Badegakks 2003 Multivan Camp "Kitesurf-bomsebil"
Badegakks 2003 Multivan Camp "Kitesurf-bomsebil"
Oppretter likegodt en prosjekt tråd her.
Planen er å bygge om bilen med fritidsbatteri, kompressorkjøleskap og 2 propanbluss. I tillegg skal det taes litt rust histen å pisten samt sette på takgrind for surfebrett og takboks for ski\snowboard og annet snadder.
Planen er å ta for seg hele kysten mot Atlanterhavet i Europa med kite eller surf 3-6 månder neste år.
Planen er å bygge om bilen med fritidsbatteri, kompressorkjøleskap og 2 propanbluss. I tillegg skal det taes litt rust histen å pisten samt sette på takgrind for surfebrett og takboks for ski\snowboard og annet snadder.
Planen er å ta for seg hele kysten mot Atlanterhavet i Europa med kite eller surf 3-6 månder neste år.
Last edited by badegakk on 30 May 2011, 20:46, edited 1 time in total.
Re: Badegakks 2003 Multivan Camp "Kitesurf-bomsebil"
Har funnet meg et par kjøleskap som går rett inn under "vasken", evt kan det modifiseres litt og få det inn i det lange skapet bak førersetet.
Alt 1:
http://www.marineshop.no/PartDetail.asp ... 0;c:100586
Med et 75ah fritidsbatteri som kun går på kjøleskapet regner jeg med ca 100 driftstimer på dette.
Alt 2:
http://www.maritim.no/elektrisk/kjol/kj ... -teak-42-l
Ca 90 driftstimer før lading her, men skapet ser litt mer robust og gjennomført ut...
Hvis det er noen som har erfaringer med alternativene over og vil dele blir jeg glad
Alt 1:
http://www.marineshop.no/PartDetail.asp ... 0;c:100586
Med et 75ah fritidsbatteri som kun går på kjøleskapet regner jeg med ca 100 driftstimer på dette.
Alt 2:
http://www.maritim.no/elektrisk/kjol/kj ... -teak-42-l
Ca 90 driftstimer før lading her, men skapet ser litt mer robust og gjennomført ut...
Hvis det er noen som har erfaringer med alternativene over og vil dele blir jeg glad
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Hva slags avtrekk skal du ha på komfyren, jeg vurderte detta før anskaffelsen av min Multivan INTRO med Westfaliatak serru.
Men jeg kom til at steikos og fett er ting jeg ikke skal ha i bilen, så jeg lager mat uttafor bilen og tar heller med inn om været er såpass dårlig at man ikke kan sitte uttafor og kose seg med speilegg, bønner & flæsk
Kjøleboks har jeg en enkel men god 12V - ikke kompressortypen - som jeg ser de tar 300,- for på BilXtra for tiden men det blir kompressorvarianten senere. Vår kjøleboks går rett bak langskapet, dvs under vippebordet på venstresia, kort vei til 12V-uttak og nesten ikke i veien der.
Å fomle med å sette såpass store ting i skapene veit jeg ikke helt om jeg vil - det måtte evt bli portapotti i skapet i skyvedøra, da - i tilfelle det skulle knipe en vakker dag
-Hvordan tetta du høla for festeskinnene til takstativet da du monterte dem ?
Det er en jobb jeg skal ha Harald A. Møllers stolteste til å gjøre for meg, pga garanti på jobben - kan ikke ha noe av at det begynner lekke ett eller to år senere
Stor plan - merke av med sprittusj for tre-fire festepunkt på hver side og deretter overlevere skinner til Møller og si - "fiks!"
Møller ga meg en pris på rett under NOK 22.000,- for montasje av fritidsbatteri under førersetet, men i det "regnestykket" deres så hadde de inkludert i sin visdom bytte av min 120A dynamo med - hold deg fast : en 120A dynamo
Uansett må man ha ladediode/skillerelé for å kunne få opp futten i fritidsbatteriet under kjøring, og det husker jeg ikke i farta om var inklusive.
75Ah aner jeg ikke om holder, hva pleier stå i disse Multivanene våre og hva står i f.eks California eller Colorado, da ?
