Da vil eg innstendig oppfordre alle som er glad i sin T3 til å få seg större hjul! Kjörer nå med 215/75-15 og sjöl om dekkene har höyere sidevegg er bilen utrolig mye bedre å kjöre på alle måter.
Har kjört over 100 mil med de nye dekkene og det eneste negative er at bilen har blitt marginalt tregere i aksen, som OM ikkje eg var vant med det fra för... Turtallet er litt lavere i marsjfart, ujevnheter taes på en annen måte og sidevind/generell stabilitet oppleves HELT annerledes.
Sjekk hva folk sier på http://www.gowesty.com/wheel&tirefeedback.html, man må ikkje öke rulleomkretsen sånn som eg har gjort for å merke forskjell.
Hvordan vil det bli med 17" på Syncro`n min ? Har fått tak i felger med 225/55-17 Blir det for mye? Det "verste" av alt er at det faktisk er piggdekk... Planen er å bruke dem på sommeren... Det blir vel HELT gal rulleomkrets? Bilder ligger under prosjekt...
Noe annet: Er vinterdekk fra Tyskland mye dårligere enn piggdekk produsert for Norge? Hører at det er hardere gummiblanding i dekkene... Stmmer det? Konklusjonen er at "Tyske" vinterdekk kun egner seg som "Norske" sommerdekk... ?
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.
Kjører 215/45-17 på min, dette gir litt liten rullediameter. Anbefaler ikke å redusere denne. Gå heller litt opp sammenlignet med standard. Ellers er jeg imponert over hvor godt bilen ligger på veien, og hvor kjapp den er å maøvrere. 17", coachfjører og Golf GT ratt (4knapper) er en ganske så fin kombinasjon kjøremessig. Men et senkesett hadde gjort den finere da... Tror egentlig ikke dette gjør den bedre å kjøre, den er stiv nok nå
Større dekk ser sikkelig bra ut på t3! Men bilen må jo heves, ikke senkes! Men hva sier polti/biltilsyn om større rulleomkrets enn orginalt? Går det å justere speedometeret eller noe slikt for så få det godkjent?
Og jeg har 225/70-15, og ifølge min GPS er speedometeret helt rett. Men vi må huske at ikke alle dekkmerker/typer har nøyaktig samme rulleomkrets på samme dimensjon. 225/70-15 har en økning på 6,8%, og maks lovlig er +/- 5%
Andre eksempel:
255/60-15: +9,3% (31x10,5-15)
255/60-15: +5,4%
255/45-17: +1,4%
255/40-18: +1,4%
265/40-18: +2,7%
Kjører selv på 30x9.5-15" på min SYNCRO, å kan med denne kommentaren bare si en ting... "jeg er meget fornøyd..." Så om det er noen som gjerne vil ha slike hjul på sin SYNCRO, så har jeg et ekstra komplett sett slike hjul liggende for salg. Nye dekk (M+S meket) kun montert, kjørt noen dager/uker, på RONAL felger. Sender mail med bilder om ønskelig...