Hjul på T5 med 4-motion

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Wessel
Car: T5 2007
Phone: 95084373

Hjul på T5 med 4-motion

Post by Wessel »

Hei, har nettopp handlet meg en 2007 mod T5 med 4-motion.
Det jeg lurer på, er om det er mulig å ha på disse hjulene:
Forran: 8"felg med 235/35R19
Bak: 9"felg med 265/30R19

Minner om at dett er en 4-motion.
Håper på skikkelige og hyggelige svar :)
calfs
Car: Transporter T5 4motion

Re: Hjul på T5 med 4-motion

Post by calfs »

Se punkt h.

Bytte av dekk/felg
6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010.
6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.
Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.
Claus Simonsen

T5 2009 131 4motion
T5 2007 131
T4 2001 102
Wessel

Post by Wessel »

Jada, er klar over lover og regler...
Spør her på et forum for disse bilene, for å få svar på om 4-motion systemet kan ta skade av å kjøre med slik dimmensjon!
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Disse hjulene er helt feil på en T5. Du skal ha 255.40x19
calfs
Car: Transporter T5 4motion

Post by calfs »

Sorry
Leste som om du spurgte etter dette
Claus Simonsen

T5 2009 131 4motion
T5 2007 131
T4 2001 102
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Når du har 4motion skal alle hjulene ha lik rulleomkrets. Det vil de ikke ha med forskjellig dekkporofil. Skader 4motion systemet.
Wessel

Post by Wessel »

Ja det er dette jeg lurer på, om det skader 4-motion systemet (haldex), har vært i kontakt med Møller, de var ikke sikre, de tillater dekkslitasje på opp til 1,3 mm. Det vil si 1,3 mm på radien, det vil jo bli 2,6 mm på diameteren, altså omkrets. Så slik jeg ser det tillates det 2,6 mm i forskjell på rulleomkretsen da? Vil gjerne ha tilbakemelding fra noen som vet mere om dette, og eller har noe dokumentasjon på dette.
Vet at en del andre system som feks på Bmw sine ix-modeller (viskose) så ødelegger man fordelingskassen ved veldig små forskjeller.
Tar med glede i mot skikkelige svar, fingen i været-svar behøves ikke.
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Wessel wrote:Ja det er dette jeg lurer på, om det skader 4-motion systemet (haldex), har vært i kontakt med Møller, de var ikke sikre, de tillater dekkslitasje på opp til 1,3 mm. Det vil si 1,3 mm på radien, det vil jo bli 2,6 mm på diameteren, altså omkrets. Så slik jeg ser det tillates det 2,6 mm i forskjell på rulleomkretsen da? Vil gjerne ha tilbakemelding fra noen som vet mere om dette, og eller har noe dokumentasjon på dette.
Vet at en del andre system som feks på Bmw sine ix-modeller (viskose) så ødelegger man fordelingskassen ved veldig små forskjeller.
Tar med glede i mot skikkelige svar, fingen i været-svar behøves ikke.
2,6 mm. på omkretsen er ikke mye å gå på, hvorfor ta sjansen.
Forøvrig, skal det være lovlig eller ikke? (letter å svare da).
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
mikalsen
Car: WV T5 2,5 tdi 4Motion

Post by mikalsen »

2,6mm på omkretsen.. :shock: da kan man jo nesten bare kjøre på nye dekk.. :( og hvordan kan man som alm. dødelig måle dette.. :?
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Dette hadde ikke jeg tatt skjansen på å kjørt med. Det blir for stor forskjell.
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Du ødelegger ihvertfall fordelingskassen på andre 4x4 biler, så du gjør det nok her også. Ville ikke prøvd for å finne det ut ihvertfall..
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Wessel wrote:Det vil si 1,3 mm på radien, det vil jo bli 2,6 mm på diameteren, altså omkrets. Så slik jeg ser det tillates det 2,6 mm i forskjell på rulleomkretsen da?
Diameter er ikke det samme som omkrets. http://no.wikipedia.org/wiki/Pi

Det er litt forskjell i virkemåten på en viskosekobling og en Haldexkobling. Men hvis koblinga overfører krefter og det er hastighetsforskjell på akslene, så vil det bli tildels kraftige påkjenninger på drivverket. Hvor mye krefter viskosekoblinga overfører, er vel bare avhengig av hastighetsforskjellen og viskositeten på silikonolja i koblinga. Hvor mye Haldexkoblinga overfører er avhengig av om elektronikken kobler inn firehjulstrekket eller ikke. Styreenheten for Haldexen får vel signal fra ABS-følerne på begge sider, derfor vet den nok om bilen svinger eller kjører rett fram. Hvis bilen går kilometer etter kilometer med en liten hastighetsforskjell på akslene når bilen går rett fram, så kunne man jo anta at det er en forskjell i rulleomkretsen, og legge inn en verdi i styreenheten som kompenserer for dette. Men om disse styreenhetene faktisk er konstruert for å legge inn en slik kompensasjon, det aner ikke jeg. Jeg ser bare en teoretisk mulighet for å programmere inn dette. Jeg er ikke sikker på hvor stort avvik den takler i praksis. Hvis du ligger på grensa for innkobling så vil den kanskje koble inn i svinger?

1,3 mm forskjell i dekkslitasje foran og bak høres veldig lite ut. Det er vel mindre enn tillatt forskjell på T3 syncro med viskokobling? Hva står det i instruksjonsboka di om dette? Jeg har inntrykk av at Haldexen kanskje godtar litt større avvik i rulleomkrets enn viskokoblingen gjør, men jeg ville aldri tatt sjansen på å kjøre med forskjellig dimensjon foran og bak på en bil med Haldex heller. Drivverket er altfor kostbart til å gamble med på denne måten.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply