1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by subwoofer »

Det står spesifikt i Bentleymanualen at topp-boltene IKKE skal strammes med klikktype-momentnøkkel, men heller med momentnøkkel med skala. Kan grunnen til dette være beslektet med fenomenet du har lagt merke til med strammingen mon tro?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Jeg har ihvertfall greid å dra av et par bolter ved gjenbruk av bolter og klikk-momentnøkkel.... :(
Image

bugbuddies.no
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

Bensinpumpa har periodisk gitt fra seg mye (u)lyder i vinter og vår, ikke så rart egentlig etter et tidligere liv med grums fra rusthull i tanken og sprukken "filler neck" inntil jeg byttet til ny tank ifjor høst. Merket at med nytt og rent bensinfilter (og ny tank) så gikk bilen bedre ved pådrag på lavt turtall, kengurueffekten forsvant. Jeg bytta likegodt bensinpumpa igår kveld som sommerklarering:

Image
Ny BT pumpe og gammel side by side, samme form.

Image
Til BT pumpa hadde jeg innkjøpt kobberpakninger og diverse på maskinforretning, dette ble montert i vinter og pumpa har ligget klar som reservedal i bilen siden dengang.

Image
Pakka på plass under bilen.

Var spent idag tidlig, joda merkbar effekt, bedre/stabilt trykk som ga riktig respons på lavt turtall, supert.

Men så skjedde det noe merkelig på vei hjem, midt i rushtrafikken i Tønsberg sentrum så stoppet motoren, stoppet altså, og startet ikke igjen.
Ved av og påslag av tenning kom det ikke suuuummmmm fra pumpa, den var død, kun et simpelt "klukk" ved hvert forsøk. Forbanna BT, elendig møkkakvalitet, holder kun en halv dag osv. osv..
Siden jeg nærmest sperret trafikken, lagde kaos, og politiet kom med blålys, anså jeg det nødvendig å bestille bergningsbil - Baronen fikk taxi hjem :cry:

Vel hjemme tok jeg av BT pumpa, da ramlet det ut en silikon bit, har pumpa har gått i oppløsning? Tålete den ikke bensin?
Fant ut at silkonskiva faktisk lå i innsugningsrøret til pumpa, så den stammet fra tanken... :oops:

Både form og farge minner veeeldig om silikonen jeg la rundt gummipluggene på toppen av den nye tanken, tro jeg visst jeg var over-ivrig med paknings-silikon da jeg byttet til ny tank...

Image
Mistenker at deler av denne har havnet inne i pumpa og kilt den fast...

Tror jammen jeg skal montere et grov-filter FØR pumpa ved neste forsøk på ny pumpe.

Uansett, gammelpumpa er på plass inntil videre, er det daily driver så er det daily driver..
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ImageImage
Siden jeg er inne på bensinsporet - tror dommerpanelet snart får et nytt medlem 8)
Enten fjerner jeg voltmeteret, eller så setter jeg inn en bryter hvor jeg kan velge bensin- eller oljetrykk etter behov.

Har skaffet ny bensinpumpe, men vil ikke bytte pumpa før jeg har on the road målinger av gammel og utslitt pumpe konta ny pumpe, er det forskjell på trykket?
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Teoretisk sett skal det vel ikke være forskjell på trykket så lenge den gir nok, regulatoren skal åpne så trykket stabiliseres. Er den skikkelig sliten vil du få lavere trykk, spesielt når du gir på.

Vi er spent! Likte patangen med oljetrykksmåleren som bensintrykksmåler forresten.
Joachim

HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Takk, det blir bensintrykk og oljetrykk i samme klokke, med en switch for å velge.
Var på tur i helgen så rakk kun å koble bensintrykket direkte uten switch.

Det virker som trykket er godt på kald motor, men det siger nedover under 2 bar under kjøring, så lurer nå litt på om pumpa henger litt etter...
Skal måle digitalt for å få et korrekte tall.
Er 2.5 bar det spesifiserte trykk for 2,1l WBX?

Regulatorens jobb er som du sier å begrense trykket /holde trykket på riktig nivå. Men klarer ikke pumpa å gi høyt nok trykk så blir det litt vanskelig.
Kommer tilbake med digitale tall :wink:

ImageImageImage
Fra helgens tur, rett ved Mølen, stille og folketom plass, det forandret seg på søndag, vi visste jo ikke at dette var surfers paradise :roll: :D
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Hvis jeg ikke tar rasende feil, så skal differansen manifold/bensintrykk være konstant (derfor vakuumslangen fra manifolden til bensintrykksregulatoren)(*). Det er derfor å forvente at bensintrykket er lavere på cruise enn med spjellet på vidt gap. Blir det motsatt høres det ut som om pumpa eller regulatoren ikke er helt friske.

