Her har det ikke skjedd så veldig mye siden sommerens rabalder når bilen ble stjålet og ødelagt.
Det viktigste ble fikset og bilen har vært kjørbar nå i par uker uten noen tekniske problemer men på fredag kom det nye utfordringer. Plutselig mistet motoren kraft og begynte å riste. Første tanken var at den begynner å gå tomt for diesel og jeg svingte inn i nærmeste bensinstasjon. Motoren virket fint på tomgang, jeg fylte på med dieselen og prøvde å kjøre. Men ved på drag var ristingen tilbake og masse hvit damp og svar røyk. På tomgang forsvant ristingen og røyken var borte men ved på drag kom ristingen igjen og masse hvit damp.
Etter litt sjekking fant jeg ut at luftfilteret var full med vann. Jeg tror at det rant ut ca. en halvliter fra filterhuset og det var enda mer vann i filteret. Så motoren hold på å druknet i vannet rett og slett.
Jeg hadde dårlig tid der og da så jeg bare skiftet til et gammelt luftfilter som jeg hadde liggende i bilen og kjørte hjem. Etter en halvtimes kjøring kom ristingen og røyken tilbake. Heldigvis klarte jeg å komme hjem.
Sjekket litt på nette "vann i dieselmotor" og skjønte alvoret. Det skal ganske lite til for at motoren blir ødelagt når man får vann i sylindrene. Uff..
Men jeg klarte ikke å skjønne hvorfor var det vann i luftfilteret. Etter ombygningen til aaz ligger filterhuset og luftinntaket et annet sted men det har gått helt fint i nesten tre år så jeg skjønte ikke hvorfor skulle det bli problemer nå.
Neste dag to jeg litt grundigere sjekk i dagslyset og det viste seg at etter sommerens skadet hadde det oppstått ett sprekk (hull) bak hjulet og vannet ble spyttet rett inn i luftinntaket til filteret og videre sugd i motoren.
Jeg tettet hullet, skiftet filteret og startet motoren. først var det litt damp og røyk men etter hvert forsvant. Nå har jeg kjørt et par hundre km og motoren virker ganske greit. Starter fint, ingen røyk eller risting så jeg håper at motoren har ikke blitt skadet.
Når det blir ombygning til TDI så skal jeg sette inn snorkel som på offroadbiler. Det kan være ganske praktisk her i Bergens været..