Ny vs gammel ACV
Ny vs gammel ACV
Hei!
Er redd motoren min har registerhavari, skal snart ut å kikke på den. Om den er gåen vurderer jeg byttemotor, men vet det i alle fall er noe forskjell på elektrisk anlegg med skille i ca 2000.
Jeg har 2001, er det kurant å sette inn en eldre? Kan jeg i så fall flytte over mitt ledningsnett på den eldre typen, eller er det andre tilkoblinger på dieselpumpe osv?
Er redd motoren min har registerhavari, skal snart ut å kikke på den. Om den er gåen vurderer jeg byttemotor, men vet det i alle fall er noe forskjell på elektrisk anlegg med skille i ca 2000.
Jeg har 2001, er det kurant å sette inn en eldre? Kan jeg i så fall flytte over mitt ledningsnett på den eldre typen, eller er det andre tilkoblinger på dieselpumpe osv?
Re: Ny vs gammel ACV
Mener det er et skille på 8 og 10 pinner i hovedkontakten dieselpumpe en gang i 1998
(97 modellen til naboen har 8 og 99/00 modellen har 10)
Uansett kommer du billigst unna ved å bytte motor og gir. Snakker her av egenerfaring
(97 modellen til naboen har 8 og 99/00 modellen har 10)
Uansett kommer du billigst unna ved å bytte motor og gir. Snakker her av egenerfaring
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Så da passer ikke pumpa over i alle fall. Går det å ta med den pumpa jeg har over på en eldre motor da? Noen som vet det?
Da har jeg fått av deksel på registerreim, og den er røket desverre. Kan ve alltids plukke av toppen, men ser for meg byttemotor er like greit...
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det kom ny dieselpumpe i '98. Byttemotor fikk nytt delenummer i '99, men der tror jeg forskjellen ligger i bunnpanna. Det kom ny bunnpanne omtrent på motornummer ACV185000 på våren '99. De eldre motorene hadde 1mm tykk bunnpannepakning, de nye fikk 0,4mm. Det er bare den nye bunnpanna som leveres som reservedel, på eldre motorer skal den brukes sammen med den nye pakningen. I 2000 kom det bunnpanne med åpning for oljesensor. Byttetopp har samme delenummer fra '96 til '04, og det ser også ut som det er samme reservedelsnummer på motorblokka på alle årsmodeller. Før '02 var det forskjellige innsprøytingsdyser på manuell og automat, etter dette fikk alle motorene de dysene som satt på automat på de eldre. Jeg tror du kan bruke en eldre motor uten problemer, hvis du setter over bunnpanna og dieselpumpa.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Livar wrote:Da har jeg fått av deksel på registerreim, og den er røket desverre. Kan ve alltids plukke av toppen, men ser for meg byttemotor er like greit...
Har du prøvd å spinne motoren ved hjelp av koppnøkkel på veivhjulet???
På min var det rimelig stopp etter en kvart omdreining
-
Stangeland
- Car: 97 T4 2,5 TDI
- Phone: 91511171
Kurrant sak å overhale toppen på denne...
Er en risiko hvis det har vært et hardt sammenstøt med ventiler. (Har jeg hørt da...)Stangeland wrote:Kurrant sak å overhale toppen på denne...
Skader på veiv/råder/stempel/stempelbolt. Dette var bakgrunn for at jeg gikk bort fra overhaling av min motor hvor det var registerhavari.
Det er vel normalt sett ventiler og toppen som får bank.Digger wrote:Er en risiko hvis det har vært et hardt sammenstøt med ventiler. (Har jeg hørt da...)Stangeland wrote:Kurrant sak å overhale toppen på denne...
Skader på veiv/råder/stempel/stempelbolt. Dette var bakgrunn for at jeg gikk bort fra overhaling av min motor hvor det var registerhavari.
Men et motorbytte klarer jeg fint selv, en motorreparasjon må nok settes vekk til andre.
Ser du nevner å bytte motor og gir i første post, men hvorfor i alle dager bytte girkassen også?
Ikke nødvendig, men det var veldig enkelt å ta ut alt samtidig. Selvfølgelig demonteres gir fra den skadde og over på den nye. Men det gjorde jeg når motor og gir var på gulvetLivar wrote:Det er vel normalt sett ventiler og toppen som får bank.Digger wrote:Er en risiko hvis det har vært et hardt sammenstøt med ventiler. (Har jeg hørt da...)Stangeland wrote:Kurrant sak å overhale toppen på denne...
Men et motorbytte klarer jeg fint selv, en motorreparasjon må nok settes vekk til andre.
Ser du nevner å bytte motor og gir i første post, men hvorfor i alle dager bytte girkassen også?
Vi kan kalle det uklar tekst i første innlegg
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Aldri noe problem med råder etc etter en slik smell. Bytt topp; det er lettere enn å bytte "hele" bilen. Du må uansett ha på ny vannpumpe og tannreim uansett, og da er ikke veien så lang om demontering og montering avtopp. Dessuten bør du jo ta en kikk på simmeringer når du først driver på.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Akkurat ja! Simmerringer er best å skifte med motor og gir ute. tetninger i veiv begge sider og de i toppen var enkle å skifte med motor på gulvet. Skifte av reimene var også en bagatell met motor ute.Der Postmeister wrote:Dessuten bør du jo ta en kikk på simmeringer når du først driver på.
PS. Ikke for å provosere på ditt synspunkt... men å bytte motor var en enkel operasjon
4 timer demontering- 5-6 innmontering
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Ja,nei, hver sin lyst. Bare at det og lage seg merarbe frister ikke meg iallefall.
Så i mitt tilfelle hadde jeg enten solgt bilen på rot eller satt den på verksted. Begge deler svir sålenge bilen er ok.
Så i mitt tilfelle hadde jeg enten solgt bilen på rot eller satt den på verksted. Begge deler svir sålenge bilen er ok.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Stangeland
- Car: 97 T4 2,5 TDI
- Phone: 91511171
Kontakt Sele Auto 51423273, har meget god erfaring med disse bilene og hyggelige priser.