*) En slik ordning gjør at manifoldtrykket kan fjernes fra likningen som gjør ønsket bensinmengde om til pulslengde, gunstig for AFM/MAF-baserte innsprøytningssystemer.
Joachim

HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Du har helt rett.

Symptom: Trykket var fint på kald motor, men falt gradvis ned til ca 1,5 bar (ikke målt digitalt) etter hvert som motoren ble varm, og trykket endret seg ikke ved pådrag eller bremsing på gir. Bensinpumpa blir jo ikke varm så bestemte meg for å sjekke trykkregulatoren.

På tomgang skal trykket være:
2.2 bar med vacumslange.
2.5 uten vacumslangen.

Gammel regulator (kald motor):
2,0 bar med vacumslangen på plass.
2,3 bar uten vacumslange.

Byttet regulator (fra reservemotoren):
2,0 bar med vacumslange
2,3 bar uten vacumslange.

Med andre ord: tilsynelatende ingen forskjell, MEN, ved kjøring til jobben idag var det andre boller :D Ved gasspådrag steg trykket, og ved bremsing på gir sank trykket, ved flytgass lå den ca midt imellom – den nye regulatoren regulerer 8)

Ligger 0,2 bar under spec på bensintrykk, har kanskje ingen praktisk betydning, men uansett neste steg blir bensinpumpekontroll.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Den vil vel bruke litt mindre, siden den får mindre bensin. Digijeten som sitter på DJ er vel ikke akkurat kjent for å være gnien på suppa.

Bra at du fant problemet, da tror jeg at jeg krysser av i rubrikken for "erstatt regulator" på byggeprosjektet mitt. :D
Joachim

HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

subwoofer wrote:Den vil vel bruke litt mindre, siden den får mindre bensin. Digijeten som sitter på DJ er vel ikke akkurat kjent for å være gnien på suppa.
Bra at du fant problemet, da tror jeg at jeg krysser av i rubrikken for "erstatt regulator" på byggeprosjektet mitt. :D
Takk, fant problemet, men det var ett til:

Selv med ny regulator som virket, fortsatte det med tendenser til kenguru nykkingen på lavt turtall og svakt gasspådrag, typisk forsiktig ut av rundkjøring, eller svakt pådrag etter fartsdump. Snakker da om turtall i området 1000-1500 rpm.

Nappet av + terminalen på bensinpumpa, koblet strøm direkte fra batteriet via ampermeter.
Strømtrekket skal være i området 2.5 – 3.5 Ampèr.
Mindre(under) = dårlig jordforbindelse.
Mer (over) = sliten motor (går tungt).

Jeg målte 2.8 A, med andre ord strømforbruk helt OK.

Etter det søkte jeg nok engang etter falsk luft på innsuget, kom nykkinga av luftlekkasje på innsug som ville vært helt typisk? Men - null hull.

Ållræit, gammelpumpa måtte ut, ny ble satt inn, resultat:
Viseren viste helt klart høyere trykk: nå 2.2 med vacumslangetilkoblet, og 2.5 bar uten.
Kjøremessig viste deg seg at ved pådrag på lavt turtall var bunndraget bedre og stabilt, det var altså ikke bare psykisk at jeg følte det samme sist jeg bytta fra gammelpumpa til ny pumpe.
Og reguleringsmessig, høyere trykk generelt, ved kraftig pådrag steg trykket, slapp man gassen falt trykket tilbake til grunn-nivået som ved flygass/tomgang, men ved bremsing på gir så falt ikke trykket nevneverdig. Med andre ord et mer stabilt trykk, kun økning når du trenger det.

Etter en kombinasjon av slitt regulator og slitt pumpe (redusert trykk) skal det nå bli spennende å se hvordan bensinforbruket blir?

I teorien er pumpa bare en dum pumpe for det er trykkregulatoren som bestemmer trykket, men pumpa må være sterk nok til å kunne levere det regulatoren dirigerer.

Edit/oppdatering, her er bilder:
Image
Nå med bryter i panelet for å velge mellom bensintrykk eller oljetrykk, beklager manglende støvtørk.

