Vinterlagring - Hvordan forberede?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
coolerguy
-
-
Car: 1985 Caravelle C Rico-camper
Phone: 90162540

Vinterlagring - Hvordan forberede?

Post by coolerguy »

Hei!

Jeg skal nå vinterlagre T3en, og lurte på hva slags forhåndsregler jeg burde ta... Den skal stå i Trøndelag, innendørs i en (uisolert) lagerhall, hva burde jeg gjøre av forberedelser? Temperaturen varierer jo mye, men 25-30 minus bør jo være absolutt worstcase...

Jeg tenker:
1. Sjekke frysetemp på kjølevæske
2. Ta ut mat og slikt fra lager i bilen
3. Ta ut batteri og gassflasker
4. Sette inn lister med silikon

Noe mer?
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: Vinterlagring - Hvordan forberede?

Post by Rikskringkastingen »

Skift motorolje og filter før lagring. Det kan være lurt å fylle drivstofftanken full før du setter den bort. Men bruk for all del ikke kondensfjerner på tanken. Kondensfjerneren kan legge igjen et belegg inni forgasseren når bilen står lenge. Husk å lade batteriet noen ganger i løpet av vinteren. Det er ikke dumt å fylle mer luft enn normalt i dekkene, gjerne opp mot maxtrykket som er stemplet på dekksida. Da er det mindre fare for at dekkene blir urunde når bilen står stille. Ikke dekk til bilen med lufttett presenning, det er viktig at fuktighet kan luftes ut. Det er jo heller aldri feil å gjøre bilen skikkelig rein og vokse lakken før lagring.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
coolerguy
-
-

Post by coolerguy »

Mkai, tenkte å ta batteriet helt ut og ta det med meg hjem, samme med gassflaskene, har dette noe for seg? Tenkte siden jeg ikke kommer til å ha tilgang til bilen før jeg evt. skal hente den ut når Kong Vinter slipper taket...

EDIT:

Also, dersom frysepunktet på kjølevæska er for høyt (noe jeg antar), hva kan jeg fylle på med? Ser ut som om det som er på anlegget nå er blått, det er vel også det eneste jeg vet om det... Bilen har hatt service hos VW før dog, så de har nok ikke fylt på feil... Kan dette toppes opp med Biltema blå kjølevæske (glykol), eller må jeg ha G30? Har hørt noe om at denne ikke kan blandes med det som allerede er på tanken med mindre det er G30 som er der fra før også, so what do i do?

Motorolje, hva skal en 1.9 DG ha? Vil 10W-40 mineralolje gjøre jobben? Kjører dette i min 83 Golf, så aldersmessig gir det mening...
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

coolerguy wrote:
Motorolje, hva skal en 1.9 DG ha? Vil 10W-40 mineralolje gjøre jobben? Kjører dette i min 83 Golf, så aldersmessig gir det mening...
aldersmessig gir det ingen mening i det hele tatt... er ingenting som tilsier at fordi en motor er gammel så skal den ha mineral olje... mineral olje er i utgangspunktet olje på laveste nivå fra oljefabrikantene.. og troen med at en gammel motor skal ha mineral olje kommer fra at tidligere så gadd man ikke bruke mye penger på dyr skikkelig olje på bilen fordi den ble gammel.. så derfor ble det billigste olje... dvs mineral olje... derav kommer "overtroen" på at man skal fylle mineralolje på gamle biler...

kjøp heller en kanne med 5w-40 helsyntetisk på biltema.. dette er statoilolje og koster en brøkdel av prisen... koster den nette sum av 269,- det bør enn vel synes kosebilen bør være verd eller?

og hovedregelen mange tror på er at oljefilteret bør være originalt.. tull og tøys... men.. hovedregelen bør være at oljefilteret skal være "svart"... altså utsiden av filteret skal være sort... unntaket er fram filter som er oransje... men styr unna alle filter som er blå..... :D

lykke til med bilen..;)
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Rikskringkastingen
-
-

