Rustfri og fullservet i 2012 på 145.500 km

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
erjo
-
-
Phone: 95134175

Rustfri og fullservet i 2012 på 145.500 km

Post by erjo »

I august 2008 kjøpte jeg meg en T4. Ut forsvant min Passat 2005-modell og inn kom en VW Westfalia Multivan 2,5 tdi 102 hk.

Og nå, i sitt 4. år med meg som eier, har den fått seg tåkelys, originalt montert med riktig bryter i dasjbordet. Og med lamper fra Martin. Takk Martin, de funker helt utmerket! Nå i juni har den fått full service og full rustbehandling. Bilen er rustfri!

Et blinkskudd for meg! Jeg trives så godt i denne bilen. I skrivende stund har jeg hatt den inn i sitt fjerde året som eier. Sitter høyt som en keiser i et vakkert grønt stueinteriør med armlener på framstolene. I det hele tatt har denne bilen svært mye komfort til å være det folk flest vel kaller ei "kassevogn". I sommer har den vært på tur nordover og jeg og min frue har overnattet i den i 8 døgn! I 2008 har jeg totalt overnattet 15 døgn inkludert Tinn-treffet.

Vel, vel. kassevogn og kassevogn? Jeg vurderte faktisk en T5. T5 er jo helt herlig det også. Men for å gjøre en lang historie kort, så fant jeg ut at å gå opp fra en brukt multivan til en lite brukt T5 California ikke var verd pengene (300.000 ekstra?).

Nok om det, her er noen fakta om bilen:

2003-modell, grønn metallic.
95.400 km (ved kjøp). 138.800 km (pr. 30. november 2012).
2,5 tdi 102 hk (mer enn nok for meg).
Elspeil, elvinduer, AC, cruiskontroll.
Hevetak, sikringsnett til barn.
Liggeplasser for 5 personer (om en er veldig glad i hverandre!).
Sykkelstativ fra Thule (sort).
Nye dekk sommer og vinter høsten 2008.
Vakker liten 1x1 cm bulk på bakluka til minne om forrige eier.
Fortelt, gass og kokebluss ekstra.
Kjøleskap bak passasjerstolen.
Dabradio med antenne i frontruta (fy f..n så bra!).
Varmeseter.
Tåkelys montert i august/september 2010.

Det eneste mange på Tinn-treffet 26., 27. og 28. september i 2008 syntes denne bilen manglet, var chrome-beskyttelse på bakfanger, noen andre frontlyskastere og noen ekstralys i bøyle, tåkelys i framfangerne, lm-felger på vinterhjula og vindavvisere i frontdørene. Det siste kan visstnok være litt problem. Men vi får nå se.

Jeg synes den ser fin ut som standard vogn - med nye tåkelys!

Vi får nå se åssen det blir med det folk mener jeg "trenger".

Hittil (pr. 30. november 2011) har jeg kjørt snaut 45.000 km med bilen siden kjøpet. Det er ikke så mye. I perioder bruker jeg den ikke, kjekt å ha en slik bil i garasjen, jeg har jo en flotte busser ellers også å kjøre med!

Dett var vel dett! Det er jo ikke noe prosjekt.

Bare å kjøre....

Image
Last edited by erjo on 13 Jun 2012, 11:35, edited 5 times in total.
erjo
-
-

Post by erjo »

Har en merkelige opplevelse med bilen nå i vår. Den har dryppet olje eller diesel. En liten dryppdam på ca. 5 cm i diameter hver eneste dag på asfalten på jobben.

Vel, jeg klaget litt på dette i vinter, men det var visst ikke noe. Men den har fortsatt å dryppe.

I dag var jeg inne hos Møller igjen. Garantisak, tenkte jeg. Men det var jo svært enkelt. Det viste seg at når Møller hadde byttet olje sist, hadde de sølt olje slik at det hadde rent ned på plate under bunnpanna. Den beskyttelsesplata under bunnpanna har et belegg av skumgummi på oversiden. Skumgummien var søkk våt av motorolje og selvsagt drypper det noe fra dette hele tida. Dritt!

