Decoupler på T4 syncro ? ..finnes det?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Decoupler på T4 syncro ? ..finnes det?

Post by CarlOt2 »

Decoupler på T4 syncro, det har jeg aldri hørt om. Er det noen som har decoupler på T4 syncro ?!

Nå når T4'ene begynner å dra på årene - så kanskje viscose koblingene (VC) på T4-syncro'ene begynner å stivne til de også? (slik som på T3'ene) På min T3 syncro så er den ganske stiv / uønsket aktiv på tørr asfalt...

Eller er det en annerledes VC på T4 i forhold til på T3 kanskje, som er mer holdbar ?

Humm... :P Alltid noe å tenke på og lure på.

Carl Otto
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Decoupler på T4 syncro ? ..finnes det?

Post by Neergård »

T4 på min forrige jobb, hadde gått i overkant av 300.000km, den var stiv som en stokk, bryter i alle uønskede bevegelser ;-)
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Ja nettopp. Er det helt samme VC-kobling system på T4 som på T3 så er det bare å vente på problemer :roll: Eller er det forskjellig VC-system?? (ja for det er vel viskose i T4?)

Carl Otto
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Viskosen i T4 sitter sånn til at det er kjapt å plukke den av. Pedersen Auto på Mo har fått overhalt flere slike viskoer lokalt av et mek.verksted som gjør mange slike jobber på bl.a. Cat og Scania.
Tage Vedal

T3-fan
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Viskoen i T4 fungerer vel i prinsippet på akkurat samme måte som den som sitter i T3. Forskjellen er at den sitter inni framdiffen på T3, men på T4 sitter den ute i friluft, mellom bakdiffen og mellomakselen.

T3 syncro ble i utgangspunktet konstruert for utkoblingsbar firehjulsdrift. Permanent firehjulsdrift med viskokobling skulle være option. Derfor er det bare å kopiere VW's opprinnelige konstruksjon for å lage decoupler på T3. T4 ble konstruert for visko i utgangspunktet, så der er det nok aldri konstruert noen utkoblingsmekanisme. Det vil nok kreve litt mer konstruksjonsarbeid å bygge noe slikt på T4. Jeg har aldri hørt om noe sånt før.

Men kanskje det finnes en mulighet.. T4 med ABS har frihjul i bakdiffen. Slik at akselen drar hjula med seg, men ikke motsatt. Dette er for at hjula skal kunne reguleres individuelt ved bremsing. Det sitter en elektrisk manøvrert sperre som låser frihjulet når bilen settes i revers, ellers ville den bare hatt drift på forhjula ved rygging. Kanskje det hadde vært mulig å modde frihjulet i en sånn bakdiff slik at det slipper i begge retninger? Så er det bare å styre sperra over en bryter på dashbordet istedenfor ryggelyset. Kanskje det er mulig å relestyre den fra bremselyset slik at den frikobles under bremsing? Da bør den kanskje fungere på ABS-biler også. Men om det vil fungere, eller om det vil holde, det vet ikke jeg.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Rikskringkastingen wrote: Kanskje det hadde vært mulig å modde frihjulet i en sånn bakdiff slik at det slipper i begge retninger?

Det hørtes litt dyrt ut, med å bygge om - men fint hvis det kunne fungert da :)

Her er en som er inne på det samme ...eller? :mrgreen:
SantaClaw wrote:
(...)

Syncro systemet er utstyrt med en frikobler, denne blir styrt av ABS systemet, og kobler ut syncroen hver gang du bremser så ABS slår inn (nøkkelfunksjon til ABS er å kunne bremse ned enkelthjul/akslinger) . Denne frikoblingen kan henge seg opp, som igjen fører til at 4x4 er effektivt koblet ut. Denne saken er styrt av vakuum.

Bak askebeger og klima anlegg i dæsjen, finner du 3 releer, 1 av disse styrer det systemet.

(...)

Står mer om dette her:

http://translate.google.no/translate?hl ... 8Syncro%29

Jeg leste det over her i en annen tråd, "Emne: Hjelp til feilsøking av syncro" , og lurer på om dette går an å bruke for å manuelt overstyre inn-/ut-koblingen av syncro systemet (elektronisk "decoupler" ??) Altså går det an å ha en bryter på dashbordet som påvirker et av de rele'ene slik at en selv kan velge å alltid frikoble syncro'en på sommertid??! :?

Hilsen Carl Otto med syncro i tankene....
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Skal være en vacumstyring på bakdiffen (med abs) som kobler denne inn på enn eller annen måte.Skal stå om dette en plass.

Forøvrig er ikke viskosen mindre stiv på en bil som er runda 500'...... ;)
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
SantaClaw

Post by SantaClaw »

Ja, er bare å koble bryter som sender strøm inn på releet som styrer frikobling av bak akslingen...

Men problemet er at det KUN er bak-aksling som blir frikoblet, alt av drivaksler går jo fortsatt rundt, så diesel besparelsene er rimelig minimale.

Om dette fører til andre problemer, det vet jeg ikke, men skal ikke være noe problem.
- 2003 GMC Sierra 2500HD 6.6 Duramax
- 1984 Subaru Justy 1.0 - 4x4 - 3 cyl, 54 bhp, 80 nm, 770 kg :P
- 1973 Opel GT "Racing" 2.0i-8v
- 2009 Polaris IQ 600RR

Alt av VAG er solgt :)
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

SantaClaw wrote: Men problemet er at det KUN er bak-aksling som blir frikoblet, alt av drivaksler går jo fortsatt rundt, så diesel besparelsene er rimelig minimale.
Målet mitt med spørsmålet er ikke å spare diesel, men å få en mulighet til å helt fristille fremhjul fra bakhjul sånn at ikke VC-koblingen får lov å "forstyrre" på tørr vei og sommerstid. Dvs det vil spare masse slitasje i drivverket og gi bedre svingeegenskaper på parkeringsplasser / skarpe svinger.

