CarlOtto wrote:Rikskringkastingen wrote:
Kanskje det hadde vært mulig å modde frihjulet i en sånn bakdiff slik at det slipper i begge retninger?
Det hørtes litt dyrt ut, med å bygge om - men fint hvis det kunne fungert da
Her er en som er inne på det samme ...eller?
SantaClaw wrote:
(...)
Syncro systemet er utstyrt med en frikobler, denne blir styrt av ABS systemet, og kobler ut syncroen hver gang du bremser så ABS slår inn (nøkkelfunksjon til ABS er å kunne bremse ned enkelthjul/akslinger) . Denne frikoblingen kan henge seg opp, som igjen fører til at 4x4 er effektivt koblet ut. Denne saken er styrt av vakuum.
Bak askebeger og klima anlegg i dæsjen, finner du 3 releer, 1 av disse styrer det systemet.
(...)
Står mer om dette her:
http://translate.google.no/translate?hl ... 8Syncro%29
Jeg leste det over her i en annen tråd, "
Emne: Hjelp til feilsøking av syncro" , og lurer på om dette går an å bruke for å manuelt overstyre inn-/ut-koblingen av syncro systemet (elektronisk "decoupler" ??) Altså går det an å ha en bryter på dashbordet som påvirker et av de rele'ene slik at en selv kan velge å alltid frikoble syncro'en på sommertid??!
Hilsen Carl Otto med syncro i tankene....
Hvis jeg har forstått det riktig, så er ikke denne beskrivelsen helt presis. Det sitter ikke en
frikoblingsmekanisme i bakdiffen, men et
frihjul.
http://t4-wiki.de/wiki/Freilauf_%28Syncro%29
Dette kobler inn når framakselen går fortere enn bakakselen, slik at den trekker på begge akslene hvis forhjula slipper under pådrag. Men hvis bakhjula går fortere enn forhjula vil den koble fri. Dette skjer hvis forhjula slipper under bremsing. Dersom bakakselen hadde dratt med framakselen rundt, hadde ikke ABS-systemet klart å regulere bremsen på hvert hjul individuelt slik det skal. Den elektropneumatiske sperra låser frihjulet fast i begge retninger når bilen settes i revers. Hvis ikke hadde bilen bare hatt forhjulstrekk ved rygging.
Siden frihjulet låser mekanisk ved kjøring framover, så er det ikke snakk om å bare tukle litt med det elektriske her. Hvis denne skal modifiseres til en rein frikobling, så må frihjulet modifiseres. Se det siste fotografiet i artikkelen på t4-wiki, der kan du se rullene som sørger for at frihjulet låser og frir ut avhengig av rotasjonsretning.
tacticus wrote:
IKKE!
Det er en grunn til at det er bremseavlastning på 2wd, og ikke på syncro.
Når bakhjulene vurderer å låse seg mens forhjulene fortsatt går, så kobler syncroen inn og de dras rundt av forhjulene. Med en slik frikobling ville du endt med for mye bremsekraft på bakhjulene om du ikke var tungt lastet. Og kjapt sidelengs ut av neste sving du måtte forsøke å bremse i.
Viktig innspill! Jeg har tenkt at dette ikke er viktig på biler med ABS, og kanskje det stemmer at ABS-systemet tar over noe av denne funksjonen. Men når jeg tenker meg om, så ser jeg at frihjulet fortsatt vil låse i den situasjonen du beskriver. Jeg tror vi skal ha som utgangspunkt at bilen fungerer bra sånn som produsenten har konstruert den, og hvis vi amatører skal modifisere chassis, drivverk og bremser, så kan det få konsekvenser som vi ikke har oversikt over. Min konklusjon må bli at decoupler på T4 sannsynligvis ikke er noen god ide.