1997 Caravelle 2,5B Stopper plutselig... LØST men til info

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Pyro_smurf

1997 Caravelle 2,5B Stopper plutselig... LØST men til info

Post by Pyro_smurf »

Hei

Nå er problemet løst, men tenkte det kunne være greit med litt info. Dette er et problem som for meg fortonet ser "litt" merkelig. På tirsdag kveld var jeg på vei fra Oslo til Bergen for å gjøre et par jobber der. Klokken var litt over 8 om kvelden og turen hadde gått helt smertefritt. Helt til jeg nærmet meg Dale. Plutselig i en svak motbakke stoppet bilen helt død. Ut fra måten den stoppet på kunne misstenkte jeg tenningsproblem (uten at jeg på noen måte var sikker). Jeg har ved et par anledninger hatt problem med coilen, Etter et stopp på 5 min hvor jeg så over det mest grunnleggende, startet bilen igjen og gikk som den skulle. Jeg kjørte forsiktig til Dale uten problem. Kjørte rundt i dale noen runder alt var vel, jeg følte meg usikker, men hadde ikke så mange valg og la ut på turen videre. Alt gikk bra et par mil så stoppet den igjen. Litt kikking, fant ingenting og den startet nok en gang. Fikk tak i brodern som bor i Bergen og han kom med en ny coil (snill bror). Monterte denne og alt gikk utmerket i en mil til før den døde. Nå begynte jeg å bli rådvill, så etter litt frem og tilbake ringte vi NAF og fikk bilen kjørt til verksted. De hadde den der på Onsdagen, og fant ingen ting. Litt rådvill tok jeg et par prøveturer og alt virket som det skulle, selv om magefølelsen ikke var god. Jeg prøvde og kjøre hjem til brodern, men etter 2 mil stoppet den igjen. Nå var jeg rimelig frustrert, men fikk heldigvis hjelp til å taue bilen ut av tunnellen den stoppet i. Fikk den til garasjen til en bekjent av broder'n og brukte hele kvelden på å feilsøke. Sjekket alt av bensitilførsel og tenningsystemet, alt så ut til å fungere der vi stod i garasjen. Til slutt måtte vi ta en oppsummering og tenkeghjennom hva som kunne fører til symptomer som lignet det vi så. Alt gikk bra på tomgang, den stoppet etter ugjenvne mellomrom ved kjøring. Siden vi følte oss trygge på bensistilførselen og sikkre på coilen stod vi tilslutt igjen med en del som vi var usikkre på, det var HALL giveren i fordeleren. Det ble kjøpt ny på Torsdagsmorgen og etter jobb på Torsdag, ble denne montert. Nok ewn prøvetur ble tatt og alt fungerte, I løpet av Torsdagskvelden kjørte jeg 10-12 mil på kryss og tvers i Bergenstrakten og alt så bra ut på fredag morgen kjørte jeg hjem og alt gikk bra. Jeg vet ikke om det er vanlig at denne sensoren ryker, men jeg trodde disse sensorene hadde en tendens til å virke/ ikke virke. Men tydligvis er det ikke så sort hvit.
Espen
'97 Caravelle
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Re: 1997 Caravelle 2,5B Stopper plutselig... LØST men til

Post by Torbo »

En Hallgiver er ikke ukjent nei. Har vært borti brudd på ledningen mot selve giveren, da den var bevegelig med vakum- og sentrifugalgergulatoren. Prøvde en lodding en gang og det holdt, men den ble skiftet for sikkerhetsskyld. Men det er sikekrt ikke helt vanlig?
Hva sier de mer erfarne her?
Torbo
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

at de godt kan ryke.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Pyro_smurf

Post by Pyro_smurf »

Da er problemet tilbake igjen! Denne gangen skjedde det heldigvis i Oslo område. Men nå går den enda kortere mellom stoppene. Nå begynner jeg å bli desperat etter råd her!

Var å prøvde å få den i gang, men nei.

