Kluet med VW er at du skrur noe selv, og eller får hjelp av en som vet hva han gjør og betaler for deler + noen kroner til han som hjelper deg.
(jeg er heldig som har en dyktig mekkanikker som hjelper meg)

og han skriver alt inn i serviceheftet hver gang det blir utført noe på bilen min, og han flår ikke lommeboka mi heller
Når bilen er over 5 år så MÅ du ikke sette bilen på merkeverksted, du kan bruke andre verksteder som gjør like god jobb og er kanskje noen høvdinger billigere både på deler og jobb.
Jeg har nettopp har full overhalling av forstilling ++ på min og det kostet ikke allverden. [noen høvdinger ble det jo] Største kostnaden var alle delene, men de kjøpte jeg via en bekjent som har gode rabatter på Mekonomen i Kongsberg.
Men jeg sparte iallefall over 8000,- på deler fra Møller til Mekonomen (med god rabatt) og ca 10-12000? på arbeid.
Og tar du en sjau en gang i året eller annenhvert år, så holder du bilen i strekk og du blir ikke flådd ved å ta alt med engang [sånn som jeg måtte nå, da bilen ikke har fått føle verken fastnøkkeler og piper siden 2002]
Og små servicer sånn som bytte av Bremseskiver og klosser, - Oljeskift, - Oljefilter skift, - Luftfilter, - Pollen filter, - Dieselfilter skift, - Oppmoving av bevegelige deler hist og her, - Glødeplugg bytte utfører du vel selv? Sparer mange kroner på det.
Bremsevæske, - Regreim etc bytte er en del mere jobb, så da er greit å sette den inn på verksted. Hvis du ikke har en som er dyktig som kan hjelpe deg på det området også