Spenning i blå ledning dynamo "Løst"
Spenning i blå ledning dynamo "Løst"
Hei!
Holder på og skal få liv i caravellen igjen. Bilen har stått i 9 mnd, og nå lader den ikkje. Alt fungerte før..
Nokon som veit kva spenning det skal være i den tynne blå ledningen?
Vil berre utelukke alt anna før eg kjøper ny dynamo, regner med den har stått seg i hjel..
Holder på og skal få liv i caravellen igjen. Bilen har stått i 9 mnd, og nå lader den ikkje. Alt fungerte før..
Vil berre utelukke alt anna før eg kjøper ny dynamo, regner med den har stått seg i hjel..
Last edited by bhn on 19 Jan 2012, 22:56, edited 1 time in total.
- Caravelle Syncro 2.5 TDI 102hk
Re: Spenning i blå ledning dynamo
Skal være 12 volt på en ledning som går inn på dynamoen.Er vrel merka med B+ på dynamoen.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
bhn wrote:Hei!
Tipper det er startstrømmen til magnetisering av dynamoen. Skal ligge på noe nært batteri spenning dersom du tar den løs fra dynamoen. dvs mellom 8-12 volt. Ofte så er det problemer med spenningsregulatoren. Dersom det er bosch dynamo så kan regulatoren løsnes med to skruer i bakkant av dynamoen. Kanskje dårlig kontakt.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... -63311009/
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Er sånn nymotens dynamo, som er fra 98 modell, så std bosch rele funker nok ikkje.. Trur eg..
Måler 8 volt på den blå ledningen..
Har hatt av dynamo og tatt av releet, pusset over kontakter og børster. Men ingen endring.. Dynamo er vel gått ca 10 000km..
Har hatt av dynamo og tatt av releet, pusset over kontakter og børster. Men ingen endring.. Dynamo er vel gått ca 10 000km..
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Da bør du ha garanti da vel?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Er forrige eier som bytta dynamo, og ettersom han er synket i jorda, hverken politi eller forbrukerråd får tak i han, er det nok ikkje så lett å bruke garanti...
Har sjekka litt meir, og det ser ut som om kontakten inn på dynamoen er bytta, med ein der kabelskoen er vridd 90 grader. Dvs at den blå ledningen ikkje er kobla til dynamoen.. Mulig det har lagt ein liten streng eller noko inni for å få kontakt tidligare.
Dersom eg har skjønt det rett, vil ikkje dynamoen lade uten at den blå ledningen er kobla til.. Nokon som veit om det er den fremste eller bakerste kontakten på dynamoen den blå ledningen skal på?
Har sjekka litt meir, og det ser ut som om kontakten inn på dynamoen er bytta, med ein der kabelskoen er vridd 90 grader. Dvs at den blå ledningen ikkje er kobla til dynamoen.. Mulig det har lagt ein liten streng eller noko inni for å få kontakt tidligare.
Dersom eg har skjønt det rett, vil ikkje dynamoen lade uten at den blå ledningen er kobla til.. Nokon som veit om det er den fremste eller bakerste kontakten på dynamoen den blå ledningen skal på?
-
bjørn53
- -

du skal ha spenning inn på en terminal som vanligvis er merket D+
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
bjørn53
- -