Skal en spare diesel så får en ta ut mellomaksling om sommeren (godt mulig jeg gjør det i sommer), eller kjøpe en 2wd versjon (ikke tale om!!) :|
Last edited by CarlOt2 on 08 Jan 2012, 12:51, edited 1 time in total.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Nei, nei og atter nei !

Du kjøper ikke noen fislete 2wd, CarlOtto ! Ikke nå som jeg har noen andre å sparre bil-teori med :lol:

Mener å ha lest noe om temaet på T4forum.de men jeg må jo translate.google.com hvert forbanna innlegg før jeg får lest noe i retning av det den som la innlegget mente, og det tar så himla lang tid :roll:
Så også endel nyttig på "det britiske" T4forumet, husker ikke i farta hva det heter.
tacticus
Car: T4 1994 2.5 Caravelle Syncro
Phone: 40482800

Post by tacticus »

CarlOtto wrote:Decoupler på T4 syncro, det har jeg aldri hørt om. Er det noen som har decoupler på T4 syncro ?!
IKKE!
Det er en grunn til at det er bremseavlastning på 2wd, og ikke på syncro.
Når bakhjulene vurderer å låse seg mens forhjulene fortsatt går, så kobler syncroen inn og de dras rundt av forhjulene. Med en slik frikobling ville du endt med for mye bremsekraft på bakhjulene om du ikke var tungt lastet. Og kjapt sidelengs ut av neste sving du måtte forsøke å bremse i.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

CarlOtto wrote:
Rikskringkastingen wrote: Kanskje det hadde vært mulig å modde frihjulet i en sånn bakdiff slik at det slipper i begge retninger?

Det hørtes litt dyrt ut, med å bygge om - men fint hvis det kunne fungert da :)

Her er en som er inne på det samme ...eller? :mrgreen:
SantaClaw wrote:
(...)

Syncro systemet er utstyrt med en frikobler, denne blir styrt av ABS systemet, og kobler ut syncroen hver gang du bremser så ABS slår inn (nøkkelfunksjon til ABS er å kunne bremse ned enkelthjul/akslinger) . Denne frikoblingen kan henge seg opp, som igjen fører til at 4x4 er effektivt koblet ut. Denne saken er styrt av vakuum.

Bak askebeger og klima anlegg i dæsjen, finner du 3 releer, 1 av disse styrer det systemet.

(...)

Står mer om dette her:

http://translate.google.no/translate?hl ... 8Syncro%29

Jeg leste det over her i en annen tråd, "Emne: Hjelp til feilsøking av syncro" , og lurer på om dette går an å bruke for å manuelt overstyre inn-/ut-koblingen av syncro systemet (elektronisk "decoupler" ??) Altså går det an å ha en bryter på dashbordet som påvirker et av de rele'ene slik at en selv kan velge å alltid frikoble syncro'en på sommertid??! :?

Hilsen Carl Otto med syncro i tankene....
Hvis jeg har forstått det riktig, så er ikke denne beskrivelsen helt presis. Det sitter ikke en frikoblingsmekanisme i bakdiffen, men et frihjul.
http://t4-wiki.de/wiki/Freilauf_%28Syncro%29
Dette kobler inn når framakselen går fortere enn bakakselen, slik at den trekker på begge akslene hvis forhjula slipper under pådrag. Men hvis bakhjula går fortere enn forhjula vil den koble fri. Dette skjer hvis forhjula slipper under bremsing. Dersom bakakselen hadde dratt med framakselen rundt, hadde ikke ABS-systemet klart å regulere bremsen på hvert hjul individuelt slik det skal. Den elektropneumatiske sperra låser frihjulet fast i begge retninger når bilen settes i revers. Hvis ikke hadde bilen bare hatt forhjulstrekk ved rygging.

Siden frihjulet låser mekanisk ved kjøring framover, så er det ikke snakk om å bare tukle litt med det elektriske her. Hvis denne skal modifiseres til en rein frikobling, så må frihjulet modifiseres. Se det siste fotografiet i artikkelen på t4-wiki, der kan du se rullene som sørger for at frihjulet låser og frir ut avhengig av rotasjonsretning.
tacticus wrote: IKKE!
Det er en grunn til at det er bremseavlastning på 2wd, og ikke på syncro.
Når bakhjulene vurderer å låse seg mens forhjulene fortsatt går, så kobler syncroen inn og de dras rundt av forhjulene. Med en slik frikobling ville du endt med for mye bremsekraft på bakhjulene om du ikke var tungt lastet. Og kjapt sidelengs ut av neste sving du måtte forsøke å bremse i.
Viktig innspill! Jeg har tenkt at dette ikke er viktig på biler med ABS, og kanskje det stemmer at ABS-systemet tar over noe av denne funksjonen. Men når jeg tenker meg om, så ser jeg at frihjulet fortsatt vil låse i den situasjonen du beskriver. Jeg tror vi skal ha som utgangspunkt at bilen fungerer bra sånn som produsenten har konstruert den, og hvis vi amatører skal modifisere chassis, drivverk og bremser, så kan det få konsekvenser som vi ikke har oversikt over. Min konklusjon må bli at decoupler på T4 sannsynligvis ikke er noen god ide.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

For å ta den et hakk videre....Jeg har demontert mellomakselen pga ødelagte opphengslager.Har kjørt med det sånn nå siden i fjor vår.Har kjørt på glatta og tørr asfalt uten at jeg merker noe på bremsene.Bremser helt fint.

Er dumt å ha en syncro som en må rygge opp di verste bakkene,men det står ingen plass at det er syncro,heldigvis :)
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Post Reply