T3 sukk atter sukk

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
pgxcaravelle
Car: T3 LS 41652
Phone: 98417007

T3 sukk atter sukk

Post by pgxcaravelle »

jeg har en T3 1990 mod som jeg kjøpte i oslo får 15.000 bilen har godt 147.000 1.6 turbo disel
men eksos turboen var defekt på den men kom meg til bergen dette var da i januar 2012. siden har jeg jobbet mye med den får å kunne få den igjenom EU dette er byttet på bilen
strøm nett. lykter . ny dynamo 95 amp. . ny eksostubo 7000.
og mye arb. har blitt lakt ned i denne bilen. men i dag skulle jeg ta en test tur med den siden det var fint vær :) etter 10min. måtte jeg ståppe for tempra turen lyset blinket men det var masse vann der. så ser jeg på bakken jo det kom det ene problemet etter det andre
no 1 olja renner ut av turboen :(
no 2 bunnpanna brypper den mye olje :(
no 3 jeg husker ikke hva det hetter men det nederste reim hjulet der renner det olje ut :(

så da tenkte jeg bare på å få bilen hjem og tenkte at det var no ikke noe mer som kunne gå gale trode jeg :cry: jo det lokter brent fra motor men jeg kan ikke se hvor det skulle ha vært men lokten var ganske kraftig
er det noen som har noe visdoms ord til meg ?????
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Re: T3 sukk atter sukk

Post by Rapidspeed »

høres ut som om turboen har vært kjørt uten olje en kort periode... når du byttet turbo, kinnet u motoren frem tiloljelampa slukket før du startet den?
etterstram alle skruene til bunnpanna... bytt pakning bak reimhjulet.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
pgxcaravelle

Post by pgxcaravelle »

Rapidspeed wrote:høres ut som om turboen har vært kjørt uten olje en kort periode... når du byttet turbo, kinnet u motoren frem tiloljelampa slukket før du startet den?
etterstram alle skruene til bunnpanna... bytt pakning bak reimhjulet.
vil det da si at turboen er ødelakt?
men det andre som jeg la merke til er at det nesten ikke er comp... i motoren jeg sjøner ingen ting av dette. og når jeg kjører å gir gass så kommer blå røyken får meg så ser det ut som at jeg må ha en ny motor ??????????????
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Da kan løpet være kjørt for den turboen om den har gått noe uten olje..
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
T3Generalen

Post by T3Generalen »

pgxcaravelle wrote: og når jeg kjører å gir gass så kommer blå røyken får meg så ser det ut som at jeg må ha en ny motor ??????????????
Siden det er fredag: Bytt til bensin, T3 og diesel passer rett og slett ikke sammen, entusiastbiler fortjener edle dråper av høyraffinert fludium :wink:
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Øøøøhhh... Nei... Diesel er nok beste alternativ uansett
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Kan jo nesten se ut som du har fått comp ned i underdel på motor, pga dårlig stempelringer eller slitt motor. Sånn at simmering er presset ut og olje renner ut?
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

T3Generalen wrote: ........Bytt til bensin, T3 og diesel passer rett og slett ikke sammen, entusiastbiler fortjener edle dråper av høyraffinert fludium :wink:
Trur ikke du veit helt hva du begir deg innpå med en slik kommentar :mrgreen:
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Det viser jo bare at han er misunnelig på oss med skikkelig motor i hekken. Dieselpowwww :mrgreen: er
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
pgxcaravelle

Post by pgxcaravelle »

Rapidspeed wrote:Da kan løpet være kjørt for den turboen om den har gått noe uten olje..
det er olje som kommer ut av den fra insug siden men jeg kjøner ikke vorfor og alt sitter der det skal sitte men kan det være at det er toppen som er problemet for når jeg tråkker til så står blårøyken ut og bilen reagerer ikke som den skal ?
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

pgxcaravelle wrote:
Rapidspeed wrote:Da kan løpet være kjørt for den turboen om den har gått noe uten olje..
det er olje som kommer ut av den fra insug siden men jeg kjøner ikke vorfor og alt sitter der det skal sitte men kan det være at det er toppen som er problemet for når jeg tråkker til så står blårøyken ut og bilen reagerer ikke som den skal ?
En liten teori...
Kan denne oljen komme fra veivhusventilasjonen? Hvis det er gjennomslag i motoren, kan det muligens forklare at det kommer olje ut "overalt". Har du prøvd å åpne oljepåfyllinga mens motoren går? Om det er noe særlig overtrykk der er nok motoren velbrukt og vel så det...
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Høres jo ut som du har flere problemer. Disse ser jo ikke ut til å henge mye sammen bortsett fra blårøyken kan komme fra olje lekkasje i turboen.
-------------
Lekkasje fra bunnpanna er kanskje for at forrige eier har gjort dårlig arbeide i forbindelse med feilsøk. Turbo problemet oppstod ikke etter at du kjøpte bilen.... på vei til Bergen. :lol: Overtrykk i bunnpanna har jeg opplevd. Ta ut oljestikk eller av olje lokk så vil du snart merke det
--------------
Var det en ny turbo, eller en brukt turbo til 7000. Ser at jeg har fått med noen defekte turboer med noen av mine biler. Det betyr kanskje at en brukt turbo kanskje ikke helt er til å stole på. Det kan være dyrt å kjøpe billig.
----------------
Dersom det er riktig at din bil som er 22 år bare er kjørt 145000 km (6600 km pr år som er under halvparten av en gjennomsnittsbilist :shock: ) Så kan motoren være verdt en ny bytte turbo. På den annen side så kan bilen ha hatt et problem og stått i en periode. Kanskje kan Statens vegvesen gi deg en utskrift av bilens historikk. Noen tlf i en høflig tone kan gi deg noen tips om hva som har skjedd. For eks. flere salg uten at den har blitt registrert eller eu kontrollert.

Oljetrykk måling kan gi en indikasjon på motorens tilstand.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Livar wrote:
pgxcaravelle wrote:
En liten teori...
Kan denne oljen komme fra veivhusventilasjonen? Hvis det er gjennomslag i motoren, kan det muligens forklare at det kommer olje ut "overalt". Har du prøvd å åpne oljepåfyllinga mens motoren går? Om det er noe særlig overtrykk der er nok motoren velbrukt og vel så det...
Ser på det Livar har skrevet og mener du må sjekke om olja som drypper fra turbo slangen kommer fra motor(motor spytter ut) eller fra turboen(lekkasje).. Jeg ville ha tatt av slangen fra turbo til manifold og startet opp. På tide å slutte å sukke :lol:
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Jeg ville egentlig tatt av slangen fra luftfilter til turbo for å utelukke dette... Evt. koble fra luftinga på toppdekselet slik at den går direkte mot friluft og ikke i innsuget.
pgxcaravelle

Post by pgxcaravelle »

bjørn53 wrote:Høres jo ut som du har flere problemer. Disse ser jo ikke ut til å henge mye sammen bortsett fra blårøyken kan komme fra olje lekkasje i turboen.
-------------
Lekkasje fra bunnpanna er kanskje for at forrige eier har gjort dårlig arbeide i forbindelse med feilsøk. Turbo problemet oppstod ikke etter at du kjøpte bilen.... på vei til Bergen. :lol: Overtrykk i bunnpanna har jeg opplevd. Ta ut oljestikk eller av olje lokk så vil du snart merke det
--------------
Var det en ny turbo, eller en brukt turbo til 7000. Ser at jeg har fått med noen defekte turboer med noen av mine biler. Det betyr kanskje at en brukt turbo kanskje ikke helt er til å stole på. Det kan være dyrt å kjøpe billig.
----------------
Dersom det er riktig at din bil som er 22 år bare er kjørt 145000 km (6600 km pr år som er under halvparten av en gjennomsnittsbilist :shock: ) Så kan motoren være verdt en ny bytte turbo. På den annen side så kan bilen ha hatt et problem og stått i en periode. Kanskje kan Statens vegvesen gi deg en utskrift av bilens historikk. Noen tlf i en høflig tone kan gi deg noen tips om hva som har skjedd. For eks. flere salg uten at den har blitt registrert eller eu kontrollert.

ja det var en ny turbo og den siste de hadde igjen bestilte den fra norske turbo sørvisfor 14 dager siden men fær jeg satt den på så ble det byttet olje +++ pakninger ++++ pluger ++ ja det er en del som er byttet på denne . men ut i fra hva jeg sjøner så er det vel like greit å bytte motor ???
pgxcaravelle

Post by pgxcaravelle »

bjørn53 wrote:Høres jo ut som du har flere problemer. Disse ser jo ikke ut til å henge mye sammen bortsett fra blårøyken kan komme fra olje lekkasje i turboen.
-------------
--------------
----------------

ja det var en ny turbo og den siste de hadde igjen bestilte den fra norske turbo sørvisfor 14 dager siden men fær jeg satt den på så ble det byttet olje +++ pakninger ++++ pluger ++ ja det er en del som er byttet på denne . men ut i fra hva jeg sjøner så er det vel like greit å bytte motor ???
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Om du skal bytte motor så ville det være smart å finne ut om du har ødelagt turboen eller at du har en motor med sprukket topp. Dersom turboen skal selges eller brukes på nytt så er det smart å finne ut om den er defekt nå mens den sitter på en motor som sitter i en bil. Samme gjelder denne motoren. Er toppen på denne motoren sprukket så må den kastes(ikke uvanlig) Jeg foreslår bare å gjøre en vurdering mens du kan, for når du har tatt ut motoren så er det etter min mening for sent.
--------------
Livar wrote:Jeg ville egentlig tatt av slangen fra luftfilter til turbo for å utelukke dette... Evt. koble fra luftinga på toppdekselet slik at den går direkte mot friluft og ikke i innsuget.
----------
bjørn53 wrote: Jeg ville ha tatt av slangen fra turbo til manifold og startet opp. På tide å slutte å sukke :lol:
------------
Det er relativt lite arbeide som skal til for å vurdere om hvor olja i inn-suget kommer fra.
------------
Skal du kjøpe en ny motor så er det smart å kjøpe en motor som er i orden. Det vil si en som du kan teste sjøl der den står i en bil. Det er veldig mange motorer som ligger rundt omkring og som kanskje ikke er bedre enn den du har.
------------
Det er ikke nødvendigvis bedre det du kjøper på forumet.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Her blir det diskutert litt om å sette inn en 1,9 motor som kan kjøpes i en passat eller en golf.
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=29954

Merk ombygging av bunnpanne, manifold og dieselpumpe. Tror jeg. Det som er interessant er at det er mulig å finne motorer som står i biler som ikke koster mer enn 4-6000 og hvor bilen kan skrotes etterpå for 2000. Det blir en billig motor men noe jobb.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Post Reply