Tror du har tatt av noe som er en kondensator tror jeg med en ledning inn på. Regulatoren ser ofte ut som:bhn wrote:Er sånn nymotens dynamo, som er fra 98 modell, så std bosch rele funker nok ikkje.. Trur eg..
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... -63311009/
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
En eventuell kondensator skal bare dempe elektrisk støy / radiostøy. Dynamoen skal lade fint uten den. Den blå ledningen kommer fra instrumentet, og skal inn på D+. Gamle dynamoer med mye restmagnetisme i rotoren kan begynne å lade på høyere turtall selv om ikke D+ er koblet til, men i utgangspunktet er denne nødvendig for å få i gang ladingen. Når den først har begynt å lade så vil dynamoen forsyne seg selv med magnetiseringsstrøm. Lyser ladelampa når du skrur på tenninga, før du starter motoren? Hvis ikke tyder det på at det ikke går strøm i ledningen til D+.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Måler du det med brutt krets, eller når den er koblet til dynamoen? Hvis det er med kontakten tilkoblet, så er det kanskje litt lite, men det burde være nok til at den skal begynne å lade. Hvis det er med kontakten frakoblet, så er det noe feil. Da skulle den hatt ca batterispenning.bhn wrote:Måler 8 volt på den blå ledningen..
Henrik Engen
med tenninng på og motor ikke i gang , skal du vel kunne måle spenning på den blå ledningen fra bilen .ikke fult 12 volt da spenningen går via ladelampa? eller det er vel bare en diode krets som muligned drar ned spenningen noe.
da ladelampa får ~12v når du har tennig på .
og så fort motoren starter og dynamo lader kommer det ~12 volt ut fra D+(blå) på dynamoen og lampa slokker.
da ladelampa får ~12v når du har tennig på .
og så fort motoren starter og dynamo lader kommer det ~12 volt ut fra D+(blå) på dynamoen og lampa slokker.
Jørn Tangen
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Har for meg at den er spenningsløs, det er den en bruker til å styre batteridrift på kjøleskap samt lading av ekstrabatteri via releer.
Hmm må nesten ut og måle :-/
Sent from my LT18i using Tapatalk
Hmm må nesten ut og måle :-/
Sent from my LT18i using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
He he, kaster meg på.
Det vi alle er enige om er at en lyspære lyser kun når den får + inn på ene siden og andre siden jordes.
Ladelampa lyser når tenning er på fordi den får + og minus.
Plussen får den når tenning skrus på (fra batteri) og minus får den fra dynamo som ikke lader.
Når motor starter og dynamoen lader får denne pæra +12 inn på begge sider og den slukker.
(ikkeno virker når de får samme potensial inn).
Det vi alle er enige om er at en lyspære lyser kun når den får + inn på ene siden og andre siden jordes.
Ladelampa lyser når tenning er på fordi den får + og minus.
Plussen får den når tenning skrus på (fra batteri) og minus får den fra dynamo som ikke lader.
Når motor starter og dynamoen lader får denne pæra +12 inn på begge sider og den slukker.
(ikkeno virker når de får samme potensial inn).
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
vw 2,5tdi
- -

- Car: t4 tdi 2000mod
Hei! Legg den blå ledningen til gods etteratt du har skrudd på tenningen å ladelampa skal lyse viss alt er ok,viss den ikke lyser så er det brudd i ledning eller mangel på strøm fra tenningsbryter til instumentene(ladelampa).
Morten B
Hei igjen godtfolk!
Da værgudene inviterte til visitt i o store friluftsgarasjen, har eg sjekka diverse som dere har tipsa om.
Lada opp batteriet først med lader, målte spenning til 13v, og 12.5 med tenning på. Spenning i blå ledning, 8 volt. Starta motoren, og nada. Ladelamp lyser, spenning i (D+), 0,2v. kobla fra blå ledning, (D+ / L), ladelyset gikk av (ingen overraskelse det). Stoppa motor, kobla 12v inn på D+, starta motor ingen ladelys(heller ingen overraskelse). Fikk et lite utslag på voltmeter, slik at spenning gikk fra 11.5 - 12v, når motor gikk med 3000 omdr.
Konklusjonen min er da at laderele, eller dynamo er problemet, da alt anna virker slik det skal. Siden dynamoen klarte å lage ein liten spenningsøkning er det vel kanskje verdt å bytte releet først..
Det virker også som at dynamo lader uten spenning inn på D+. kan ikkje skjønne at D+ har vært kobla inn i det heile tatt. Og dermed har heller ikkje ladelyset lyst..
Da værgudene inviterte til visitt i o store friluftsgarasjen, har eg sjekka diverse som dere har tipsa om.
Lada opp batteriet først med lader, målte spenning til 13v, og 12.5 med tenning på. Spenning i blå ledning, 8 volt. Starta motoren, og nada. Ladelamp lyser, spenning i (D+), 0,2v. kobla fra blå ledning, (D+ / L), ladelyset gikk av (ingen overraskelse det). Stoppa motor, kobla 12v inn på D+, starta motor ingen ladelys(heller ingen overraskelse). Fikk et lite utslag på voltmeter, slik at spenning gikk fra 11.5 - 12v, når motor gikk med 3000 omdr.
Konklusjonen min er da at laderele, eller dynamo er problemet, da alt anna virker slik det skal. Siden dynamoen klarte å lage ein liten spenningsøkning er det vel kanskje verdt å bytte releet først..
Det virker også som at dynamo lader uten spenning inn på D+. kan ikkje skjønne at D+ har vært kobla inn i det heile tatt. Og dermed har heller ikkje ladelyset lyst..
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Prøv å gi dynamoen et "vibrasjonskakk" mens motor går, kanskje dette kan hjelpe.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Re: Spenning i blå ledning dynamo "Løst"
3000 kr fattigere og 1 Stk dynamo rikere!
Ladespenning på 14.2v og berre velstand..
Prisforskjellen mellom ny bosch, og dynamo fra huggern var så liten at vi slo til på ein ny..
Ladespenning på 14.2v og berre velstand..
Prisforskjellen mellom ny bosch, og dynamo fra huggern var så liten at vi slo til på ein ny..