Men nå er det ok. Snakk om dårlig kvalitet på oljeskift. Men Møller skal ha takk for utmerket service for å finne dette ut; for jeg gadd ikke å søke etter feilen sjøl på en bil som det er garanti på.

Nå er det bare å kjøre! Jeg er SÅ fornøyd med min T4!!!!!
Last edited by erjo on 13 Apr 2009, 20:26, edited 3 times in total.
årnes
-
-

Post by årnes »

fint dere fant ut av det da, mann kan jo iretere seg grønn over slike ting når mann ikke finner grunnen...

pål
t-3 1,6td buss 82mod

Member of: Rundlyktgeriljaen
erjo
-
-

Re: Min T4 har fått tåkelys!

Post by erjo »

I sitt 3. år med meg som eier, har min T4 fått sine påtenkte tåkelys, originalt montert med riktig bryter i dasjbordet.

Frontlamper og rammer har jeg kjøpt fra Martin. Takk Martin, de funker helt utmerket! Og det er jo et fantastisk mye bedre lys, selv om de ikke skal brukes sammen med nærlys unntatt i dårlig vær.

Hva det blir til framover med nye ting på T4'en, vet jeg faktisk ikke nå. Vurderer litt småtteri, men ser an litt. Skal først fikse opp min nyervervelse noe. Jeg har nemlig rota meg inn i en T3 Doka regget i 1987 (årsproduksjonsmodell: 1988). Den skal det ordnes opp litt med. Men bra bil, EU-ok nesten til nyttår i 2011. Småfiks tar vi nå. Lager ikke noen tråd foreløpig på Doka'en, men det blir noen bilder på min blogg.

Til Buscamp på Tinn 2010 skal jeg kjøre T4'en. Det er jo litt spesielt til meg å være: Kjører faktisk med samme bil til Tinn for 3. året på rad! Har vel roa meg litt ned med bilparken, da, el?

Ja, da, jeg skal ta noen nye bilder etterhvert.
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Godt å høre at det ikke kun er meg som har kjøpt på seg deler til sin T4 uten å få montert dem :)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Hehe, du er ikke den eneste, nei - nå selger jeg jo den med flest deler umontert til, da :lol:
erjo
-
-

Post by erjo »

ducce999s wrote:Godt å høre at det ikke kun er meg som har kjøpt på seg deler til sin T4 uten å få montert dem :)
Ja, ting tar tid, men nå er det dokaen som gjelder, men den ble jo solgt etterhvert. Multivanen skal bare brukes, rett og slett bare brukes! Synd du ikke skal til Tinn!

Rudeboy-Yngve: Ja, hva er det du har som ikke jeg har, eller var det omvent?
Last edited by erjo on 11 Dec 2011, 16:21, edited 1 time in total.
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
erjo
-
-

Post by erjo »

Javel, etter mye kjøring i det siste med T4'en i det siste, endte det med at jeg måtte bytte både bærekuler (nedre) begge sider og kasterstagene på begge sider. Dritt! Men nå er det tight og fin, som ny!

Det har vært ulyder fra bilen en stund og på ishålka har jeg merket at bilen "stikker" av og til uten at jeg vrir på rattet. Vel, vel, midt på vinteren og "mitt" verksted fikk seg en liten jobb før jul.

Regninga?

...ikke noe jeg vil skrive om! Men fin ble den da!

For øvrig har denne bilen gått som ei klokke i 3 år og fire måneder nå. Bare service og bremser som er fikset. Sier det slik: Beste bil jeg har hatt!!!!!

God jul!!!
Medlem avVWBUS Mjøsa
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

erjo wrote:Javel, etter mye kjøring i det siste med T4'en i det siste, endte det med at jeg måtte bytte både bærekuler (nedre) begge sider og kasterstagene på begge sider. Dritt! Men nå er det tight og fin, som ny!

Det har vært ulyder fra bilen en stund og på ishålka har jeg merket at bilen "stikker" av og til uten at jeg vrir på rattet. Vel, vel, midt på vinteren og "mitt" verksted fikk seg en liten jobb før jul.

Regninga?

For øvrig har denne bilen gått som ei klokke i 3 år og fire måneder nå. Bare service og bremser som er fikset. Sier det slik: Beste bil jeg har hatt!!!!!

God jul!!!
Velkommen i rehab av fostillingsklubben :)
Jeg har på min den siste tiden byttet:
Begge drivaksler komplett med drivknuter og mansjetter, - Øvre og nedre bærekuler på begge sider, - Begge stabstag og indre/øvre stabstag foringer begge sider,

Siste post er begge endeledd og støtdempere.

Med det så skulle vel forstillinga holde i noen år. :)

Og min regning på deler var ikke helt avskrekkende, så jeg har forsatt råd til noen julegaver til bilen min 8)
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
erjo
-
-

Post by erjo »

vwcoach wrote:
erjo wrote:Javel, etter mye kjøring i det siste med T4'en i det siste, endte det med at jeg måtte bytte både bærekuler (nedre) begge sider og kasterstagene på begge sider. Dritt! Men nå er det tight og fin, som ny!

Regninga?

God jul!!!
Velkommen i rehab av fostillingsklubben :)
Jeg har på min den siste tiden byttet:
Begge drivaksler komplett med drivknuter og mansjetter, - Øvre og nedre bærekuler på begge sider, - Begge stabstag og indre/øvre stabstag foringer begge sider,

Siste post er begge endeledd og støtdempere.

Med det så skulle vel forstillinga holde i noen år. :)

Og min regning på deler var ikke helt avskrekkende, så jeg har forsatt råd til noen julegaver til bilen min 8)
Hvor mange km har din bil rullet? Min har rullet litt over 138.000 km og jeg regner med at jeg skal ta ut det dobbelte av denne før jeg skal selge den (tror jeg). Ellers har jeg gjort lite med denne bilen siden kjøpt; går fint og ruller som en konge. Men det kommer sikkert noe mer fõringer, kuler, etc. etterhvert, så da må det tas. Vurderer jo fortløpende å bytte biler, jeg, vet du (og flere andre). Men jeg liker denne bilen, derfor har jeg nå hatt den lenge til meg å være. Regner med at det neste som blir problemet er dempere foran, og noen fõringer. Men foreløpig er den etter siste "operasjon" meget tight og fin å kjøre. Hope i lasts!!!

erjo
Medlem avVWBUS Mjøsa
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

erjo wrote:Hvor mange km har din bil rullet? Min har rullet litt over 138.000 km og jeg regner med at jeg skal ta ut det dobbelte av denne før jeg skal selge den (tror jeg). Ellers har jeg gjort lite med denne bilen siden kjøpt; går fint og ruller som en konge. Men det kommer sikkert noe mer fõringer, kuler, etc. etterhvert, så da må det tas. Vurderer jo fortløpende å bytte biler, jeg, vet du (og flere andre). Men jeg liker denne bilen, derfor har jeg nå hatt den lenge til meg å være. Regner med at det neste som blir problemet er dempere foran, og noen fõringer. Men foreløpig er den etter siste "operasjon" meget tight og fin å kjøre. Hope i lasts!!!

erjo
Min har rulla rundt 219.000 km.
Etter den ble impotert til Norge i 2000 så har det ikke vært noe vedlikehold på den.
Hadde en storsjau i februar (se prosjekt tråden min) og nå var det forstillinga som stod for tur med full rehab. Det trengtes virkelig for det var jammen mye dårlig. Ny eksos har den også fått, fra fremre rør og helt bak. Kutta ut katalysator og monterte et strakrør der istedet. Blenda EGR ventilen i samme slengen, og bilen går faktisk mye renere :)
Var også noe lekkasje i noen vakumrør hist og her, + vakum fra bremseforsterker, som vi fikset på i samme slengen.
Blir nok til at jeg beholder denne til den "detter i sammen" for nå veit jeg at bilen er bra :)
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
erjo
-
-

