2006 T5 installere ryggekamera, revers signal i iso kontakt?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
hkallestad
Car: T4 2001 2.5 88

2006 T5 installere ryggekamera, revers signal i iso kontakt?

Post by hkallestad »

Jeg har kjøpt meg kina multimedia dobbel din spiller og skal installere rygge kamera.

Jeg ser at i iso kontakten i bilen er revers signal kabelen kablet i iso kontakten, jeg måler ikke 12V på denne når bilen står i revers.

Noen som vet hvordan denne kabelen funker, er det et switch signal siden jeg ikke måler 12v på den?

Jeg har "reverse-in" på anlegget så jeg tenkte at disse to kanskje kan kobles sammen slik at spilleren går automatisk på ryggekamera når bilen er i revers??
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: 2006 T5 installere ryggekamera, revers signal i iso kont

Post by Rikskringkastingen »

Det er vel ingen T5 som har egen kabel med reverssignal opp til spilleren?

Vær obs på at det kan være store forskjeller på kablingen i en ISO-kontakt. Den pinnen som produsenten av radioen bruker til ryggelyssignal kan VW bruke til noe helt annet. Du må aldri koble en ettermarkedsradio til den originale kontakten i bilen uten å sjekke koblingsskjemaet nøye, eller bruke en adapterkabel som du er 100% sikker på skal passe. VW kan ha forskjellig kobling i radiokontakten på samme bilmodell, avhengig av hvilken radioversjon den er levert med fra fabrikk.

2006 T5 hadde ISO-koblinger hvis bilen var levert med radioforberedelse. Disse bilene har ikke ryggelyssignal opp til radiokontakten. Men hastighetssignal og diagnoseledning, hvis jeg ikke husker feil. Biler med fabrikkmontert radio eller navi hadde Fakra/Quadlock-kontakt. De har ryggelyssignal opp til radioen, men ikke på en egen kabel. Dette signalet ligger som en del av datakommunikasjonen på canbusledningene.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
hkallestad

Post by hkallestad »

Jeg har iso koblinger og har målt den sorte kontakten for å være sikker, det stod et pioneer anlegg der fra før, så jeg var rimelig sikker på at det skulle gå bra og sette i et annet uorginalt. Når det gjelder pin nr 3 som jeg snakker om så er den kablet men virker temmelig dau. Jeg har googlet litt og ser at mange VW og audi har ryggelys signal på denne pin, men men.

Spørsmålet mitt er egentlig hva er det som må til for å få spilleren til å vise ryggekamera bildet automatisk når jeg setter bilen i revers? Regner med spilleren ikke har autosense på selve bildesignalet fra kamera?? Jeg har som sagt en "reverse-in" kabel bak på anlegget(som ikke er videosignal), mistenker at anlegget svitsjer over på ryggekamera når det får 12V på denne kabelen, men kjipt å svi anlegget hvis dette er feil;-)) Manualen til spilleren dekker ikke rygge-kamera.

Jeg har ikke fått kameraet ennå, men greit å gjøre re-search på forhånd;-)
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Får å få ryggekamera til å virke, kobler du det enkelt og greit på ryggelyset bak ;) Det har jeg gjort. Da går det på automatisk når du setter den i revers.
hkallestad

Post by hkallestad »

Så det går ikke 12 v frem til anlegget fra ryggelysene/kamera, bare videosignalet altså?
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

hkallestad wrote:Så det går ikke 12 v frem til anlegget fra ryggelysene/kamera, bare videosignalet altså?
Nå skal ikke jeg påstå at jeg er veldig flink med elektriske ting, menn en som driver med bilstereo sa hvordan jeg skulle gjøre det. Hentet signalet fra ryggelyset mens jeg trakk den andre ledningen frem til spilleren :)
hkallestad

Post by hkallestad »

Ok, da tester jeg det først når kameraet ankommer;-) Takker!
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Post by Pål_B »

Alle modeller med quadlock kan hente ut speedpuls og revers-signal via can-bus adapter. Modeller med ISO kan ikke det.