coolerguy wrote:Mkai, tenkte å ta batteriet helt ut og ta det med meg hjem, samme med gassflaskene, har dette noe for seg? Tenkte siden jeg ikke kommer til å ha tilgang til bilen før jeg evt. skal hente den ut når Kong Vinter slipper taket...
Det er først og fremst to ting som knekker batterier (blysyreakkumulatorer). Det ene er dyputladinger. Det andre er å stå helt i ro uten å bli brukt. Hvis du lar batteriet lades helt ut, så reduserer du levetida kraftig. Når batteriet er utladet er dessuten syrekonsentrasjonen svakere. Dermed fryser det lettere, og kan sprekke i kulda. Hvis batteriet ikke blir hverken utladet eller oppladet over lengre tid, så sulfaterer blyplatene inni batteriet. Da tar det ikke imot lading lenger. Derfor er det en god ide å oppbevare batteriet på en plass det ikke blir sprengkulde, og slik at du kan koble på en batterilader et par ganger i løpet av vinteren. Ved å lade unngår du at batteriet lades helt ut, og du motvirker sulfatering. Hvis du har en CTEK-lader, eller noe tilsvarende med avansert styring av ladeforløpet, så kan gjerne batteriet stå på vedlikeholdslading i ganske lange perioder.
coolerguy wrote:Also, dersom frysepunktet på kjølevæska er for høyt (noe jeg antar), hva kan jeg fylle på med? Ser ut som om det som er på anlegget nå er blått, det er vel også det eneste jeg vet om det... Bilen har hatt service hos VW før dog, så de har nok ikke fylt på feil... Kan dette toppes opp med Biltema blå kjølevæske (glykol), eller må jeg ha G30? Har hørt noe om at denne ikke kan blandes med det som allerede er på tanken med mindre det er G30 som er der fra før også, so what do i do?
Blå væske er jo ikke direkte feil, siden det var dette VW fylte på alle disse motorene da de var nye. De kom ikke med den røde væska før flere år etter at T3 hadde gått ut av produksjon. Men den røde væska er bedre for aluminiumsmotorer, og derfor veldig gunstig å bruke på vannboxerne. Hvis du har blå væske så må du bytte den minst hvert 4. år. Og når du skal bytte væske, så kan du jo like gjerne få spylt skikkelig gjennom systemet og fylle på rød væske. Det finnes flere versjoner av den røde væska, og de første som kom er ikke blandbare med den blå. Nyere typer (G12 plus, G40) kan blandes med blå væske. Men det er det jo ikke noen vits i, siden en liten skvett med rød væske ikke vil gjøre den gamle væska noe bedre, og den røde vanligvis er dyrere enn den blå. Hvis ikke kjølevæska di har vært byttet i løpet av de siste 2-3 åra, så vil jeg anbefale deg å bare bytte til ny rød væske med en gang.
Henrik Engen

ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

jeg hadde satt den opp på 4 pallbokker, kjøp en 3-4 avfuktere fra biltema og sett inn
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rikskringkastingen
-
-

Rapidspeed wrote: aldersmessig gir det ingen mening i det hele tatt... er ingenting som tilsier at fordi en motor er gammel så skal den ha mineral olje... mineral olje er i utgangspunktet olje på laveste nivå fra oljefabrikantene.. og troen med at en gammel motor skal ha mineral olje kommer fra at tidligere så gadd man ikke bruke mye penger på dyr skikkelig olje på bilen fordi den ble gammel.. så derfor ble det billigste olje... dvs mineral olje... derav kommer "overtroen" på at man skal fylle mineralolje på gamle biler...
Det er jo faktisk noen motorer som ikke tåler moderne motoroljer så godt. Det har vel blant annet med lagermetaller og tilsetningsstoffer i olja å gjøre. Men da snakker vi om biler som er veldig mye eldre enn tidlig åttitall. Motorer som er laget for helsyntetisk olje skal ikke plutselig ha en eldre type / dårligere olje fordi de begynner å bli gamle. De tåler ikke plutselig så mye bedre å kjøre med lengre oljeskiftintervaller enn det fabrikken foreskriver heller.. '83 Golf er et år eller to for gammel til å ha hydrauliske ventilløftere, så da er det vel kanskje ikke noen krise å kjøre uten helsyntetisk olje. Men vannboxeren bør ha helsyntetisk 5W-40.
Rapidspeed wrote:og hovedregelen mange tror på er at oljefilteret bør være originalt.. tull og tøys... men.. hovedregelen bør være at oljefilteret skal være "svart"... altså utsiden av filteret skal være sort... unntaket er fram filter som er oransje... men styr unna alle filter som er blå..... :D
Skjønner hva du vil fram til, men fargen på blikkboksen er jo ikke nødvendigvis det som definerer kvaliteten på filteret.. Jeg for min del styrer unna oransje også, og ser mer etter kvalitetsmerker enn farger. Mann + Hummel, Mahle, Knecht og Hengst er eksempler merker jeg har tillit til. Men hvis jeg er usikker så vet jeg ihvertfall at originalfilter holder mål. Og det er faktisk ikke mye mer enn en femtilapp å spare på et billigfilter i forhold til et kvalitetsfilter. Det er jo ei pølse i slaktetida i forhold til 5 liter olje. Og ihvertfall sammenlignet med et motorhavari på grunn av dårlig oljetrykk. Jeg gidder ikke å gamble på kvaliteten på oljefilter.
Henrik Engen

bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Rikskringkastingen wrote: Men bruk for all del ikke kondensfjerner på tanken. Kondensfjerneren kan legge igjen et belegg inni forgasseren når bilen står lenge.
Jeg pleier å kjøre bilen nesten tom for bensin og så har jeg på litt kondensfjerner. Deretter kjører jeg til bilen stopper(går tom for bensin) Så fyller jeg medbrakt bensin fra bensinkanne. :) Deretter en tur til bensinstajon, og fyller opp. Dette må gjøres mens det er + grader.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
coolerguy
-
-