Post by erjo »

vwcoach wrote:
erjo wrote:Hvor mange km har din bil rullet? Min har rullet litt over 138.000 km og jeg regner med at jeg skal ta ut det dobbelte av denne før jeg skal selge den (tror jeg). Ellers har jeg gjort lite med denne bilen siden kjøpt; går fint og ruller som en konge. Men det kommer sikkert noe mer fõringer, kuler, etc. etterhvert, så da må det tas. Vurderer jo fortløpende å bytte biler, jeg, vet du (og flere andre). Men jeg liker denne bilen, derfor har jeg nå hatt den lenge til meg å være. Regner med at det neste som blir problemet er dempere foran, og noen fõringer. Men foreløpig er den etter siste "operasjon" meget tight og fin å kjøre. Hope i lasts!!!

erjo
Min har rulla rundt 219.000 km.
Etter den ble impotert til Norge i 2000 så har det ikke vært noe vedlikehold på den.
Hadde en storsjau i februar (se prosjekt tråden min) og nå var det forstillinga som stod for tur med full rehab. Det trengtes virkelig for det var jammen mye dårlig. Ny eksos har den også fått, fra fremre rør og helt bak. Kutta ut katalysator og monterte et strakrør der istedet. Blenda EGR ventilen i samme slengen, og bilen går faktisk mye renere :)
Var også noe lekkasje i noen vakumrør hist og her, + vakum fra bremseforsterker, som vi fikset på i samme slengen.
Blir nok til at jeg beholder denne til den "detter i sammen" for nå veit jeg at bilen er bra :)
Det er jo bra biler dette, ja! Det vet vi jo. Jeg har da kjørt lenge med nå uten omkostninger.
Last edited by erjo on 13 Jun 2012, 10:40, edited 1 time in total.
Medlem avVWBUS Mjøsa
erjo
-
-

Re: Min T4 har fått "ny" forstilling

Post by erjo »

Da har denne bilen blitt rustbehandlet. Time ble bestilt i februar i å og nå er det gjort. Henter den i morgen. Lang ventetid på slik behandling, men det er verd å vente på.

En jeg kjenner nær Brumunddal driver med dette profesjonelt og har gjort ren bilen og konstatert at min 2003 VW T4 Westfalia ikke har rust. Nesten merkelig for disse pleier jo å ruste, mener min ekspert som titta på bilen. Men det er tydelig at bilen har vært behandlet med noe en eller annen gang og har derfor holdt seg godt. Det hjelper jo også at jeg nesten ikke har kjørt denne i saltsørpe.

Og: det verste av alt er at en forhandler som ville ta min bil i innbytte for en måned siden, mente bilen var full av rust, noe jeg ikke var spesielt enig i. Så nå viser det seg at jeg hadde rett, og beholder den selvsagt i noen år.

Bil har jeg nå i mange år og til høsten er den ti år og da skal den bygges om litt innvendig for å bli mer funksjonell som turbil.
Medlem avVWBUS Mjøsa
erjo
-
-

Re: Min T4 har fått "ny" forstilling

Post by erjo »

Da er bilen fullservet og klar for ny sommerutflukt til Lofoten. Gleder meg!

Hvor får en tak i et rimelig svingunderstell til passasjerstolen på min VW 2003 T4? Noen som har liggende, eller må jeg kjøpe fra utlandet? haster ikke veldig, men må kjøpes inn i høst.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Sovereign
-
-
Car: 2003 T4 Multivan

Re: Rustfri og fullservet i 2012 på 145.500 km

Post by Sovereign »

Svingunderstell: Jeg har kjøpt fra Reimo. Ikke spesielt billig 1000-1100,-. Det er svingunderstell som monteres mellom setekassen og setet.
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Just Campers har samma understellet, men jeg husker ikke prisen.
erjo
-
-

Post by erjo »

skrues på, sveises eller tres inn i originalskinna?
Medlem avVWBUS Mjøsa
erjo
-
-

Post by erjo »

Jaha, det har det skjeddd litt med denne Multivanen min.Det er bytta regreim/komplett sett med vannpunmpe, og temperaturføleren på vannet. Går som en drøm og er 100 prosent i orden nå. 149.500 km nå.

Vurderer faktsk å fa tak i en annen T4 som Californya-utgave. Vi får se. Kanskje selge den nå?

(Hvis noen er interessert, er jeg åpen for bud, men legger den foreløpig ikke under tilsalgstråden, fin bil dette.)
Medlem avVWBUS Mjøsa
Post Reply