Image
Forhåndsfilteret som jeg for sikkerhets skyld monterte før pumpa, hadde allerede etter 2X15 km fått grums og silikonmeitemark i fella, hvorfor i huleste...?

ImageImage
Første med blitz andre uten -> Svaret ga seg selv da jeg startet motoren og jeg kikket på filteret, det formelig stormet inn der, utrolig fart på bensinstrømmen :shock:
Den nye pumpa gir så stor fart på bensinrotasjonen at gammel grums som den gamle slitne pumpa ikke fikk fart på kommer nå med i turbostrømmen (bunnen av tanken blir støvsuget), bensintrykkregulatoren fører bensinstrømmen tilbake til tanken og nye mengder stadig fylles på.
Så obs, hvis du skifter pumpe, legg inn et sikkerhetsfilter i begynnelsen, så slipper du pumpehavari første dagen som jeg opplevde med første nye pumpe, spesiellt viktig hvis du har vært slumsete ved bruk av silikon som undertegnede :lol:
Forhåndsfilteret bytter jeg til helgen, "støvsugerposen" er jo snart full :wink:
T3Generalen

Post by T3Generalen »

Jammen godt du satte på for-filteret 8)

I grunnen rart dette ikke er originalmontert.
Ser at på amerikanske Vanagons sitter dette på originalt, hmmm...

Image
Fuel strainer er jo filter det, og det sitter før pumpa.
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Kjører du fortsatt med biltema eksos? Hvordan ser den ut nå, etter en del bruk? Bilde?
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg ville prøvd å finne et forfilter med bedre kapasitet en dette. Det filteret er nok beregnet for forgassermotorer hvor pumpa bare leverer nok drivstoff til å fylle opp flottørkammeret. På denne innsprøytingsmotoren har pumpa vesentlig større kapasitet, og mesteparten av drivstoffet som pumpes bak til motoren går i retur til tanken. Når pumpa er koblet opp mot trykkregulatoren skal den levere minst en halvliter på 20 sekunder. Jeg tror det forfilteret vil være en flaskehals i systemet.

Jeg kjenner ikke til de amerikanske bilene, men de europeiske ble vel gjerne levert uten forfilter. Men behovet var nok ikke ukjent, for VW hadde en løsning for å ettermontere dette. Det rare firkantede filteret som ble montert ble gjerne kalt for 411-filter. Dette, eller noe som lignet, satt nok i VW 411 LE med D-jetronic helt på begynnelsen av 70-tallet. Jeg tror delnummeret som ble brukt var 133 133 511. Dette filteret har forskjellig diameter på slangestussene, jeg tror den ene er 8mm og den andre 12mm, så i tillegg til filteret ble det montert en kort overgangsslange med forskjellig diameter i hver ende. Det finnes noen filtre som heter 311 133 511 C og 311 133 511 D også, men jeg har ikke helt oversikt over forskjellene på disse.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Du har rett, det lille filteret var det eneste jeg hadde for hånden, satte dette på som nødløsning, tok rett og slett ikke sjansen på å starte uten filter, ville unngå et nytt pumpehavari.

Jeg dro innom Bilextra igår for å finne ett større filter:
ImageImageImageImage
WIX WF8140, var det de fant som var større fysisk og hadde større diameter til slanger kjøpte to stykker (en i reserve).
Dette får duge inntil videre. Bildet helt til høyre viser med motor igang mindre dramatikk i flow`en denne gang :wink:

Takk for listing av alternative partnummere, anbefaler alle å montere for-filter, iallefall i forbindelse med pumpeskifte.

Hvorfor det ble så stor fart i det lille filteret var at silikonmarken la seg akkurat på kanten av filterpatronen (max tetting), blir som en hageslange uten munnstykke hvor vannet renner rolig ut uten dramatikk, inntil èn person klemmer sammen åpningen og plutselig spyler metervis, samme vannmengde skal ut, bare mindre åpning og da øker farta. Det ble storm i vannglasset :wink: Men trykket til motoren var heldigvis like sterkt og stødig.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

jostein wrote:Kjører du fortsatt med biltema eksos? Hvordan ser den ut nå, etter en del bruk? Bilde?
ImageImage
Fungerer fortsatt, etter ca 15.000km, no problem so far :wink:
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Ser ut som det er klemmene, som er det svake punktet. Vurderer lignende løsning.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image
Klarte ikke dy meg, måtte åpne pumpa for å finne feilen: pumpa hadde kilt seg, "noe" lå blandt rullene, helt umulig å rotere akselen, måtte bruke en tang og dreie til det slapp. "Noe" fant jeg ikke under demontering, en en ting er sikkert det lå blandt rullene i pumpa. Var endel slikon småbiter inne i pumpa også, men tror ikke disse hadde klart å blokkere så hardt..

