2,4 starte fortsatt ikke, hjelp til løsning ønskes
2,4 starte fortsatt ikke, hjelp til løsning ønskes
Har byttet starter på bilen, den går som bare det når jeg prøver å starte. Det kommer litt hvit røyk ut av eksosen, alle releer er sjekket,sikring nr 15 er ok, har enda ikke målt om glødeplugger får strøm, så det kan være en årsak. Strømkabler (i den svarte boksen) er ok, jordingsledningen til starter er ok, bilen kan bli dratt igang og sviver da som en klokke. HVA bør jeg da gå videre med nå da!!! Vurderer en LITEN dæsj med startgass i luft inntaket, men.... er det lurt, hva hvis jeg da får start, hva er årsaken da tru... hm
Evt kan dette være luft i dieselen? hvordan lufte systemet.
Bilen sluttet å starte uten forvarsel, dagen etter jeg hadde fylt dyserens på tanken, men sviver som ei klokke med når jeg drar den igang.
Lurer fælt
Evt kan dette være luft i dieselen? hvordan lufte systemet.
Bilen sluttet å starte uten forvarsel, dagen etter jeg hadde fylt dyserens på tanken, men sviver som ei klokke med når jeg drar den igang.
Lurer fælt
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Re: 2,4 starte fortsatt ikke, hjelp til løsning ønskes
Begynn med å sjekke glødinga di. Glødesikring i den lille svarte boksen på venstre innerskjerm, rett foran batteriet. Sjekk også for brente kontakter mellom glødereleet og sikringsboksen. Releet sitter på releplass 12, nederst til høyre.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Releet klikker en gang, når jeg vrir om nøkkelen, og glødelampen lyser, men det er ikke noe klikk når glødelampen slukker, men derimot når jeg da vrir nøkkelen videre for start, så kommer det ett klikk i den.. så det virker som den er som den skalRikskringkastingen wrote:Begynn med å sjekke glødinga di. Glødesikring i den lille svarte boksen på venstre innerskjerm, rett foran batteriet. Sjekk også for brente kontakter mellom glødereleet og sikringsboksen. Releet sitter på releplass 12, nederst til høyre.
-
Rikskringkastingen
- -

Det er kontaktene for hovedstrømmen ut til pluggene som kan brenne. Da får du ikke noe strøm ut til glødepluggene selv om styringen av releet virker og det klikker og lyser som det skal. Mål om du får spenning inn på glødepluggene.
Henrik Engen
Åpnet reelet, når jeg satte på gløding så "gled" platen mot den andre platen, når glødelampen slo seg av så vridde jeg om nøkkelen og da "slapp" den igjen, (dette er vel bryteren for av og på for gløde pluggene?) Fikk ikke start. Prøvde deretter å tvinge på kontakt med ett skrujern når jeg prøvde å starte, plutselig tente den og sveiv som ei klokke. Lot bilen stå en stund slik at jeg fikk ladet litt batteri. Prøvde samme prosedyre igjen, fikk ikke start, prøvde naboens rele det hjealp heller ikke. Var under og sjekket pluggene, satt på gløding og målte 10,8V på pluggene, er dette lite? Eller er det noen andre tiltak jeg kan prø$ve. Lader batteriet nå så blir en liten pause her... (batteriet var på 12,1V)
Fikk tilslutt start på den, kjørte bilen god og varm ca 4 mil, soter ikke spessielt, parkerete bilen hjemme, stoppet og prøvde så å starte igjen....men nei ikke start..
Hvor gammel er reima til dieselpumpa. En kompis har samme symtomene. Han og jeg har sjekket bryteren på innspr.pumpa og den klikker. Skiftet diselfilter sjekket at diesel kommer ut av dysene ved start.
Fikk greie på at den kunen starte uten gløding, så vi gikk ikke videre med de.
Mistanken går til tenningstidpunk? Men på din har den jo startet, så her er det noe muffens...
kanskje startgass kan gi en indikasjon? Det kan vel ikek skade i et forsøk?
Andre her inne vet sikkert noe om det..
Fikk greie på at den kunen starte uten gløding, så vi gikk ikke videre med de.
Mistanken går til tenningstidpunk? Men på din har den jo startet, så her er det noe muffens...
kanskje startgass kan gi en indikasjon? Det kan vel ikek skade i et forsøk?
Andre her inne vet sikkert noe om det..
Torbo
Bilen din skal skal starte uten gløding etter 5 minutters kjøring. Da er det nok varme i motoren.
Det kan være at starteren går for sakte rundt også. Høres den litt slappere ut en andre med samme motor?
Jeg mener at starteren din skal yte 2,2Kw.
Om det er mulig at det er satt inn en med mindre effekt vet jeg ikke.
Hvis tenningstidspunktet er feil, blir motoren fort varm og drar dårligere enn den burde gjort. Tomgangsturtallet blir lavere også.
Det kan være at starteren går for sakte rundt også. Høres den litt slappere ut en andre med samme motor?
Jeg mener at starteren din skal yte 2,2Kw.
Om det er mulig at det er satt inn en med mindre effekt vet jeg ikke.
Hvis tenningstidspunktet er feil, blir motoren fort varm og drar dårligere enn den burde gjort. Tomgangsturtallet blir lavere også.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Kaster ut en ting til: Er bakstykket på tenningslåsen gammelt?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Skal ikke svare for Ivan, men kan en test da være å sette strøm direkte på innkoblingsreleet på pumpa?
Eller er det andre ting som må ha strøm? Elektronikkboks på denne eks?
Her inne i dette forumet, som er "best klassen" er det nok noen som kan starte bilen med de rette knepene! ?
Kanskje ikke så lett uten å ha fysisk kontakt med bilen, men jeg har sett utrolig mange smarte forklaringer! Noe har jeg med glede benyttet selv med stort hell!
Så får vi bare vente å se så plutselig starter bilen.
Tennngsbryteren, har jeg forresten hørt mye om, som en svakhet...
Den er byttet på min eksempelvis... Kanskje jeg bør ha en i reserve?
Eller er det andre ting som må ha strøm? Elektronikkboks på denne eks?
Her inne i dette forumet, som er "best klassen" er det nok noen som kan starte bilen med de rette knepene! ?
Kanskje ikke så lett uten å ha fysisk kontakt med bilen, men jeg har sett utrolig mange smarte forklaringer! Noe har jeg med glede benyttet selv med stort hell!
Så får vi bare vente å se så plutselig starter bilen.
Tennngsbryteren, har jeg forresten hørt mye om, som en svakhet...
Den er byttet på min eksempelvis... Kanskje jeg bør ha en i reserve?
Last edited by Torbo on 29 Aug 2011, 23:28, edited 1 time in total.
Torbo
Bakstykke vet jeg ikke hvor gammelt er, så det bytter jeg uansett, lurte på om jeg også bytter glødeplugger og batteri i samme slengen sånn at det også er nytt, er jo sanrt vinter og greit at alt er iorden. Men hvis bakstykket ikke er iorden da skulle jeg vel ikke fått strøm til dieselpumpa når jeg setter på tenningen...eller?
Det var det ja? DErfor lurer jeg på om det er andre ting, elektronikkdingser, som trenger strøm og ikke får nok? Men der er vel ikke så mange el.bokser på denne bilen?Ivan wrote:Bakstykke vet jeg ikke hvor gammelt er, så det bytter jeg uansett, lurte på om jeg også bytter glødeplugger og batteri i samme slengen sånn at det også er nytt, er jo sanrt vinter og greit at alt er iorden. Men hvis bakstykket ikke er iorden da skulle jeg vel ikke fått strøm til dieselpumpa når jeg setter på tenningen...eller?
Får du/vi de rette svarene, er det trolig to biler som starter!
Torbo
-
Rikskringkastingen
- -

Jeg har vært borti tenningsbrytere som gir strøm ut på klemme 15 i kjøreposisjon, men som mister denne i startposisjon. Da er det uproblematisk å trille igang bilen, men den starter ikke på selvstarteren. Dette problemet kan også komme og gå avhengig av temperaturen i kupeen. Ved dette problemet har jeg også vært borti at du av og til kan høre antydning til at motoren tenner akkurat når du slipper nøkkelen tilbake fra startposisjon. Prøv å måle spenningen på solenoiden/stoppventilen på dieselpumpa mens motoren går på starteren.
Henrik Engen
Da begynner jeg å nærmer meg trur e, for bilen tente akkurat i det jeg slapp nøkkelen sakte tilbake fra startposisjon. Hmmmm takke er så lang, får ordne meg ett nytt bakstykke tenker jeg.
Hvis bakstykket er hvitaktig har det nok ikke vært byttet før og da bør nok det stå øverst på lista..
Prøv å 'rør litt rundt' med nøkkelen mens du prøver å starte...
Prøv å 'rør litt rundt' med nøkkelen mens du prøver å starte...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Rikskringkastingen
- -

Den kan ha vært byttet før, de hvite tenningsbryterne ble levert i flere år etter at denne bilen var ny i '94(?). Men de originale bryterne har vært svarte i endel år nå, så er den hvit så tyder det på at den er noen år gammel.
