"Jaktmajoren" - 1981 T3 luftdoka

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Allan
-
-
Phone: 45811684

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by Allan »

subwoofer wrote:Snake oil! Alle disse motorbehandlingene er humbug, bytt heller olje en gang ekstra. Noe skal rekvisitaleverandørene tjene penger på også.
Litt enig med deg , men denne merker man forskjell med. Betydelig mindre støy ihvertfall. har testet på wbx og jx og er veldig fornøyd.

QMI motorbehandling er ikke en oljetilsetning men en metallbehandling.Den forandrer ikke oljens egenskaper. QMI motorbehandling legger et
mikrotynt belegg av PTFE på metallet.
De har gjennomgått tester i Trondheim på NTNU. på Det Norske Veritas

Og jeg er ikke produsent eller selger , bare en fornøyd bruker. Kun de som ikke har prøvd har noe negativt å si.
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
hunter
-
-

Post by hunter »

Då e ytterste muffa på bensinpåfyllinga bytta og felgene har fått på VW-emblem... blei straks mye bedre enn det som var der fra før.

Jeg våger meg nok ikke på dieselrensing av motoren... ei heller blir det å kjøpe svinedyre kjemikalier for å tilsette i oljen... satser på hyppige oljeskift så lenge motoren slipper såpass mye slagg... om eg reise til stadtlandet på vestlandstreff blir det nok å bytte olje før avreise... om ikke blir det før tinnturen.

Edit: får vel legga inn et bilde av felgen då Yngve :)

Image
hunter
-
-

Post by hunter »

Fant et kapell på garasjeloftet som er ganske så helt og greit:

Image

Image
Last edited by hunter on 07 Aug 2011, 22:23, edited 1 time in total.
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Ser veldig kult ut med kapell på olivengrønn bil.
Sittin On Chrome
Car: T3 Doka 1986

Post by Sittin On Chrome »

Denne ble tøff!
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Den ser helt riktig ut med kapell i grått på, syns jeg - naboen som jobba på Reitan i det gamle NATO-HQ der kjørte "firmabil" mesteparten av 80-tallet :D

Bra felgbilde var det også - med stor fare for å gjennta meg selv så liker jeg både bilen & det du gjør med den. Basta.
hunter
-
-

Post by hunter »

Takk for tilbakemeldinger! Alltid hyggelig å høre at den en selv liker også blir verdsatt av andre :)
Var og fikk tak i litt plastgrunning og halvblank sort lakk i dag... og da blir d slik:

Image
Litt helligdager ser jeg det er, men foreløbig helt ok til mitt bruk.
Image
rakk ikke å montere strøm i kveld, men reven er blitt sort (ikke helt stø på hånda, men på avstand er det ok nok)
Lakka også grillspoileren, men den skal ikke på før lyktene er koblet ferdig... synes dette blei en ok røff farge og vurderer sterkt om jeg skal handle inn mer lakk og gjøre noe med fangerne...

er ikke helt sikker på hvordan jeg skal koble disse lyktene, men får vel lys i dem tilslutt... kan jo hjelpe på med et tips eller to :)

har også handla inn to stk 12-voltsuttak som jeg skal montere i bilen. Det ene blir en ren usb-lader, og den andre blir til gps/håndholdt lampe/andre ting... rakk ikke å montere dette heller i dag, men kommer nok på plass utover uken :)
Last edited by hunter on 06 Aug 2011, 21:08, edited 1 time in total.
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Batmanlys!
Tage Vedal

T3-fan
hunter
-
-

Post by hunter »

TaigAGreEn wrote:Batmanlys!
Magma'en har jo også slike batmanlys :)
Image
Last edited by hunter on 07 Aug 2011, 22:24, edited 1 time in total.
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Har hatt slike Marchal-lys på et par av mine biler.
Tage Vedal

T3-fan
VonZu
-
-

Post by VonZu »

hunter wrote:har også handla inn to stk 12-voltsuttak som jeg skal montere i bilen. Det ene blir en ren usb-lader, og den andre blir til gps/håndholdt lampe/andre ting... rakk ikke å montere dette heller i dag, men kommer nok på plass utover uken :)
Vi kjøpte 4stk av disse hos mekk http://www.mekk.no/Kampanje-og-tilbudsv ... r-Bil.html
Vi har dem i kometen, og er veldig godt fornøyd så langt.

Jeg har også originalt førstehjelpsskrin i min gammelbil. Har ikke du? :P
Image

Ok. Litt kulere det i luftforsvarbilen, men dog :)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg skal ikke garantere dette men det kan tenkes man finner militære førstehjelpsskrin i blikk på Forsvarsbrukt.no eller en av auksjonene de avholder med ujevne mellomrom.

Og ser jeg et på Ekebergmarkedet så kan jeg vel alltids haie det til meg 8)
hunter
-
-

Post by hunter »

Setter pris på om det dukker opp tidsriktig førstehjelpsskrin til bilen min! Sjekka den nettsiden, men de hadde ikke det jeg var på utkikk etter...

Nå er forøvrig Jaktmajoren klar for sin første ekspedisjon. Setter nesen nordover mot Stadtlandet for å delta på årets Vestlandstreff. Hvor langt vi kommer ser vi i løpet av morgendagen... Kjører fra Haugesund rundt 12 på e134 innover mot Odda, da heter vel veien rv13 og turen går med ferge Utne-Kvanndal, forbi Granvin, Vossevangen og over Vikafjellet. Planlagt stopp med overnatting ligger mellom nedstigningen fra Vikafjellet og Byrkjelo en del mil lenger mot nord. Hvor det blir avhenger av bilen og sjåførens lyst til å kjøre eller ei. Tilgang på gode proteiner blir også avgjørende! Ankomst treffsted en gang på fredagen, men i god tid før det blir mørkt. Krysser fingrer for at alt fungerer på Jaktmajoren. Bilder følger en gang jeg har internett igjen :) (eller kan man laste opp bilder direkte fra android-tlf til nettsiden her?)
hunter
-
-

Post by hunter »

Kjørt Haugesund-Odda-Utne-Vikafjellet-Leiranger-Sogndal-Byrkjelo hvor jeg er nå... en tur på litt over 40 mil. Alt har fungert bra og bilen kjører bedre og bedre. Ene staget til venstre forgasser hoppet av og jeg mistet mye motorkraft til jeg stoppet og fant feilen kjapt. Kan tro eg lurte på om dett var dett, men heldigvis enkelt å fikse. I morgen blir det fra Byrkjelo til treffstedet for Vestlandstreffet.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Krysser fingra for at dett var dett, Magne - du får ha god tur dit 6 hjem igjen og husk å kos deg plenty :D
hunter
-
-

Post by hunter »

dett var ikke dett... dessverre. først fungerte plutselig ikke vindusviskerne... dette ble kun en liten ting jeg fikset greit med litt førstehjelp type elektrosjokk så kom vindusviskerne igang igjen... så stoppet ting opp for meg... ut fra en bensinstasjon var det ikke drift på bilen, og jeg sjekka under og det viste seg at girstanga der den er festet i girkassa var hoppet utav... fant manglende deler på bakken og fikk koblet på igjen... alt funket fint da, men fortsatt ikke noe drift... DA kommer feilen frem! Han som skrudde fast drivakslene (ingen andre enn meg selv) har ikke brukt Loctite skruelim når han monterte sakene isammen. Alle skruene på venstre drivaksel var utav og en bolt var knekt, og på høyre side var alle ganske løse men fortsatt på plass. Dette ble festet igjen og det var igjen drift på bilen.

Etter bare noen hundre meter fusker bilen, hopper og nykker litt men går sånn passelig ok på frem til at jeg ikke stopper for å sjekke noe mer den første halvtimen. Karrer meg avgårde til siste fergen og når jeg kommer på land stopper jeg ved en bensinstasjon for å sjekke skikkelig. Da er det nesten ikke noe olje på motoren, så jeg fyller på litt. Jeg ser også at det er noe olje under på venstre side av blokka. Da jeg startet opp igjen forstår jeg at noe er ille galt... det ryker enormt fra eksosen... røyklegger alt bak meg, men jeg bestemmer meg for å komme nærmest mulig hjemme før jeg evt må avbryte turen. Etterfyller resten av oljebeholdningen etter litt kjøring og fortsetter hjemover; heldigvis er det ikke så langt igjen. Røyklegger i perioder store områder bak meg, men får tilslutt parkert på gårdsplassen. Så der står bilen. Har ikke hatt anledning til å sjekke skaden på motoren i dag, men frykter at den løse drivakselen kan ha laget en sprekk i blokka eller noe. For de første 60 milene opp til Stadtlandet var olja ikke rikka seg på peilepinnen. Dette kom først da drivakselen var av. Prøver å få tid til å sjekke motor i morgen... om det må byttes motor frykter jeg at kjøp, henting og montering av motor tar så lang tid for meg at jeg ikke blir ferdig til Landstreffet på Tinn...
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Masse røyk kan være tegn på at olje blir forent. Ta ut plugger og sjekk tilstand. Mulig toppene bør av for en innvendig sjekk. Min 2liter røykla alt pga en knekt ventilstyring som gav mega oljelekkasje og dårlig med kraft.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

For noe lort !! :( Føler med deg !
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Nei og nei... Håper det ikke er så ille som det høres ut!
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Som jeg skrev i posten under T3-, Magne..

Aldri artig å plages, og enda mindre langt hjemmenfra! :(

Håper at det ikke er noe alvorlig fatt med motoren din! :?

Fingers crossed! :wink:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
hunter
-
-

Post by hunter »

BayJon wrote:Masse røyk kan være tegn på at olje blir forent. Ta ut plugger og sjekk tilstand. Mulig toppene bør av for en innvendig sjekk. Min 2liter røykla alt pga en knekt ventilstyring som gav mega oljelekkasje og dårlig med kraft.
Har jekka opp og fått sett litt på motoren. Blokka er hel og det meste ser bra ut under bilen. Det er litt oljesvetting fra fremre sylindertopp venstre side, og en del mer på høyre side. Så du har nok rett BayJon i at oljeforbruket har gått opp i røyk, eventuelt noe har tatt veien ut i ene toppen. En liten skvett olje var det igjen på motoren også. Har ikke tatt av plugger å sjekka, men jeg regner nok med at det er noe mer enn pluggtilstanden som er årsak til feilen.

Mitt største problem akkurat nå er mangel på kunnskap om fremgangsmåte. Ja jeg har disse Haynesmanualene, men jeg synes ikke alltid de er så beskrivende. Ren teknisk skruing når jeg har en ok beskrivelse er ingen problem. Så da kommer det nok mange dummies spørsmål fra meg etterhvert som jeg prøver meg på problemene. Første spørsmål blir da som følger: Må/bør jeg ta ut motoren før jeg prøver å gjøre noe mer? Mitt andre spørsmål blir: Er det noen som har kompetanse, tid og lyst til å bidra litt i garasjen slik at jeg blir ferdig med dette til Landstreffet på Tinn? Mitt tredje og foreløbig siste spørsmål: Finnes det en ok rimelig byttemotor i fornuftig avstand (innenfor sånn helst 50 mil fra Haugesund om det ikke går forumtransport) som jeg kan sette inn?
RuneA
-
-

Post by RuneA »

Hei du.

Kjedelig lesning :(

Det står en 2.0l motor til salgs på vwnorge.
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
hunter
-
-

Post by hunter »

Har fått tilbud om en motor helt gratis. Om jeg setter den i er jeg noe usikker på, men den står nå godt der den står. Begynner nok å skur ut motoren i dag og få flyttet den over på et arbeidsbord slik at jeg kan jobbe med den. Så tar jeg den tiden det tar. Jeg må jobbe i mitt eget tempo og etter lommeboka. Det medfører nok at jeg ikke blir klar til årets Landstreff på Tinn.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hva skal du med arbeidsbord, er det ikke bare å stroppe den fast på planet - låne den andre motoren og kjøre til Tinn for å skru ?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Ville tatt av ventildekslene før jeg gjorde noe som helst. Der får du en pekepinn. Er det bare å bytte en topp, hadde jeg iallefall heller gjort akkurat den ene jobben med motoren i.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply