hei, driver å skal bytte bil om dagen på jobben og i den annledning så lurer jeg litt på om det er noen her inne som har litt erfaringer rundt transportere
1:2011 transporter 2,0 180 HK DSG 4Motion Lang
2:2011 transporter 2,0 180 HK 4Motion lang (altså uten DSG)
3:2011 transporter 2,0 140HK 4motion Lang (140HK)
disse er rangert etter hvilken jeg kunne tenke meg.
men, så kommer tingene inn her
i dag har vi en opel vivaro 2,0 105hk FWD denne har nå gått ca 140.000 km og ca 120.000 av dem med henger bakpå.
i tilleg er 70% av kjøringen bykjøring innenfor ring 3 i oslo
hva tror dere ang komboen 4motion og dsg med tanke på at jeg skal dra så mye henger?
kjøpsråd 2011 vw transporter
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Re: kjøpsråd 2011 vw transporter
Det tror jeg må være fint. 180-hesteren burde ha krefter nok. Firehjulstrekk er fint når du kjører med henger. Siden girene på DSG-kassa er fysisk innkoblet på samme måte som på en manuellkasse så vil vel ikke forbruk eller ytelse være noe dårligere enn på manuell. En konvensjonell automatkasse har mer "slitedeler" som slurer og blir varme i forhold til en DSG-kasse. Dermed blir det jo mer slitasje, mindre effekt og høyere forbruk på disse enn på DSG.
Jeg tror disse bilene har den nye 7-trinns DSG-kassa med oljebadclutcher, de har nok oljeskiftintervall på 60000km, og det har vel haldexkoblingen i 4-motionsystemet også. Så du må regne med litt mer vedlikeholdsutgifter på disse enn på 2WD manuell, men ikke ekstremt mye.
Det eneste jeg ser for meg som kan være litt skummelt er for eksempel rygging opp bakker og rundt hjørner med tung henger. Altså sånn at du må bruke mye krefter, men kjører for sakte til at clutchen er skikkelig innkoblet. Da slurer du på clutchen, og den kan slites. Akkurat det samme vil skje om du slurer på clutchen med manuellkasse, men der styrer du clutchen med venstrefoten. Da vet du når den er helt innkoblet. DSG-kassa styrer innkoblinga elektronisk. Og hvis du kjører saktere enn den går med første gir eller revers innkoblet, så må den jo slure på clutchen.
Jeg har ikke hørt om noen havarier eller problemer med denne motor/drivverkskombinasjonen, men nå har vel ikke dette drivverket vært på markedet så mange år enda.
T5 4Motion med sperre på bakakselen er programmert til å kjøre full låsing på Haldexkoblingen når du skrur på sperrebryteren, så da vil den trekke like mye på begge akslene i tillegg til at bakhjulene er koblet sammen. Det gir veldig god fremkommelighet på glatt føre. Så diffsperre er nok ekstrautstyr jeg ville sett etter hvis jeg skulle kjøpt T5 4Motion.
Jeg tror disse bilene har den nye 7-trinns DSG-kassa med oljebadclutcher, de har nok oljeskiftintervall på 60000km, og det har vel haldexkoblingen i 4-motionsystemet også. Så du må regne med litt mer vedlikeholdsutgifter på disse enn på 2WD manuell, men ikke ekstremt mye.
Det eneste jeg ser for meg som kan være litt skummelt er for eksempel rygging opp bakker og rundt hjørner med tung henger. Altså sånn at du må bruke mye krefter, men kjører for sakte til at clutchen er skikkelig innkoblet. Da slurer du på clutchen, og den kan slites. Akkurat det samme vil skje om du slurer på clutchen med manuellkasse, men der styrer du clutchen med venstrefoten. Da vet du når den er helt innkoblet. DSG-kassa styrer innkoblinga elektronisk. Og hvis du kjører saktere enn den går med første gir eller revers innkoblet, så må den jo slure på clutchen.
Jeg har ikke hørt om noen havarier eller problemer med denne motor/drivverkskombinasjonen, men nå har vel ikke dette drivverket vært på markedet så mange år enda.
T5 4Motion med sperre på bakakselen er programmert til å kjøre full låsing på Haldexkoblingen når du skrur på sperrebryteren, så da vil den trekke like mye på begge akslene i tillegg til at bakhjulene er koblet sammen. Det gir veldig god fremkommelighet på glatt føre. Så diffsperre er nok ekstrautstyr jeg ville sett etter hvis jeg skulle kjøpt T5 4Motion.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
kmstore
- Car: 2012 VW Transporter 4Motion 140 hk lang
Hei,
Jeg har en 2012 Transporter 4Motion 140 hk lang, som jeg kjøpte ny for 2 mnd siden. Mye utstyr, kostet kr. 445.000 inkl. mva. Bor i Oslo og kjører mye på Ring 3/E6. Bilen er helt tom uten last, brukes som adm bil.
