1,6 TD Motortrøbbel - feilsøkingsguide

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Linnea
Car: T3 1986 JX
Phone: 45055101

1,6 TD Motortrøbbel - feilsøkingsguide

Post by Linnea »

Jeg tenker at det kan være nyttig med en liten feilsøkingsguide for de av oss som ikke har så "svarte fingre". Hvilke symptomer gir de ulike motorykdommene? Er det pakninger, dyser, ringer eller turbo som må skiftes når røyken er blå, grå, eller hvit? Hva kan den eller den lyden bety? ..fyr løs!
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: 1,6 TD Motortrøbbel - feilsøkingsguide

Post by Tur-Bo »

Da begynner jeg med en lett. Oljeflekker på bakluka = sliten turbo.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Tur-Bo wrote:Da begynner jeg med en lett. Oljeflekker på bakluka = sliten turbo.
Naaaaaa..... vil heller si...... ; lekkasje i toppdeksel.. sprekk lekkasje i materør til turbo og fra turbo til bunnpanne...lekkasje fra bunnpanne evt bunnpannepakning.. brudd sprekk i ånderør..

sliten turbo indikerer heller på høyt oljeforbruk og/eller blå røyk fra eksosen.. kålschwart røyk og bil som nesten ikke drar seg sjøl er virkelig gåen turbo.. dvs skjærte skovler.. :shock:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Alle oljeprodukter som drypper fra en JX, vil ende som prikker på bakluka når bilen kjøres. Hvis turboen er så slitt at det drypper olje ut av eksosrøret så kan det helt sikkert bli flekker på bakluka av det også. Men som Jan nevner, stort sett alle oljelekkasjer av litt størrelse vil forårsake dette. Hvis det lekker diesel i motorrommet, enten fra trykkrør eller returslanger, så er det ganske vanlig at dieselsølet blir varmet opp på motoren, og damper ut av ventilasjonsgitterne bak siderutene som grå røyk.

Når det gjelder røyk fra eksosen så gjelder generelt at vann/kjølevæske gir skikkelig hvit røyk. Grå røyk er uforbrent diesel, og blå røyk er olje. Smøreolje gir gjerne tydelig blåfarge. Men diesel er jo også olje, så det kan av og til bli litt blåskjær i den grå dieselrøyken. Svart røyk er sot som oppstår når motoren får for mye diesel i forhold til luft.

Hvis motoren ryker kraftig hvitt så er det stor fare for at det er en sprekk i toppen. På disse motorene er det vel nesten mer vanlig at toppen sprekker enn at toppakningen ryker. Når jeg starter en kald JX skrur jeg varmeapparatet på full varme, selv om det er midt på sommeren. Og kjører veldig forsiktig fram til motoren begynner å bli varm. Når det begynner å blåse varmt fra dysene i dashbordet skrur jeg varmen ned igjen. Min erfaring er at dette trikset kan forlenge oppvarmingstiden på motoren med flere minutter, og jeg har en teori om at kan forhindre at toppen sprekker.

Det er fortsatt trykk på kjølevannet etter at motoren er stoppet. Og hvis det er en sprekk fra kjølesystemet og inn i sylinderen, så vil sylinderen fylle seg med vann. Da vil det gjerne ryke kraftig hvitt når motoren startes igjen. Hvis det blir så mye kjølevæske i sylinderen, at hele forbrenningsrommet er fullt når begge ventilene er stengt og stempelet nærmer seg toppen, så får du det som kalles hydrostatisk låsing. Vann kan ikke komprimeres, og da bråstopper stempelet. Dette kan føre til alvorlige motorskader. Og hvis dette skjer når motoren går rundt på starteren, så er startmotoren på JX så kraftig at den kan ødelegge seg selv. Jeg kjøpte en bil hvor dette hadde skjedd, og der var lagerhuset i "nesa" på starteren knekt, og planetgiret inni starteren hadde "eksplodert". Når jeg fikk av toppen så hadde den de vanlige ufarlige sprekkene mellom innsugsventil og eksosventil på alle sylinderne, men også en sprekk mellom den ene innsugsventilen og forkammeret. Denne typen sprekk er heller ikke uvanlig, og betyr at toppen må byttes.

Grå dieselrøyk kan skyldes for eksempel feil innsprøytingstidspunkt, dårlig kompresjon, defekte/slitte innsprøytingsdyser eller defekt dieselpumpe. Hvis det er dårlig kompresjon så vil gjerne motoren trekke litt dårligere, og den blir ofte vanskelig å starte, særlig når den er kald. Men kaldstartproblemer kan også skyldes glødeprøblemer. Dette kan nok også gi noe grå røyk ved kald motor.

Blårøyk kan skyldes dårlige ventilstammepakninger og/eller slitte ventilstyringer. Sotpartikler og oljerester kan blåses inn i ventilstyringene på eksosventilene på grunn av eksostrykket, og nærmest danne en seig slipepasta som sliter på ventilstyringene. Hvis stempelringene blir slitt slik at de kan bevege seg opp og ned i ringsporet på stempelet, så kan stempelringene pumpe olje gjennom ringsporet og opp i forbrenningskammeret. Da kan det nok skje at motoren brenner olje uten at det gjør noe stort utslag på en kompresjonsmåling. Men ofte vil oljeforbruk gjennom sylinder/stempel ha sammenheng med dårlig kompresjon. Oljeforbruk gjennom turboen er også nevnt i tidligere innlegg. Hvis olja lekker ut i kompressorhuset på turboen og suges inn sammen med innsugslufta, så kan motoren begynne å gå på smøreolja. Da blir den litt plundrete å stoppe, og vil gjerne ruse seg kraftig opp.

Svart røyk kan skyldes to ting. For mye diesel eller for lite luft. Hvis motoren går bedre enn vanlig og ryker svart, så får den for mye diesel. Det kan skyldes en feil på dieselpumpa, men har ofte sammenheng med at det har vært noen bortpå mengdeskruen på pumpa og justert litt. Hvis motoren går dårligere enn vanlig og ryker svart, så er første bud å sjekke/skifte luftfilteret. Det kan også skyldes andre ting, for eksempel defekt turbo som nevnt tidligere i tråden, eller fremmedlegemer som sperrer lufttilførselen.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply