Plassering av basskasse!!!!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Magnus eriksen
Car: 97 vw caravelle
Phone: 97611113

Plassering av basskasse!!!!

Post by Magnus eriksen »

Har 3x10 MTX og 1900w 4x kanal forrsterker i caravella mi, har kun prøvd og sette elementene ut mot bakluka. Er det noen som ambefaler og sette elementene inn mot bilen i stedet? Tenker på mer bass effekt egentlig.
97 Vw Caravelle 2,4
82 Opel Manta Gsi

Min bil: viewtopic.php?f=56&t=26539
hypomac
-
-
Phone: Niellveførtifire315

Re: Plassering av basskasse!!!!

Post by hypomac »

Hei! Har erfaring med 1x12, 2X12, 1x10 (ikkje samtidig), har alltid fått mest dypbass med elementa retta framover,gjerne med kassen heilt bak i bilen.
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Jeg har en 12" Rockford fosgate he2. Elementet peker rett opp i setet baki (kassa ligger under kombibenken) og bassrefleksrøret peker forover så det blåser ut mellom framsetene. Når jeg spiller høyt, trekker det på føttene selv om jeg har sokker på og det er mye bass 8) Ved visse frekvenser beveger taket seg ca en cm opp og ned. Rister godt ja.

Skulle jeg bytta basser, hadde jeg kjøpt Rockford hx2 eller CV stroaker:)
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Magnus eriksen
Car: 97 vw caravelle
Phone: 97611113

Post by Magnus eriksen »

Jeg har mine "bak" Baksetet, for meg og ha den helst bakerst går ikke pga barnevogn. Men jeg får prøve og snu kassa, har ikke mulighet til og ha den under sofaen men kan ha den bak sofaen hvertfall, med elementene mot meg.
97 Vw Caravelle 2,4
82 Opel Manta Gsi

Min bil: viewtopic.php?f=56&t=26539
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Du må prøve deg frem.Du kan være uheldig å få masse bass på utsiden av bilen,og ingenting inni.Det spørs på elementene og kassen.Jeg har best erfaring med elementene fremover.Kan bli vel mye lyd av det,men kan jo være det du er ute etter??? 8)
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Det er plass til kicker firkantede 10" under framsetene. Det blir ikke dyp bass der, men det gir en ekstra dimensjon med risting i setet 8) hehe:)
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Basstonene er ikke særlig retningsbestemt, så man kan vel ha bassen plassert nesten hvor som helst. Men om avstanden fra øret blir mer enn dobbelt så mye som de andre høytalerne, kan basslyden komme i utakt med de andre tonene på grunn av lydhastigheten. Jeg prøvde med å ha basshøytaler helt bak og da fikk jeg problemerer med at bassen kom i ufas med en liten ekko - den hang altså ikke med på det øvrige lydbilde. Lyden blir altså forandret fra originalen, som musikerne har tenkt, og kan oppleves annerledes og feil. Det vil jo dunke uansett, men jeg løste dette problemet ved å plassere en subb rett foran baksetet. Ikke superanlegg, men fint lydbilde.
Har også regulert ned midttonene litt og litt ekstra bass og diskant på radioen. Nå passer det meg bra i alle fall...
Vurderer en større basshøytaler, men har litt plassproblmer i bobilen.
Har en ide om å bygge en kasse rett foran girstanga. Men får vel ikke særlig mer enn 20 liter luft i denne kassa?
Kanskje jeg kan trekke ut er langt pusterør/bassrefleks fra høytaleren gjennom bunn av bilen eller bakover?
Avventer dette til jeg får tid å eksperimenterre...
Torbo
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Basstonene er ikke særlig retningsbestemt, så man kan vel ha bassen plassert nesten hvor som helst. Men om avstanden fra øret blir mer enn dobbelt så mye som de andre høytalerne, kan basslyden komme i utakt med de andre tonene på grunn av lydhastigheten. Jeg prøvde med å ha basshøytaler helt bak og da fikk jeg problemerer med at bassen kom i ufase med en liten ekko - den hang altså ikke med på det øvrige lydbilde. Lyden blir altså forandret fra originalen, som musikerne har tenkt, og kan oppleves annerledes og feil. Det vil jo dunke uansett, men jeg løste dette problemet ved å plassere en subb rett foran baksetet. Ikke superanlegg, men fint lydbilde.
Har også regulert ned midttonene litt og litt ekstra bass og diskant på radioen. Nå passer det meg bra i alle fall...
Vurderer en større basshøytaler, men har litt plassproblmer i bobilen.
Har en ide om å bygge en kasse rett foran girstanga. Men får vel ikke særlig mer enn 20 liter luft i denne kassa?
Kanskje jeg kan trekke ut er langt pusterør/bassrefleks fra høytaleren gjennom bunn av bilen eller bakover?
Avventer dette til jeg får tid å eksperimenterre...

Et tips kanskje?:
På originalhøytalerne har jeg puttet dempermateriale under dashboardhøyttalerne og tettet godt med ikke-tørkende karosserikitt rundt kanten slik at ikke høyttalerne ikke kortslutter (slipper luft mellom foran og bak på høyttaleren), noe som gír bedre lydtrykk og mindre resonans.
OBS: ER det en stor luftspalte i hullet for høyttaleren og selve høyttaleren kan den miste effekten nesten helt!
Torbo
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Det er viktig å merke seg at bass i hus og bass i bil er 2 vidt forskjellige ting.
I huset er det.omtrent bare elementet, kassa og evt refleksrøret som påvirker lydbildet. Til en viss grad plassering mot vegger, hjørner, kontakt med gulvet osv.
I en bil derimot, er det hele lagt opp til at kupeen blir en del av kassen, og vinkling, plassering osv er langt viktigere for lydgjengivelsen, trykk osv.
I årsaker blir det oftest mest lyd fra sub om den vinkles bakover i bagasjerommet men står nærmest bakseteryggen. I en stv, og tilsynelatende Caravelle også, blir det ofte bedre om den står lengst mulig bak, gjerne bakvendt, evt oppover i de biler reservehjulsbrønn kan benyttes til formålet.
I tillegg er jo dette avhengig av type sub, type kasse, hvor "korrekt" kassevolumet og type er, og personlig smak.

Jeg har i alle fall funnet ut at det kun er ved prøving og feiling at en finner den mest hensiktsmessige monteringen, utifra lastebehov, musikkbehov og evt ens bedre halvdels sterke meninger.
Fasevending på lyden fra sub er også et kjent problem. Prøv å kastbytte pluss og minus på subben for å se om det korrigerer problemet. Men det kan også være plasseringen, form og størrelse på kasse som er årsaken.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Brutal1ty
-
-
Car: Touran '09 - Caravelle '97
Phone: 99417721

Post by Brutal1ty »

hvis du ser på side 2 i projekttråen min ser du basskassen min. den er liten og diskre med 2 stk 10"

gir ikke sånn sinsyk bass men funker greit.
er 2x dynabel elementer i spesiallaget kasse bil bilen under baksete vendt fremover.
klarte akkurat ikke 130 db (tror det var 129,7 jeg ente på eller noe)

denne løsningen er absolutt og anbefale til de som vil ha mer bass og ikke vil at det skal gå utover plassen bak
Touran '09
Caravelle '97
--------------------
Belysning til fleste typer kjøretøy:
http://lysstyrke.no/
Post Reply