Vannet forsvinner og oljelampa hyler.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
bakern
Car: T5 2006
Phone: 97650277

Vannet forsvinner og oljelampa hyler.

Post by bakern »

Hei Alle!
Noen med svarte fingre som kan hjelpe en grønnskolling?

En heller laber sesong med min 86 joker diesel camper er over. :(
Jeg kjøpte bilen i fjor og hadde en fin tur opp til Karlsøy og tilbake til Rælingen. :D Jeg oppdaget da at jeg måtte etterfylle kjølevæske i et sett.
Nå i sommer la vi ut på tur sørover langs den svenske vestkysten og hadde planer om å komme et stykke nedover til kontinenetet, - ihvertfall til nordtyskland. - Men litt nord for Gøteborg satte oljelampa og ALARMEN, - skrekk og gru, - i gang, så vi fant det tryggest å snu nesa nordover igjen. Kjørte korte dagsetapper og kom oss hjem. Vi var på denne turen også plaget med voldsom røykutvikling fra motoren ved oppstart etter småstopp underveis.
- Så det ble med denne turen i år, det er plagsomt med alarmen som går i gang med en gang motoren blir varm. :(

Så fort temperaturen kommer opp så begynner oljelampa å blafre, etter en stund til begynner alarmen å hyle ved litt lavt turtall, det hjelper da å ruse motoren litt eller geare ned.

Har etter alt dette skiftet (tilbakeslags?-)dieselslanger som går mellom innsprutningsdysene på toppen, i et håp om at den voldsomme røykutviklingen skyltes morkne slanger. Og dette har hjulpet, jeg har ikke prøvd dette fullt ut da det ikke har blitt lange turer etter dette, men det virker tørrere oppå motoren.

Har skiftet oljetrykksbryteren rett ved oljefilteret. Men oljelampa bråker ennå. Brukte ikke gjengetape, kan dette være en årsak til at det ikke har roa seg?

Har også skiftet stussen på toppen av motoren for kjølevannet da det så vått ut i området. Men ser ikke at det er mindre fuktig i dette området etterpå. - Og fremdeles forsvinner vannet, - når er på en prøvetur kan det arte seg slik: Kjører litt over to mil, stopper og sjekker vannet i påfyllningstanken og det er på max som det var før jeg dro. Kjører så nesten hjem igjen og sjekker, vannet er da sunket en del, - fyller opp. - Kjører så en liten ekstratur og svinger hjem. Nivået i påfyllingstanken er nå nesten på minimum. Sjekker så morgenen etter før jeg drar på jobb, og da er tanken fullstendig tørr. Suges vannet tilbake til motoren når den blir kald? Området nedenfor stussen som jerg skiftet er fremdeles fuktig, men jeg skjønner ikke hvor det kommer fra. Har ikke luftet anlegget etter skiftet av stuss.

Det virker ikke som det er olje i vannet, og det bobler ikke i ekspansjonstanken og olja er blank og fin, - OG det hele er et mysterium for en som ikke har all verdens peiling.
Jeg har vurdert å skifte toppakning eller hele toppen, må i tilfelle ha hjelp av noen som trenger litt lommepenger. Oljepumpa må vel kanskje først skiftes for å ordne opp i oljetrykket.

Hvis det er noen i Oslo-området kan anbefale noen som kan hjelpe meg med videre diagnosisering, og ev. reperasjoner, eller som veit om noen jeg kan kontakte, så hadde det vært fint å høre fra deg! Hvis ikke vurderer å selge bilen, den er hel og fin med nesten helt perfekt fungerende campinginredning.

Aage Berge, Rælingen
Aage
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Re: Vannet forsvinner og oljelampa hyler.

Post by narle »

Lekkasjer må finnes og tettes.Er det vått så har du funnet den.Når det er tettet og etterfylt med væske må det nok luftes.Det finnes 2 oljefølere/brytere.Har du skiftet riktig følere på riktig plass?
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
bakern

Post by bakern »

Takk for hurtig svar!! :)

Jeg har skiftet den føleren som er rett bak (under) toppen på oljekjøleren, toppen av oljefilteret. Hvor er den andre føleren?

Ved lufting må grillen av, og luftenippel åpnes, eller kan man bare fylle på i ekspansjonsbeholderen?
Aage
narle
-
-

Post by narle »

Den andre føleren sitter på enden av toppen,fremover mot kupeen.Grillen må av,fronten må litt opp(kjør den opp i liten bakke eller jekk den opp) og turtallet økes til ca 2000 omdr.Når temperaturen er normal og varmekraner er oppe så kan du åpne skruen på radiatoren for å slippe ut luft.Frostvæske må etterfylles hele tiden hvis det mangler i den innerste tanken.Luftskruen skal slippe igjennom væske,men ikke skru den mye ut.Søk litt på forumet om lufteprosedyrer,så finner du nok ut av det.
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
bakern

Post by bakern »

Takk igjen :)

Bestiller ny føler i morgen, og så får jeg prøve meg på lufting etterhvert...
Aage
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Du bør få målt oljetrykket på den motoren før du koster på den noe mer enn en oljetrykksbryter. Det er bryteren som sitter på oljefilterbraketten som trigger summeren, og den har du jo allerede skiftet. Regner med at du har montert riktig type med hvit eller grå plast. Den andre typen bryter med blå eller brun plast passer fysisk, men fungerer ikke riktig der. Jeg synes symptomene du beskriver tyder på dårlig oljetrykk. Særlig hvis den ikke varsler når olja er kald og tyktflytende, men begynner når olja blir varm og tynn. Og da handler det sannsynligvis ikke bare om en dårlig oljepumpe. Spesielt siden du tydeligvis har fortsatt å kjøre med motoren etter at oljelampa har begynt å varsle. Du kan selvfølgelig prøve å bytte pumpa, men det er nok stor sannsynlighet for at oljetrykket blir for lavt på grunn av for stor klaring i ett eller flere av glidelagerne i motoren. Og når oljetrykket blir for lavt vil det ta knekken på uskadde lager ganske fort. Hvis glidelagerne er utslitt har du to valg. Det ene er å overhale motoren, den andre er å få tak i en annen motor. En god brukt motor er sannsynligvis det billigste alternativet. Jeg var med på å montere sammen en slik motor og sette den tilbake i bilen etter overhaling en gang på nittitallet. Det kom på rundt 30 000 kr med endel egeninnsats den gangen. Da ble sylinderne borret, nye stempler, nye lager, polert veivaksel og ny topp.

Hvis du måler oljetrykket ved varm motor, så vet du mer om tilstanden på den. Dersom oljetrykket er bra, men røykutviklingen ved oppstart handler om grå røyk fra eksosen, så bør du kanskje få målt kompresjon eller sylinderlekkasje også. Grå røyk kan være en indikasjon på dårlig kompresjon. Har motoren vært kjørt med veldig lavt kjølevæskenivå, eller veldig høy temperatur på måleren? Det er ikke akkurat medisin for en bilmotor.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Rikskringkastingen wrote: Det ene er å overhale motoren, den andre er å få tak i en annen motor. En god brukt motor er sannsynligvis det billigste alternativet. Jeg var med på å montere sammen en slik motor og sette den tilbake i bilen etter overhaling en gang på nittitallet. Det kom på rundt 30 000 kr med endel egeninnsats den gangen. Da ble sylinderne borret, nye stempler, nye lager, polert veivaksel og ny topp.
.
Det er litt for jæ... å høre tall som 30 000 men jeg tror det er riktig å ha en forståelse for hvor mye det koster. Det er noe vi har mest lyst til å glemme når vi kjøper bil til 10 000 eller mindre. De fleste vil sette inn en bruktmotor som "bare"er gått 80 :shock: 000 km. De som har strevd med å sette inn en brukt motor blir kanskje skuffet. Men de fleste er klar over at noen av de garanterte kjørelendene kanskje var litt tvilsom. Har ikke mindre enn 4 dieselmotorer til salgs, gått bare .... km, garantert :lol: . Koster nok mer enn lommepenger for å få inn ny motor i denne.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Rikskringkastingen
-
-

Det er nok ikke så mange T3 i Norge for tida, hvor det er økonomisk forsvarlig å bruke 30 000 kr eller mer på en motoroverhaling. En rustfri Joker kan være et eksempel på en bil som muligens er verd det, men det er likevel veldig mye penger å koste på en gammel bil.

