Decoupler fast aksel vs viskose ?
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
Re: Decoupler fast aksel vs viskose ?
gosj.. enda en porsgrunnsmann.. vælkømmin..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-
ragholt
- Car: T3 1991 Syncro
- Phone: 92051861
Litt sent, men takk for velkomst!
Tenkte jeg skulle rapportere litt fra viscooverhaling på kjøkkenbenken....
Som nevnt lenger opp i tråden bestilte jeg silikonolje og x-ringer fra dieselkontor.de. Silikonvæska var pakket i noe som minnet om en solid brødpose som var lukket med en knute - litt klissete oppi pakken, men det var væske nok.
Demontering av viscoen gikk greit
Det hadde åpenbart lekket girolje inn i viskoen. Etter vask av alle delene og montering av nye x-ringer, tømte jeg det jeg fikk ut av brødposen opp i et plastbeger og satte det på vekta.

Silikonvæska er seig, så det ble mye fram og tilbake mellom vekta og viscohuset for å fylle. Jeg endte opp med 280gr.

Så var det bare å stable plater og shims tilbake i rett rekkefølge. Det er trangt mellom platene, så jeg måtte vente noen timer så platene fikk tid til å sige ned i silikonvæska før jeg fikk plass til de siste platene.

Dette er en nokså enkel jobb, og jeg var ikke så redd for at viscoen skulle bli for stiv siden jeg likevel skulle montere decoupler. Nå har jeg kjørt med bilen en stund, og tror selv dette ble veldig bra. Jeg har ikke tatt sluretesten på tomgangshastighet enda, men det skal gjøre så snart jeg får anledning. Jeg kopler ut når jeg kjører på bar veg.

På tross av fungerende 4-hjulsdrift klarte jeg dette i romjula. Brukerfeil! Uvøren bruk av gasspedalen ut av en skarp sving i bratt motbakke plasserte oss pent med to hjul i grøfta
. Siden jeg ikke har fått diffsperra til å virke ennå, måtte kona ut og grave og dytte (godt hun er sprek!). Det var ikke bare lett å komme seg opp, men etter å ha ofret en anorakk og et pledd under de hjula som stod oppe på vegen og spant, fikk vi lirket oss opp igjen. Nå må jeg få fikset sperra, og kanskje erstatte de sommerkjørte piggfrie med noen anstendige vinterdekk.
mvh Ragnar Holtermann
edit: redigert størrelse på bilder
Tenkte jeg skulle rapportere litt fra viscooverhaling på kjøkkenbenken....
Som nevnt lenger opp i tråden bestilte jeg silikonolje og x-ringer fra dieselkontor.de. Silikonvæska var pakket i noe som minnet om en solid brødpose som var lukket med en knute - litt klissete oppi pakken, men det var væske nok.
Demontering av viscoen gikk greit
Det hadde åpenbart lekket girolje inn i viskoen. Etter vask av alle delene og montering av nye x-ringer, tømte jeg det jeg fikk ut av brødposen opp i et plastbeger og satte det på vekta.

Silikonvæska er seig, så det ble mye fram og tilbake mellom vekta og viscohuset for å fylle. Jeg endte opp med 280gr.

Så var det bare å stable plater og shims tilbake i rett rekkefølge. Det er trangt mellom platene, så jeg måtte vente noen timer så platene fikk tid til å sige ned i silikonvæska før jeg fikk plass til de siste platene.

Dette er en nokså enkel jobb, og jeg var ikke så redd for at viscoen skulle bli for stiv siden jeg likevel skulle montere decoupler. Nå har jeg kjørt med bilen en stund, og tror selv dette ble veldig bra. Jeg har ikke tatt sluretesten på tomgangshastighet enda, men det skal gjøre så snart jeg får anledning. Jeg kopler ut når jeg kjører på bar veg.

