Fra Syncro til 2wd

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
haaber

Fra Syncro til 2wd

Post by haaber »

Hei
Ja litt av et teit spørsmål men ønsket om god vinterbil blir overskygget av lysten til å få bilen inn i garasjen.Jeg har lagt den ut for salg/bytte men går ikke det så lurer jeg på dette med avsynkronisering,jeg vet jo hva jeg har+at jeg da får sperre bak.

Så hva må gjøres,hva må jeg fjerne og legge til?

Mvh
OddN
-
-

Re: Fra Syncro til 2wd

Post by OddN »

Fins flere som har senket syncroene, må bare finne de rette fjærene sånn at ikke kjøreegenskapene blir helt på trynet. Det fins såvidt jeg vet ikke noe ferdig sett til dette. Trenger ikke å fjerne framhjulsdriften fordet.
haaber

Post by haaber »

Hei og takk for svar men jeg må faktisk ned ca 12 cm.
Mvh
OddN
-
-

Post by OddN »

haaber wrote:Hei og takk for svar men jeg må faktisk ned ca 12 cm.
Mvh
Såpass :shock: Vel, en standard syncro er bare godt og vel 3cm høyere enn en vanlig 2wd, så her snakker vi 2wd + minst 80mm senk og enda er det knapt... og i tillegg skal det være vinterbil :?
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Feil fokus, garasjen må heves.
hunter
-
-

Post by hunter »

haaber wrote:Hei
Ja litt av et teit spørsmål men ønsket om god vinterbil blir overskygget av lysten til å få bilen inn i garasjen.Jeg har lagt den ut for salg/bytte men går ikke det så lurer jeg på dette med avsynkronisering,jeg vet jo hva jeg har+at jeg da får sperre bak.

Så hva må gjøres,hva må jeg fjerne og legge til?

Mvh
Hvor stor takhøyde er det i den garasjen da? Og hva er innkjøringshøyden i porten? Spørs om du kommer inn med en vanlig T3 2wd...
haaber

Post by haaber »

Hei
Jeg har 188cm å gå på men kan legge skiver mellom døren og hengselet å få litt til.
I følge tall på Wikipedia er en syncro 2,085 cm høy og en 2wd 1,928 cm høy så med en 2wd og et senkesett på 45mm burde det gå,kan barbere tverbjelkene litt.
Mvh
OddN
-
-

Post by OddN »

Jeg har 188cm å gå på men kan legge skiver mellom døren og hengselet å få litt til.
I følge tall på Wikipedia er en syncro 2,085 cm høy og en 2wd 1,928 cm høy så med en 2wd og et senkesett på 45mm burde det gå,kan barbere tverbjelkene litt.
Mvh

De tallene stemmer ikke med instruksjonsboka... Der står det: Caravelle : 195cm, med hevetak: 207,5cm, Caravelle syncro : 199cm, syncro med hevetak : 210,5.

1,928 kan være målet på en Coach (som er ca 3cm lavere enn standard Caravelle) men senkesettene tar utgangspunkt i standard bil...
hunter
-
-

Post by hunter »

Mvh
Tror ikke dette går. Vedlagt er bilde av skisse med mål. Denne er fra ca 1985 og viser at bilen er 196cm høy (mulig det er Transporter og at Caravelle kan være 1 cm lavere). Om du får den ned til 188... hva gjør du den dagen det er 0,5cm snø på bakken eller litt grus...

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Rudeboy wrote:Feil fokus, garasjen må heves.

Yngve har løsningen :)

Alternativt får du gjøre som postmesteren, da garasjen var i laveste laget:

Image

Nullprofildekk :D
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Mvh
La oss få se et bilde av garasjen. Er det mulig å jekke opp garasjen, eller er det en fellesgarasje? Kan du bygge en carport i tillegg? Kan du grave ned kjørespor i underlaget/bakken/asfalten.

Sett syncroen inn hos en bonde om vinteren og kjøp deg en golf.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Senk gulvet 15 cm! Hm. Kanskje vanskelig om du har betonggulv. Men alt annet går det an å grave seg ned i.
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

jeg fikk nå en syncro inn i p-hus med makshøyde på 1.90, det skrapa litt i høydeskiltet på veg inn men var god plass ellers. mål bilen din, de kan variere litt i høyde. Vil du ha senk så mistenker jeg at HR 80mm foran og 45 eller coach bak vil ligge ganske flatt basert på tallene jeg har sett, skal du lavere med syncro får du problemer.
haaber

Post by haaber »

Hei og tak for alle innspill.
Det er en rekkegarasje med egen port så lite jeg kan få gjort der.Spor i gulvet har jeg allerede takket være en Landrover jeg har hatt en gang men problemet er jo at kassevogna må inn med hele høyden før den kan falle ned.
Jeg har målt høyden på bilen nå i kveld og den er 195cm.Nullprofildekk og kabriolet så går den nok inn?!
Jeg målte avstanden fra dekk til hjulbue og den er 15,5cm i front og 16,5cm bak.
Er det noen som har prøvd "senkesettet" til Biltema?Disse klammene til 50 spenn for 2 stk?
Mvh
Alec

Post by Alec »

haaber wrote: Er det noen som har prøvd "senkesettet" til Biltema?Disse klammene til 50 spenn for 2 stk?
Mvh
Har prøvd, i andre fartsdumpa kom det en lyd av noe metall som ble skyti ut, så ble bilen skjev. Men det er jo mulig det var fordi at jeg ikke stramma de godt nok, eller at jeg kjørte for fort..

Tror ikke jeg ville satsa hevetaket på de.
Jeg liker å gjøre ting jeg ikke kan.
Alec

Post by Alec »

Hvis garasjen er bygd på litt hellende grunn, kan det være at noen av naboene dine har litt høyere port/garasje, og kanskje noen kan tenke seg å bytte..? aner ikke hvordan det ser ut hos deg, men jeg lånte en garasje i et stort borettslag ved en anledning hvor jeg hadde presis samme problem. Irriterte meg grønn over at nabogarasjen (og flere andre) var over 5cm høyere. Løste seg ved å kjøre til elkjøp og fylle bilen med defekte vaskemaskiner da, men om bilen ikke skal parkeres over vinteren kan det jo bli en litt tungvint og tidskrevende rutine :roll:
Jeg liker å gjøre ting jeg ikke kan.
haaber

Post by haaber »

Hei
Garasjen står på flatt grunn så her er det ikke noe å hente.Kjedelig å bytte bil for dette men hvor høy er en Coach og kan den senkes?
Jeg har veeeeldig lite lyst til å se etter en annen type/merke kassebil.
Mvh
OddN
-
-

Post by OddN »

Garasjen står på flatt grunn så her er det ikke noe å hente.Kjedelig å bytte bil for dette men hvor høy er en Coach og kan den senkes?
Jeg har veeeeldig lite lyst til å se etter en annen type/merke kassebil.
Mvh
Som nevnt er en Coach ca 3cm lavere enn en vanlig Caravelle, men et 80mm senkesett vil ikke gjøre den vesentlig lavere enn en vanlig Caravelle med samme senkesettet... Når jeg sier vesentlig lavere er det fordi litt av forskjellen ligger i dekk med annen dimensjon, Caravelle : 185-14, Coach 205/70-14. Disse er en anelse mindre i rulleomkrets, og utgjør vel ca 1cm på høyden... Men dekkfabrikantene har nok litt slingringsmonn her så det er ikke sikkert det stemmer med alle dekktyper.

Så om du vil utnytte dette til maks, så tar du utgangspunkt i en Coach, senker den 80mm (som da utgjør ca 60mm ift orginal Coach-fjæring) og monterer de minste dekkene du finner som er innenfor 5% av orginal Coach-dimensjon... (og fremdeles oppfyller kravet til lasteindex) Nøyaktig hvor lavt dette blir er vanskelig å si, da vekta på bilen selvsagt også vil spille inn. Men at det er mulig å få inn en T3 i garasjen det er jeg sikker på :D

Og for å beholde litt vinteregenskaper kan det være lurt å se etter ei girkasse med diffbrems :wink:
haaber

Post by haaber »

Hei og tusen takk for alle svar.
Da er jeg på utkikk etter en dieselCoach og så får jeg se på hvor mye jeg kan fikse på garasjedøren uten at det blir for synlig.
God sommer
Mvh
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

ThorAlex. wrote:jeg fikk nå en syncro inn i p-hus med makshøyde på 1.90, det skrapa litt i høydeskiltet på veg inn men var god plass ellers. mål bilen din, de kan variere litt i høyde. Vil du ha senk så mistenker jeg at HR 80mm foran og 45 eller coach bak vil ligge ganske flatt basert på tallene jeg har sett, skal du lavere med syncro får du problemer.
Det er skjelden eller aldri at korrekt høyde er angitt på slike skilt og dersom det er det, er det på aller laveste punkt i hele P-huset.
Kjører man gjennom vollgraven ved Akershus Festning, står det skilt med 3,6 meter, men dobbeltdekkere på 4 meter går under.
Avo
-
-

Post by Avo »

Det er nå det er på tide å sende en søknad til BT om godkjenning av ombygging til luftfjerer...
Du har jo i alle fall en god grunn...
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Hvis du har mer takhøyde inne i garagen er det jo også en mulighet å senke gulvet litt innover, ca en meter inn i garagen. kommer til å gjøre det i min egen.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Erjo har til salgs Carat felger med 185 75 14. Disse er riktig load indeks. Men mindre i diameter
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
haaber

Post by haaber »

Heisann
Nå er syncro solgt så jeg får se om jeg finner noe lavere.
Takk for alle svar.
Mvh
Post Reply