Ting som er sjekket ut!

-Byttet bensinpumpe rele.
-Sjekket fordelelokk og rotor.
.Ny HALL sensor (for 100 mil siden)

Den har bensin, men er litt usikker på tennings anlegget.

Hvis jeg ikke får skikk på den snart blir det billig Caravelle til salgs i Oslo. Men mange seter...
Espen
'97 Caravelle
mr.johansen
-
-
Car: t5 1,9 2006

Post by mr.johansen »

hadde også en lignende feil på min mb, gikk fint når alt hadde kjølt seg ned, men etter kort tid begynte den å fuske og så stoppet den. Problemet da var bensin pumpe relet som hadde dårlige loddinger evt sjekk at sokkelen til relet ikke er irret/brent. En rask måte å sjekke dette etter den har stoppet er å høre om pumpa pumper opp trykk når du vrir tenning i on stilling. ( så sant denne pumpa pumper opp trykk før man starter). kan jo også være dårlige plugger eller kondens"wild guess".. begynn med det enkleste er min erfaring..
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Strømforsyningsreleet til motorstyreenheten. Sitter på releplass 3 i sikringstavla, sannsynligvis merket med 30 på biler med bensinmotor. Bensinpumpereleet sitter på releplass 12. Det er også verd å sjekke, men strømforsyningsreleet er typisk når motoren plutselig kutter på denne måten. Vanlig feil er at loddingene til beina på releet sprekker. Ofte starter motoren igjen hvis du lirker litt forsiktig på releet. Hvis du tar av plastdekselet på releet kan du som regel se sprekkene, men de kan være så hårfine at du nesten trenger lupe. Hvis du har en loddebolt så kan du prøve å reparere loddepunktene, men releet koster ikke mange kronene nytt. Det har vel delenummer 165 906 381, tror jeg.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

samma tema som TDi altså?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Pyro_smurf

Post by Pyro_smurf »

Da skal det prøves i dag. Kommer tilbake med oppdatering
Espen
'97 Caravelle
Rikskringkastingen
-
-

Der Postmeister wrote:samma tema som TDi altså?
Samme problem, men forskjellig nummer på releet. De fleste biler bråkutter med ujevne mellomrom når dette releet svikter. Men akkurat på T4 med 2,5 bensin og Digifantinnsprøyting har jeg vært borti noen biler som fusker på grunn av dette releet.
Henrik Engen

Pyro_smurf

Post by Pyro_smurf »

Da er releet loddet og en første kort test tur unnagjort. Det gikk til alt overmål helt bra:-) Jeg så ingen feil på loddepunktene, men gikk over og loddet alle på nytt. Men må si jeg sliter litt til tilliten til bilen nå. Er ikke mye fristende og legge ut i morgenrushet med den på vei til jobben.

Må vel bare bruke litt tid med små kjøring for tilitten kommer tilbake. Siden jeg intill nå har brukt bilen på jobben, vurderer jeg sterkt ny bil. Er avhengig av bil som bare virker.
Espen
'97 Caravelle
joheri
-
-
Car: T4 2002 2,5 TDI

Post by joheri »

Hmm..dette ligner veldig på et problem jeg hadde med min gamle '92 modell. Fikk samme problemet 2 ganger i løpet av de 3 åra jeg hadde den. Begge gangene løste det seg ved å skifte ut fordeleren, som jeg kjøpte på høggern. Jeg mistenker at det er en særdeles liten (og usynlig for øye) sprekk som skal til før den fusker. Når motoren blir varm ser jeg for meg at sprekken utvider seg og dermed får du motorstans. Etter nedkjøling blir sprekken mindre og bilen starter igjen.