På tross av fungerende 4-hjulsdrift klarte jeg dette i romjula. Brukerfeil! Uvøren bruk av gasspedalen ut av en skarp sving i bratt motbakke plasserte oss pent med to hjul i grøfta
mvh Ragnar Holtermann
edit: redigert størrelse på bilder
Last edited by ragholt on 03 Jan 2012, 15:47, edited 1 time in total.
Ragnar
91 Caravelle C Syncro 1,6 td
91 MB 250 TD
91 Range Rover
91 Yamaha XTZ 750 Super Tènerè
91 MB 250 TD
91 Range Rover
Vi ferske syncronauter ervel mer utsatt for brukerfeil enn andre, SÆRLIG hvis sperra ikke vil slå inn.
DC200-olja finnes i mange ulike viskositeter, så om 100000cSt er for seigt kan det hende det blir bra med 50000cSt. Kan tilogmed hende at det går an å blande viskositeter for å få riktig stivhet.
DC200-olja finnes i mange ulike viskositeter, så om 100000cSt er for seigt kan det hende det blir bra med 50000cSt. Kan tilogmed hende at det går an å blande viskositeter for å få riktig stivhet.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
ragholt
Ja, det blir nok flere brukerfeil i løpet av vinteren, he-he! Det er bare om å gjøre å begrense skadeomfanget. For mitt vedkommende er den største skaden at kona ikke lenger er helt overbevist om at jeg alltid har full kontroll på kjøretøyet - uansett føreforhold
Vedrørende viskositet på silikonvæska, så har jeg ikke satt meg inn i dette. Jeg tror den jeg fikk fra Dieselkontor er den samme som endel amerikanere har brukt - den som brukes i kosmetikkprodukter. Koster nesten ingenting fra leverandøren i USA (thesage.com), men de sender ikke til Norge. Den er seig, men jeg tror ikke den er så seig og stiv som den de tyskerne brukte på Youtube-videoene.
Vedrørende viskositet på silikonvæska, så har jeg ikke satt meg inn i dette. Jeg tror den jeg fikk fra Dieselkontor er den samme som endel amerikanere har brukt - den som brukes i kosmetikkprodukter. Koster nesten ingenting fra leverandøren i USA (thesage.com), men de sender ikke til Norge. Den er seig, men jeg tror ikke den er så seig og stiv som den de tyskerne brukte på Youtube-videoene.
Ragnar
91 MB 250 TD
91 Range Rover
91 MB 250 TD
91 Range Rover
Vi bruker samme type olje på jobb, til å fylle i hulrom på utstyr som skal ned i oljebrønner (men da med viskositet på 100cSt, altså ikke helt ulikt vannet i Iddefjorden). Kjært barn har mange bruksområder. Vi bruker ikke de store mengdene, men hvis noen vil vite kan jeg finne ut om det er en norsk leverandør.
Her har kona diskvalifisert seg fra enhver uttalelsesrett, 4-0 i bulking siste 6 år...
Her har kona diskvalifisert seg fra enhver uttalelsesrett, 4-0 i bulking siste 6 år...
Joachim
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det er jo en utbredt misforståelse at man ikke kjører seg fast med firehjulstrekk og sperrer og sånt. Det gjør man selvfølgelig. Og jo bedre terrengegenskapene blir, desto lenger unna folk blir du stående. De sperrene som burde slått in har en lei tendens til å deaktiveres helt plutselig. Det er godt vi kan lære av våre feil, så vi kan gjøre større og bedre feil neste gang.subwoofer wrote:Vi ferske syncronauter ervel mer utsatt for brukerfeil enn andre, SÆRLIG hvis sperra ikke vil slå inn.
