Spørsmål vedrørende sidedørlekkasje og fuktig Caravelle
Spørsmål vedrørende sidedørlekkasje og fuktig Caravelle
Hei!
Har en Caravelle TDi '97 modell. Det blir fuktigpå gulvet foran passasjerseteraden på høyre side. Nå har jeg brukt hageslagen og fått bekreftet at det kommer inn vann rundt sidedøren. Jeg synes pakningen ser ok ut, men jeg antar det er den som må byttes? Jeg ser ingenting annet som åpenbart er feil. Er dette en vanlig feil? HVa koster pakningen? Er det mye styr å bytte den? Hva skal Møller ha for å gjøre jobben?
Det er også fuktig foran høyre passasjersete foran. Har ikke greid å finne noe lekkasje i høyresidedør foran. Kan denne fuktigheten også skyldes sidedøren? Har vondt for å tro det, men ser heller ingen andre gode forklaringer. Har soltak, men har heller ikke greid å påvise lekkasje fra det.
Synspunkter mottas med takk!
Har en Caravelle TDi '97 modell. Det blir fuktigpå gulvet foran passasjerseteraden på høyre side. Nå har jeg brukt hageslagen og fått bekreftet at det kommer inn vann rundt sidedøren. Jeg synes pakningen ser ok ut, men jeg antar det er den som må byttes? Jeg ser ingenting annet som åpenbart er feil. Er dette en vanlig feil? HVa koster pakningen? Er det mye styr å bytte den? Hva skal Møller ha for å gjøre jobben?
Det er også fuktig foran høyre passasjersete foran. Har ikke greid å finne noe lekkasje i høyresidedør foran. Kan denne fuktigheten også skyldes sidedøren? Har vondt for å tro det, men ser heller ingen andre gode forklaringer. Har soltak, men har heller ikke greid å påvise lekkasje fra det.
Synspunkter mottas med takk!
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Re: Spørsmål vedrørende sidedørlekkasje og fuktig Caravelle
Forsøkt å justere døra så den sitter bedre inntil dørpakninga?
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Som Neergård sier har du justeringer på skyvedøra. Bakre lås i C stolpen har avlangehull for justering. I B stolpen har du noe justering i mottak av låsepinner festet på B stolpe.
Forutsatt at pakninger rundt døra er ok vil nok dette løse seg
PS. Du har både dørpakninger og chassi pakninger. Chassipakninger er fast i bilen
Forutsatt at pakninger rundt døra er ok vil nok dette løse seg
PS. Du har både dørpakninger og chassi pakninger. Chassipakninger er fast i bilen
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Tusen takk for svar!
Nå har jeg vært ute å sett på døra og det virket mye enklere i teorien enn i praksis (er nok ikke så veldig handyman...). Hva er B og C stolpe? Finnes det en beskrivelse av dette for dummies som meg?
Fant et innlegg med beskrivelse av skyvedør på Caravelle som jeg antar er relevant: http://www.caravelle.dk/forum/justering ... 17593.html. Hvilke av disse skal jeg justere på og hvordan?
Nå har jeg vært ute å sett på døra og det virket mye enklere i teorien enn i praksis (er nok ikke så veldig handyman...). Hva er B og C stolpe? Finnes det en beskrivelse av dette for dummies som meg?
Fant et innlegg med beskrivelse av skyvedør på Caravelle som jeg antar er relevant: http://www.caravelle.dk/forum/justering ... 17593.html. Hvilke av disse skal jeg justere på og hvordan?
a, b og c-stolper: A er den mellom frontruta og første dør. B er den mellom første og andre dør. C er den mellom andre dør og panelet der. Se på det som en nummerering av de respektive stolper, der A er fremst.
Pål Strand
Var innom Møller og de mente at sidedøren gikk fint og at pakningen var fin og derfor hadde de lite tro på at lekkasjen kommer fra sidedøren. Det at det kommer vann inn sidedøren når jeg bruker hageslangen er ikke det samme som at det regner inn sa de.
Møller hadde mer tro på at det er lekkasje fra takluken. Takluken er av "glass" og åpner seg 2/3 bakover. Ifølge Møller trenger det alltid vann inn der, men det skal ledes ut igjen via fire "drensrør". Disse drensrørene ligger skjult i innredningen i taket og innredningen må derfor fjernes. Møller anslår dette til 1 til 1,5 dagers jobb å plukke ned innredningen.
Kjøpte sølvtape som jeg la rundt takluken og kjørte inn i en vaskeautomat. Bilen var ikke fuktig etterpå! Så det indikerer vel at lekkasjen er fra takluken.
Noen som har erfaring fra lekkasje fra takluke og har gode tips på hvordan dette kan fikses (helst uten å ta ned hele innredningen), eventuelt noen som gjøre jobben mer effektivt enn Møller og ikke har så høy timepris slik at det ikke blir så dyrt?
Møller hadde mer tro på at det er lekkasje fra takluken. Takluken er av "glass" og åpner seg 2/3 bakover. Ifølge Møller trenger det alltid vann inn der, men det skal ledes ut igjen via fire "drensrør". Disse drensrørene ligger skjult i innredningen i taket og innredningen må derfor fjernes. Møller anslår dette til 1 til 1,5 dagers jobb å plukke ned innredningen.
Kjøpte sølvtape som jeg la rundt takluken og kjørte inn i en vaskeautomat. Bilen var ikke fuktig etterpå! Så det indikerer vel at lekkasjen er fra takluken.
Noen som har erfaring fra lekkasje fra takluke og har gode tips på hvordan dette kan fikses (helst uten å ta ned hele innredningen), eventuelt noen som gjøre jobben mer effektivt enn Møller og ikke har så høy timepris slik at det ikke blir så dyrt?
Det kan godt hende at ei trekkesnor fra biltema passer til å stake opp dreneringa til luka.
Trekkesnor er sånn stiv nylon sak som elektrikere bruker til å dra ledninger gjennon skjult anlegg.
Det kan være at den er for tykk, men jeg ville uansett prøvd å helle vann i dreneringene og se om det kommer ut ved framhjulene.
Trekkesnor er sånn stiv nylon sak som elektrikere bruker til å dra ledninger gjennon skjult anlegg.
Det kan være at den er for tykk, men jeg ville uansett prøvd å helle vann i dreneringene og se om det kommer ut ved framhjulene.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Takk for tips!
Hvor er dreneringsrørene ift takluken? Har nå prøvd uten hell å identifisere de to som skal være i forkant av luken. Dette slik at jeg ser dimensjonene og dermed kjenner maks dimensjonene på trekkesnora.
Hvor er dreneringsrørene ift takluken? Har nå prøvd uten hell å identifisere de to som skal være i forkant av luken. Dette slik at jeg ser dimensjonene og dermed kjenner maks dimensjonene på trekkesnora.
-
jazzman
- Car: t4 1997 vr6 eurovan
- Phone: 99305108
Er ikke sikkert du har drenering. Det har ikke jeg på min, som også er 97-modell.
Mvh
Dag
Dag
Fylte litt vann ned på venstre side foran på takluken (lekkasjen er på høyre side). Det ble ikke vått noe sted under bilen og vannet forsvant heller ikke... Slik sett kan du ha rett jazzman i at det ikke er dreneringen det er noe feil med. Om den ikke har drenering er det vel to muligheter som gjenstår:
1. Det er lekkasje mellom soltaket og karosseriet
2. Det er lekkasje mellom glassplaten og gummilisten
Enig?
Bør jeg tape med sølvtape mellom soltaket og karosseriet og sjekke om det lekker da? Hvis det lekker er sannsynligvis lekkasjen mellom glassplaten og gummilisten. Hvis det er tett tar jeg vekk tapen og vanner igjen, hvis det da lekker er det sannsynligvis lekkasje mellom soltaket og karosseriet.
Hvordan skal jeg gå frem for å tette lekkasjen?
1. Det er lekkasje mellom soltaket og karosseriet
2. Det er lekkasje mellom glassplaten og gummilisten
Enig?
Bør jeg tape med sølvtape mellom soltaket og karosseriet og sjekke om det lekker da? Hvis det lekker er sannsynligvis lekkasjen mellom glassplaten og gummilisten. Hvis det er tett tar jeg vekk tapen og vanner igjen, hvis det da lekker er det sannsynligvis lekkasje mellom soltaket og karosseriet.
Hvordan skal jeg gå frem for å tette lekkasjen?
-
jazzman
Har problem med lekkasje også. Tror det er mellom karroseri og ramme på soltak, tenkte å løsne rammen og så ta sikaflex inni mellom . ?
Mvh
Dag
Dag
Hvordan løsner du rammen til soltaket?
-
jazzman
For en stund siden skulle jeg prøve å lokalisere lekkasjen. Da tok jeg av innertak og en type ramme på innsiden av soltaket, da så det ut som den kunne løsnes ganske lett, men kom aldri så langt. Kan hende jeg tar feil og at det er mye mer komplisert. Tenker jeg prøver i løpet av sommeren.
Se her også: viewtopic.php?f=5&t=24502
Se her også: viewtopic.php?f=5&t=24502
Mvh
Dag
Dag
På passaten jeg hadde,lakk det inn i bilen fra drensen.Der ble pakning bytet med sikafleks.Problem løst
Bisst det er er orginal luke,er det drens.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....