenom det som bør være i en "normalutrustet" mannfolkhåndveske :)
hypomac
-
-

Post by hypomac »

Kan hjelpe å sause stabstaget inn med zalo og så prøve å presse det på..når det gjelder foringer så må andre på forumet trø til, manualen min har ikkje ordentlige bilder av dei så vidt eg kan huske så veit ikkje om dem du har er rett..ellers så har du komt langt på ein kveld :)
Nissan Leaf Tekna 2013
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Bra jobb. Skjønner ikke hvorfor du slakka torsonstaven etter at du du har tatt av alt det andre. Da er det jo ikke noe spenn i det. Når du bruker det verktøyet på andre siden så gir du godset et godt rapp med en hammer ol så slippet du kanskje å dra deg ihjel. Lykke til ja.
Ang den stabstaglenka så bruker jeg zalo ol og rn latmansarm og en stor pipe og legger den i mot og presser den inn på. Monter alt det andre først så skjønner du det.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
AIDaniel

Post by AIDaniel »

Da har jeg fått litt fremdrift, men ser ut til at jeg får stopp nå desverre.. :(
Våknet i morges med en "Eureka" ide :) Hvordan få presset inn den nye bakre foringen på bærebrua ? Jeg har jo pressverktøyet fra Gasolin. :lol: Funka det. Litt knot, men Ny foring er på plass. Den fremre foringen på bærebrua lar jeg være. Den ser helt topp ut, og som nevnt tidligere er jeg i sterk tvil om at den nye foringen fra Mekonomen er riktig.
Jeg skrur på nedre bærekule på bærebrua, og monterer hele bærebrua på plass. Så klarer jeg ved hjelp av Zalo, og noen nordnorske hjelpeverb å få skvisa linkarmen inn på stab.staget igjen. Så frem med pressverktøyet og får presset inn den nye øvre bærekulen. Alt helt topp så langt. så egentlig kunne jeg nå bare skrudd på plass navet, og stort sett vært ferdig. Så ja! det lar seg gjøre å skifte begge bærekulene, og foringer på stab.stag og nedre bærebru med svært enkle verktøy på veikanten :)
Problemet mitt er at jeg også skal skifte foringene i Øvre bærearm. Det er en bak og en fremme. Bolten gjennom bakre foring går greit å få løs, men jeg mangler riktig fastnøkkel for å få grep på mutteren på den fremre. er for trangt til å bruke kopp. Så må få tak i en 18 mm-. ring med sånn bøyd nakke. Stopp der altså... må ut å handle.
Så neste problem.. For å kunne ta ut øvre bærebru, så må denne løses fra torsjonsarmen. Det er 2 bolter mellom bærearm og torsjonsstag. Den nedre kommer jeg greit til og får løs fra under kjermen, men den øvre står andre veien, og må nås fra under bilen..
Og for å komme til den så må det store dekslet over eksosanlegget bort. Og da må det midtre røret på eksosen først bort.. :( Ja ja. har gjort det. Like greit det, for hadde litt frieksos, og ser nå at den midtre potta er veldig klar for utskifting.
Men så til den øvre bolten mellom torsjonsstag og bærearm... Sitter fast som ett helv... Trangt er det.. Får ikke noe "armslag" på noen av skrallene eller latarmene. Må bare gi opp med det verktøy jeg har tilgjengelig. :(
Noen som har gjort dette før ? Noen tips til løsning ? Lurte på om jeg må få tak i ett par forlengere, kanskje ett kraftig "ledd" og luftverktøy som "hamrer" løs bolten.
....Skulle aldri gått løs på øvre bærearm... Angrer... Men samtidig så er det disse 2 foringene som er mest slitt, og sannsyligvis står for alle gnikkelydene, så jeg må få dette til.. :roll:
Fortsettelse følger...
Image
AIDaniel

Post by AIDaniel »

Ser at Biltema har en batteridrevet mutterrekker med
Maks. moment: 100 Nm
Chuck: Sekskant 1/4"

Noen som tør å spå om den har "kraft" nok til å slå løs en slik bolt som jeg sliter med, eller er det for lite med 100 Nm ?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Re: Full overhaling av forstillingen.

Post by Neergård »

AIDaniel wrote:Ser at Biltema har en batteridrevet mutterrekker med
Maks. moment: 100 Nm
Chuck: Sekskant 1/4"

Noen som tør å spå om den har "kraft" nok til å slå løs en slik bolt som jeg sliter med, eller er det for lite med 100 Nm ?
100nm er jo den styrke hjulbolter på mindre biler dras til med, så den kan jo virke litt svak?

Sent from my E10i using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
AIDaniel

Post by AIDaniel »

Da har man vært en tur på Biltema og fylt på med litt mer artige ting til verktøykassa. Håper og tror jeg nå er i besittelse av de nødvendige remedier.
Når det gjelder den batteridrevne muttertrekkeren så er den for svak til dette.spurte karen bak disken, og han hadde skrudd en del, og den saken er bare til "lettere utskruving" av allerede løse bolter og skruer. Så da kjøpte jeg likågodt den som leverer 350 nm, og så får jeg håpe jeg finner en strøkontakt i nærheten av bilen :roll:
Ble ikke mer skruing i dag. Mye regn og trasighet, så da ble det til å skifte drivknute på Volvo 460'en til sønnen. Grei skuring det, så nå er han fornøyd. Håper på oppholdsvær i morgen, så kanskje jeg får mye fremdrift på langkassa mi :) Godlørdagskveld til folket.
AIDaniel

Post by AIDaniel »

Da er enda noen timer lagt ned i prosjektet, og ny lærdom og kunnskap kan formidles :)
Siden det var en del regn på formiddagen så brukte jeg noen timer på å montere nye høytalere og en liten aktiv sub. Tok meg tiden til å trekke nye 1.5 kvadrat kabler, og fikk også montert ny antenne til FM'en. Har bestilt og håper på å motta den nye spilleren i løpet av tirsdag eller onsdag. en ny sak som er kombinert DAB og FM. Gleder meg.
Så rundt kl. 16 var det nydelig sol og bare herlig vær, så heiv meg på videre fremdrift på forstillingen. Fikk løs den bolten mellom øvre bærearm og torsjonsstaget. kjøpte en liten snedig sak på Biltema som er en "skralle" som man setter mellom kopp og latmann, Det ga meg det armslaget som trengtes for å få satt nok trykk på til å løsne. Og bolten som holdt fremre foring løsna greit. Så da er alt løst, men der stopper det... :twisted: Erfaring: Det er ikke mulig å bytte foringene på Øvre bærearm uten å være på verksted. Det er helt umulig å få bærearmen ut av forstillingen uten å ta ned hele "Understellet" eller hva det nå kalles. En enorm jobb som krever mye. Rett og slett skru bilen i smådeler omtrent... :roll:
Så skrudde bare sammen igjen. På med boltene i foringene, på med boltene til torsjonsstaget, inn med navet, skru fast spindlene til øvre og nedre bærekule i navgodset. På med drivakslingen. Inn med støtdemper, og på med bolten som holder demper og linkarm, og så på med endeleddet på styrestaget. Og til slutt stramme opp torsjonsstaget. og deretter på med deksel og eksosanlegg. Det var en helt grei jobb. Og har prøvekjørt. Alt OK. :)
Nå har jeg lært mye, og regner med jeg klarer fikse den andre siden i løpet av 3-4 timer på tirsdag. Mye av det jeg har brukt tid på hittil har vært knyttet mot å prøve bytte foringene på øvre bærearm, som har vært helt bortkastet tid. Tid jeg ikke vil bruke på den andre siden.
Konklusjon: Bytte øvre og nedre bærekule, foringer på stab.stag og linkarm, og foringer på nedre bærebru, og også om ønskelig endeledd på styrestaget er en helt "grei" jobb å gjøre, og eneste spesialverktøy som trengs er avtrekkersettet fra Gasolin eller tilsvarende, og fungerende brytgafler for å få spindlene løs fra gods. pluss vanlig godt utstyrt verktøykasse. Holder man verktøy utenom, og kjøper bærekulene hos Koolart, er det snakk om en god tusenlapp pr. side i kostnad, og en full dags skruing. 8)
Så nå skal jeg komme meg hjem til nord, og så tilby å gjøre jobben til andre som trenger den :o For fornuftig betaling, så bytter jeg alle foringene (untatt øvre bærearm) 8 totalt, og alle 4 bærekulene. Forstillingsjustering må vel tas i etterkant, så det må man ute å "shoppe" hos proffe.
gtfossum