Post by coolerguy »

Mkai... Har ikke fått sjekka frysepunktet enda, og det vil jo definere hva jeg burde gjøre med kjøleanlegget ganske drastisk...

alternativ 1 er at frysepunktet er relativt lavt, men burde bli lavere, kan jeg da bare fylle på med blå konsentrat fra Biltema? [1]

alternativ 2 er at det er såpass høyt at jeg liksågjerne kan skylle ut av hele anlegget (kan bli knotete med slangetilgang dog, men finner sikkert _noe_... Hva fyller jeg på med da? Vil da [2] fungere, eller inneholder ikke denne de riktige tilsetningsstoffene for at ikke vannkappene skal ruste?

Hva angår motorolje er jeg blank, så jeg tar tipset og går for 5W40 biltema helsyntetisk :P Fyller jeg dette på Golfen også? Isåfall kjøper jeg bare ei svær kanne og skifter på begge :P

[1] http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Spyle ... ke-glykol/
[2] http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Spyle ... glife-G30/
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Golfen har neppe vondt av det, så kjøp en tiliters dunk med en gang!

Når det gjelder metallurgien er vel det mest kjente problemet kamslitasje under innkjøring på eldre motorer med nye kammer fordi ZDDP-nivået er redusert de siste åra. Oljer med ACEA-rating skal vel være tryggere enn oljer som bare har API-rating, fordi ACEA-kvalifiseringen innholder strengere krav til slitasje på kam-mot-flat-løfter-motorer enn API-kvalifiseringen. Men på en 80-talls Golf hadde jeg ikke hatt kvaler.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
coolerguy
-
-

Post by coolerguy »

Mkai, da blir det helsyntetisk over hele fjøla :)

Da er det bare kjølevæskeproblematikken som gjenstår da..

EDIT:
Sjekka kjølevæska, den viser et sted mellom -10 og -20, altså på grensa til hva som burde være sunt... Nivået er også ganske lavt i den ytterste tanken, så lurer på om jeg vil klare meg over vinteren med å bare toppe opp med konsentrat, slik at blandinga blir frysesikker nok? Væska er blå (skittenblå riktignok), så vil det være skadelig å toppe opp med biltema blå?
Rikskringkastingen
-
-

coolerguy wrote: alternativ 1 er at frysepunktet er relativt lavt, men burde bli lavere, kan jeg da bare fylle på med blå konsentrat fra Biltema? [1]
Jeg tror nok det vil fungere.
coolerguy wrote: alternativ 2 er at det er såpass høyt at jeg liksågjerne kan skylle ut av hele anlegget (kan bli knotete med slangetilgang dog, men finner sikkert _noe_... Hva fyller jeg på med da? Vil da [2] fungere, eller inneholder ikke denne de riktige tilsetningsstoffene for at ikke vannkappene skal ruste?
Når det står om silikatfri G30 som er blandbar med G11, uten at G12 nevnes, så blir jeg litt skeptisk. Mulig det bare er mangelfull info. Men VW's silikatfrie røde frostvæske heter G12, G12+, eller G12++. G11 var den gamle blå.

G11 og G12 må ikke blandes, men G12+ og G12++ kan blandes med både G11 og G12 uten at det blir en brun grøt. Jeg trodde egentlig at G30 skulle tilsvare G12.
coolerguy wrote:Sjekka kjølevæska, den viser et sted mellom -10 og -20, altså på grensa til hva som burde være sunt... Nivået er også ganske lavt i den ytterste tanken, så lurer på om jeg vil klare meg over vinteren med å bare toppe opp med konsentrat, slik at blandinga blir frysesikker nok? Væska er blå (skittenblå riktignok), så vil det være skadelig å toppe opp med biltema blå?
Mellom -10 og -20 er ikke på grensa, det er for dårlig. Du bør ha minst -25, helst -30. Husk at dette ikke bare handler om frysepunkt. Hvis konsentrasjonen blir så lav, så blir det lite korrosjonshindrende stoffer i kjølevæska også. Kjølevæska sirkulerer ikke i den ytre tanken. Den indre tanken slipper væske ut dit når motoren blir varm og trykket øker, og suger den tilbake igjen når motoren blir kald og det blir vakuum i kjølesystemet. Derfor tar det lang tid før det som er i den ytre tanken blandes skikkelig med resten av kjølevæska. Det hjelper ikke å ha lavt frysepunkt i overløpstanken, hvis det ikke forandrer konsentrasjonen i resten av systemet.
Henrik Engen

coolerguy
-
-

Post by coolerguy »

Rikskringkastingen wrote:
coolerguy wrote: alternativ 1 er at frysepunktet er relativt lavt, men burde bli lavere, kan jeg da bare fylle på med blå konsentrat fra Biltema? [1]
Jeg tror nok det vil fungere.
coolerguy wrote: alternativ 2 er at det er såpass høyt at jeg liksågjerne kan skylle ut av hele anlegget (kan bli knotete med slangetilgang dog, men finner sikkert _noe_... Hva fyller jeg på med da? Vil da [2] fungere, eller inneholder ikke denne de riktige tilsetningsstoffene for at ikke vannkappene skal ruste?
Når det står om silikatfri G30 som er blandbar med G11, uten at G12 nevnes, så blir jeg litt skeptisk. Mulig det bare er mangelfull info. Men VW's silikatfrie røde frostvæske heter G12, G12+, eller G12++. G11 var den gamle blå.

G11 og G12 må ikke blandes, men G12+ og G12++ kan blandes med både G11 og G12 uten at det blir en brun grøt. Jeg trodde egentlig at G30 skulle tilsvare G12.
Så så lenge det er blått, kan jeg fylle på for å få toppa opp (Har ei svær kanne med biltema blå-konsentrat)?
Rikskringkastingen wrote:
coolerguy wrote:Sjekka kjølevæska, den viser et sted mellom -10 og -20, altså på grensa til hva som burde være sunt... Nivået er også ganske lavt i den ytterste tanken, så lurer på om jeg vil klare meg over vinteren med å bare toppe opp med konsentrat, slik at blandinga blir frysesikker nok? Væska er blå (skittenblå riktignok), så vil det være skadelig å toppe opp med biltema blå?
Mellom -10 og -20 er ikke på grensa, det er for dårlig. Du bør ha minst -25, helst -30. Husk at dette ikke bare handler om frysepunkt. Hvis konsentrasjonen blir så lav, så blir det lite korrosjonshindrende stoffer i kjølevæska også. Kjølevæska sirkulerer ikke i den ytre tanken. Den indre tanken slipper væske ut dit når motoren blir varm og trykket øker, og suger den tilbake igjen når motoren blir kald og det blir vakuum i kjølesystemet. Derfor tar det lang tid før det som er i den ytre tanken blandes skikkelig med resten av kjølevæska. Det hjelper ikke å ha lavt frysepunkt i overløpstanken, hvis det ikke forandrer konsentrasjonen i resten av systemet.
Mkai, da får jeg tappe av litt fra den innerste tanken, bytte ut det uttappa med mer konsentrat, og så fylle opp i overløpstanken, slik at det blandes godt?
Rikskringkastingen
-
-

coolerguy wrote:Mkai, da får jeg tappe av litt fra den innerste tanken, bytte ut det uttappa med mer konsentrat, og så fylle opp i overløpstanken, slik at det blandes godt?
Det høres ut som en god løsning.
Henrik Engen

wickie
-
-

Post by wickie »

Rikskringkastingen wrote: Det er ikke dumt å fylle mer luft enn normalt i dekkene, gjerne opp mot maxtrykket som er stemplet på dekksida. Da er det mindre fare for at dekkene blir urunde når bilen står stille.
ducce999s wrote:jeg hadde satt den opp på 4 pallbokker, kjøp en 3-4 avfuktere fra biltema og sett inn
Eller sett på noen gamle hjul.
91 Typ2 T3 Caravelle Syncro DJ
66 Typ1 1300
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

wickie wrote:
Rikskringkastingen wrote: Det er ikke dumt å fylle mer luft enn normalt i dekkene, gjerne opp mot maxtrykket som er stemplet på dekksida. Da er det mindre fare for at dekkene blir urunde når bilen står stille.
ducce999s wrote:jeg hadde satt den opp på 4 pallbokker, kjøp en 3-4 avfuktere fra biltema og sett inn
Eller sett på noen gamle hjul.
ikke så mye dekkene uten lagrene jeg tenker på
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
coolerguy
-
-

Post by coolerguy »

Fun fact, det går helt fint å skifte olje på en caravelle på en mørk parkeringsplass, i regnet, midt på natta, uten å jekke opp bilen at all :D
Avo
-
-

Post by Avo »

coolerguy wrote:Fun fact, det går helt fint å skifte olje på en caravelle på en mørk parkeringsplass, i regnet, midt på natta, uten å jekke opp bilen at all :D
Been there, done that.
Det fine med Synco er at du kommer under hele bilen uten å jekke opp.
Ikke regner det under heller, om man ser bort i fra alle lekasjene fra kjølesystem, olje, servo og bensin :lol:
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Post Reply