Hei
Trenger litt hjelp ifm problemer med startmotoren.
Bilen er en 2000mod 2.5 TDI
Har hatt ute startmotoren fordi den sluttet å fungere. Etter å ha demontert den viste det seg at den ene børsten var ødelag. Har fått satt på ny børste så nå er de fine. Når jeg tester starteren før jeg innmontering fungerer den fint den slår inn og går som bare det.
Preoblemet er at når jeg har fått montert den inn i bilen så slår den inn, men ikke noe mer skjer.
Har skiftet bakstykke på tenningslåsen og rele som styrer dette. Har prøvd med ledning direkte fra pluss polen og ned til starteren og da slår den fortsatt kun inn, men den går ikke rundt.
Bilen er lettstarte og starter hvis jeg ruller den ned de 5m i innkjørselen min.
Hjelp ifm Startmotoren
Hjelp ifm Startmotoren
Ole Chr Almås
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Re: Hjelp ifm Startmotoren
Har du sjekket planetthjulene i starteren? Jeg har opplevd starteren til en Audi som ikke ville gå når den var montert i bien.....viste seg at hele kassen til planethjulene var knust innvendig.
Last edited by Indian on 27 Nov 2011, 14:55, edited 1 time in total.
Ikke helt inne på begreper.
Men plukket startern i så mange bite jeg fikk den, rengjrde, smurtde opp div tann hjul og satte den sammen, fant ikke noe annet defekt i den en børstene,
Men plukket startern i så mange bite jeg fikk den, rengjrde, smurtde opp div tann hjul og satte den sammen, fant ikke noe annet defekt i den en børstene,
Ole Chr Almås
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Sjekk alle ledningene til starteren og styreledningen som aktiviserer startmotoren. Den skal ha strøm når du vri på nøkkelen.
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Planethjul? Er det utveksling på denne starteren?Indian wrote:Har du sjekket planetthjulene i starteren? Jeg har opplevd starteren til en Audi som ikke ville gå når den var montert i bien.....viste seg at hele kassen til planethjulene var knust innvendig.
Dersom startmotoren slår inn så fungerer jo styrestrømmen. Styrestrømmen sørger for mekanisk kobling av startmotoren til svinghjulet samt sørger for at kontaktoren kobler strøm til den elektriske startmotoren. Problemet her er at det er store strømmer, kortslutning og brudd el er ikke enkelt å måle uten at startmotoren står i benk under belastning. Et volmeter over batteriet vil kunne si om startmotoren får strøm. Spenningen over batteriet bør gå ned til 10,5 volt eller lavere når du drar på starteren. Dersom den ikke gjør det vil jeg tro at det er et brudd et sted. Prøvelampe er fin til å finne feil.
Alternativ til voltmeter er å se om lysene blir litt svaker når du drar på starter.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Sjekk jordinga fra starter til gods. Er mange som har hatt problemer med akkurat det. Puss/slip til du ser blankt metall både på ledning og anlegg til jord
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Er enig med Digger her! Virker som et "jord-problem"
Men sjekk også kabelen mellom batteriet og starteren! Har også vært borti at den ikke er helt "vater" Er det knekker/nesten brudd kan dette lage mye rare problemer,for starteren bruker jo mye strøm