Men jeg kom til at steikos og fett er ting jeg ikke skal ha i bilen, så jeg lager mat uttafor bilen og tar heller med inn om været er såpass dårlig at man ikke kan sitte uttafor og kose seg med speilegg, bønner & flæsk
Kjøleboks har jeg en enkel men god 12V - ikke kompressortypen - som jeg ser de tar 300,- for på BilXtra for tiden men det blir kompressorvarianten senere. Vår kjøleboks går rett bak langskapet, dvs under vippebordet på venstresia, kort vei til 12V-uttak og nesten ikke i veien der.
Å fomle med å sette såpass store ting i skapene veit jeg ikke helt om jeg vil - det måtte evt bli portapotti i skapet i skyvedøra, da - i tilfelle det skulle knipe en vakker dag
-Hvordan tetta du høla for festeskinnene til takstativet da du monterte dem ?
Det er en jobb jeg skal ha Harald A. Møllers stolteste til å gjøre for meg, pga garanti på jobben - kan ikke ha noe av at det begynner lekke ett eller to år senere
Stor plan - merke av med sprittusj for tre-fire festepunkt på hver side og deretter overlevere skinner til Møller og si - "fiks!"
Møller ga meg en pris på rett under NOK 22.000,- for montasje av fritidsbatteri under førersetet, men i det "regnestykket" deres så hadde de inkludert i sin visdom bytte av min 120A dynamo med - hold deg fast : en 120A dynamo
75Ah aner jeg ikke om holder, hva pleier stå i disse Multivanene våre og hva står i f.eks California eller Colorado, da ?
Tenkte å sette inn batteriet under et av setene framme.
Hadde vært greiere med et større batteri, men problemet er og finne noe som passer inn under.
Tanken var at dette batteriet skulle linkes direkte opp til lysene i "campingdelen", kjøleskapet, vifta på dieselvarmeren(noe jeg ikke er helt sikker på om går. Har dieselvarmeren egen vifte eller er det samme vifte som resten av varmeanlegget?)
Så det blir å kutte vekk eksisterene kabel til disse enhetene og trekke opp nye direkte til forbruksbatteri, evt å trekke kabel fra forbruksbatteri til sluttpunktene for disse kablene og skjøte der hvis jeg finner tak i koblingskjema.
Skillerele blir noe ala denne typen: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=21803190
Det følger med en gummilist til å legge mellom taket og takgrindfestet. Den virker rubust og tett. Men skulle det komme vann inn så kommer ikke vannet noe sted siden hullene er på utsiden av duken. Eneste som kan bli problem er at glassfiberen i taket blir fuktig men tror ikke dette er noe problem. Har googlet det opp og i mente men finner ingen som klager på at disse festene lekker.
Hadde vært greiere med et større batteri, men problemet er og finne noe som passer inn under.
Tanken var at dette batteriet skulle linkes direkte opp til lysene i "campingdelen", kjøleskapet, vifta på dieselvarmeren(noe jeg ikke er helt sikker på om går. Har dieselvarmeren egen vifte eller er det samme vifte som resten av varmeanlegget?)
Så det blir å kutte vekk eksisterene kabel til disse enhetene og trekke opp nye direkte til forbruksbatteri, evt å trekke kabel fra forbruksbatteri til sluttpunktene for disse kablene og skjøte der hvis jeg finner tak i koblingskjema.
Skillerele blir noe ala denne typen: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=21803190
Det følger med en gummilist til å legge mellom taket og takgrindfestet. Den virker rubust og tett. Men skulle det komme vann inn så kommer ikke vannet noe sted siden hullene er på utsiden av duken. Eneste som kan bli problem er at glassfiberen i taket blir fuktig men tror ikke dette er noe problem. Har googlet det opp og i mente men finner ingen som klager på at disse festene lekker.
-
Rudeboy
- -

Har du fortelt til bilen ?
Kommer bruke et jeg har hatt liggende tre år (anskaffa til Tyskerbrakka, satt opp en gang), såsnart jeg har fått limt på gimmilista som skal gå langs taket (ikke glassfiberen, men rett under). Da kan taket på bakenden av teltet festes til bilens tak i den lista så man "utvider" bilens areale.