Erfaringer så langt med 2012 modellen, etter 4.000 km:
1. 140 hk motoren er meget svak sammenlignet med 2.5 tdi130hk i min forrige T5 (2005 modell). Det er stor forskjell både på bunndrag, samt på akselerasjon...så tallene ifra VW der den nye motorene har 10 hk mer samt samme NM oppleves som bare pølsevev.
2. Den bruker ca 0,2l mer på mila enn den gamle (!) under den type kjøring jeg gjør på en vanlig arbeidsdag. Dvs kjøring på motorveier rundt Oslo. På uhyre fin langkjøring med følsom gassfot så kanskje du kommer ned på 06-0,7l/mil, men til vanlig kjøring rundt omkring Oslo så ligger den på rundt 0,9l/mil.
ALTSÅ, den nye motoren har mye mindre bunndrag, akslererer adskilling dårligere og bruker mer diesel! Ikke hva jeg forventet etter å kjøpt en splitter ny T5. En god venn av meg har både en 2007 med 130 hk 4M og en 2011 med 180DSG 4M som firmabiler i sitt rørleggerfirma, og iflg han så går den gamle like godt som 180 hesteren (!).
Utenom den skuffende motoren så er bilen meget bra. Det er adskillig mindre støy enn på de eldre T5éne, både ifra motor, dekk og fartsvind. Ellers så er det ikke så stor forskjell. Knappene til klima-anlegget er mer knotete å bruke, da de er blitt mindre. Det originale stereo-anlegget har helt OK lyd, bluetooth til mobilen fungerer veldig bra, understellet oppleves ganske stivt og stumpete i forhold til eldre T5'er, men dette har allerede blitt bedre på 4.000 km så regner med det ordner seg etterhvert.
Vet ikke om dette er til hjelp din kjøpsprosess, men det er iallefall mine erfaringer så langt.
Lykke til
Jeg har en 2012 Transporter 4Motion 140 hk lang, som jeg kjøpte ny for 2 mnd siden. Mye utstyr, kostet kr. 445.000 inkl. mva. Bor i Oslo og kjører mye på Ring 3/E6. Bilen er helt tom uten last, brukes som adm bil.
Erfaringer så langt med 2012 modellen, etter 4.000 km:
1. 140 hk motoren er meget svak sammenlignet med 2.5 tdi130hk i min forrige T5 (2005 modell). Det er stor forskjell både på bunndrag, samt på akselerasjon...så tallene ifra VW der den nye motorene har 10 hk mer samt samme NM oppleves som bare pølsevev.
2. Den bruker ca 0,2l mer på mila enn den gamle (!) under den type kjøring jeg gjør på en vanlig arbeidsdag. Dvs kjøring på motorveier rundt Oslo. På uhyre fin langkjøring med følsom gassfot så kanskje du kommer ned på 06-0,7l/mil, men til vanlig kjøring rundt omkring Oslo så ligger den på rundt 0,9l/mil.
ALTSÅ, den nye motoren har mye mindre bunndrag, akslererer adskilling dårligere og bruker mer diesel! Ikke hva jeg forventet etter å kjøpt en splitter ny T5. En god venn av meg har både en 2007 med 130 hk 4M og en 2011 med 180DSG 4M som firmabiler i sitt rørleggerfirma, og iflg han så går den gamle like godt som 180 hesteren (!).
Utenom den skuffende motoren så er bilen meget bra. Det er adskillig mindre støy enn på de eldre T5éne, både ifra motor, dekk og fartsvind. Ellers så er det ikke så stor forskjell. Knappene til klima-anlegget er mer knotete å bruke, da de er blitt mindre. Det originale stereo-anlegget har helt OK lyd, bluetooth til mobilen fungerer veldig bra, understellet oppleves ganske stivt og stumpete i forhold til eldre T5'er, men dette har allerede blitt bedre på 4.000 km så regner med det ordner seg etterhvert.
Vet ikke om dette er til hjelp din kjøpsprosess, men det er iallefall mine erfaringer så langt.
Lykke til
Knut Martin Storegjerde
'12 T5 140 hk 4M lang
x 07 T5 105 hk lang
x 05 T5 130 hk 4M kort
x 05 T5 130 hk 4M kort
x 07 California 174 hk 4M
x 05 California 130 hk 4M
x 92 T4 2.5i 5 syl bensin
x 91 T4 2.0i bensin
'12 T5 140 hk 4M lang
x 07 T5 105 hk lang
x 05 T5 130 hk 4M kort
x 05 T5 130 hk 4M kort
x 07 California 174 hk 4M
x 05 California 130 hk 4M
x 92 T4 2.5i 5 syl bensin
x 91 T4 2.0i bensin
Kan komme med et innspill her.
En kompis av meg driver som rørlegger. Kjøpte seg ny Multivan som er 2 år i mars. Motoren er da selvfølgelig nye typen, med 180 DSG kasse.
Igår, da bilen var gått cirka 55.000 km, røk faktisk kassen..
Han har ikke mange gode ord om denne motoren, og skal selge den til neste år og kjøpe seg 2009 modell Transporter med 2,5l. Det hadde han tidligere og var storfornøyd med den.
En kompis av meg driver som rørlegger. Kjøpte seg ny Multivan som er 2 år i mars. Motoren er da selvfølgelig nye typen, med 180 DSG kasse.
Igår, da bilen var gått cirka 55.000 km, røk faktisk kassen..
Han har ikke mange gode ord om denne motoren, og skal selge den til neste år og kjøpe seg 2009 modell Transporter med 2,5l. Det hadde han tidligere og var storfornøyd med den.
Hmmmm ser ut som ein dyster fremtid for dei som venter på den nye t5en meg inkludert. Eg som trudde den nye skulle vere bedre enn t5a, så etter all den driten som er sakt om t5a her inne så såg eg ikkje den komme
(kunn ein komentar ikkje sint skriving)
T1 1957 sika 1,2
T3 1987 caravelle c 2,1
T5 2013 ROCTON 180hk
VW scirocco gt 81 (defekt)
Landcruser GX 120 06 (Konebil)
Vist du har beina godt plantet på jorda....................................så kommer du ingen vei!
T3 1987 caravelle c 2,1
T5 2013 ROCTON 180hk
VW scirocco gt 81 (defekt)
Landcruser GX 120 06 (Konebil)
Vist du har beina godt plantet på jorda....................................så kommer du ingen vei!
Var ikke mye imponert over kvaliteten på bilen når kassen havarerte på 55.000 km. Turde ikke ha den mer når den var 3 år gammel. Da gikk alle garantier ut.
Byttet EGR ventilen på den for en stund siden også såvidt jeg husker..
Flaut, på en så ny bil!
Byttet EGR ventilen på den for en stund siden også såvidt jeg husker..
Flaut, på en så ny bil!
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Det jeg VET er at biler blir kjørt og brukt på ekstremt forskjellige måter enten i jobb eller privat med en eller flere sjåfører.
Skal man teste ut en biltype så la den gå som drosje ett år tid.
Å si at en bil er dritt fordi kassa røyk på 55.000 km. er spesielt, det kan være en reklamasjon, det kan like gjerne være bruksfeil.
Dagens biler blir mere og mere skjøre, tåler mindre utover "vanlig bruk" enn tidligere, innbiller jeg meg.
Har en "flinta" leiebil VW T5 2011 uten noenting,
fy pokker, sånn vil ikke jeg ha.
Jeg liker å "bruke" bilen, men jeg prøver å være forsiktig med den, jeg trives godt i min selv til å være en transporter.
(privat moderat bruk, camingvogn på sommer).
Å si at en bil er dritt fordi kassa røyk på 55.000 km. er spesielt, det kan være en reklamasjon, det kan like gjerne være bruksfeil.
Dagens biler blir mere og mere skjøre, tåler mindre utover "vanlig bruk" enn tidligere, innbiller jeg meg.
Jeg liker å "bruke" bilen, men jeg prøver å være forsiktig med den, jeg trives godt i min selv til å være en transporter.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Stemmer, det går på garantien.Tom Bringsvor wrote:Det jeg VET er at biler blir kjørt og brukt på ekstremt forskjellige måter enten i jobb eller privat med en eller flere sjåfører.
Den mannen der som har den bilen tar vare på bilen som det skulle være ungen sin, så jeg kan love deg det ikke er bruksfeil. Får han en liten ripe i den får han helt panikk og må lakke det opp igjen umiddelbart
Alt av service er tatt hos Møller også, og olje og filter er byttet hver 15.000 km. Mot Møllers anbefaling..
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
Har også hatt 2 Multivan, 1 174 og en 180, begge like i spek, jeg ville ikke ha byttet bort 180. Vi er alle forskjellige og har alle forskjellig bruk.
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Skal jeg ha bil med automat blir det en Benz personbil.
Automat i T5 (eller andre tunge biler) grøss og gru (stakkars lommeboka mi).
I utgangspunktet en tung bil i tillegg er varerommet rigget som rørleggere flest, motor med 180 hester som kanskje også er elektronisk optimalisert.
Automat i T5 (eller andre tunge biler) grøss og gru (stakkars lommeboka mi).
I utgangspunktet en tung bil i tillegg er varerommet rigget som rørleggere flest, motor med 180 hester som kanskje også er elektronisk optimalisert.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,