Hvordan justere parkbremsen????
Hvordan justere parkbremsen????
Da var jeg her igjen
Har reparert bremsene bak på den venstre siden!Bilen er en 94 caravelle syncro med AAB motor. Har hatt alt demontert og byttet bremsesylinder.Bremsene er luftet og virker som de tar jevnt, MEN......parkbremsen på den siden tar veldig dårlig! Vet noen hvordan jeg på en forholdsvis grei måte kan stramme den??? Er takknemlig for all hjelp da jeg må ha dette i orden for å få bilen EU-godkjent 
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Hvordan justere parkbremsen????
du må legge innat bremsebåndene ved å justere skruen ifra baksiden av trommelen. Et lite høl der du kommer til.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Når det er gjort kan du finjustere på vaieren midt under bilen til håndbbemsen tar godt på tredje hakket.
Strengt tatt skal håndbremsvaieren løsnes før man stiller/legger ut skoene mot tromlene. Men Det går ofte greit uten, om vaieren ikke er for stram på forhånd.
Strengt tatt skal håndbremsvaieren løsnes før man stiller/legger ut skoene mot tromlene. Men Det går ofte greit uten, om vaieren ikke er for stram på forhånd.
Torbo
Takk for svar!!! Da skal jeg prøve å justere litt!! Så det hjulet som skal justeres på da jeg hadde alt oppe! Skal jeg da justere ut til det begynner å subbe borti litt og så stramme wiren!? For wiren er slakk nå etter at jeg hadde det i fra hverandre 
Rekkefølgen rent faglig som jeg lærte en gang:
Løsne vaier før demontering/reparasjon av trommelbremser.
(ofte er den slakk nok)
Så ordne med bremser, syl., smøre overføringstag, vaier-inngang igjennom bremseskjoldet, sjekke bremsepumper/sylindre, sjekke/pusse tromler og så skifte/pusse/justere bånd mot trommel.
Nå alt er riktig justert ”bak tromlene”. kan håndbremsen justeres passelig, ofte på tredje hakket på håndtaket.
Løsne vaier før demontering/reparasjon av trommelbremser.
(ofte er den slakk nok)
Så ordne med bremser, syl., smøre overføringstag, vaier-inngang igjennom bremseskjoldet, sjekke bremsepumper/sylindre, sjekke/pusse tromler og så skifte/pusse/justere bånd mot trommel.
Nå alt er riktig justert ”bak tromlene”. kan håndbremsen justeres passelig, ofte på tredje hakket på håndtaket.
Torbo
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Du kan gjerne justere bremsen på til den tar skikkelig først, og så løsne til den akkurat slipper igjen. Da er du sikker på at bremseskoa blir sentrert skikkelig, slik at det det ikke bare er et hjørne av bremsebåndet som subber inntil trommelen når du justerer. Det er, som Torbo skriver, viktig at det ikke er håndbrekket som holder bremseskoa inntil trommelen. Da vil ikke selvjusteringa virke skikkelig, og driftsbremsen blir gjerne ujevn. Så pass på at wiren er slakk hele tida mens du justerer. Og hvis brekket er for slakt etter at du er ferdig med å justere skoa inntil, så kan du stramme wiren litt. Men pass på at wiren slipper helt tilbake når du slipper av brekket. Den skal ikke henge og slenge, men det skal være en liten slakk i wiren når håndbrekket er av.Løitens wrote:Skal jeg da justere ut til det begynner å subbe borti litt og så stramme wiren!?
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi