Paring blåtann Vw Caravelle med "moderne" telefon???

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Håvard E
Car: T5 2010

Paring blåtann Vw Caravelle med "moderne" telefon???

Post by Håvard E »

Hjelp!
Er det virkelig sånn at min "nye" (2010) Caravelle, importert fra Tyskland, med navigasjon RNS 510 ikke skal klare via blåtann å pare seg med moderne telefoner vi har i dag her i landet??????
Egentlig utrolig frustrerende!
Hjelp mottas med stor takk!!!!!!!
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Re: Paring blåtann Vw Caravelle med "moderne" telefon???

Post by Martin Sandvik »

Norge ligger langt framme når det gjelder salg av nye typer modeller. husk også at bil er konstruert for et år siden etc så her er det mange ting som spiller inn.
det første du bør gjøre er å sjekke om telefoinen din er kombatibel med rns510 som du har
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Hva med oppgradering av software i rns510 da?
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
lille79
Car: T5 Caravelle 2010 140hk

Post by lille79 »

Slet fælt med å få koblet min X10 mini til Pioneer-anlegget kjøpt hos Møller(tror det heter BT920), men fikk det til etter flere forsøk.

Noen telefoner er mer vriene enn andre, så kan hende du har akkurat feil kombinasjon. Uansett er oppgradering av software i telefon og om mulig i bilen det beste forslaget jeg har for å få det til...
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

RNS510 har vel ikke noen innebygd bluetoothmodul, men den kommuniserer med bilens telefonsystem via canbus. Så hvis bilen er bestilt med fabrikkmontert telefonforberedelse i tillegg til navisystemet, så skal den kunne kobles til de aller fleste telefoner. T5 fikk en ny type telefonsystem i uke 45 i 2010, så jeg er ikke helt sikker på hvilket telefonsystem du i tilfelle har. Den gamle typen med "telefonforberedelse standard" må ha et paringsadapter eller telefonadapter/holder i braketten på dashbordet for å aktivere bluetoothsystemet i bilen. Den gamle typen med "telefonforberedelse premium" fungerer bare med telefoner som har har RSAP, "Remote SIM Access Profile" / "Ekstern SIM-modus". Jeg vet ikke om det er flere nyere telefoner som har dette, men tidligere var det vel bare Nokia og enkelte Siemens som hadde RSAP.

Sjekk http://www.volkswagen-zubehoer.de/adapter_handy.html. Velg "Bus/Transporter (T5 GP)" for 2010-modell, så får du oversikt på tysk over de forskjellige systemene, kompatibilitetslister med forskjellige telefoner og delenummer på telefonholdere og paringsadaptere. Eller spør din VW-forhandler.

Hvis bilen ikke har telefonforberedelse, men multifunksjonsratt og den nye kjørekomputeren med hvit skrift som kom i 2010, så finnes det et sett for ettermontering av den nye typen telefonstyreenhet. Mulig det kan fungere sammen med RNS510 i enkelte biler uten multifunksjonsratt også, forresten.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

lille79 wrote:Slet fælt med å få koblet min X10 mini til Pioneer-anlegget kjøpt hos Møller(tror det heter BT920), men fikk det til etter flere forsøk.

Noen telefoner er mer vriene enn andre, så kan hende du har akkurat feil kombinasjon. Uansett er oppgradering av software i telefon og om mulig i bilen det beste forslaget jeg har for å få det til...
Pioneer AVIC-F920BT, sikkert. Jeg har ikke testet handsfreefunksjonen på denne, men jeg synes det ser ut til å være en fin navienhet utfra det lille jeg har testet den. Dette er et ettermontert system, og sånn sett ikke nødvendigvis direkte sammenlignbart med fabrikkmontert RNS510 og telefonforberedelse. Men du har helt rett i at det er forskjell på telefoner, og noen telefoner er ganske enkelt ikke kompatible med bestemte bluetoothsystemer. Blant annet er vel HTC kjent for å kjøre noen bluetoothprotokoller som av og til kan være litt trøblete. Men hvis telefonen står på kompatibilitetslista for handsfreesystemet, så er det som regel mulig å få til. Oppdatert software og en full reboot på telefonen løser ofte problemene.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply