importhistorien min er endelig avsluttet - og det med en ekte Hollywood happy end! Men historien i mellom var litt mindre... og er litt langt.
Det begynte med tidsbestilling på trafikkstasjonen i Stavanger - det er en ventetid av 8 (!) uker! Det er 8 plasser for bilkontrollen på trafikkstasjonen, men jeg var 3 ganger på stasjonen, og det var ikke mer enn 3 i bruk. Beats me...
Ved tollvesenet hadde jeg ingen problem: hvis du kan betaler, så er alt ok!
Trinn 2: Statens vegvesen. Ikke en stor problem, trodde jeg, bilen er i veldig bra stand. Tekniske kontroll var også nesten uten problemer (det var bare 30 minutter diskusjon hvis jeg må har extra blinklys på siden av bussen, fordi man kan ikke se den front blinklys fra baksiden
Meg: "Hei jeg vil gjerne bestille time for en etterkontrol ved Stavanger trafikkstasjon."
SVV: "Beklager, Stavanger trafikkstasjon har ikke meld oss noen fri timer for de neste måneder."
Meg: "...................?????!!!!! Takk skal du har." (Du husker: 8 kontrolleplasser, 3 i bruk...)
Jeg gikk derfor til drop inn, og bare ventet ca. 2,5t. Papieren var eksakt den jeg måtte har, men det stod noen av en tyske lov inni (mellom mange europeiske lover). Det var igjen en stor diskusjon hvis det kan godkjennes (jeg tenkte hele tiden: "...samme bil er utalige ganger på norske veier, samme bil er utalige..."). I slutten kom sjefen, så på papieren, og sa: "Det står 'informasjon for export til Norge', og samme bil er utalige ganger på norske veier, jeg tror vi skal bare godkjenne den." Jeg hadde kunne kysse mannen!!!
Ok, trinn 3: tilbake til toll, og betaler engangsavgift: 32.000NOK. Ouch.
Trinn 4: tilbake til Statens vegvesen, og jeg fikk norske nummerskilt. Hurray!!!
Man det var ikke alt: jeg lagte en rapport med 39 sider om verdien av bussen (deler av informasjon fikke jeg fra Erjo fra Forumen, takk for det!), og sendt den til Tollvesenet, sammen med søknaden om den alternative beregningen av bruksfradragen. Det er en alternative methode å beregne engangsavgiften, og det var greit: siste uke fikke jeg 25.700NOK fra engangsavgiften tilbake! YESSS!!!!
I totalt har jeg betalt nå 12.000NOK (MVA+engangsavgift), det er mindre enn hvis jeg hadde kunne importere bil som bobil. Men jeg betaler nå mer årsavgift og forsikring enn hvis det var en bobil.
Anyway: takk for alle informasjon jeg fikk her i forumen (spesielt fra Erjo). Og hvis noen tenker på import av bilen, så kan du gjerne kontakte meg, kanskje at jeg har noen tipper...
Hilsen fra Stavanger, Stephan