Brukte motorer er et sjansespill. En motor som ligger på en pall kan være hva som helst. Hvis motoren sitter i en bil og kan prøvekjøres, startes kald og varm, og med mulighet for å måle oljetrykk og kompresjon, så er det nok færre feller å gå i. Jeg tror nok fortsatt man får mest motor for minst penger ved å gå for en AAZ-motor fra f. eks. Golf, Vento eller Passat TDK fra ca '92 - '97. Det bør være mulig å få kjøpt en slik bil rimelig, hvor motoren har vært godt vedlikeholdt, men bilen ikke blir EU-godkjent på grunn av andre feil. Flere her på forumet har mye erfaring med å bygge om T3 med denne typen motor. En slik motor i bra stand bør kunne skaffes for ikke alt for mange tusenlapper. Så kommer litt ombygging og jobben med å montere den inn. Litt vedlikehold på motoren må også påregnes. For eksempel nye registerdeler, bunnpannepakning, toppdekselpakning, kanskje noen simmeringer, strekkbolter til svinghjulet, strekkbolten til tannreimsdrevet på veivakselen, oljefilter, olje og frostvæske. Det går veldig fort 3-4000 tusen kroner der også.
Henrik Engen

Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Rikskringkastingen wrote:Det er nok ikke så mange T3 i Norge for tida, hvor det er økonomisk forsvarlig å bruke 30 000 kr eller mer på en motoroverhaling. En rustfri Joker kan være et eksempel på en bil som muligens er verd det, men det er likevel veldig mye penger å koste på en gammel bil.
Du har muligens rett, Henrik!

MEN er det nå i det hele tatt noen gang økonomisk forsvarlig?

Det er vel helst av andre grunner enn økonomi man legger penger i en overhaling. (Fred i sjela f.eks. :mrgreen: )

Selv mener jeg at noen av mine biler er verdt det....de uten mye rust....men nettopp økonomien stopper foreløpig akkurat det.

Noen bruker penger på hus og båt, og andre igjen bruker de (kaster dem ut av vinduet? :roll: :wink: ) på gamle folkevognbusser.

Sånn er det bare!

On topic:
Det beste er, som Henrik foreslår, å prøve å få tak i en så bra brukt motor som mulig.
Og jeg synes da det er bedre å kunne teste motoren i bil, før kjøpet. Da har man en bedre pekepinn på hvordan standen er.
Noe ekstra arbeid med å demontere motoren fra donorbilen blir det jo selsagt, men det tror jeg det er verdt i det lange løp.

Forøvrig så finnes det enda biler med ganske så fabrikknye 1,6 JX i omløp...der bilen kanskje ikke er helt patent.

OG når det gjelder oljetrykk og -brytere...

Forsikre deg ALLTID om at oljetrykket virkelig er bra, før du begynner å anta at det sikkert dreier seg om en eller annen defekt oljetrykksbryter!

"If it smells like fish...looks like fish...it usually is exactly that...FISH!!"

Mao. hvis alarmen går etter en stunds kjøring, så stopper man umiddelbart. Mest sannsynlig er det oljetrykksproblemer.

(Det er jo en grunn til at dette systemet er montert, og det er faktisk for å "skremme" deg til å stoppe...siden du da står overfor et potensiellt havari.)

Lykke til!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Bugman wrote:
Rikskringkastingen wrote:Det er nok ikke så mange T3 i Norge for tida, hvor det er økonomisk forsvarlig å bruke 30 000 kr eller mer på en motoroverhaling. En rustfri Joker kan være et eksempel på en bil som muligens er verd det, men det er likevel veldig mye penger å koste på en gammel bil.
hvis alarmen går etter en stunds kjøring, så stopper man umiddelbart. Mest sannsynlig er det oljetrykksproblemer.
Så er den noen som heller kjøper paknings stoff enn øl, og syns at førstegangs oppstart etter en en lang overhaling er bedre enn sex.

Noen kjøper øl og paknings stoff. :D

Dersom du har litt mekaniske ferdigheter så er det etter min mening greit å bruke noen tusen på bil nr 2. Så er jo transporteren trivelig da. :D

Bil blir for de fleste ikke en investering, men forbruk.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
bakern

Post by bakern »

Tusen takk for mange gode innspill! :D

Jeg har ikke alt for mye mekanisk erfaring og har dermed lurt på å gi opp hele Camperprosjektet mitt, selv om jeg falt totalt for bilen og synes det var helt spesielt å legge ut på tur i denne.

