hvordan varme opp en T4 (95 mod, 2,5l bensin) minibuss???
hvordan varme opp en T4 (95 mod, 2,5l bensin) minibuss???
Jeg lurer på hvordan man skal få varme bakover i setene ?
Det er en minibuss som er nedklassert til personbil, kun 9 seter... problemet er at det kun er varmeapparat foran... de dysene i taket over setene bakover blåser kun kaldt... noen som har noe forslag til hva jeg kan gjøre for å varme stakkarene bakover i bussen også ?
takker for svar 
Re: hvordan varme opp en T4 (95 mod, 2,5l bensin) minibuss??
Har du ikke luftedyser i gulvet bak passasjersetet, evt. under 1. bakseterad? Den under baksetet må du muligens dra opp...
Pål Strand
det er jeg noe usikker på...kan ikke si jeg har sett det... men jeg har tre funksjoner på dashbordet som liksom skal styre varmen /kaldluften. den første er varme foran, den midtre er kaldluft i dyseanlegget i taket, og den siste virker ikke.. kan det være varmen bakover i bilen det da kanskje? eller er det noe en må skru på manuelt om det evt finnes ved setene? (er ikke så kjempe god på bil jeg altså
)
det er ingen sånne bakover i bilen, er kun foran..
Rart hvis du ikke har varmeapparat bak. I stigtrinnet til skyvedøra, der vil jeg tro du har luftinntaket til varmeapparatet. Du har enten en nedfellbar dyse under 1. bakseterad eller en dyse bak passasjersetet foran, denne ligger slik til at man kommer borti med fotene når man går inn...
Enten er bryteren din gåen, viftemotoren eller begge deler.
Enten er bryteren din gåen, viftemotoren eller begge deler.
Pål Strand
ja, ved "trappetrinnet" inn i bussen er det en sånn dings, men det ser ikke ut til at det er noe der inne... og det er ikke noe sånn "gitter" foran der lenger. er det liksom der varmeapparatet er? er det sånn at man skal kunne se denne fra "gitteret" eller sitter dette langt inn? Og kan det være den bryteren i dashbordet som er til denne tror du?
Dette er luftinntaket. Vifta sitter lengre inn. Ta gjerne noen bilder.beate wrote:ja, ved "trappetrinnet" inn i bussen er det en sånn dings, men det ser ikke ut til at det er noe der inne... og det er ikke noe sånn "gitter" foran der lenger. er det liksom der varmeapparatet er? er det sånn at man skal kunne se denne fra "gitteret" eller sitter dette langt inn? Og kan det være den bryteren i dashbordet som er til denne tror du?
Pål Strand
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Basert på bildene ville jeg sagt "se i midten av dørken bak, akkurat innafor stolbeinet du har avbilda hadde jeg det på Tyskerbrakka"
Andre har sine varmluftsdyser (to stk) rett bak framsetene, da peker de bakover. Det jeg mistenker/håper du har er et "lokk" rett unnafør stolbeinet du avbilda - og det lokket trekker du to cm opp fra dørken så er du igang såsnart du starter vifta fra dashbordet
Andre har sine varmluftsdyser (to stk) rett bak framsetene, da peker de bakover. Det jeg mistenker/håper du har er et "lokk" rett unnafør stolbeinet du avbilda - og det lokket trekker du to cm opp fra dørken så er du igang såsnart du starter vifta fra dashbordet
Se under bilen om du kan se hvor lufta fra vifta under bilen sender luft inn i bilen. Hvis noen har byttet teppe noen gang, kan det være at ventilen er under teppet.
Finn og skjær til teppet.
I den ene vår som var buss en gang var det hull i gulvet midt under første bakseterad. Etter at den er funnet er det bare å måle seg til om det er strøm inn på vifta.
Hvis den har stått på uten å få ut luft noe sted, kan det hende at vifta/sikringer er gåen
Finn og skjær til teppet.
I den ene vår som var buss en gang var det hull i gulvet midt under første bakseterad. Etter at den er funnet er det bare å måle seg til om det er strøm inn på vifta.
Hvis den har stått på uten å få ut luft noe sted, kan det hende at vifta/sikringer er gåen
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
ja, det hadde jeg visst.... trakk opp denne, men vifta gikk fortsatt ikke... det kan være en sikring eller noe da?
