Tur-Bo wrote:Lurer litt på om Trolljegeren kan ha hatt runde lykter som orginalt , noen som vet ?
Det tror jeg ganske sikkert den har hatt. Jeg har selv vokst opp i en marsalarød Caravelle C med JX-motor, men 2WD. Og den bilen hadde runde hovedlykter og lite VW-emblem i grillen. Den fikk ny rundlyktgrill med stort emblem etterhvert, men jeg husker ikke når. Tror ikke det var den gangen moderen knuste en BMW med blinklyset, for da ble ikke skaden så stor. Ikke på T3'n..
Firkantlyktene kom på Carat da den ble lansert i '84, eller noe sånt. Og på Coach da den kom som '87-modell. De fleste andre modellene hadde rundlykter. Så kom VW-emblemet midt på bakluka i '88, tror det store emblemet i grillen kom samtidig. Det var vel kanskje da firkantlyktene kom som standard i Norge også. Men det var nok mulig å bestille firkantlyktene som ekstrautstyr fra fabrikk tidligere også, så om din bil er levert fra fabrikk med disse tør jeg ikke påstå sikkert.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Fin bil, sikla på den jeg og. Jeg ville satt på et takstativ og ei plate for å beskytte den takluka om vinteren. Eller dratt over en presenning.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Mot regn, fukt og is du tenker på? Har ikke hatt problem med det på min, det er god drennering på den, og isen rundt der smelter lett når det er varme i bilen. Men hvis det er ekstremt regn og du kjører uten pakning er det fare for at det renner inn litt.
Og hvis du setter på takstativ er det større fare for rust i takrenna der du fester det.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach T3-Society
Tenkte på lekkasje, men dersom det ikke er noe problem så kan det ikke bli bedre. Fin bil. Gikk og drømte om denne noen dager rundt nytt år.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Dagens økt:
Ut med dashbordet for å lete etter Gremlins inni der, fant et par reder
Fjerna en del strømtyver og ledninger som ikke var VAG sine. Bilen har hatt rundlykter, fant det ut fordi fjernlysa var koblet via tåkelysbryteren
Koblet vekkk alle kontaktene bak på sikringstavla og fant en del ledninger med ødelagte kabelsko, mye irr og brente jordingskabler.
Finner ikke Bently boka mi
Det sitter et rele på toppen av sikringsbrettet, det er hvitt/gjennomsiktig. Den kabelen som sitter i midten av det releet hadde irret av, men jeg finner ingen løs ledning. Noen som vet hva releet styrer og hvilken farge den kabelen skulle hatt ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Tur-Bo wrote:
Det sitter et rele på toppen av sikringsbrettet, det er hvitt/gjennomsiktig. Den kabelen som sitter i midten av det releet hadde irret av, men jeg finner ingen løs ledning. Noen som vet hva releet styrer og hvilken farge den kabelen skulle hatt ?
Tror det er kjørelysreleet. Husker ikke om det var et rele med hvilestrømskontakt eller dobbel arbeidskontakt. Og koblingsskjemaet har jeg ihvertfall ikke i hodet. Men dette releet sitter bare på biler med automatiske dagkjørelys. Og det hadde en '86 som ble levert ny i Norge.
Henrik Engen
Forum er fine greier Se det flotte bildet jeg fant av releet og den røde/gule som går inn på midten. På bilen min er den brente kontakten erstattet av en sukkerbit, kan jo være at dette er en mulig kilde til besvær.
Lurer på om dette releet er sånn at det kun kobler inn i det bilen lader ? Hvis ikke river jeg det i allefall ut.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Dette er frontsperra det ble skrytt av i annonseteksten ! Selger synes ikke det var en vesentlig mangel å klage på
Noen burde ikke ha lov til å selge biler !
Kun sperre bak med andre ord
kanskje best du går under å sjekker at det er 1,9 som sitter i og
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69 "I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Tur-Bo wrote:
Forum er fine greier Se det flotte bildet jeg fant av releet og den røde/gule som går inn på midten. På bilen min er den brente kontakten erstattet av en sukkerbit, kan jo være at dette er en mulig kilde til besvær.
Lurer på om dette releet er sånn at det kun kobler inn i det bilen lader ? Hvis ikke river jeg det i allefall ut.
