Nye høytalere i '90 Autohomes Komet

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Nye høytalere i '90 Autohomes Komet

Post by VonZu »

De gamle høytalerne i kometen har sett sine bedre dager. I den ene har membranet sluppet hele veien rundt. Litt synd, for jeg har litt sansen for slike gamle saker.

De gamle høytalerne:
Image
Snedig hvor synlig bulene i taket blir med blits...

Jeg kom over et par med soundstream, som passer rett på de gamle skruehullene. Og de var ikke så allverdens dyre heller.
Image
Tarantula-dekselet skal ikke på... :roll: Det er ikke plass til det uansett.
Last edited by VonZu on 13 Aug 2011, 14:13, edited 1 time in total.
VonZu
-
-

Re: Nye høytalere i 90 Autohomes Komet

Post by VonZu »

Ut med de gamle:
Image

Vesentlig mye større magnet på de nye, så her måtte det justeres litt i trekket bak.
Image
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Old vs. new:
Image
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Nå er det en "liten stund" siden jeg sist holdt på med bilstereo, men jeg mener dette må være delefilter:
Image
VonZu
-
-

Post by VonZu »

For å få plass, måtte jeg av med gummikappa over magneten, og bøye høytalerterminalene 90 grader.
Image

Og selv da ble det ikke skikkelig plass. Men, mer om det senere...

Gummikappa skal på igjen, siden magnetene stikker ut i skapet bak. Blir fort til at allskens drit henger seg fast i magnetene bak der hvis ikke kappa er på.
Last edited by VonZu on 13 Aug 2011, 12:16, edited 2 times in total.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Ny terminering av de gamle kablene. Jeg antar at lederen med hvit stripe er +. Så nå her + han og - hun. Hvilket jeg nå innser er helt ulogisk :roll: Det er jo hunkontakten som burde være +, siden den er beskyttet. På tide med en vaneendring.
Image

Og så litt klipping og terminering av tilførselen på delefilteret. Jeg antar at lilla kabel er +, og svart er -.
Image
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Snart klar for testing
Image
VonZu
-
-

Post by VonZu »

De nye høytalerne passet ikke 100% rett i de gamle hullene.
Image

Stålramma bak er litt for stor til det gamle hullet. Jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre her.

Det er ikke mer å gå på i bunnen av hullet. Her flukter det med bunnplata i skapet bak. Så hvis jeg skal utvide hullet, må det bli oppover. Kanskje det er nok med rasp på feinsaga og litt bearbeidelse i toppen av det gamle hullet.
Eller kanskje jeg kan lage en foring som bygger nok ut til at jeg kan bruke de gamle hullene.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

De nye høyttalerne, sånn høvelig midlertidig montert:
Image
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Og så var det i gang med testing...

Det første jeg bet meg merke i, var diskant. De nye høytalerne kommer vesentlig mye høyere opp i diskantområdet enn de gamle... Og så var det nesten ingen mellomtone i det hele tatt... Skikkelig harrylyd :lol:

Frontsettet er et gammelt Blaupunktsett. Øyemålet sier noe sånn som 5-6". Disse har ikke diskant, men et membran med en sånn kon midt i. De minner meg veldig om enkelte gamle fulltoneelementer i gitarhøytalere. Disse har faktisk en et veldig behagelig mellomtoneområde, men mangler også veldig mye diskant. Er litt usikker på om de kommer opp i diskantområdet en gang.
Jeg er uhorvelig missfornøyd med plasseringen av disse, da de ligger oppe i forkant av vindussveiva. Jeg ville hatt dem ned i bunnen av døra, slik at jeg kan sette inn et komponentsett med diskant rett under frontruta.

Så slik det er i dag, kommer så godt som all diskant bakfra, og all mellomtone fra fronthøytalerne. Dette både ser og høres halvferdig ut :lol:
Og så er den der Pioneerspilleren noe herk å stille lyd på. Makan til tullete menysystem...

Noen som har lysebrune dørtrekk til salgs?
Chewie
-
-
Car: '84 Transporter
Phone: +4528442904

Re: Nye høytalere i '90 Autohomes Komet

Post by Chewie »

Hvorfor ikke sette beskyttelsesrammen fra de gamle på de nye. Passer vel nesten i størrelse og da beholder du dit retro-look..??

Mattias
olle0047
Phone: 41490328

Post by olle0047 »

Hvis de som sitter i dørene dine fremme er lik de jeg hadde, er de 4".
Ganske grei lyd med en forsterker men ingen bass eller diskant. Byttet de ut med disse: http://dreamtm.no/shop/vare.asp?varenr= ... catid=3729
Bedre mellomtone og mye bedre diskant, denne siden har mye annet i 4" til bra priser også!
Jeg kjører forøvrig en liten 4 kanals 4x40w RMS forsterker, to av kanalene til frontsettet.
1996 Volvo 850 GLT
1990 Volkswagen Caravelle T3 1,6TD Coach [x]
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Chewie wrote:Hvorfor ikke sette beskyttelsesrammen fra de gamle på de nye. Passer vel nesten i størrelse og da beholder du dit retro-look..??
Dekslene passer ikke sånn uten videre. Da må jeg shimse under for å forhindre at grillen klemmer flat diskanten. Men jeg har tenkt å se videre på det, og ser ikke vekk fra at det blir slik til slutt.
Sittin On Chrome
Car: T3 Doka 1986

Post by Sittin On Chrome »

Bare en idé. Finn frem stikksaga og lag noen utforinger i tre som du lakker eller trekker med no stoff, da tetter du de gamle hullene som synes rundt og du slipper å skjære i de opprinnelige hullene.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Spørs om ikke det må bli noe slik. Faen at jeg skal opp trekket bak... :roll:
T3Generalen

Post by T3Generalen »

VonZu wrote:Og så var det i gang med testing...

Det første jeg bet meg merke i, var diskant. De nye høytalerne kommer vesentlig mye høyere opp i diskantområdet enn de gamle... Og så var det nesten ingen mellomtone i det hele tatt... Skikkelig harrylyd :lol:
Hvis det ikke er tett mellom høytaler og veggen så vil du miste bassen, så det er ikke overaskende at det låter litt "tynt" :wink:
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Nja, det ble faktisk ikke så tynt som en skulle tro.Selv om høytalerne ikke ligger skikkelig an mot bakveggen, er det ganske tett. Stålramma som holder magneten er rimelig tett helt inn mot flensen. Det er mellomtone det mangler mest av.

Tror det har mest med instilling å gjøre. Fronthøytalerne spiller helst bare mellomtone, og da er det vrient å finne innstilling som passer både for bak- og fronthøytalerne.

Men nå har jeg fått tak i "nye" lysebrune trekk til dørene. De er desverre rimelig bulkete, så jeg må finne på noe lurt for å få dem flate igjen.
Post Reply