Oppdatering 20.juni:
I dag skjedde det igjen :shock:
Fikk en merkelig uling etter oppstart for kjøring til jobb, det viste seg at ulinga kom fra bensinpumpa... Så begynte bensintrykket å svaie. Avbrøt kjøring og tok reservekjøretøyet på to hjul, fin tur.
Hjemme sjekket jeg hva som var galt, denne gangen, igjen, det viste seg at Wix filteret virket:
Image
Wix virket, riktignok ikke på forventet måte, denne gangen kom ikke silikon-marken igjennom og dermed ikke inn i filteret :roll:

Image
WIX filterer disse med trang åpning inn i filteret :wink:

Lærepenge, driver du med flow, forsøk å holde samme diameter på komponentene, slik at det som kan forlate slangen ut fra tanken, bør også kunne nå frem til og INN i filteret :roll:

Alle tre markene, stammer fra silikonering av gummiproppene på toppen av tanken, nå er det vel ikke flere igjen???? Eh, jo, ved nærmere ettertanke brukte jeg silikon på tankmåler og fylleproppen, men her var jeg sikkert ikke slumsete, trur eg...
Filter med større inngangsdiameter må inn!!
T3Generalen

Post by T3Generalen »

Super info, dette må jammen anskaffes, men det må da finnes et slikt plastikkfilter med 10mm slangetilkobling? Mekonomen? Biltema? Bilextra?
Anyone?
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image
Har visst ikke sperre alikevel (?), bare gode vinterdekk :wink:

Image
Børstet med stålbørste rundt påfyllingspluggen for å få bort det værste, renset etterpå, ville ikke ha sand og grums inn i kassa. Så sjekket jeg at pluggen var mulig å løsne FØR jeg tappet ut girolja, kjipt å tappe olja og ikke få ut påfyllingspluggen :wink:

Image
Olja som kom ut var ikke så værst, ikke svart, men brun. Tappepluggen er heldigvis magnetisk.

Image
Fylling gikk greit, 3,5 liter via en hageslange. Oljetype: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... lje-75W90/

Image
Begge plugger fikk noen runder med rørlegger-gjengeteip, det eneste jeg VET virker når det gjelder grove gjenger og olje.

Ferdig.

Hadde olja sett værre ut så hadde jeg planer om å kjøre en ukes tid for så å bytte igjen, osv inntil jeg tappet ut så nogenlunde ren olje.
Tistlo
-
-
Car: plenty
Phone: 97419035

Post by Tistlo »

Silikon høyrer ikkje heima på bil, viste du ikkje da? :D

dei girkassepluggane er vel koniske?? eg har alltid snørd dei til det er stramt og null lekkasje.

fortsatt tommel opp for god tråd! :)
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Er du sikker på at det ikke er ettermontert diffbrems? Du kan jo ta testen nesten gang du har begge bakhjula av bakken samtidig.
Joachim

HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Hei,
Funderte litt rundt tenning (igjen), samba er jo amerikansk (?), og “over there” bruker de jo 5 graders fortenning som tydeligvis tilsvarer 35 grader på fullt utslag, Europas mere kraftfulle 10 grader burde derfor kanskje tilsvare 40 graders fortenning..
Bestemte meg for å teste dette, så jeg endret fra 35 grader max, til 40 grader max.

Dermed fikk Baronen et nytt set-up å teste:
- 40 grader fortenning (max).
- NGK plugger (byttet i samme slengen til NGK BUR6ET, de hadde ikke den gjennomtestede NGK BP6ET, men BUR6ET skulle være en direkte replacement for BP6ET).
- Riktig bensintrykk (BT Bensinpumpe og bensintrykkregulator).

Bunkret litt bagasje for å få litt naturtro belastning og tok en kjøretur, det første jeg merket var at de siste rester av ettertenning ved bremsing på gir var borte som dugg for solen. Søkte deretter mot nærmeste motorvei hvor hastigheten lovlig kunne økes til over 100Km/t, og selv uten grenselos så vi havnet trygt over til svensk territorium.