Lodd deg inn på kabelen til ryggelyspæra og trekk den sammen med signal og strømkabelen til kamera. Frem med kabel må du uansett :)
Mvh
Pål
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

hkallestad wrote:Når det gjelder pin nr 3 som jeg snakker om så er den kablet men virker temmelig dau. Jeg har googlet litt og ser at mange VW og audi har ryggelys signal på denne pin, men men.
Var det noen adapterkabel mellom de originale ISO-pluggene på bilens ledningsnett og ISO-pluggene til Pioneerradioen? Hvis du har elektronisk forsterket antenne (de fleste T5 har dette), så får du ikke strømforsyning til antenneforsterkeren uten et adapter. Hvilken farge er det på ledningen i pin 3? Jeg mistenker at det er en diagnoseledning for originalradio. Hvis du kobler denne inn i en uoriginal radio risikerer du trøbbel med mange elektroniske styreenheter i bilen.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
hkallestad

Post by hkallestad »

Husker ikke farge på kabelen, men jeg bruker ikke denne kabelen nå, henter kun jord, 12V permanent og 12V tenning/nøkkel fra den sorte iso kontakten nå. Har ikke strøm på antennen nå, men har grei mottagelse. Hører lite på radio i bilen. Kommer til å teste med kun videosignal frem om anlegget har auto detect der, før jeg strekker kabler, hvis ikke strekker jeg 12v fra ryggelys frem til anlegget da det har reverse-in kabel.

ISO kontakten på det gamle pioneer anlegget brukte ikke denne nr 3 kabelen da pioneer iso kontakten ikke er pinnet/kablet på nr 3.
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Post by Pål_B »

Du kan bare begynne å trekke kabel med en gang. Bilen din har ikke reverssignal bak spilleren og ingen spillere har noen form for auto detect uten å tilkobles ett eller annet signal :)
Mvh
Pål
hkallestad

Post by hkallestad »

Da blir det kabling;-)))
hkallestad

Post by hkallestad »

Image

Da var alt på plass, kamera funker knall. Heldigvis kan jeg se kulen på hengerfestet, det var hele vitsen med kameraet.
cato®
-
-
Car: T5 2010
Phone: 90175963

Post by cato® »

Kan du fortelle litt om spillernen ?
Er det med gps ?
Pris ?
hkallestad

Post by hkallestad »

Spilleren er med GPS ja, bluetooth, ipod, usb, dvd, minnekort og alt det der en får på de fleste kina spillerne. Til prisen er den kanon.
Fulgte med I-go kart for iallefall norge(tipper det er europa), veldig bra program, på høyde med tomtom. GPS antennen la jeg bak spilleren i dashbordet, helt greit med signal. Får spillere med 7" skjerm også, men jeg ville ha skruknott volum og ikke knapper, med skruknott er det ikke plass til 7" skjerm, så her er det 6".

Fulgte ikke med 2-din ramme til spilleren, men det er jo rimelig og få tak i. Måtte koble opp iso kontakter selv også, ikke noe stress.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... true&rt=nc

Jeg gav ca 1900 kr for spilleren(ble momset).
Urs4_2008
Car: T5 2004

Post by Urs4_2008 »

hkallestad wrote:Spilleren er med GPS ja, bluetooth, ipod, usb, dvd, minnekort og alt det der en får på de fleste kina spillerne. Til prisen er den kanon.
Fulgte med I-go kart for iallefall norge(tipper det er europa), veldig bra program, på høyde med tomtom. GPS antennen la jeg bak spilleren i dashbordet, helt greit med signal. Får spillere med 7" skjerm også, men jeg ville ha skruknott volum og ikke knapper, med skruknott er det ikke plass til 7" skjerm, så her er det 6".

Fulgte ikke med 2-din ramme til spilleren, men det er jo rimelig og få tak i. Måtte koble opp iso kontakter selv også, ikke noe stress.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... true&rt=nc

Jeg gav ca 1900 kr for spilleren(ble momset).
Heisann, lurte på om du fortsatt er fornøyd med kinagadgeten din? Hvordan funker GPS? Hvordan er det med kartoppdateringer og iphone-støtte (lydavspilling og blåtanndelen)
Post Reply