-Og uten at man må pakke ned teltet for hver gang man skal bortom nærmeste kjøpmann for å handle mat & tjafs, siden det kan stå fritt uten bilen bakom
Kommer bruke et jeg har hatt liggende tre år (anskaffa til Tyskerbrakka, satt opp en gang), såsnart jeg har fått limt på gimmilista som skal gå langs taket (ikke glassfiberen, men rett under). Da kan taket på bakenden av teltet festes til bilens tak i den lista så man "utvider" bilens areale.
-Og uten at man må pakke ned teltet for hver gang man skal bortom nærmeste kjøpmann for å handle mat & tjafs, siden det kan stå fritt uten bilen bakom
Jeg fikk med en telt av nogelunde samme type som du har. Jeg har aldri brukt det, og selger hadde kun satt det opp 1 gang i hagen. Men sånn som jeg bruker bilennå, står den aldri lenge nok på et sted til at det er verdt å sette opp forteltet.
Det holder lenge å sitte under den åpen bakluken, 2 campingstoler og en kjøleboks med ølholder i lokket.
Det holder lenge å sitte under den åpen bakluken, 2 campingstoler og en kjøleboks med ølholder i lokket.
Da nærmer turen seg og bilen har fått full antirustbehandling, nye skvettlapper og litt annet.
Det som gjenstår er å få satt inn fritidsbatteriet og batteriveksler, samt kjøleskap.
Tanken min nå er og sette inn en slik mellom batteriene og dynamo
http://www.maritim.no/elektrisk/batteri ... t-rele-low
Tanken da er å kjøre all strøm gjennom denne, med unntak av starterdelen som går rett på hovedbatteri.
Tanken min da er at starterbatteriet alltid har 11v, som skulle være nok til å få sviv på maskineriet, mens jeg får mest mulig ut av batteriene mine.
Alternativ løsning er å kjøre hele sulamitten gjennom boksen, og lage en "bypass" kobling som går direkte til hovedbatteriet og ikke innom releet. På den måten stoppes strømbruken når begge batterier er på 11V, og jeg kan manuelt koble inn igjen hovedbatteriet og få sviv på maskinen med det som er igjen av strøm for så å slå ut "bypass" kretsen igjen når det er sviv på bilen.
Noen som har noen synspunkter på dette?
EDIT:
Postet feil URL. Skal være riktig nå.
Det som gjenstår er å få satt inn fritidsbatteriet og batteriveksler, samt kjøleskap.
Tanken da er å kjøre all strøm gjennom denne, med unntak av starterdelen som går rett på hovedbatteri.
Tanken min da er at starterbatteriet alltid har 11v, som skulle være nok til å få sviv på maskineriet, mens jeg får mest mulig ut av batteriene mine.
Alternativ løsning er å kjøre hele sulamitten gjennom boksen, og lage en "bypass" kobling som går direkte til hovedbatteriet og ikke innom releet. På den måten stoppes strømbruken når begge batterier er på 11V, og jeg kan manuelt koble inn igjen hovedbatteriet og få sviv på maskinen med det som er igjen av strøm for så å slå ut "bypass" kretsen igjen når det er sviv på bilen.
EDIT:
Postet feil URL. Skal være riktig nå.
-
CarlOt2
- -

- Car: T1, 3 og 4 +Golf1
Høres fint ut dette - og så reise "hele kysten mot Atlanterhavet i Europa med kite eller surf 3-6 månder" slik du planlegger
Hvor mye av reisen er planlagt, eller blir det ad-hoc overnatting? Du kan jo time service og ekstrakjøp til bilen i utlandet - så sparer du litt også. Sjekk registerreimen - hilsen en som har opplevd havari på den... Ønsker deg en god tur og håper du får mange gode opplevelser!
Skvettlapper, hvor bestilte du det? Har du tilfeldigvis artikkelnummeret på disse hos Møller - eller hvor du bestilte? (jeg har nesten gitt opp min lokale Møller)
Carl Otto
Skvettlapper, hvor bestilte du det? Har du tilfeldigvis artikkelnummeret på disse hos Møller - eller hvor du bestilte? (jeg har nesten gitt opp min lokale Møller)
Carl Otto
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Jeg synes det høres ut som en dårlig ide. Et batteri som er toppladet har en hvilespenning på ca 12,8 V, og et som er utladet har ca 12 V hvilespenning. Spenningen synker nok under dette når du belaster batteriet, så det er mulig det batteriet kobler ut litt før det er helt tomt. Men du har absolutt ingen garanti for at du får startet hvis du har 11 V på batteriet. Meningen med det releet der er at det skal koble inn et ekstrabatteri når hovedbatteriet kommer under 11V, og altså ikke har nok kapasitet igjen til å levere tilstrekkelig startstrøm. Det at det kobler batteriet helt ut på 11V dersom det ikke finnes noe ekstrabatteri som kan levere mer strøm, har nok mer å gjøre med å hindre skadelig dyputlading enn å sikre en startreserve.badegakk wrote: Det som gjenstår er å få satt inn fritidsbatteriet og batteriveksler, samt kjøleskap.
Jeg ville brukt et vanlig skillerele, og kjørt bilens standardbatteri som et reint startbatteri. Hvis du trenger mer strøm en du får ut av et forbruksbatteri, så er det bare en ting som funker. Og det er å montere ett forbruksbatteri til, eller et større batteri. Skill forbruksbatteriet/batteriene fra startbatteriet med et skillerele, så er startbatteriet alltid oppladet selv om du kjører forbruksbatteriet helt ned. Vær obs på at blysyreakkumulatorer ikke tåler dyputladinger spesielt godt, men fritidsbatterier tåler det nok vesentlig bedre enn vanlige startbatterier. Fritidsbatterier leverer derimot ikke så store strømstyrker, så de fungerer ikke så godt som startbatterier.
Som skillerele kan du bruke et slikt: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri ... -rele-125a, eller et slikt hvis du har "landstrøm" og batterilader koblet til forbruksbatteriet: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri ... dual-sense. Disse releene kobler forbruksbatteriet til og fra startbatteriet avhengig av om du har ladespenning eller ikke. En annen mulighet er et rele som styres fra dynamoen, og kobler sammen batteriene når dynamoen begynner å lade.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Da jeg kjøpte nytt batteri, sto det at hvis batteriet kom ned på 12,15 volt, så SKULLE det lades. Du vil knekke batteriet ved å kjøre det så langt ned.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
-
Rudeboy
- -

Kan skrive under på det Henrik forteller om 11V-tanken - jeg fikk ikke start på Tyskerbrakka og den var lettstarta i kulda, da jeg hadde 11.6V på DEFA-controlleren på dashen, den sto kobla opp og viste batterispenninga på startbatteriet.
For min del ble løsninga å haie til meg den største cTEK-laderen for 12V dengang og la bilen stå til neste dag. Da sank spenninga ganske mye, fra 12.8 topplada batteri til rundt 11.9 til 11.8 igjen før glødetiden var over og når jeg da starta AAB-motoren var det tungt for bilen å få futt i motoren.
Bytta det startbatteriet etter kort tid
Fordi jeg ikke kjenner historikken til verken startbatteri eller fritidsbatteri i Vidvandre så skal jeg på sikt bytte dem begge - og inntil da gi dem en real boost fra cTEKladeren før jeg egentlig begynner bruke bilen.
Fordi det eneste jeg veit er at de to batteriene er tre år gamle, ingen kunnskap om utlading eller annen skadelig historikk
For min del ble løsninga å haie til meg den største cTEK-laderen for 12V dengang og la bilen stå til neste dag. Da sank spenninga ganske mye, fra 12.8 topplada batteri til rundt 11.9 til 11.8 igjen før glødetiden var over og når jeg da starta AAB-motoren var det tungt for bilen å få futt i motoren.
Bytta det startbatteriet etter kort tid
Fordi jeg ikke kjenner historikken til verken startbatteri eller fritidsbatteri i Vidvandre så skal jeg på sikt bytte dem begge - og inntil da gi dem en real boost fra cTEKladeren før jeg egentlig begynner bruke bilen.
Fordi det eneste jeg veit er at de to batteriene er tre år gamle, ingen kunnskap om utlading eller annen skadelig historikk
-
Rikskringkastingen
- -

Hvorfor ikke bare få et verksted til å belastningsteste dem? Det burde være vesentlig rimeligere enn å bytte begge to på mistanke. Det er vel ikke nødvendig å reparere noe som er i orden? Vær obs på at noen slike belastningstestere kan være vel strenge i dommen. Så hvis den sier at batteriet begynner å bli dårlig, så er det ikke sikkert det nødvendigvis må byttes der og da, men ta det som et tegn på at et batteribytte kan komme snart.Rudeboy wrote:Fordi jeg ikke kjenner historikken til verken startbatteri eller fritidsbatteri i Vidvandre så skal jeg på sikt bytte dem begge - og inntil da gi dem en real boost fra cTEKladeren før jeg egentlig begynner bruke bilen.