Henrik Engen
Kjekt å vite:)
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
nytt batteri - NEI
Hæh 
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Re: 2,4 starte fortsatt ikke, hjelp til løsning ønskes* LØST
JIPPI nå startet den som en rakett!!!
Løsning : Bakstykke til tenning 
Takk for all hjelp spess til Der Postmeister som ga mange gode tips!
Takk for all hjelp spess til Der Postmeister som ga mange gode tips!
Det er gøy når det er billig:) Og gubbedre for en lettelse tenker jeg:)
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Det kan du si
, fikk meg ett nytt batteri og nye gløldeplugger, men sånn er jo greit å bytte (batteri var 12 år gammelt) glødeplugger forsvinner aldri så da er jo det digg å ha. Lettet!
Glemte forsesten å takke rikskrinkastingen også for mange gode tips!!
Hva skulle vi gjort uten Rikskringkastingen og de andre geniene her inne!
Må bare si at jeg er imponert!
Jeg er også imponert over hva og hvilke prosjekter folk her inne begir seg ut på!
Jeg har skrudd bil i hele mitt liv, men føler meg liten her inne og må si at det står respekt av mye som jeg aldri ville begi meg inn på, f.eks. loddinger bak på instrument, timing av register- og innsprøytningspumpereim osv.
Men må også si at de øvelsene jeg har gjort etter gode oppskrifter her inne har gitt meg inspirasjon til å gjøre ting jeg ikke trodde jeg kunne klare selv, jaggu har jeg klart det..
Noe har jeg greie på fra før, f.eks. innen bilelektro, bensinmotorer og mye teori på andre ting som jeg ikke har fått praktisert noe særlig, men dette forumet er jo rene læreboka!
Har faktisk lært meg masse om dieselmotorer her inne. Og mange innlegg har gått løpende og med resultater. Ergo er det ikke bare gjetting her inne, men med fasit!
Rakk vel ikke å henge med etter all elektronikken kom i bilene, og fikk ikke oppdatert meg særlig siden 1996, og fordi det er lenge siden jeg har jobbet på verksted.
Ang. Forumet er det også svært positivt at folk kommer på banen med det samme, kaster ut råd og ideer, og sannelig er det mange som har fått øket kjøregleden ved å bruke dette forumet, inkludert meg selv….
Jeg er ofte svært kritisk, men her er det så mye bra at jeg synes det også må komme fram!
Det er ofte lettere å klage enn å skryte! Det gjelder også meg…
Nå skal jeg hjelpe til å fyre opp kameraten min sin T4 ...
Vet ikke om det er det samme, men håper det beste ...
(mente ikke akkurat nå, da jeg ser at klokka har blitt litt mye)
Må bare si at jeg er imponert!
Jeg er også imponert over hva og hvilke prosjekter folk her inne begir seg ut på!
Jeg har skrudd bil i hele mitt liv, men føler meg liten her inne og må si at det står respekt av mye som jeg aldri ville begi meg inn på, f.eks. loddinger bak på instrument, timing av register- og innsprøytningspumpereim osv.
Men må også si at de øvelsene jeg har gjort etter gode oppskrifter her inne har gitt meg inspirasjon til å gjøre ting jeg ikke trodde jeg kunne klare selv, jaggu har jeg klart det..
Noe har jeg greie på fra før, f.eks. innen bilelektro, bensinmotorer og mye teori på andre ting som jeg ikke har fått praktisert noe særlig, men dette forumet er jo rene læreboka!
Har faktisk lært meg masse om dieselmotorer her inne. Og mange innlegg har gått løpende og med resultater. Ergo er det ikke bare gjetting her inne, men med fasit!
Rakk vel ikke å henge med etter all elektronikken kom i bilene, og fikk ikke oppdatert meg særlig siden 1996, og fordi det er lenge siden jeg har jobbet på verksted.
Ang. Forumet er det også svært positivt at folk kommer på banen med det samme, kaster ut råd og ideer, og sannelig er det mange som har fått øket kjøregleden ved å bruke dette forumet, inkludert meg selv….
Jeg er ofte svært kritisk, men her er det så mye bra at jeg synes det også må komme fram!
Det er ofte lettere å klage enn å skryte! Det gjelder også meg…
Nå skal jeg hjelpe til å fyre opp kameraten min sin T4 ...
Vet ikke om det er det samme, men håper det beste ...
(mente ikke akkurat nå, da jeg ser at klokka har blitt litt mye)
Torbo