Post by gtfossum »

Bare en liten kommentar angående den fremre foringen i nedre bærearm. Den er nok riktig den. Den skal presses sammen, med f.eks. et par slangeklemmer, før den presses inn i bærearmen. Den ser nok ellers litt for stor ut slik den er, ja. Har slitt med dette før på VW/Audi bærearmer.
AIDaniel

Post by AIDaniel »

Takker for tipset om den fremre foringen. Nå har jeg også fått tatt venstre side ferdig, men også her valgte jeg bare å la den fremre foringen være, da den ser helt ok ut. Jobben gikk helt greit. tar ett par timer å skifte disse kulene, og 4 foringer og endeleddet. Eneste som ikke var planlagt var at endeleddet på styrestaget smalt i stykker, så dermed ble det behov for innkjøp av nye endeledd :? 1732.- kr. på Møller. Mekonomen var faktisk ett par kr. dyrere på disse, så absolutt verdt å sjekke delepriser hos merkeforhandler før man handler.
Fikk også slått av en liten prat med en kar på nyttekjøretøy-avdelingen for å spørre om denne justeringen som er mulig å gjøre på den bakre foringen på bærearmen, og han ga klar melding om at denne ikke var noe å bekymre seg for. Den har "ingen" funksjon :) Tilbake i 1993 var dette kanskje en god idé hos VAG, men i praksis har den ikke noen funksjon. Selve hjulnavet henger fast i bærebroa med den nedre bærekulen, så eventuelle justeringer på den bakre foringen båvirker bare i svært liten grad Camber, og har ingen annen påvirkning, så ikke noe å tenke på. Eneste grunn til å vurdere forstillingskontroll nå, er siden jeg også byttet begge styrestags-endeledd, og som han sa, "en slik kontroll koster ikke mer enn ett godt dekk til denne bilen" ca. ett par tusen kr.
Litt feil justert forstilling spiser fort opp ett sett dekk på en sommer.
Og når det gjelder foringene på den ævre bærearmen, så lurte han føst på hva jeg snakket om... og når han forsto det, så sa han at de hadde han aldri vært borti at noen hadde skiftet. 8)
Men, ett viktig tips fra han. Slakker man spenningen på torsjonsstaget var det veldig viktig at denne ble satt tilbake i nøyaktig samme posisjon. Merk av på bolten før du skrur av mutteren, og tar av forspennet, slik at du får det helt riktig på plass igjen. Her var det ikke snakk om å tillate noe slingringsmonn.
Nå gleder jeg meg bare til 3 turer Norge på langs i løpet av den neste måneden. Bilen virker absolutt bedre og "fastere i fisken".
gtfossum

Post by gtfossum »

Det var betryggende å vite at den øvre foringen sjelden eller aldri byttes. Har faktisk lurt på om jeg burde ha gjort dette selv da jeg også holder på med å skifte kuler. Bruker nok litt mer tid, men det går greit med Kennedy avtrekkeren fra gasoline. Skjønner ingen ting, foreløpig, av dette med å skru hardt og lange armer. Den første kula mi kom rett ut med et lite smell like før jeg vurderte å slå litt i godset på bærearmen. Forstillingskontroll vil jeg tro du får for en tusenlapp på et mekonomen verksted e.l. Synes et par tusen var mye.

Interessant at de hos Møller mente at justeringsskruen på den bakre foringen ikke hadde noe å si. Nå er det vel caster som justeres der, men det er nok sant at det er svært lite justering. Jeg tror ellers det i mine håndbøker fra Brookland Books er oppgitt tabeller med høyden på bilen i forhold til et gruppenummer som skal stå på en klistrelapp på innsiden av bilen foran førerdøra på høyde med sikringsboksen. Høyden måles så vidt jeg kan se fra nedre bolten på støtdemperen og opp til fremre bolt på festebraketten til denne demperen. Det står ikke noe om det måles fra center på nedre bolten, men dette kan jeg prøve å finne mer ut av hvis det er til hjelp. Har to bøker og den ene ligger i garasjen. Hva slags årsmodell har du?
AIDaniel

Post by AIDaniel »

Caster er vel det riktige ja :)

Når det gjelder bytte av de øvre foringene, så konstaterte jeg at da må du ta ned hele traversen eller hva det kalles, for å få lirket ut armene. Ikke en jobb jeg ville gått løs på :)
Grunnen til at jeg spurte om den bakre foringen, var at jeg i min fundering på denne justeringen ikke forsto hvilken funksjon denne skulle ha, i og med at den ikke vil påvirke spissinga på dekkene. Det han sa på Møller var at denne justeringen ga så lite utslag ved måling/justering, at det i realiteten ikke hadde noe å si, men at den selvfølgelig påvirker litt, det gjør den.

Jeg har en Syncro Lang, førstegangsregistrert i september 93, men på Møller fikk jeg opplyst når de la inn reg.nr at dette er en 94 modell. Vet ikke hva slags forskjeller som er mellom 93 og 94 modell.
2,4 D motor.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg synes det er drøyt å påstå at casterjusteringen ikke har noen betydning. Den har blant annet betydning for hvor retningsstabil bilen er. Greit nok at du ikke vil merke mye forskjell på bilen hvis du justerer castervinkelen på begge sider en grad opp eller ned, men stor forskjell på casteren på høyre og venstre side vil føre til at bilen trekker til den ene sida. Casterjusteringa flytter nedre bærekule ganske mye fram og tilbake. Dette vil påvirke camber og spissing i mindre grad, men det kan være nok til at du får skjevslitasje på dekkene.

Fjærhøyden påvirker alle hjulvinklene ganske mye, og en forstillingskontroll på T4 begynner alltid med å justere fjærhøyden. Det skal måles fra senter av nedre bolt for støtdemperen, til senter av bolthodet på framre festebolt som holder braketten for støtdemperen opp i rammevangen. Det finnes, som nevnt i tidligere innlegg, tabeller med fjærhøyde for forskjellige vogngrupper. Vogngruppe på din bil kan du finne på klistrelappen med bildata.

Det finnes også et spesialverktøy for å måle bilens helling framover eller bakover. Det holdes opp mot rammevangen under bilen, og ved hjelp av en libelle og en gradskive måler du hellingen på bilen. Ifølge boka skal denne vinkelen legges til eller trekkes fra den målte castervinkelen.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
gtfossum

Post by gtfossum »

Trøste og bære. Dette sier ikke verkstedhåndboken min noe om. Det er altså ikke måte på hva en må ta hensyn til. Men at vinkelen på bilen vil påvirke caster er jo likevel åpenbart.

Når det gjelder høyde: I følge min verkstedshåndbok fra Brookland Books (pirat slik som Haynes sine bøker) er høyden på gruppe 1 og 2: 280 mm, gruppe 3: 273 mm og gruppe 4: 265 mm. Dette er med helt tom bil. Så vidt jeg kan se gjelder det alle T4 (fra 90-99).
Post Reply