Det er uansett ingen dårlig ide å bruke den ctek-laderen til å toppe opp bateriene av og til. Særlig hvis bilen kan bli stående noen dager mellom hver gang den er i bruk, eller bare blir brukt på kortere turer.
Henrik Engen
Disse ble kjøpt og montert når jeg understellsbehandlet bilen på Handeland Antirust. De gjorde en kjempejobb, men det kosta jo litt.CarlOtto wrote:Høres fint ut dette - og så reise "hele kysten mot Atlanterhavet i Europa med kite eller surf 3-6 månder" slik du planleggerHvor mye av reisen er planlagt, eller blir det ad-hoc overnatting? Du kan jo time service og ekstrakjøp til bilen i utlandet - så sparer du litt også. Sjekk registerreimen - hilsen en som har opplevd havari på den... Ønsker deg en god tur og håper du får mange gode opplevelser!
Carl Otto
Hvem som leverer skvettlappene til dem vet jeg ikke.
De satte også inn en nye beskyttere i hjulbuene, som var større en de som kommer standard.
Hele turen er ganske ad-hoc, eneste som er bestemt er at er det snø skal vi innom en uke eller 2 i alpene.
Takker for flott tilbakemelding!Rikskringkastingen wrote: Jeg synes det høres ut som en dårlig ide. Et batteri som er toppladet har en hvilespenning på ca 12,8 V, og et som er utladet har ca 12 V hvilespenning. Spenningen synker nok under dette når du belaster batteriet, så det er mulig det batteriet kobler ut litt før det er helt tomt. Men du har absolutt ingen garanti for at du får startet hvis du har 11 V på batteriet. Meningen med det releet der er at det skal koble inn et ekstrabatteri når hovedbatteriet kommer under 11V, og altså ikke har nok kapasitet igjen til å levere tilstrekkelig startstrøm. Det at det kobler batteriet helt ut på 11V dersom det ikke finnes noe ekstrabatteri som kan levere mer strøm, har nok mer å gjøre med å hindre skadelig dyputlading enn å sikre en startreserve.
Jeg ville brukt et vanlig skillerele, og kjørt bilens standardbatteri som et reint startbatteri. Hvis du trenger mer strøm en du får ut av et forbruksbatteri, så er det bare en ting som funker. Og det er å montere ett forbruksbatteri til, eller et større batteri. Skill forbruksbatteriet/batteriene fra startbatteriet med et skillerele, så er startbatteriet alltid oppladet selv om du kjører forbruksbatteriet helt ned. Vær obs på at blysyreakkumulatorer ikke tåler dyputladinger spesielt godt, men fritidsbatterier tåler det nok vesentlig bedre enn vanlige startbatterier. Fritidsbatterier leverer derimot ikke så store strømstyrker, så de fungerer ikke så godt som startbatterier.
Som skillerele kan du bruke et slikt: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri ... -rele-125a, eller et slikt hvis du har "landstrøm" og batterilader koblet til forbruksbatteriet: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri ... dual-sense. Disse releene kobler forbruksbatteriet til og fra startbatteriet avhengig av om du har ladespenning eller ikke. En annen mulighet er et rele som styres fra dynamoen, og kobler sammen batteriene når dynamoen begynner å lade.
Problemet mitt er at jeg ikke har skjema over hvilke kretser i bilen som går til campingdelen av bilen, og hva som er til det "operative" for bilen som feks starter, gløder og lys.
Jeg håper å finne en løsning der jeg bare slår over en bryter når jeg parkere, og kjører all strøm ut fra fritidsbatteriet til hele bilen. Når morgenen kommer og jeg skal kjøre videre slår jeg den tilbake å tar strøm fra startbatteri. På den måten trenger jeg kun lokalisere kabler fra dynamo og sette inn releet mellom dynamo og batteri nr 1 og 2, samt sette inn en batterivelger som er koblet til hovedforsyningen til bilen, og de 2 batteriene.
