Venner,
Jeg er en av de heldige nordmenn som har mulighet til å for en stakket stund kjøre avgiftsfri bil. Bor i utlandet, og registrerer midlertidig i register på arbeidsplassen. Derfor har jeg skaffet meg en nydelig sort Multivan T5 2009 2,5 4M highline. Kjøpte den for to år siden, inntil jeg fikk den var den eid av Volkswagen fabrikken. Nå nærmer imidlertid tiden seg for hjemreise, og jeg må enten selge den eller ta utgiften på å ta den med hjem.
Jeg er skikkelig usikker på hva jeg skal gjøre. Bilen er i meget god stand, jeg kjenner den godt, og har hatt lite problemer. Dog så ser det ut til at etter mine beregninger, så vil importavgiften bli "helt hinsides". Kanskje jeg bør selge den før jeg drar hjem?
Mest nærliggende er å selge den nå, enten i Norge eller utlandet - for så å kjøpe en mindre bil (Sharan 4M).
Er det noen som har tatt inn nyere Multivan, og kan si noe om erfaringen med norsk avgiftsvesen? Kan "alternativ import" lønne seg? Hvordan er eventuelt markedet for slike biler i Norge? Finnes det noe som heter "listepris" lenger? Alle tanker / følelser / etc mottas med takk!
Lurer på om jeg skal selge eller importere bilen min...
-
Multivan_Trondheim
- Car: Multivan-10
- Phone: 97112547
Re: Lurer på om jeg skal selge eller importere bilen min...
2.5 litern kommer jo dårligere ut enn den nye 2 litern (fom 2010) når det gjelder importavgifter. Spesielt 140hk. Hva det koster å importere finner du jo på diverse importkalkulatorer. Vil si at markedsprisen på en 2009 highline 4m ligger i overkant av 600" Faceliften får du fra 650-660, da er de importert. Importerte selv en 2010 mod highline man 140hk 4m 7-seter i høst. Den kom på 675" + vinterhjul. Med dynadio, sperre osv
Pga av prisen vil jeg si at markedet ikke er veldig stort for 7 setere. Er mange på finn.no som har ligget 2-3 mnd til salgs. Ble nettopp solgt en 2010 facelift 4m highline. Den hadde lagt ute siden i september. Pris 699". Det var uten vinterhjul.
En ny 2012 bluemotion startline koster jo 600" Men det er kun med 102hk 2wd. Med 5 års garanti..
Ellers må en være obs på at det er forskjell på tysk highline og norsk highline. Den norske er bedre utstyrt. Så det er viktig at det er en del ekstrautstyr. Tyskerene manglet følgende på standard utrustet 2010mod Highline: xenon, skuffer under 3 seter, multiratt, el korsrygg justering f. sete, webasto m ekstra batteri, parksensor foran og bak, samt Navi510. Dette er utstyr til ca 50.000,-
Det eneste tyskerne hadde som ikke Norsk importør hadde på standard 2010 hIghline var el. inklappbare speil.
Utstyr har jo mye å si den dagen bilen skal selges i Norge.
Pga av prisen vil jeg si at markedet ikke er veldig stort for 7 setere. Er mange på finn.no som har ligget 2-3 mnd til salgs. Ble nettopp solgt en 2010 facelift 4m highline. Den hadde lagt ute siden i september. Pris 699". Det var uten vinterhjul.
En ny 2012 bluemotion startline koster jo 600" Men det er kun med 102hk 2wd. Med 5 års garanti..
Ellers må en være obs på at det er forskjell på tysk highline og norsk highline. Den norske er bedre utstyrt. Så det er viktig at det er en del ekstrautstyr. Tyskerene manglet følgende på standard utrustet 2010mod Highline: xenon, skuffer under 3 seter, multiratt, el korsrygg justering f. sete, webasto m ekstra batteri, parksensor foran og bak, samt Navi510. Dette er utstyr til ca 50.000,-
Det eneste tyskerne hadde som ikke Norsk importør hadde på standard 2010 hIghline var el. inklappbare speil.
Utstyr har jo mye å si den dagen bilen skal selges i Norge.