På min Caravelle 2001 modell hadde jeg lysbryter som tente lysene bare foran, kjøpte den på ebay så jeg visste ikke om dette før bryteren var montert.
Syntes det var veldig greit for hvis jeg kjørte inn i en tunnel så kunne jeg ganske raskt se at det var mørkt i instrumentene så dermed er det ingen problem å huske å slå på lys.
En annen stor fordel er at man slipper og brenne lysbryteren når man kjører med tilhenger/campingvogn siden man må slå over bryteren for og få lys bak
hvis jeg kjørte inn i en tunnel så kunne jeg ganske raskt se at det var mørkt i instrumentene
Ja, det gir heldigvis en påminnelse slik at problemet med å 'glemme' baklys blir mindre
annen stor fordel er at man slipper og brenne lysbryteren når man kjører med tilhenger/campingvogn
Er dette et vanlig problem? I så fall, hvorfor blir det et problem? Uansett, kanskje det som ødela min gamle bryter, for jeg oppdaget problemet kort tid etter å ha kjørt med henger.
kbarra wrote:Er dette et vanlig problem? I så fall, hvorfor blir det et problem?
Fordi all strømmen til lyset går gjennom lysbryteren på disse bilene, og det virker som de tåler litt mer belastning i hovedlysstilling enn i kjørelysstilling. Den ekstra belastningen fra to stk 5 eller 10W baklyspærer på tilhengeren, pluss kanskje noen markeringslys, er ofte akkurat nok til å øke strømmen gjennom bryteren så mye at den tar skade. Særlig hvis bryteren er noen år gammel og litt slitt.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
ekstra belastningen fra to stk 5 eller 10W baklyspærer på tilhengeren, pluss kanskje noen markeringslys, er ofte akkurat nok til å øke strømmen gjennom bryteren så mye at den tar skade. Særlig hvis bryteren er noen år gammel og litt slitt.
Da har jeg nok forklaringen på hvorfor gamle brytern sviktet - oppdaget kort tid etter å ha kjørt flyttelass med henger. Og et argument for å være akseptere ny bryter slik den er - prøver uansett å få en forklaring fra Møller.
Det er riktig at de nye direktivene ikke krever kjørelys bak, men jeg har ingen informasjon som tilsier at funksjonen skulle vært endret på din bil /bryter.
For å få bekreftet dette tok jeg kontakt med en forhandler for å prøveskifte en bryter på en tilfeldig bil av samme type på verkstedet.
Samme dele.nr som du har ble benyttet, og det var ingen endring i virkemåte.
Dvs. setter du tenning på, skal dagskjørelys foran og kjørelys bak være aktive.
Er det ikke slik på din bil, tyder alt på at det er noe feil og må undersøkes videre av verksted.
Møller Sandefjord har idag byttet bryter for meg på nytt, innrømmet at det var en feil på den de satte inn første gang.
Vel ... skal ikke bruke for sterke ord ... men Møllers representant lokalt i Sandefjord viste ikke akkurat det store engasjementet for å finne ut av saken - snakket om nye EU-regler og det "var vel slik det skulle være nå ....". Saken er at de ikke hadde testet brytern.
Takk for engasjement og tips underveis. Jeg har lært:
[*]dette er et svært nyttig forum
[*]jeg skal nå skru brytern på fullt lys når jeg kjører med henger