Første tanking: 17mil/ 17 liter = 1.0 liter på mila.
Andre tanking: 25.7 liter/26.4mil = 0.97 liter på mila
Tredje tanking: 14 liter/15 mil = 0.93 liter på mila
Fjerde tanking: 17 mil/ 21mil = 0.81 liter på mila!!! (I medvind, Shell V-Power 100, og hastighet i området 105-120).
Etter dette sluttet jeg å notere, men observerte at jeg klarte å pesse forbruket over literen èn gang, includert da var èn times bykjøring i Lubeck og etterfulgt av en 2-3 timer i “Stau”, en helt utrolig lang kø på A1 forbi Hamburg, fryktelig slitsomt hvor cluch og 1`rste gir ble utsatt for utholdenhetstest av dimensjoner. Heldigvis hadde vi vann i springen og kjøleskapet fyllt med mat.

Konklusjon: tenning med 40 grader max utslag (pluss riktig bensintrykk og NGK xxx), og superbensin, i hastgheter rundt 100-120 km/t ligger forbruket under 1.0 liter/mil -> Testresultat = Godkjent :D

Det ble mye oppmerksomhet selv langs Autobahn, flere vanlige biler tutet muntert i hornet og pekte med tommel opp idet de passerte.
Og i Tyskland på gateplan hilste entusiastisk alle T3`er vi møtte, EU har tydeligvis innført hilseplikt for T3 - som alle tyskere overholder med glede.

Noen bilder:
Image
Ett sted i sydsverige. Solcelle paneler sørget for drift av kjøleskap ved camping, kjøleskapet bruker 1.4A (ikke konstant –> slår seg av og på). Bruker 5.4A ved “cool down”, men den posisjonen er helt unødvendig. Brukte 3 paneler panelene gir 0.3A i regnvær, og 0.9A i solskinn.
Kjøleskapet sto på hele turen, dag og natt.

Image
I fergekø Danmark/Tyskland, legg merke til den nye “GPS`en” limt under speilet, tråløst og batterifritt :D

Image
Foran Lubeck`s hovedinngang.

Image
Vindstøy under kjøring på motorvei var kraftig redusert denne gangen, nå kunne type asfalt høres (dekkstøy var hørbart :wink: ). Kommer tilbake med bilder av den provisoriske lista som nå dekker mellom toppen av døra og takrenna. Bildet er fra veiarbeid i Lubeck sentrum.

Image
VW Tårnet i Hannover (Hovedbuss stasjonen), et opplagt pilgrimsmål.

Image
Hannover, Baronen ble brukt som flyttebil, i to dager. Campingutrustning, fortelt includert sto igjen på Campingplassen nær sentrum:
http://www.camping-hannover.de/de/index.php

Image
Tekniske problemer? Nei, eller jo, i Hannover sprakk white wall høyre foran rundt felgkanten, rev denne av - funksjonalitet fremfor stil. Det er herved dokumentert at Atlas ringer er ikke for bruksbiler.

Image
Hannover: Forfilteret fanget opp litt grums som dere ser, men det holdt seg åpent nok og trykket var godt uansett temperatur.

Image
Reiserute på denne turen, 200mil.

Image Image
Tok ikke mange bilder av andre farkoster denne gangen, men det var mange der ute :D

Image
Hirstshals, siste stopp før Larvik.

PS. Før neste sommer skal jeg forbedre oljekjølingen, er ikke komfortable med temperatur opp i 120 grader, og tilogmed litt over ved konstant 120 km/t, oljetempen ble i virkeligheten “fartsgrensen” :wink:
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Bekrefter at Atlas-ringer helst vil være i ro.

Samtidig også at JT er genial rens for slike ringer!
Hans Sæle
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Kan bare henvise til mine erfaringer, fullstendig i samsvar med overnevnte, om at Atlasringene - som jeg skal ha med fire nye av - er mest for show og ikke for bruk.

Det ser beintøfft ut men på bruksdekka vil ringene slites av over tid - husker ikke hvor lang tid det tok for min del, men det var vel rett før jul at det første hjulet signaliserte skader på Atlas-whitesides'ene - og da hadde jeg kjørt med dem påmontert siden få dager før Tinn 2010.
Tistlo
-
-
Car: plenty
Phone: 97419035

Post by Tistlo »

Du må heller mala kvit kant på dekkene, mykkje bedre og korrekt,som dei hadde før i hine hårde daga

Du har hatt fin langvegstur ivertfall! ser morro ut!
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
Post Reply