Tror du releet du nevner over kan fungere til en slik løsning? Jeg har ikke landstrøm så Dual Sensen er ikke nødvendig.
Da var kjøleskapet på plass i bilen!
Brukte bare skapet under vasken, reiv ut alt av hyller å vanntanker og forsterket litt.
Ble sånn høvelig fornøyd.
Da er neste prosjekt å få satt inn ekstra batteri.
Planen blir å plassere dette relativt åpent inne i bilen, mellom førersetet og skapet, med en slags liten "boks" på toppen for å beskytte polene.
Håper å få strukket kabel til batteriet om ikke alt for lenge.
Brukte bare skapet under vasken, reiv ut alt av hyller å vanntanker og forsterket litt.
Ble sånn høvelig fornøyd.
Da er neste prosjekt å få satt inn ekstra batteri.
Planen blir å plassere dette relativt åpent inne i bilen, mellom førersetet og skapet, med en slags liten "boks" på toppen for å beskytte polene.
Håper å få strukket kabel til batteriet om ikke alt for lenge.
-
Rudeboy
- -

Jeg ville plassert det på sin originale VW/Westfailaplass, nemligen under førersetet.
Da stjeler du ikke annen plass, det er unna vei for ting som kan ramle og treffe f.eks polene
Og du får originale festemuligheter under der i tillegg
Da stjeler du ikke annen plass, det er unna vei for ting som kan ramle og treffe f.eks polene
Og du får originale festemuligheter under der i tillegg
Kobler disse releene fra forbruksbatteriet ved start? Eller antar man at ved start er spennigen under 13,7V, slik at batteriene derfor vil være frakoblet? Jeg ser med gru om startmotoren trekker fra fritidsbatteriet, da kablingen dit neppe er dimensjonert for jobben.Rikskringkastingen wrote: Som skillerele kan du bruke et slikt: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri ... -rele-125a, ....
Disse releene kobler forbruksbatteriet til og fra startbatteriet avhengig av om du har ladespenning eller ikke. En annen mulighet er et rele som styres fra dynamoen, og kobler sammen batteriene når dynamoen begynner å lade.
Ikke meningen å kuppe prosjekttråden din badegakk, men antar dette er interessant for deg også.
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
-
Vissvass
- -

- Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
- Phone: Call 911-48-777
Det er utkoblet ved star ja. Bruker dette selv. Når bilen stopper og batterispenningen faller ned til hvilespenning så skiller releet batteriene. Men jeg ville nok ikke brukt alt for tynne ledninger for det vil gå en del støm der når fritidsbatteriet er godt brukt og det skal lades igjen. Jeg strakk vel opp 16mm selv om jeg ikke husker feil.Sovereign wrote:Kobler disse releene fra forbruksbatteriet ved start? Eller antar man at ved start er spennigen under 13,7V, slik at batteriene derfor vil være frakoblet? Jeg ser med gru om startmotoren trekker fra fritidsbatteriet, da kablingen dit neppe er dimensjonert for jobben.Rikskringkastingen wrote: Som skillerele kan du bruke et slikt: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri ... -rele-125a, ....
Disse releene kobler forbruksbatteriet til og fra startbatteriet avhengig av om du har ladespenning eller ikke. En annen mulighet er et rele som styres fra dynamoen, og kobler sammen batteriene når dynamoen begynner å lade.
Ikke meningen å kuppe prosjekttråden din badegakk, men antar dette er interessant for deg også.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
-
Rikskringkastingen
- -

Siden Multivanen i utgangspunktet er en personbil som med enkle modifikasjoner ble tilpasset til norske campingbilregler, så finnes det vel ikke akkurat noen egen "campingdel" når det gjelder det elektriske. Det må vel i tilfelle være snakk om en eneste ledning til ei vannpumpe eller noe sånt..badegakk wrote:Problemet mitt er at jeg ikke har skjema over hvilke kretser i bilen som går til campingdelen av bilen, og hva som er til det "operative" for bilen som feks starter, gløder og lys.