Last edited by Rikskringkastingen on 03 Jan 2012, 19:28, edited 1 time in total.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Ragholt, hva var dine totale utgifter for å overhale viskoen? Lønnsomt?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Interessant prosjekt. Så vidt jeg har forstått er oljemengden kritisk for hvordan viskoen kobler inn. Jeg vil også tro at litt ekstra olje kan være positivt i en bil som kjøres med utkoblet firehjulstrekk på bar vei. Jeg ser for meg at det vil gjøre den bedre i terreng og på skikkelig glatt føre, men slik at den fortsatt kan kjøres med firehjulstrekket innkoblet på for eksempel en vei som er vekselvis snødekt og bar. Det hadde vært interessant om du kunne dele litt erfaringer etterhvert angående hvordan den fungerer. Hvis du har litt mer olje enn standard, fører det til at viskoen generelt er tregere? Eller vil den bare koble raskere inn?ragholt wrote: Dette er en nokså enkel jobb, og jeg var ikke så redd for at viscoen skulle bli for stiv siden jeg likevel skulle montere decoupler. Nå har jeg kjørt med bilen en stund, og tror selv dette ble veldig bra. Jeg har ikke tatt sluretesten på tomgangshastighet enda, men det skal gjøre så snart jeg får anledning. Jeg kopler ut når jeg kjører på bar veg.
Henrik Engen
Utifra en rent teoretisk betraktning av hvordan den jeg tror den virker, tror jeg forholdet kraft delt på hastighetsforskjell blir høyere ("stivere visco") jo mer du fyller på - siden mer av skivene dekkes. Så lenge det ikke er hastighetsforskjell skal den ikke overføre kraft i det hele tatt, den kobler vel egentlig ikke inn som sådann.
Joachim
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Kjekt at noen faktisk tør å begi seg ut på dette selv..
Blir kanskje enklere en alternativet som er den norske agenten for Durfbrunnen i Sveits (RC profil, kjent for Fård og Opæl), som ikke kan skaffe slike.
Detta kan jo bli løsninga for mange av oss!
Begge tomla i været!
Blir kanskje enklere en alternativet som er den norske agenten for Durfbrunnen i Sveits (RC profil, kjent for Fård og Opæl), som ikke kan skaffe slike.
Detta kan jo bli løsninga for mange av oss!
Begge tomla i været!
Den olja skal ikke koste 3000kr literen når man kjøper den i litt volum (den vi har på jobb kommer i 5-litersdunker), og tetningene koster 30€ eller deromkring på dieselkontor.de.
Med en norsk leverandør av olje bør det ende godt under tusenlappen!
Med en norsk leverandør av olje bør det ende godt under tusenlappen!
Joachim
-
ragholt
Vedrørende kostnader kostet silikonvæska 70€ og pakninger 50€. Jeg bestilte endel annet annet samtidig, og regner at deler til viscooverhaling kom på under 1.200,- Nok inkl mva og frakt. Dette er dyrt, ja, men lett tilgjengelig, og betydelig billigere enn å sende visco avgårde for overhaling.
Mht funksjon, så kobler ikke viscoen ut og inn. Jeg mener Subwoofers beskrivelse av virkemåten er riktig.
Siden det var interesse for emnet her, måtte jeg ta en liten test ute på holka her i dag tidlig. Jeg festet et slepetau mellom en lyktestolpe og hengerfestet på bilen, koplet inn firehjulstrekket, satte bilen i lavgir og slapp clutchen forsiktig ut på tomgang. Hjulene spant på både foraksel og bakaksel.
Jeg er usikker på dette er en test som har noe for seg, men jeg har lest om en test hvor de jekker opp bakenden på bilen med en garasjejekk på hjul. Da skal ikke forhjulene trekke før man øker turtallet bitte litt.
Konklusjonen er i alle fall at min visco er litt fastere enn standard (eller kanskje jeg bare har litt høy tomgang). Jeg visste at 280gr silikonvæske var i overkant, men heller det enn for lite sånn at det slurer når man trenger det som mest. Nestemann ut bør kanskje prøve seg med noe ned mot 270gr dersom den ikke skal brukes i kombinasjon med decoupler
. Fasit finnes dessverre ikke, og siden testing av overføringsmoment i benk krever utilgjengelig utstyr, må man bare prøve.