Den gule og røde ledningen er en motstandskabel som går en runde bakom dashbordet og kommer tilbake til den samme kontakten. Den kontakten har en tendens til å bli litt varm. Dette er strømmen til kjørelyset, og den eneste konsekvensen av å klippe vekk motstandsledningen og koble de to ledningene sammen, er at kjørelyset lyser med full styrke. Det releet kobler nok inn med en gang du skrur på tenninga, og er vel ikke styrt av ladinga.
Henrik Engen
Takker Henrik, Da tenker jeg at det reelet blir fjernet, irriterende med den typen kjørelys når det begynner å bli lite strøm på batteriet. Jeg har bestemt meg for at Trolljegeren skal få rundlyktene sine tilbake igjen, så vil jeg legge opp litt bedre kabler til lysa via rele.
Tur-Bo wrote:Takker Henrik, Da tenker jeg at det reelet blir fjernet, irriterende med den typen kjørelys når det begynner å bli lite strøm på batteriet. Jeg har bestemt meg for at Trolljegeren skal få rundlyktene sine tilbake igjen, så vil jeg legge opp litt bedre kabler til lysa via rele.
Du kan jo selvfølgelig lage dette selv, men dette fra Biltema funker som fjell. Hent strøm rett bak sikringsboksen, og vips så er du i boks med bedre lys :
Tur-Bo wrote:Takker Henrik, Da tenker jeg at det reelet blir fjernet, irriterende med den typen kjørelys når det begynner å bli lite strøm på batteriet. Jeg har bestemt meg for at Trolljegeren skal få rundlyktene sine tilbake igjen, så vil jeg legge opp litt bedre kabler til lysa via rele.
Du kan jo selvfølgelig lage dette selv, men dette fra Biltema funker som fjell. Hent strøm rett bak sikringsboksen, og vips så er du i boks med bedre lys :
Si det. 15 holder vel. Når jeg kobler opp 1000m så legger jeg alltid egen kurs til hver lampe og 15a sikring. Men de har kraftigere pærer.
Det finnes en formel som jeg aldri har lært meg på akkurat dette.
Fikk brev fra Møller i dag med dokumentasjon på hjul og hengervekt. Maks 1500 kg sier dem Åssen i heite skal jeg få med meg innfanga troll med bare 1500 kg æsj bæsj !!
Hjulstørelse var hyggligere, 205 x 16 er bekreftet. Stod forresten at brevet skulle fremlegges biltilsynet for å få det innskrevet i vognkortet ELLER bringes med under kjøring. vil det si at jeg ikke behøver å reise til Satans uvesen for å vise bilen med andre hjul ?
Jeg har samme brevet og velger å tolke det dithen. Men jeg skal uansett innom Uvesenet fo rå klasse om bilen til 8-seter om ikke alt for lenge, så får jeg det i vognkortet også. Men det kommer nok ikke til å stå store hjul på bilen når den vises, har ikke funnet noen OK felger ennå.
Joachim - Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Tur-Bo wrote:Da tenker jeg at det reelet blir fjernet, irriterende med den typen kjørelys når det begynner å bli lite strøm på batteriet.
Jeg vet ikke om det spiller noen stor rolle i praksis. Det finnes en teori om at det kan være lurt å bruke litt strøm før oppstart når det er kaldt, særlig når det er litt lite strøm på batteriet. Tanken er at dette strømforbruket vil gi litt varmeutvikling i batteriet. Da gir det fra seg en høyere strømstyrke, og motoren starter lettere istedenfor å svive sakte rundt til batteriet er tomt. Men på en diesel så vil jo glødinga trekke litt strøm før oppstart uansett, så det har kanskje ikke så mye for seg å bruke lyset til å varme opp batteriet.
Henrik Engen
Fra en gammel tråd kan jeg huske at det ble diskutert rundt varmeapparater. Det ble nevnt at det virker som det støyer mer fra tidlige modeller enn de senere. Dette registrerte jeg på vei over fjellet når jeg hentet Trolljegeren. I noen av de heftigste kastene ulte det godt under dashen.
Det viste seg at friskluftslangene til sidedysene ikke satt ordentlig på, I tilegg til det ser jeg jo at på dette varmeapparatet er Kaldluftslangene koblet inn før registeret På de fleste andre jeg har rotet med er de koblet inn etter registeret, i det blenda hullet som er lenger bak. Det vil jeg da tro gjør nyere varmeapparat mer stille i blåsten.
Og 1000 kroners spørsmålet er jo selvfølgelig: Hva tenkte ingenørene når de lagde to tilkoblingsmuligheter ?