Jeg håper å finne en løsning der jeg bare slår over en bryter når jeg parkere, og kjører all strøm ut fra fritidsbatteriet til hele bilen. Når morgenen kommer og jeg skal kjøre videre slår jeg den tilbake å tar strøm fra startbatteri. På den måten trenger jeg kun lokalisere kabler fra dynamo og sette inn releet mellom dynamo og batteri nr 1 og 2, samt sette inn en batterivelger som er koblet til hovedforsyningen til bilen, og de 2 batteriene.
Tror du releet du nevner over kan fungere til en slik løsning? Jeg har ikke landstrøm så Dual Sensen er ikke nødvendig.
Hvis du skal velge batteri med en bryter, så tror jeg kanskje at jeg ville montert en enkel batterivelger, og brukt den til å kontrollere lading og alt sammen. Da ville jeg droppet alt av skillereleer og automatisk styring. Du kan for eksempel se på denne: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri ... nf-200-amp. Da kan du koble startbatteriet på nr 1, og forbruksbatteriet på nr 2. Under vanlig kjøring så setter du bryteren på 1+2, og lader begge batteriene. Selve startstrømmen må fortsatt gå fra + på startbatteriet til innslagsreleet på starteren. Du kan ikke trekke startstrømmen gjennom batterivelgeren. Alle andre plussledninger som er koblet til plusspolen på originalbatteriet eller plusskruen på innslagsreleet må kobles fra, og trekkes inn til batterivelgeren. Vær obs på at B+ fra dynamoen kan være koblet rett på pluss på starteren. (Slik er det koblet på mange biler, men jeg er ikke sikker på hvordan det er på T4.) Den må i tilfelle legges om med en kraftig kabel inn til batterivelgeren. Så kobler du en kraftig kabel fra hver av kontaktene på batterivelgeren, til plusspolene på hvert av batteriene. Med en stor sikring i nærheten av hvert batteri. Jeg regner med at du har en dynamo på 120 eller 150 A. Jeg ville dimensjonert sikringer, og kabler fra dynamoen og mellom batteriene, for mer enn det dynamoen kan levere. Og sikringene må selvfølgelig tåle mindre strøm enn det kabeltverrsnittet og batterivelgeren er beregnet for.
Da kan du kontrollere selv hvilket batteri du vil trekke strøm fra, og hvilket du vil lade. Hvis du har fulladet startbatteri, og har tappet forbruksbatteriet skikelig ned, så kan det være en fordel å kjøre med bryteren på 2 til å begynne med. Så skrur du over på 1+2 etterhvert. Hvis du starter rett på 1+2 vil du tappe strøm fra startbatteriet over på forbruksbatteriet, og da kan det gå ganske mye strøm mellom batteriene.
Henrik Engen
-
Rudeboy
- -

Vannpumpa til vasken får sin strøm fra 12V-kontakten bak passasjersetet, ved skyvedørsåpningen. Såfremt noen har plugga pluggen i kontakten, vel og merke
Og den driver ti liter ferskvann via kran & vask til gråvannstanken, begge tanker på 10 liter.
Dóg spekulerer jeg litt på om fritidsbatteri levert originalt vil kunne gå som campingdelens eget nett men da ettermontert mellom produksjon av bil og overlevering til kjøper.
De X antall sigarettenneruttak som finnes bakover i bilen tilhører "limousine"-nivået tyskerne skrudde bilene opp til og er å anse som Multivan-deltalj - de sigarettennerkursene kommer godt med både som "limousine" og som lettcamper.
Men det er ikke særeget for camperen, siden dette er så godt som bare et norsk fenomen.
Men når det gjelder hva som er der bak, så blir det enklere - basert på min Multi :
-to taklys, plassert på hver sin side.
-fem sigarettenneruttak, en har egen sikring. Ellers deler sigarettenneruttakene i par sin sikring, se brukerhåndboka.
-styringa til varmen fra luftespalten som går på tvers av kupéen ved dørken mellom kupé og bodel, styringa er over venstre bakseteplass.
Merk at for å bruke varmen må man slå på strømmen fra dashbordet først og deretter kunne drifte varmen og vifta etter eget behov fra bakseteplassen til venstre.
Dette bakre luftanlegget får sin varme fra returkjølinga til motoren og virker best (for varmen sin del) når Eberspächeren surrer og går.
