Demontrering av bakbremser!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Løitens
Car: T4 1995 GL
Phone: 91196890

Demontrering av bakbremser!

Post by Løitens »

HJÆLP!!!! Har hatt den gamle trotjeneren på EU-kontroll og fått mangel på ujevn bremsekraft bak! Bilen er en Caravelle Syncro 94.mod.med trommelbrems bak.Dette er noe jeg aldri har hatt fra hverandre så da lurer jeg på hvordan jeg skal demontere bremsetrommelen i hvertfall, og hvordan justerer jeg brekket? Er litt dårlig på samme side som jeg hadde redusert bremsekraft! Kanskje det har sammenheng?! Er kun etpar år siden det ble bytta bremsebånd bak og da var det egentlig ikke nødvendig ble det meg fotralt,så jeg tror ikke at det er pga slitte bremsebånd at det er forskjell!!
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Re: Demontrering av bakbremser!

Post by Torbo »

Det kan være treghet i mekanismene. Sjekke smøre og ta masse bilder så du ser hvordan det skal settes sammen igjen om du demonterer ting og tang.

Noen har kanskje tegninger og god forklaring på hvordan bremsene skal justeres (grunnjustering), regner med at det er en selvjustering?

Sjekke håndbrems vaier, mulig du må slakke den for å få av tromler og for å foreta grunjustering av bremsene. Håndbrems skal alltid justeres til slutt etter demontering justering...

Pusse bånd og tromler hører også med i jobben. Pass på at det ikke er slipestov på bånd og tromler ved montering. Fettflekekr på bånd er heller ikke særlig effektivt for bremsene.
Torbo
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Her trengs det nok litt tankevirksomhet for å forstå funksjonen av diverse fjærer og stag, men det viktigste er vel å få det skikkelig på plass uten rust og treghet på ledd og annleggsflater?
Det kan set ut som man må tråkke litt på bremsene for å få de ut mot tromla før man justerer/strammer håndbremsen... Evt. finjustere håndbremsen etter en liten kjøretur?
Torbo
Løitens
Car: T4 1995 GL
Phone: 91196890

Post by Løitens »

Takker for svar!! Har fått av alt og det var endel rust og deler som satt fast....innkludert bremsesylinderen!!! Ikke rart det var dårlige bremser på den siden :lol:
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Man bør jo ta begge sider for å få så lik bremseeffekt som mulig...
Støv og andre annleggsflater på andre siden kan gi forskjell.
Torbo
Post Reply