Noen med svarte fingre som kan hjelpe en grønnskolling?
En heller laber sesong med min 86 joker diesel camper er over.
Jeg kjøpte bilen i fjor og hadde en fin tur opp til Karlsøy og tilbake til Rælingen.
Nå i sommer la vi ut på tur sørover langs den svenske vestkysten og hadde planer om å komme et stykke nedover til kontinenetet, - ihvertfall til nordtyskland. - Men litt nord for Gøteborg satte oljelampa og ALARMEN, - skrekk og gru, - i gang, så vi fant det tryggest å snu nesa nordover igjen. Kjørte korte dagsetapper og kom oss hjem. Vi var på denne turen også plaget med voldsom røykutvikling fra motoren ved oppstart etter småstopp underveis.
- Så det ble med denne turen i år, det er plagsomt med alarmen som går i gang med en gang motoren blir varm.
Så fort temperaturen kommer opp så begynner oljelampa å blafre, etter en stund til begynner alarmen å hyle ved litt lavt turtall, det hjelper da å ruse motoren litt eller geare ned.
Har etter alt dette skiftet (tilbakeslags?-)dieselslanger som går mellom innsprutningsdysene på toppen, i et håp om at den voldsomme røykutviklingen skyltes morkne slanger. Og dette har hjulpet, jeg har ikke prøvd dette fullt ut da det ikke har blitt lange turer etter dette, men det virker tørrere oppå motoren.
Har skiftet oljetrykksbryteren rett ved oljefilteret. Men oljelampa bråker ennå. Brukte ikke gjengetape, kan dette være en årsak til at det ikke har roa seg?
Har også skiftet stussen på toppen av motoren for kjølevannet da det så vått ut i området. Men ser ikke at det er mindre fuktig i dette området etterpå. - Og fremdeles forsvinner vannet, - når er på en prøvetur kan det arte seg slik: Kjører litt over to mil, stopper og sjekker vannet i påfyllningstanken og det er på max som det var før jeg dro. Kjører så nesten hjem igjen og sjekker, vannet er da sunket en del, - fyller opp. - Kjører så en liten ekstratur og svinger hjem. Nivået i påfyllingstanken er nå nesten på minimum. Sjekker så morgenen etter før jeg drar på jobb, og da er tanken fullstendig tørr. Suges vannet tilbake til motoren når den blir kald? Området nedenfor stussen som jerg skiftet er fremdeles fuktig, men jeg skjønner ikke hvor det kommer fra. Har ikke luftet anlegget etter skiftet av stuss.
Det virker ikke som det er olje i vannet, og det bobler ikke i ekspansjonstanken og olja er blank og fin, - OG det hele er et mysterium for en som ikke har all verdens peiling.
Jeg har vurdert å skifte toppakning eller hele toppen, må i tilfelle ha hjelp av noen som trenger litt lommepenger. Oljepumpa må vel kanskje først skiftes for å ordne opp i oljetrykket.
Hvis det er noen i Oslo-området kan anbefale noen som kan hjelpe meg med videre diagnosisering, og ev. reperasjoner, eller som veit om noen jeg kan kontakte, så hadde det vært fint å høre fra deg! Hvis ikke vurderer å selge bilen, den er hel og fin med nesten helt perfekt fungerende campinginredning.
Aage Berge, Rælingen