Her får jeg legge til at i sommer da vi kjørte Danmark mente eksen at varmen sto på selv om jeg hadde vært baki og vridd tempen til så langt ut i det blå feltet som det lot seg gjøre, og Ebern sto selvsagt av - kan noen verifisere at min bil har feil ?
Det skal vel la seg gjøre å få kjøling fra denne luftespalten, når kaldlufta trekkes inn fra stigtrinnet i skyvedøra ??
Sorry for halvveis kupping av tråden, men det er i det minste Multivan INTRO-relatert
Og den driver ti liter ferskvann via kran & vask til gråvannstanken, begge tanker på 10 liter.
Dóg spekulerer jeg litt på om fritidsbatteri levert originalt vil kunne gå som campingdelens eget nett men da ettermontert mellom produksjon av bil og overlevering til kjøper.
De X antall sigarettenneruttak som finnes bakover i bilen tilhører "limousine"-nivået tyskerne skrudde bilene opp til og er å anse som Multivan-deltalj - de sigarettennerkursene kommer godt med både som "limousine" og som lettcamper.
Men det er ikke særeget for camperen, siden dette er så godt som bare et norsk fenomen.
Men når det gjelder hva som er der bak, så blir det enklere - basert på min Multi :
-to taklys, plassert på hver sin side.
-fem sigarettenneruttak, en har egen sikring. Ellers deler sigarettenneruttakene i par sin sikring, se brukerhåndboka.
-styringa til varmen fra luftespalten som går på tvers av kupéen ved dørken mellom kupé og bodel, styringa er over venstre bakseteplass.
Merk at for å bruke varmen må man slå på strømmen fra dashbordet først og deretter kunne drifte varmen og vifta etter eget behov fra bakseteplassen til venstre.
Dette bakre luftanlegget får sin varme fra returkjølinga til motoren og virker best (for varmen sin del) når Eberspächeren surrer og går.
Her får jeg legge til at i sommer da vi kjørte Danmark mente eksen at varmen sto på selv om jeg hadde vært baki og vridd tempen til så langt ut i det blå feltet som det lot seg gjøre, og Ebern sto selvsagt av - kan noen verifisere at min bil har feil ?
Det skal vel la seg gjøre å få kjøling fra denne luftespalten, når kaldlufta trekkes inn fra stigtrinnet i skyvedøra ??
Sorry for halvveis kupping av tråden, men det er i det minste Multivan INTRO-relatert
Ja da begynner det å nærmer seg.
Har handla inn relee og batterivelger, samt kabler 2x 5m 16mm2.
Hvor har du plassert batteriet ditt Vissvass?
Har du også batterivelger installert, og hvor har du evt plasert denne?
Jeg tenker at den bør stå inne i bilen så jeg kan slå om uten å måtte åpne panser og slikt.
Jeg tenker og lage en batterikasse mellom førersetet og skapet som står bak, da jeg ikke finner noen andre fornuftige plaseringer for mitt store batteri da det ikke får plass under noen av framsetene.
Har handla inn relee og batterivelger, samt kabler 2x 5m 16mm2.
Hvor har du plassert batteriet ditt Vissvass?
Har du også batterivelger installert, og hvor har du evt plasert denne?
Jeg tenker at den bør stå inne i bilen så jeg kan slå om uten å måtte åpne panser og slikt.
Jeg tenker og lage en batterikasse mellom førersetet og skapet som står bak, da jeg ikke finner noen andre fornuftige plaseringer for mitt store batteri da det ikke får plass under noen av framsetene.
-
Vissvass
- -

- Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
- Phone: Call 911-48-777
Jeg har plassert et 75Ah batteri under førersete. Batteriet bør ikke være høyere enn 17,5cm ellers er jeg redd du får litt ekstra varme i sete
Brukte to vinkeljern som jeg festet i de originale seteramme festene. Det er disse som holder batteriet mitt på plass. Pluss at jeg kjøpte en mini laste stropp å dro over batteriet for sikkerhets skyld. Jeg har ikke batterivelger, men har vurdert en bryter som en lask over skillereleet slik at begge batteriene kan gi strøm ved start. 75Ah har holdt til mitt bruk på tur. Det lades jo når man kjører og er man innom en camping plass plugger jeg inn en C-tek lader som da lader begge batteriene i og med at dette releet som jeg har brukt gir lading begge veier.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab