Saukjerrings Komet

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Re: Saukjerrings Komet

Post by VonZu »

Tenkte å bytte dieselfilter i dag. Men nok en gang ble det ikke helt som planlagt. Utgjort med feil deler... Særlig når det ikke oppgis alternativer.

Image Image

Så da drenerte vi bare det gamle, og satser på at det går fint.
Tror jeg må ta hintet, og begynne å sjekke deler med en gang de kommer i hus. Men jeg har aldri fått feil deler fra Meca før jeg begynte å tukle med T3.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Målte også viftereima, eller dynamoreima eller hva det nå kan kalles når det ikke er vifte der.
Den målte vi til 89cm. Høres det fornuftig ut?
Tenkte det kunne være kjekt å ha ei ekstra reim med på turen.
Sunshine
-
-
Car: SOLGT
Phone: 47886669

Post by Sunshine »

Tusen takk for koselige timer med kaffe og bilprat:)
Håper virkelig dere kommer til Bjerka på treff til helgen!
Alltid spennende med sammenligning av utstyr, løsninger osv...

Ha en fortsatt flott ferie :D
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Ja, det var trivelig som fy. Den "lille" visitten som ble noe slik som tre timer :roll:
Vi har en liten liste over ting som vi vil ha i kometen, etter å ha sett i din :D
Treffet neste helg er absolutt ikke avskrevet enda!
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Kjærringa stikker på fisketur, mens gubben oppdaterer litt på forumet og gjør seg klar til å klore litt i bilen. Fint med ferie :)

Vi har altså kommet vel i havn i Lofoten med Kometen. Ingen problemer under turen, og Kometen gikk som ei kule. Vi er ekstremt fornøyd med bilen! Ingen over, ingen ved siden. Eller, kanskje Sunshinekometen er på siden :wink:

Her er litt bilder fra turen:

Første camping: Kinsarvik
Image
Begge campingplassene var aldeles klaustrofobiske. Det blir med denne ene gangen for vår del.
Men bilen er knall :D

Ved Vøringsfossen
Image
Kometen holdt 60km/t opp hele veien fra fjorden til vidda.

Helt på vidda
Image
Turens definitivt kuleste etappe. Helt genialt. Perfekt å kjøre T3 her! Vi skal tilbake til Hardangervidda, og da skal det campes.

Et sted i nærheten av Vågå
Image

Må man, så må man
Image

Et og annet innsekt fra Dovre
Image

En stand-alone overnatting rett nord for Trondheim
Image

Og så svippet vi innom en fyr for å la kometen leke med likesinnede :D
Image Image Image
Sunshine har allerede lagt ut en del bilder fra dette møtet, men det kan vel aldri bli for mye? :mrgreen:
Fine biler og veldig trivelig selskap!

Siste stopp før Saltfjellet: Krokstrand.
Image
Romslig og avstresset plass. Tommel opp fra oss :)
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Teknisk sett gikk det veldig bra på turen. Jeg trodde det skulle bli i sløveste laget med 1,6TD, men må si at det fungerte veldig bra. Greit nok var klampen i bånn store deler av turen, men vi hadde ingen problemer med å følge trafikken utenom i de bratteste bakkene. Med rett girvalg og turtall går det veldig bra. Føles som å kjøre lastebil eller traktor med tungt lass, hvilket jeg syns er moro :D

Forbruket endte opp mellom 0,80 - 0,85 liter per mil. Og jeg tror ikke vi hadde klart å få den til å bruke mer om vi hadde forsøkt.

Vel fremme i Lofoten, har vi kjørt litt småturer rundt om. Og jeg mener det har kommet en ny lyd i bilen. Det er akkurat som en bitteliten hyleaktig lyd når jeg trår inn klutsjen og bilen står i ro. Håper ikke det varsler noe ille. Vi vil hjem igjen også :shock: Kanskje det må bli forsiktigtur gjennom Sverige?

Den svetter rundt høyre drivaksling på girkassen. Men vi hadde den inne på verksted før avreise, bare for å få deres vurdering i forkant av turen. De mente dette ikke skulle være noe problem. Det var bare å kjøre på.
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Det er lyder som kommer og går på disse bilene :)
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Låter som det er på tide å skifte urtrampningslager (husker ikke hva det heter på norsk :-) ) til klutsjen.

Enkel sak men girkassen må ut.

God tur videre.
Sent from my X10i using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
VonZu
-
-

Post by VonZu »

vwbus.no - Svar på en time :D

Da tolker jeg det dithen at det nok ikke er noe vi trenger å bekymre oss nevneverdig for.
Vi (jeg...) har nemlig vært på Mekk og handlet campingdingsbomser for mange penger, og jeg kribler noe alvorlig i fingrene etter å justere litt i interiøret.
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

VonZu wrote:Tenkte å bytte dieselfilter i dag. Men nok en gang ble det ikke helt som planlagt. Utgjort med feil deler... Særlig når det ikke oppgis alternativer.