Mht funksjon, så kobler ikke viscoen ut og inn. Jeg mener Subwoofers beskrivelse av virkemåten er riktig.
Siden det var interesse for emnet her, måtte jeg ta en liten test ute på holka her i dag tidlig. Jeg festet et slepetau mellom en lyktestolpe og hengerfestet på bilen, koplet inn firehjulstrekket, satte bilen i lavgir og slapp clutchen forsiktig ut på tomgang. Hjulene spant på både foraksel og bakaksel.
Jeg er usikker på dette er en test som har noe for seg, men jeg har lest om en test hvor de jekker opp bakenden på bilen med en garasjejekk på hjul. Da skal ikke forhjulene trekke før man øker turtallet bitte litt.
Konklusjonen er i alle fall at min visco er litt fastere enn standard (eller kanskje jeg bare har litt høy tomgang). Jeg visste at 280gr silikonvæske var i overkant, men heller det enn for lite sånn at det slurer når man trenger det som mest. Nestemann ut bør kanskje prøve seg med noe ned mot 270gr dersom den ikke skal brukes i kombinasjon med decoupler
Ragnar
91 MB 250 TD
91 Range Rover
91 MB 250 TD
91 Range Rover
-
ragholt
Silikonvæske som det er referert til på noen amerikanske fora:
http://www.thesage.com/catalog/Additives.html
Produktet finnes et stykke nede på siden og heter "Dimethicone".
Det koster $7,20 for en flaske på drøyt 450gr. Produktbildet her er nøyaktig det samme som Herr Weber hos dieselkontor.de bruker, så jeg innbiller meg at det er samme stoffet, bare til 10-dobbel pris
Weber er dyktig og priser produktene etter hva tullinger som meg er villige til å betale. Kanskje det er derfor han heller silikonvæska i brødposer, så ingen skal kunne gå han i næringa? Lurer på om Jetcarrier har motforestillinger mot å frakte stoff av denne typen?
Se også her for mer om overhaling av visco, silikonvæske og spesifikasjon/dimensjon på tetningsringer:
http://ig-syncro16.de/wiki/Viscokupplung/Instandsetzung
edit: lagt til link, syncro-wiki
http://www.thesage.com/catalog/Additives.html
Produktet finnes et stykke nede på siden og heter "Dimethicone".
Det koster $7,20 for en flaske på drøyt 450gr. Produktbildet her er nøyaktig det samme som Herr Weber hos dieselkontor.de bruker, så jeg innbiller meg at det er samme stoffet, bare til 10-dobbel pris
Se også her for mer om overhaling av visco, silikonvæske og spesifikasjon/dimensjon på tetningsringer:
http://ig-syncro16.de/wiki/Viscokupplung/Instandsetzung
edit: lagt til link, syncro-wiki
Last edited by ragholt on 04 Jan 2012, 13:01, edited 1 time in total.
Ragnar
91 MB 250 TD
91 Range Rover
91 MB 250 TD
91 Range Rover
Søkte kjapt på pris på DC200-100000cSt og fant en pris på 150$ for 4 liter. Siden den var den første jeg fant, tipper jeg en reell pris ligger på 1/4 av det. Men 7,20$ for en US pint var ingen upris.
Det er SVJV ingenting magisk med olja i viscoen, men for dem som tar blodpris for å renovere dem er det gunstig at man tror det...
Det er SVJV ingenting magisk med olja i viscoen, men for dem som tar blodpris for å renovere dem er det gunstig at man tror det...
Joachim
-
ragholt
PS!
I linken i mitt innlegg ovenfor beskrives faktisk en Benketestmetode i både tekst og bilder. Jeg fant denne siden først i dag, så dette kjente jeg ikke til da jeg overhalte min visco.
I linken i mitt innlegg ovenfor beskrives faktisk en Benketestmetode i både tekst og bilder. Jeg fant denne siden først i dag, så dette kjente jeg ikke til da jeg overhalte min visco.
Ragnar
91 MB 250 TD
91 Range Rover
91 MB 250 TD
91 Range Rover