Jeg ser også at jeg gjorde alle bommertene det er mulig å gjøre på første sesong. :oops: Men har nå tro på at jeg skal få denne bilen opp og gå igjen, takket være konstruktive innspill fra dere på forumet.

Og har dermed bestemt meg for å prøve å få tak i en brukt motor. Jeg har skaffet meg en Reperationshandbok, - VW 256 Buss/Transport vattenkylda - på svensk. Det ser ikke alt for vanskelig ut å skifte motor. Men Henrik, til tross for dine anbefalinger, - jeg tror jeg må prøve å finne en lik motor (JX 1,6) som sitter i bilen, jeg har ikke nok erfaring til å bygge om og tilpasse for mye tror jeg.

Så hvis det er noen som vet om en JX 1,6 i osloområdet/sentrale østlandet, så gi lyd!
Aage
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Flott at du vil forsøke.
I tillegg til å søke etter motor, bør du planlegge hvordan du skal bytte motor. Sette bort jobben til et verksted. Sjekke pris på verksted. Eller hos andre som kan gjøre jobben.
Skal du gjøre jobben sjøl så må du ha et sted å stå hvor du kan jekke opp bilen slik at bakfanger blir ca 1 meter over bakken. Lekkablokker er bra, men biltema har noen fine støttebukker. Tak over er det beste, men en pressenning over bakparten av bilen kan også fungere. Noe å løfte motor ut med er nødvendig. Noen henger den i en kran mens andre bruker en jekk under motor. Jekktralle kan faktisk gjøre en god jobb.
La oss få høre og fremfor alt se hvordan det går. Bilder!! :)
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
narle
-
-

Post by narle »

Jeg har en JX motor på Raufoss.Sitter fortsatt i bil,men skal snart ut.Jeg har også en 1,9td som jeg kan selge.
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Rikskringkastingen wrote:Du bør få målt oljetrykket på den motoren før du koster på den noe mer enn en oljetrykksbryter. Det er bryteren som sitter på oljefilterbraketten som trigger summeren, og den har du jo allerede skiftet. Regner med at du har montert riktig type med hvit eller grå plast. Den andre typen bryter med blå eller brun plast passer fysisk, men fungerer ikke riktig der. Jeg synes symptomene du beskriver tyder på dårlig oljetrykk. Særlig hvis den ikke varsler når olja er kald og tyktflytende, men begynner når olja blir varm og tynn. Og da handler det sannsynligvis ikke bare om en dårlig oljepumpe.

Fargekodene viser de til trigge punktet på oljetrykkbryterne eller er det noe annet? Hvor kan jeg finne disse fargekodene?
Image
Ser ut som om F22 er sluttet når trykket er under 0,3 bar mens F1 bryter når trykket kommer under 0,9 bar
Biltema selger dette måleoppsettet.biltema nr 151390 kr 799
Hva skal jeg forvente av oljetrykk i toppen og på oljefilterbraketten 1,6 td.

Image
Last edited by bjørn53 on 08 Oct 2011, 18:26, edited 1 time in total.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Rikskringkastingen
-
-

Hvis du ser på en original oljetrykksbryter så er plastbiten mellom sekskanten og ledningstilkoblingen i farget plast. Den blå føleren erstatter den brune. Disse har strømgjennomgang uten oljetrykk, og bryter ved trykk på ca 0,2-0,3 bar. Grå og hvite brytere kobler motsatt av de brune og blå. Der er det brudd uten oljetrykk, og de kobler inn når trykket blir høyt nok. Den grå kobler inn ved 0,9 bar, og den hvite ved 1,8 bar. Systemet begynner å føle på F1-bryteren når turtallet passerer 2000 omdreininger. Denne varsler med lampe og summer, mens F22 bare varsler med lampa.

