Anbefalt verksted i Tyskland og "omegn" ?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Vemund

Anbefalt verksted i Tyskland og "omegn" ?

Post by Vemund »

Min kjære broder er på vei fra Sveits og inn til Tyskland med sin vw buss "kassa". Kassa har et desperat behov for mekking, og trenger et bra/billig verksted som gjerne har litt peiling på vw busser. Bussen har masse småproblem, men også noen store motorrelaterte problem etter et tydeligvis ikke perfekt motorbytte fra 1,6 TD til 1,9 ikketurbo Audi motor.
Alle tips ang. verksted i Tyskland (gjerne med en slags beskrivelse av beliggenhet) er gull verdt :roll:
StephanJX
Car: T3 1987 JX Joker
Phone: +4745870049

Re: Anbefalt verksted i Tyskland og "omegn" ?

Post by StephanJX »

Hei,

jeg vet ikke hvor broren din skal kjøre i Tyskland, men jeg har hørt om disse to verksteder:

Ved siden av Nürnberg:
Der Busdoktor, Karl Wenker
Benno-Strauß-Str. 49
90763 Fürth, Bay
+49 (0)911 - 4 70 91 52

Ved siden av Hamburg:
http://www.birkmamero.de/

Du kan også spørre i den tyske Forum, du kan skrive det engelsk, men det er også noen som snakker norsk.

http://www2.vwbus-online.org/forum/forum.php

Lukke til! Cheers, Stephan
--
All days have the same length, but a different width...
VantheMan
Car: Caravelle C 1986 1,9D
Phone: 95901437

Post by VantheMan »

Thx bro!

Nylig ute av Sveits via Østerike, prøver meg på han busdoktoren, er bare 265 km herifra og kassa har en virkelig dårli uke.
Dynamoreima røyk nettopp å så lader nå batteriet manuelt på en bensinstasjon... Hele sør Tyskland har tydeligvis stengt akkuratt i dag (min flaks) pga en eller anna kristen hellidag jeg aldri har hørt om før (kadaver dag eller no sånt rart).

Til de som har fulgt litt med her inne så hadde jeg en del issues med motorbytte i Spania. Ente til slutt med en 1,9D audi motor som passa ganske så bra inn. (Fant aldri ut av motorkoden, hva kan jeg si, Spania...)
Etter å ha montert og testa den nye motoren på noen småturer opp til 100 km pakka jeg flyttelasset inn og startet turen nordover mot Norge, via alpene og Sveits.

Her er en liste over problemene som har oppstått så langt på engelsk (har ikke tid til å oversette nå...)

First the radiator fan regulator stopped working causing overheating and all sort of fan trubble (have to turn off the fan by disconnectiing the main batteri in the engine under the bed in the back every time it starts, it just won`t shut off on its own...)
Then some plastic/metal screw on lid on the engine block came off giving me direct sight into moving engine parts and a constant oil leak when i`m driving.
Not sure if the are connected but about the same time the engine started acting funny sounding like it drops out of gear and losing effect at mid-high rpm in the 3-4 gear. A big problem in uphill as i am forced to drive in the second gear. The second gear sets of the fan and heats up the engine and well (read the top part for that whole issue).
As this was not enough I lost the plastic cover for where you fill the tank and had to make a temprorary replacement not to get water and all sort of shit into the tank (as was my big problem om the way down)
Then recently the dynamo belt broke aswell, so now the batterys are no longer charging and i have to stop to manually charge the car batterys to keep driving...
I am in germany but they have some freaky holiday just today so no help to be had...
There are also several other smaller issues like my signal lights stoped working, and the list just goes on...

Noen som har vært borti lignende motorproblemer/har noen annelse hva greia er? Den fungerte som sagt helt fint de første 5-600 km til jeg var i frankrike før motoren begynte oppføre seg rart.

Er nå på vei rett opp tyskland, bare å dra en rett linje på kartet fra munich via hannover til danmark så har du ruta.
Skal sjekke om det er noe hjelp å få hos denne Busdoktoren, tar gjerne i mot flere tips vidre oppover landet da hvis noen har noen erfaringer:)

mvh
Henning Wang
og kassa aka "udyret"
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Om den samme reima driver vannpumpe må du IKKE kjøre videre! Da har du nok et motorhavari før du aner det!
VantheMan
Car: Caravelle C 1986 1,9D
Phone: 95901437

Post by VantheMan »

Vanlig ikke syncro motor, dynamoreima går kun fra motor til dynamo:)

Klarte trille meg opp til Der Busdoktor. Aldri sett så mange T3 i mitt liv!
Fantastisk service, fant problemet med en gang. Nissene i Spania som satte i den nye motoren hadde "glemt" å sette i hva tyskerne kaller pilotenlager. Det førte da til at jeg fikk olje lekasje inn i klutsjplatene som var så godt som nye og ble nødt til å bytte de ut (igjen).

Etter en dag med mekking ruller Udyret nok en gang vidre nordover mot Norge, etter 40 mil nå virker alt fortsatt som det skal, ingen ulyd fra motor, klutsj eller gir.
Er man i nærheten av Nurnberg anbefalles en tur innom Busdoktoren på det sterkeste:)

Takk skal du ha for tipset Stephan!
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Gleder meg til å se bildene fra turen og problemene 8)
wickie
-
-

Post by wickie »

Bra tysk busforum (egentlig for alle busser, men 95% går på T3):

http://www.forumvwbus.de/list.php?1
91 Typ2 T3 Caravelle Syncro DJ
66 Typ1 1300
StephanJX
Car: T3 1987 JX Joker
Phone: +4745870049

Post by StephanJX »

Hei,

kjekt å høre at "Busdoktoren" kon hjelpe deg! Håper du klarer reise hjemme tilbake uten mer problemer.

Hilsen, Stephan :D
--
All days have the same length, but a different width...
Post Reply