T5 Caravelle bruktimportert - hva skal man være obs på ?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
T5-Per
Car: T5 2008 102hk - og den er sprek nok for meg

T5 Caravelle bruktimportert - hva skal man være obs på ?

Post by T5-Per »

Hei !

Kjenner noen som skal selge en T5 Caravelle fra høsten 2007. Bilen var levert ny i Tyskland.
Jeg skal inspisere bilen og vurderer kjøp, men er det noe spesielt jeg bør være oppmerksom på ?

1) Er klar over at 5 års reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven ikke gjelder, men hvordan er det med garanti mot gjennomrusting? Hva er fabrikkgarantien her ?

2) Bilen har ikke automatiske kjørelys. Noen mener dette er enkelt å fikse, kun en omprogrammering, men jeg har også hørt at det ikke er mulig å ordne. Hva er rett ?

3) Hvordan er understellsbehandlingen på tysk bil kontra bil levert ny i Norge ?

4) Vil batteri, dynamo o.a. være annerledes dimensjonert ?

Alle tips mottas med takk. Hadde T5 Transporter for noen år siden og savner den... Har nå en T-ouran ;-) - bra bil, men savner dimensjonene (plassen!), bakkeklaringen og det å sitte høyt med flott utstikt over trafikken.
rs
-
-

Re: T5 Caravelle bruktimportert - hva skal man være obs på ?

Post by rs »

2) Tror det kan programeres men det enklest er å koble det om bak på lysbryteren.

3) Ingen synlige forskjeller på "norsk" og "tyskbil"

4) Noen modeller er bestilt med to batterier (biler med mye utstyr) det et sitter under fører setet.
Standard batteriet er like stort på tysk og norskbil.
Dynamo er stor nok om du ikke skal etter montere noe som bruker veldig mye strøm (gjelder norsk og tysk bil)

Men du må passe på at den er levert med webasto på 5.2kw for å ikke fryse rompa av deg.
Ellers så er det bare å se etter ting som ved ett hvilket som helst bruktbilkjøp.
Transporter T5 2.5 TDI
Multivan T5 2.5 TDI

link til T5 deler jeg har til overs.
viewtopic.php?f=7&t=29443
T5-Per
Car: T5 2008 102hk - og den er sprek nok for meg

Re: T5 Caravelle bruktimportert - hva skal man være obs på ?

Post by T5-Per »

Takk for svar!

Jeg spurte en kundemottaker hos Møller ved en anledning om hva forskjellene bestå i, og det var han som påstod at en tyskimportert Caravelle hadde dårligere understellsbehandling enn en Caravelle som var levert ny til Norge. Det var også Møller som påstod at det ofte ikke var mulig å fikse kjørelysene. ... Nå har jeg imidlertid hørt annet før, og det var derfor jeg gjerne ville sjekke med ekspertene her på forumet.

Per I.
Post Reply