Trykket skal i prinsippet være omtrent likt i toppen og i oljefilterbraketten. Lavtrykksbryteren sitter i toppen på JX, fordi det er lengst ute i smøresystemet. Hvis du har oljetrykk der etter oppstart, så har du oljetrykk i resten av systemet også. Jeg har ikke spesifikasjonene for oljetrykk på JX tilgjengelig, men med varm motor vil jeg forvente i nærheten av 2 bar ved 2000 omdreininger, og det bør vel stige til ca 5 bar på høyere turtall. Mulig det kan ligge litt lavere enn 2 bar på JX. Så vidt jeg vet kom den grå føleren fordi noen dieselmotorer av og til fikk varsel på den hvite bryteren akkurat ved 2000 rpm, selv om det egentlig ikke var noe galt med motoren.
Henrik Engen

bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Takk for svar.
Skal hente en havarert T3 med vann og olje problem etter en tur over fjellet. Skal bruke min Cubanske metode når det gjelder vannet. Olje problemet skal sjekkes med mitt nyinnkjøpt Biltema oljetrykkmåler sett. Gleder meg :)

Oljetrykket
Image
Oljetrykket var kald motor 5 bar.
Halv varm motor 1,4 bar tomgang og 4,5 bar med 2500 rpm

Vann kjøling
Image
Brukte min Cubanske metode som fungerte inntil motoren kokte. Fjernet da termostat og resten av turen gikk bra (ca 25 mil) Måtte etter fylle en tank på ca 5 liter hver 5 mil.

Min cubanske metode fungerer ikke dersom temperaturen i kjølevannet kommer opp i en temperatur over 100 grader. Siden systemet ikke står under trykk vil vannet ved 100 grader begynne å koke på det varmeste stedet og dampen vil drive ut vannet fra kjølesystemet. Dette vil virke selvforsterkende ved at motoren nå vil bli enda varmere. Fjerning av termostaten gjør at bilen går kaldere. Innsetting av dummy termostat eller en kaldere termostat vil hjelpe.

12/10 Satte inn ny termostat og motoren koker ikke sjøl om kjølevannet ikke står under trykk.

Biltema selger dette måleoppsettet.biltema nr 151390 kr 799
Dette fungerete veldig bra, enkelt å bruke.
Image
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
bakern

Post by bakern »

bjørn53 wrote:Flott at du vil forsøke.
I tillegg til å søke etter motor, bør du planlegge hvordan du skal bytte motor. Sette bort jobben til et verksted. Sjekke pris på verksted. Eller hos andre som kan gjøre jobben.
Skal du gjøre jobben sjøl så må du ha et sted å stå hvor du kan jekke opp bilen slik at bakfanger blir ca 1 meter over bakken. Lekkablokker er bra, men biltema har noen fine støttebukker. Tak over er det beste, men en pressenning over bakparten av bilen kan også fungere. Noe å løfte motor ut med er nødvendig. Noen henger den i en kran mens andre bruker en jekk under motor. Jekktralle kan faktisk gjøre en god jobb.
La oss få høre og fremfor alt se hvordan det går. Bilder!! :)
Hei igjen!

Jeg har nå fått satt i en jxmotor av en kjenning av en kjenning. Han har da bl.annet brukt min gamle dieselpumpe og satt den på den "nye" motoren, fordi hans dieselpumpe bygde for høyt i motorrommet. Da han var ferdig med jobben fant han imidlertid en lekkasje på dieselpumpa unsder en hendel som er forbundet med en fjær(membran/trykkfjær?). Se bildene. Han fikk ikke tettet lekkasjen og proppet da igjen hullet, forts bilder. Resultatet er at bilen trekker enormt dårlig, han sier ahn ikke kan noe om pumper. Er det nnoen som kan gi noen råd, hvordan få dette tett? Skal den løse tappen inne hullet kunne dyttes langt ut og inn og rotere fritt uten at den stopper?
Er det eventuelt noen som har en dieselpumpe som kan passe og som funker?
Image
Image
Image

Takker masse for svar.
Aage
avdem
-
-
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026

Post by avdem »

Det der er akslingen på røykbegrenseren/LDA, uten denne koblet til får bilen mindre diesel enn den bør når turbotrykket er høyt. Blandinga blir for "mager"

Sjekk først om trykkklokka nede til venstre i bildet fungerer, sett en finger foran nippelen som vender mot toppen, dra så i staget som går ut av klokka. Hvis denne fungerer skal du ikke klare å røre mye på staget. Er membranet inne i klokka ødelagt vil du kunne bevege fritt på staget. I tillegg vil du miste turbotrykk, noe som også gir dårlig ytelse. Da må denne byttes for å få effekt av røykbegrenseren.

Fungerer LDA en er det bare å koble til staget, bestille en slik tetningsring: http://www.brickwerks.co.uk/shop?page=s ... ory_id=111 og montere denne i hullet i pumpa, dra opp staget så langt det går og sett på armen på det øverste bildet med mutteren som hører til. Koble til trykklokka og tut og kjør.
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
bakern

Post by bakern »

takk for instruktivt svar-! :)

Jeg har nå sjekka klokka og det ser ut som den funker, jeg får ikke dratt den særlig mye og hvis jeg da slipper for hullet øverst så fssst, så slipper den tilbake.

Jeg fikk med meg delene som mekanikeren hadde tatt ut av hullet pluss mutteren på toppen, se bildene , han mener at metallskiva også satt inni hullet. Skal den være der? , kan den ha bidratt til lekkasjen?
Ellers ser det ut på mine bilder som at jeg har den gummiringen som du anbefalte meg å kjøpe i England. Kan det lønne seg å kjøpe ny, er den tettere?

Han hadde også liggende en tilsvarende del som vi snakker om her ("toppen av dieselpumpa", - huset med denne akslingen i), og på den så var det mye kortere vandring på tappen som stikker opp inne hullet som festes i mutteren enn på min, altså ut og inn i hullet. I tillegg stoppet tappen i hans del sidelengs når man vred på den, min tapp beveger seg fritt rundt og rundt i hullet, dette må vel gjøre det vanskelig å skru mutteren på tappen når tappen bare går rundt og rundt? Da blir det vasnkelig å få tett? Jeg lurer derfor på om jeg må ha ny dieselpumpe?

Han så seg ikke i stand til å sette over toppdel som han har liggende, jeg kunne eventuelt få den av ham, er dette veldig komplisert?
Det er vel lettere å få tak i en "ny" dieselpumpe? Er det noen som har det og hvor mye må jeg gi for noe sånt?
Image

Image
Aage
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Bestill delene og la et dieselverksted se på innstillingen av pumpa. Du er nesten kommet i havn :)
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
avdem
-
-
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026

Post by avdem »

LDA en fungerer nok som den skal.

Husker ikke hvor skiva skal i farta...

Hvis du ser på arma mellom staget og akslingen, er ikke hullet i denne rundt, drar du opp akslingen passer denne i arma, da kan du stramme mutteren uten at akslingen snurrer rundt, det gjør også slik at akslingen står slik den skal inne i pumpa.

Nå kan det selvsagt være mer som ikke fungerer men skader ikke å prøve å sette det sammen og se om ting blir bedre.
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
bakern

Trenger hjelp til motorbytte.

Post by bakern »

Hei alle :)

Har nå (små)kjørt en sesong med nymontert bruktmotor i min Jokercamper med høyt tak. Men er på mange måter tilbake til utgangspunktet. Han som bytta motoren klarte under arbeidets gang å starte motoren uten at alt var tilstrekkelig skrudd fast, noe som resulterte i ødelagt registerreim og skifte av topp (en gammel topp han hadde liggende).

Resultatet er nå at vannet forsvinner igjen og lampa lyser ved varm motor (uten å hyle heldigvis). Det går "greit" å kjøre bare jeg passer på å etterfylle vann. Det går mye vann og jeg tør ikke legge ut på lengre turer med bilen i denne tilstanden.

Jeg har sjekket systemet for lekkasje og det ble luftet av en eldre kar på Møller Kaldbakken.

Så jeg er på utkikk etter ny motor igjen og noen som kan sette denne inn.

Jeg vil helst ha inn en TDI, men en JX er også interessant. jeg disponerer oppvarmet garasje med løftemuligheter på gamle Bjølsen valsemølle på Sandaker i Oslo. Møllas egne mekaniske verksted ligger rett ved siden av.

Bilen er nå på vinterlagring men håper å få gjort dette i mars/april.

Aage
Aage
narle
-
-

Post by narle »

Har en JX motor og en 1Z 1.9tdi med mekanisk pumpe som jeg ikke trenger.Begge er klare for T3
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Ta kontakt på pm eller sms så skal jeg hjelpe deg å bytte motor

Sent from my LT18i using Tapatalk 2
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Post Reply