Hei
Har en 96 mod med en 2.4 diesel (AAB) med ettermontert turbo. Fikk havari på turbo med resultat at motoren tømtes for olje, bilen var bortlånt når det skjedde, men sjåføren påstod at motoren ble stoppet med en gang oljelampen lyste. Har fjernet turbokitet og montert tilbake orginale eksos og innsugnings manifoiler. Motoren starter, men har en "hard gange" lot motoren gå i noen minutter og sjekket deretter oljenivå uten og kunne se noe forbruk. Startet opp igjen og etter noen minutter forsvant "ulyden" og motoren hørtes bra ut, lot motoren gå i ca en halvtime etter dette.
Dagen etter startet jeg opp på nytt men da var "ulyden" kommet tilbake og den går ujevnt og har ingen trekkraft når jeg flyttet bilen.
Har hatt bilen på verksted og der ble det konstatert at motoren gikk på tre av fem sylindre, mekanikeren hadde flere mulige feilkilder men ville begynne og åpne motoren og feilsøke på timesbetaling. Regner med dette vil bli veldig dyrt for en så gammel bil så jeg "tok en pause" i verkstedoppholdet.
Håper det er noen her inne på forumet som kan komme med gode forslag på hva det muligens kan være.
Kan det være en forskyving på fortenningen, feil på dieselpumpe, dysene eller glødeplugger pga. havariet på turbo.
Som sagt, setter stor pris på innspill.
Motorhavari
Re: Motorhavari
Sørgelig greier dette...
Kan ikke foreta en "diagnose" på motoren din, men kan komme med et tips for å få bilen på veien igjen uten at lommeboka blir helt tom.
Hadde registerhavari på min 92modell. Vurderte det til at toppen burde byttes da det var skader på kam og opplagring av kamasling. Ny topp..11 000,- 2-3 dager på verksted...20 000,-
Bilen var ikke verdt det så gikk for en opprusta caravelle for 4 000,-. Tok ut motor og girkasse og flytta den inn i den med havari. Gjorde jobben selv jeg da. Med nye reimer over det hele og komplett væskeskifte på bremser, olje, servo, kjøle. Denne operasjonen kom seg på 7 500,-
Uten at jeg er sikker burde de vel klare på et merkeverksted eller tilvarende med noe kompetanse på VW å bytte motor på 6-10 timer??? (+-10 000,-) + bruktmotor
Kan ikke foreta en "diagnose" på motoren din, men kan komme med et tips for å få bilen på veien igjen uten at lommeboka blir helt tom.
Hadde registerhavari på min 92modell. Vurderte det til at toppen burde byttes da det var skader på kam og opplagring av kamasling. Ny topp..11 000,- 2-3 dager på verksted...20 000,-
Bilen var ikke verdt det så gikk for en opprusta caravelle for 4 000,-. Tok ut motor og girkasse og flytta den inn i den med havari. Gjorde jobben selv jeg da. Med nye reimer over det hele og komplett væskeskifte på bremser, olje, servo, kjøle. Denne operasjonen kom seg på 7 500,-
Uten at jeg er sikker burde de vel klare på et merkeverksted eller tilvarende med noe kompetanse på VW å bytte motor på 6-10 timer??? (+-10 000,-) + bruktmotor
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Dumt at ikke disse bilene som blir kjørt så langt og ofte på overtid (av gamle gubberghh wrote:Hei
Har en 96 mod med en 2.4 diesel (AAB) med ettermontert turbo. Fikk havari på turbo med resultat at motoren tømtes for olje, bilen var bortlånt når det skjedde, men sjåføren påstod at motoren ble stoppet med en gang oljelampen lyste.
Noen som har laget noe???
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
4t21500 wrote:Det er alarm for oljetrykk på disse (2 stk)
Er det lyd alarm på t4? Jeg fikk ikke frem noen lyd alarm på min 93 modell.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Har ikke alarm på mine:t21500 wrote:Det er alarm for oljetrykk på disse (2 stk)
92 T4 caravelle
01 T4 Caravelle
03 T4 Transporter (kun nivåvarsler)
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
Pål Strand