Image Image

Så da drenerte vi bare det gamle, og satser på at det går fint.
Tror jeg må ta hintet, og begynne å sjekke deler med en gang de kommer i hus. Men jeg har aldri fått feil deler fra Meca før jeg begynte å tukle med T3.
Filteret ser likt ut som på T4 dieselfilter?
Image
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

jostein wrote: Filteret ser likt ut som på T4 dieselfilter?
Det er nok helt korrekt. Seine T3 med dieselforvarming har vel samme filter som T4. Originaldelenummer 1H0 127 401 C.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Saukjerring
Car: T25 1990 Autohomes Komet

Post by Saukjerring »

Tusen takk! :D
1977 Bay, 1990 Autohomes Komet, 1987 Syncro, 1985 Transporter, 2000 Peugeot, Mange traktorer av gammelt slag (hele og i deler) og en koselig rød plenklippetraktor.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Nå har vi just returnert fra Arctic Circle Bus Meet 2011, så da kan det jo være på tide å oppdatere med litt om hva som ble gjort før treffet :)
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Vi må måtte ha litt lys og fasiliteter før turen, og jeg begynte med lys. Da jeg kikket i sunshinekometen fikk jeg en ide og to.

De to lysene bak var etter vårt syn ikke helt på stell. 12V-lyset på høyresida hadde sett sine bedre dager:
Image

Og så var det et ettermontert 220V-lys som var ganske upraktisk lagt opp:
Image Image
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Vi kjøpte to LED-spotter hos Mekk på Leknes, til noe slik som 140,- per stykk. Installasjonen gikk forsåvidt greit, bortsett fra at det er skikkelig kronglete å knote med kabler bak i det bakerste overskapet. Måtte ut med den ene høyttaleren for å få plass til begge hendene inni der.

Image

Kablene ble trukket innerst i skapet, og teipet behørig til bunnen av skapet med gaffateip.
Spottene kan justeres litt, og bygger ikke mer enn at de går klar skapdøra bakerst til høyre i bildet.

Fant forøvrig ut at membranen i den ene høyttaleren har sluppet rundt hele, så da blir det hvertfall nye høyttalere der. Ikke at vi hører så mye av anlegget gjennom all motorlyden, vindsuset og dekkstøyen :mrgreen: Men det er jo kjekt å ha når en står i ro.
Lurer forresten på om anlegget går på fritidsbatteriet eller startbatteriet.
Last edited by VonZu on 26 Jul 2011, 23:42, edited 2 times in total.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Neste steg var taklyset, som måtte "overtales" til å fungere hver gang:

Image

Vips så sto jeg med to kabler... uten spenning.

Image

Etter en del måling og leting uten resultat, innså jeg plutselig at det er sikringer i bilen, og at det er best å huske at 12V-anlegget skal være av når en kobler...

Så da var det bare å plukke sammen lampa igjen og få den montert:
Image
Denne kan roteres, slik at den fungerer som leselys på loftet når ungene ligger der. Veldig praktisk.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

En viktig sak som ble avdekket på vei til Lofoten fra Jæren, var at det er svært nyttig at ungene enkelt kan lade opp sine strømforbrukende syslerier når en kjører langtur.
Derfor ble det, under en kaffesamtale med sunshine, besluttet å installere to sigarettenneruttak i nærheten av baksetet.

Først litt varsom rekognosering:
Image Image

22mm hull merket opp:
Image

Først tapetkniv og så hullsag:
Image

Klar for montering:
Image

Montert:
Image

Og tatt i bruk:
Image

De USB-overgangene fant jeg også hos Mekk, og jeg anbefaler dem varmt. Små og hendige, med 1000mA ladestrøm. Nok til å lade iPad selv om den er i bruk.
Så nå har ungene hvert sitt 12V-uttak like i nærheten av baksetet. Nu blir det nok andre boller på hjemturen.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Så var neste stopp Arctic Circle Bus Meet 2011.

På vei fra Lofoten til treffet campet vi på Hamarøy. Veldig fin plass!
Image Image

Men, veien ut til hytta hadde nok vært bedre å forsere med f.eks. taigagreen sin utsøkte camper. Vi gikk på en liten smell:
Image Image
Det viste seg at dekket tidligere har fått installert slange pga. rift i siden.

Vel videre med reservehjul, måtte vi ha en lite pit-stop på Saltfjellet.
Image

Før vi til slutt endte opp på treff!
Image
Det ødelagte dekket fungerte forøvrig fint som trappetrinn.
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Fiffige greier! Gode ideer lånes :D
Tage Vedal

T3-fan
Sunshine
-
-
Car: SOLGT
Phone: 47886669

Post by Sunshine »

NYDELIG :D
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Takk, takk :D
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Vi bruker iPad til navigasjon, og er veldig godt fornøyd med det. Men det var litt pludrete å få den til å stå skikkelig i ro. Før treffet satte vi enkelt og greit to skruer gjennom to stubber gummislange og skrudde det i dashbordet på punkter ekstremt nøye kalibrert i forhold til iPadplassering under kjøring. Og det har fungert utmerket!

Image

På bildet ser det ut til at iPaden tar større plass i synsfeltet enn den gjør. Jeg traff nok ikke skikkelig med kameraplasseringen.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

En ny dag, med en ny runde i Kometen. Tenkte jeg skulle fikse opp litt rundt lydanlegget.

Denne s-videokabelen har bare vært i veien. TV-en har vi kasta ut, da iPad med 3g og små DVD-spillere til ungene gjør hele TV-en overflødig.
Image

Spilleren sto heller ikke helt bra i ramma si, og jeg tenkte det kanskje var på grunn av en utstikkende s-videokontakt.
Image

Etter litt fjerning av teip, fant jeg ut at spilleren var fast i ramma ved hjelp av en skrue kilt inn mellom spiller og ramme.
Image

Jeg plukket ut skruen, dro ut spilleren, fjernet s-videokabelen og lirket spilleren på plass igjen.
Image

S-videokabelen var ikke årsak til at spilleren sto slik ute som den gjorde. Jeg tror rett og slett forrige eier ikke gadd legge spaghettien bak spilleren skikkelig til side da han installerte, og valgte derfor den løsningne han gjorde.

Men spilleren låser ikke i ramma, så jeg må kanskje inn med skruen igjen. Hvilket jeg ikke har sansen for. Og det er forsåvidt ikke mer plass bak spilleren enn det må være. Lurer på om det fins en spiller uten drev, som bare spiller filer fra diverse remedier. Da hadde den ikke trengt å være så dyp. Det kunne jeg absolutt tenkt meg. Jeg skal til med ett og annet triks baki der, og kunne godt hatt litt mer rom.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Så tenkte jeg å ta en runde i "matskapet".

Image

12v-laderen helt ytterst stusset jeg litt på. Den går ikke automatisk på når vi er tilkoblet 220V. Og batteriet lades av laderen i styrepanelet både under kjøring og ved tilkoblet landstrøm. Spenningen på fritidsbatteriet målte 12,7V uten tilkoblet landstrøm. Med landstrøm målte det 13,2V. Så da er det hvertfall litt liv i den originale laderen. Jeg fjernet likegodt ekstraladeren, da jeg ikke hadde helt sansen for opplegget.

Kablene fra laderen gikk fra skapet, under gummimatta og over kanten på batterihullet. Og jeg har begynt å bli så pirkete i denne bilen nå at slikt er uakseptabelt :roll: Boltene på minuspolen var også så høye at de tok i luka over.
Image

Så var det over til gassalarm. Jeg har fundert litt på hvor den bør være, uten at jeg har helt blitt enig med meg selv. Nå satte jeg den inn rett ved gassbrenneren, noe under luftinntaket. Da synger den forhåpentligvis ut før det går gass inn i luftinntaket. Samtidig er den såpass lavt plassert at den bør gi lyd lenge før gassen kommer i høyde med senga. Jeg vil også tro at det kommer gass inn i dette skapet så godt som uansett ved en gasslekkasje. Det er hull i bunnen av skapet for å slippe luft inn til gassvarmeren, samt at skapet grenser til gassflaskerommet og baksiden av kjøleskapet.
Nå står hvertfall alarmen der, til venstre for 220V-sikringene. Mangler bare litt klamring av kabelen, samt tilslutning til 12V.

Image

Det er en kabelstrømpe med svarte, grå og røde kabler (ligger i spiral på gulvet i siste bildet) som ikke er tilsluttet noe som helst. Jeg satte på 12V i bodelen og målte alle sammen, men det er stein dødt. Jeg aner ikke hva disse har vært til, men skulle gjerne likt å vite det.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Nå er gassalarmen tilkoblet 12V. Den gir noe aldeles voldsomt med lyd fra seg! Koblet den inn på 12V før kontrollpanelet, slik at den er på uavhengig av resten 12V-greiene i bodelen.

Kabelen ble festet med gaffateip, men jeg skulle gjerne hatt noen skikkelig hendige kabelfestegreier. Blir fort til at en bytter litt om på ting, og da er det greit å ha noe som en kan ta inn og ut av. Har lurt litt på skinnene de har hos Clas Ohlson, men er usikker. Hvis noen har gode tips, tas de imot med takk.
Men for alt i verden, så er det få ting som er mer fleksibelt og som holder kablene bedre ute av veien enn gaffa...

Image

Merket meg forøvrig noe som Sunshine snakket om ang. sitt elektriske anlegg. Jeg koblet av fritidsbatteriet, men hadde allikevel strøm i tilførselen til kontrollpanelet. Virker som om fritidsbatteriet er koblet sammen med startbatteriet. Kanskje jeg må slutte meg til Sunshine sin antakelse om at dette har blitt koblet i fylla. Hvis det er noe jeg IKKE ser syn på, så er det å miste startevnen fordi en har brukt for mye 12V under camping.
Post Reply