Jeg lot 4 forskjellige VW verksteder feilsøke bilen, men de fant aldri ut hva det var. (Heldigvis tok de ikke betalt siden de ikke fant feilen) Tilfeldighetene og et tips fra en kompis gjorde at jeg tok sjansen på å kjøpe en brukt fordeler. Dette løste altså problemet.
--
Eric

T4 2,5 TDI (102hk) - lang 2002 modell
Rygge
Rikskringkastingen
-
-

Hvis motoren bråstoppet, og det hjalp å bytte fordeleren, så mistenker jeg at det var hallgiveren som kuttet ut, og ikke sprekk i fordelerlokket. Altså samme feil som trådstarter trodde han hadde i første posting, men som ikke løste problemet likevel. Sprekker i fordelerlokk, altså overslag i høyspentkretsen, vil ofte gi fusking og urein gange. Og eventuelt motorkutt på bestemte turtall og belastninger. Mens hallgiveren som regel gir normalt signal helt til den plutselig kutter fullstendig. Det kan gjerne være temperaturavhengig, slik at den begynner å virke igjen når den kjøles ned. Slike feil er veldig vanskelig å feilsøke på, ofte kan det være nødvendig å bare begynne i den ene enden og prøve å bytte deler. Hallgiver, sluttrinn (ofte bygd sammen med coilen), og strømforsyningsrele gir gjerne veldig like symptomer. Og ofte begynner det å virke igjen før du rekker å måle noe som helst.
Henrik Engen

joheri
-
-

Post by joheri »

Mye mulig, men jeg er usikker på om hallgiveren satt i fordeleren. Jeg husker første gang dette skjedde, så var vi i Sverige. Ved en tilfeldighet fant jeg ut at å dra ut et relé (husker ikke hvilket nr) så stoppet ikke bilen lenger. Dvs det tok noen mnd til før den stoppet for godt. Uten dette reléet i gikk motoren noe ujevnt, men vi kom oss hjem til Norge :D

Som nevnt, så byttet jeg bare fordeleren begge ganger dette skjedde og alt ble helt fint.
--
Eric

Rygge
Rikskringkastingen
-
-

Kontakten på siden av fordeleren, med tre tynne ledninger, går til hallgiveren. Du må operere fordeleren ganske mye for å få ut giveren. Så hvis du monterte en komplett fordeler, koblet på kontakten og startet og kjørte, så var nok hallgiveren med på lasset.
Henrik Engen

joheri
-
-

Post by joheri »

Ok, men da kan dette være løsningen for trådstarter...
--
Eric

Rygge
Pyro_smurf

Post by Pyro_smurf »

Hei

Hall giveren er byttet. Rele "30" er fikset, og bilen set ut til å gå bra. Jeg må ta tiden til hjlep for å se om dette er feilen. I og med at den tidligere også har virket i lengere perioder etter småfiks.
Espen
'97 Caravelle
Hidlen
Car: Caddy 105TDI 2011mod

Post by Hidlen »

Litt utenfor tema, men håper noen her inne kan hjelpe. Har problemer med en Audi TT som stopper tvert når den blir varm. Bilen stopper uavhengig av turtall og om du kjører eller står stille. Virker for meg som om den kutter tenningen når den oppnår en viss temp, og blir umulig å starte igjen før den har kjølt seg ned en stund. Noen her inne som vet hvor Releene sitter i en TT, eller har noen ide om hva som kan være feilen?
joheri
-
-

Post by joheri »

Som du sikkert selv har en mistanke om, så kan det jo hende at problemet er liknende det som var problemet hos trådstarter.

Bare et spørsmål: Er bilen din chiptrimmet? Jeg opplevde det du beskriver med en caravelle tdi jeg hadde, og som var chiptrimmet med ny chip rett på motorstyringen. Dårlig lodding var årsaken til at den stoppet når den ble varm. Ny lodding løste problemet.
--
Eric

Rygge
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Sjekk rele nr 167 til bensinpumpa. Ligner på feilen jeg hadde på bilen.
Rødbuss
Car: T4 1996 bensin
Phone: 41106424

Post by Rødbuss »

Vanskelig å bytte hallgiver? Pris?
Post Reply