Importhistorien...

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
StephanJX
Car: T3 1987 JX Joker
Phone: +4745870049

Importhistorien...

Post by StephanJX »

Hei,

importhistorien min er endelig avsluttet - og det med en ekte Hollywood happy end! Men historien i mellom var litt mindre... og er litt langt.

Det begynte med tidsbestilling på trafikkstasjonen i Stavanger - det er en ventetid av 8 (!) uker! Det er 8 plasser for bilkontrollen på trafikkstasjonen, men jeg var 3 ganger på stasjonen, og det var ikke mer enn 3 i bruk. Beats me...

Ved tollvesenet hadde jeg ingen problem: hvis du kan betaler, så er alt ok! :lol: Men jeg må si at menneskene på tollstasjon i Stavanger var greit - de ga også tipper hvordan jeg må skrive søknaden senere for å forkomme å betale for mye. Men trinn 1 var betaling av MVA: 5700NOK, fair enough.

Trinn 2: Statens vegvesen. Ikke en stor problem, trodde jeg, bilen er i veldig bra stand. Tekniske kontroll var også nesten uten problemer (det var bare 30 minutter diskusjon hvis jeg må har extra blinklys på siden av bussen, fordi man kan ikke se den front blinklys fra baksiden :? ), men dan mistet jeg en papier fra den tyske TUV for importen. Det betyr etterkontroll. Damn and blast. Ok, papieren hadde faren min i Tyskland organisert allerede om kvelden, men jeg måtte bestille et ny tid ved trafikkstasjon! Eller komme til 'drop inn', og venter til det er noen som har tid for meg. Jeg tenkte: jeg skal bestille tid, jeg vil ikke vente mange timer. Derfor ringte jeg sentralbord ved Statens vegvesen:

Meg: "Hei jeg vil gjerne bestille time for en etterkontrol ved Stavanger trafikkstasjon."
SVV: "Beklager, Stavanger trafikkstasjon har ikke meld oss noen fri timer for de neste måneder."
Meg: "...................?????!!!!! Takk skal du har." (Du husker: 8 kontrolleplasser, 3 i bruk...) :x

Jeg gikk derfor til drop inn, og bare ventet ca. 2,5t. Papieren var eksakt den jeg måtte har, men det stod noen av en tyske lov inni (mellom mange europeiske lover). Det var igjen en stor diskusjon hvis det kan godkjennes (jeg tenkte hele tiden: "...samme bil er utalige ganger på norske veier, samme bil er utalige..."). I slutten kom sjefen, så på papieren, og sa: "Det står 'informasjon for export til Norge', og samme bil er utalige ganger på norske veier, jeg tror vi skal bare godkjenne den." Jeg hadde kunne kysse mannen!!!

Ok, trinn 3: tilbake til toll, og betaler engangsavgift: 32.000NOK. Ouch. :(

Trinn 4: tilbake til Statens vegvesen, og jeg fikk norske nummerskilt. Hurray!!!

Man det var ikke alt: jeg lagte en rapport med 39 sider om verdien av bussen (deler av informasjon fikke jeg fra Erjo fra Forumen, takk for det!), og sendt den til Tollvesenet, sammen med søknaden om den alternative beregningen av bruksfradragen. Det er en alternative methode å beregne engangsavgiften, og det var greit: siste uke fikke jeg 25.700NOK fra engangsavgiften tilbake! YESSS!!!!

I totalt har jeg betalt nå 12.000NOK (MVA+engangsavgift), det er mindre enn hvis jeg hadde kunne importere bil som bobil. Men jeg betaler nå mer årsavgift og forsikring enn hvis det var en bobil.

Anyway: takk for alle informasjon jeg fikk her i forumen (spesielt fra Erjo). Og hvis noen tenker på import av bilen, så kan du gjerne kontakte meg, kanskje at jeg har noen tipper...

Hilsen fra Stavanger, Stephan :D
--
All days have the same length, but a different width...
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Re: Importhistorien...

Post by Stian »

Også kunne du kanskje sagt noe om åssen bil det er du importerterte? :wink:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Stian wrote:Også kunne du kanskje sagt noe om åssen bil det er du importerterte? :wink:

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=69&t=19781

:wink:
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

søknaden om den alternative beregningen av bruksfradragen. Det er en alternative methode å beregne engangsavgiften
Noen som har mer info om dette? Ja, jeg vet jeg burde goolgle det... :oops:
StephanJX

Post by StephanJX »

Ok, det var litt dumt: jeg har glemt cross-reference... men det var sent... :oops: det var threaden jeg snakket om:

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=27560

Du kan finne litt mer informasjon om den alternative beregningen av bruksfradragen her:

http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx ... anguage=no

Problemen er at du må kjenne 3 variabler (gjeldende bruktpris, historisk nypris, gjennomsnittlig kjørte km). Det er litt vanskelig å finne akkurate verdier på til disse variabler, men å skrive en raport med masse gode argumenter (og egne beregninger og resultater for disse variabler), screendumps og tabeller kan bli VELDIG lønnsomt... :lol:

Bare spør hvis du har spørsmåler! (jeg er borte til begynnelse av september, svar kan ta litt tid...)

Hilsen, Stephan
--
wickie
-
-

Post by wickie »

StephanJX wrote:Hei,
I totalt har jeg betalt nå 12.000NOK (MVA+engangsavgift), det er mindre enn hvis jeg hadde kunne importere bil som bobil. Men jeg betaler nå mer årsavgift og forsikring enn hvis det var en bobil.

Som bobil hadde det bare blitt 22% av den alt. engangsavgiften.
Årsavgiften er lik for bobiler og personbiler.
91 Typ2 T3 Caravelle Syncro DJ
66 Typ1 1300
StephanJX

Post by StephanJX »

wickie wrote:
Som bobil hadde det bare blitt 22% av den alt. engangsavgiften.
Årsavgiften er lik for bobiler og personbiler.
Hei Wickie,
det stemmer for nesten alle type biler, men ikke for bobiler.

Quote fra nettsted tollvesenet:
Alternativ metode for beregning av bruksfradraget
Bestemmelsen innebærer at det kan kreves en alternativ og mer individuell metode for beregning av bruksfradrag. Endringen gjelder for personbiler, varebiler kl 1, minibusser, varebiler klasse 2, motorsykler og drosjer (kjøretøy i avgiftsgruppene a, b (kun varebil kl. 2), f og h).
Hvis årsavgiften er den samme for bobiler og personbiler, då betaler jeg bare litt mer for forsikring. Perfekt!

Hilsen, Stephan
--
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

StephanJX wrote:Anyway: takk for alle informasjon jeg fikk her i forumen (spesielt fra Erjo). Og hvis noen tenker på import av bilen, så kan du gjerne kontakte meg, kanskje at jeg har noen tipper...

Hyggelig at jeg kunne være til hjelp her. Ellers etterspør vi jo alle nå BILDER!!!!!

erjo
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Heeresleitung
Car: for mange, men ikke nok
Phone: 992 19 886

Post by Heeresleitung »

Nå må jeg også skrive noen her, så får vi diskusjonen over i denne tråden. Passer vel litt bedre her, ikke sant erjo? ;-)

Som jeg har forstått det, betaler man "vanlig" engangsavgift, så dokumenterer man og dokumenterer man og dokumenterer mån, og så håper man på at avgiften blir lavere? Er det grovt sagt sånn???

Hva har dere dokumentert da? Laver nypris enn systemet antar??? Riktig så langt?

Hilsen Steffen
T3-B.us
Medlem av Kristiansand Bus-Depot™
facebook.com/bus.depot
youtube.com/user/VWBusNorway
siste anskaffelse: Himmelekspressen (T3 likbil)
neste anskaffelse: badering i signalfarger med refleks og blinkende posisjonslys
Post Reply