Sikring eller viftemotor/motstand. Sjekk sikringe og mål om det er strøm på kontakten ved vifta. Det er også mulig at bryteren er gåen, men det tipper jeg at er litt mindre sannsynlig
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Jeg fant ikke hvilken sikring dette var jeg da... skjønner heller ikke hvor denne motoren sitter... i brukermanualen så finner jeg det heller ikke 
Jeg vet ikke hvilken sikring det er, men motoren sitter like under bilen ved skyvedøra. Det går to vannslanger inn på den. Motoren sitter inni plastklumpen
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Okei, så dette må da av også måle strømmen der da? tror nesten jeg må ha litt hjelp til akkurat den operasjonen. Men nå har jeg i hverfall funnet ut at det er sånn varmedings til å trekke opp i gulvet da... Tusen hjertelig takk for hjelpen dere 
Få litt hjelp hvis du er usikker...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
ja, det tror jeg nok at jeg må 
-
Rudeboy
- -

I all beskjedenhet håper jeg problemet ditt er like enkelt som det var for meg da jeg begynnte feilsøke i Tyskerbrakka mi for tre-fire år sia - da la jeg meg under bilen og åpna lokket bak viftehuset - tomt, gitt...
Så med en "ny" (brukt) motor var det plug and play å få liv i midtre varmeapparat
Opp med lokket, trø inn motor, skru igjen, koble på kabelskoen på lokket og starte bilen for å skru på varmen.
-Som virka som en drøm! Jeg kjørte fra Rena til Minnesund med full blast foran midtvinters før det ble noe lunk i bilen før montering. Etterpå kjørte jeg vel ei mil før jeg kunne ta av hansker og lette på jakka
Så med en "ny" (brukt) motor var det plug and play å få liv i midtre varmeapparat
-Som virka som en drøm! Jeg kjørte fra Rena til Minnesund med full blast foran midtvinters før det ble noe lunk i bilen før montering. Etterpå kjørte jeg vel ei mil før jeg kunne ta av hansker og lette på jakka
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Det er i allefall ikke første gang den vifta ryker. Fattern har bytta 2 ganger innenfor rimelig kort tid.
Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
jeg skal under å sjekke i morgen, så da blir det jo spennende å se om det er noe der.. alt er jo helt dødt i den bryteren på dashbordet.. og sikringen til varmeapparatet der fant jeg jo ikke engang..Rudeboy wrote:I all beskjedenhet håper jeg problemet ditt er like enkelt som det var for meg da jeg begynnte feilsøke i Tyskerbrakka mi for tre-fire år sia - da la jeg meg under bilen og åpna lokket bak viftehuset - tomt, gitt...
Så med en "ny" (brukt) motor var det plug and play å få liv i midtre varmeapparatOpp med lokket, trø inn motor, skru igjen, koble på kabelskoen på lokket og starte bilen for å skru på varmen.
Det hørtes jo veldig enkelt ut å sette i denne motoren da, sånn som du skrev... er det bare det ?
Hadde jo håpet å få litt varme i bilen før vintern... begynner jo bli veldig kaldt nå...
Neergård wrote:Det er i allefall ikke første gang den vifta ryker. Fattern har bytta 2 ganger innenfor rimelig kort tid.
min ble kjøpt defekt eller hva det nå enn er ...
Hvis du skriver hvor du bor, slik ca. Så kan det hende at det er noen på forumet her som bor i nærheten av deg, og kan kanskje hjelpe deg litt Beate!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Re: hvordan varme opp en T4(95 mod, 2,5l bensin)minibuss?nyt
holder til i buskerud
Gemalen var under bilen å sjekket i stad, det er motor der... det er strøm frem dit også, men det funker ikke.. Noen som vet hvor sikringene eller motstand til denne er? og om evt det kan være en av disse som er gåene...
har også ett lite problem til når jeg kjører med den, den fusker litt.. om man kan kalle det det, jeg merker det på gassen, at bilen på en måte "taper" gass, mens jeg kjører. Den stopper ikke, det varer kun noen sek, og kommer og går i løpet av turen, men hva kan det være? ( Bilen er som regel god og varm når dette inntreffer )
har også ett lite problem til når jeg kjører med den, den fusker litt.. om man kan kalle det det, jeg merker det på gassen, at bilen på en måte "taper" gass, mens jeg kjører. Den stopper ikke, det varer kun noen sek, og kommer og går i løpet av turen, men hva kan det være? ( Bilen er som regel god og varm når dette inntreffer )
-
Rudeboy
- -

Buskerud er ikke langt unna Drammen, neste kaffekopptreff er 24. okt, vel - stikk bortom og hør med folket om de kan se på bilen 
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Buskerud strekker seg vel fra Hurumlandet til Hardangervidda, så det er kanskje ikke alle steder i Buskerud som er like i nærheten av Drammen.. Men det er jo uansett en god ide å møte opp på treffet.Rudeboy wrote:Buskerud er ikke langt unna Drammen
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi