Bytte tannreimer og vannpumpe på 2002 2,5 TDI (beskrivelse)

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
VW-Schnellfahrer
-
-

Bytte tannreimer og vannpumpe på 2002 2,5 TDI (beskrivelse)

Post by VW-Schnellfahrer »

Jeg mener å ha sett en steg for steg beskrivelse her på forumet, som viste hva som måtte demonteres, vippes frem osv osv i forbindelse med bytte av tannremmer og vannpumpe på 2,5 TDI motor (T4 Transporter)

Jeg har søkt og søkt, men finner ingenting.

Er det noen her som kan hjelpe meg med en beskrivelse, link etc?
synkronaut
Car: t4 syncro 1999
Phone: 46811820

Re: Bytte tannreimer og vannpumpe på 2002 2,5 TDI (beskrivel

Post by synkronaut »

Hei dette er en jobb som jeg sterkt fraråder deg til å gjøre selv!!! det koster så klart en del på verksted,men med tanke på garant og sånn hadde jeg ikke vørt i tvil på hva jeg hadde gjort :D
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

VW-Schnellfahrer wrote:Jeg mener å ha sett en steg for steg beskrivelse her på forumet, som viste hva som måtte demonteres, vippes frem osv osv i forbindelse med bytte av tannremmer og vannpumpe på 2,5 TDI motor (T4 Transporter)

Jeg har søkt og søkt, men finner ingenting.

Er det noen her som kan hjelpe meg med en beskrivelse, link etc?
Mange måter å mekke bil. Noen gjør det i hagen med en jekk. Andre har avansert utstyr i sitt lille hjemmeveksted. Tror mange er litt redd for bli blanda inn i noe som kan gå galt og bli dyrt.
Men her ser du en liten tråd: http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=27834

http://t4-wiki.de/wiki/Zahnriemen_%28We ... 9#Hinweise
Øverst på hovedsiden er det en søkfunksjon hvor du kan søke i forumet. Jeg syns at denne søkfunksjonen ikker er så god men det er kanskje jeg som bruker den feil. Et søk på forumet etter tannreim gir bla disse svarene

Forum: T4 Emne: Vurderer kjøp av Multivan.
Rikskringkastingen
Innleggets emne: Re: Vurderer kjøp av Multivan.
Skrevet: Lør Jun 11, 2011 6:37 pm

Svar: 23
Visninger: 369

... tilgang på Volkswagens servicenormer på jobben, de er til enhver tid oppdatert på gjeldende skifteintervaller. Og det står fortsatt 120000km på tannreima på T4, ingen tidsbegrensing. Det er viktig å være oppmerksom på at dette er et maksintervall, ingen garanti for at reima går så lenge. Mange ...

Forum: T4 Emne: Død 2.4D AAB - Løst
Der Postmeister
Innleggets emne: Re: Død 2.4D AAB
Skrevet: Fre Jun 03, 2011 8:16 pm

Svar: 14
Visninger: 256

tannreim dieselpumpe eller igangsetterstopperen på pumpa. El del tenningslås.

Forum: T4 Emne: 93 modell med AAB motor bruker vann?
Routan
Innleggets emne: Re: 93 modell med AAB motor bruker vann?
Skrevet: Fre Jun 03, 2011 2:06 pm

Svar: 9
Visninger: 116

Takk for svar! Vannpumpe og tannreim ble skiftet på 289.000 ca i følge gamle eier, noe jeg er litt usikker på. Nå er bilen gått 349.000. Kan ikke se noen tegn til lekkasjer, men kan jo være det svarte lokket som er nevnt over som er synderen, ...

Forum: T4 Emne: Røket dynamoreim og registerhavari eller noe værre
Der Postmeister
Innleggets emne: Re: Røket dynamoreim......registerhavari?
Skrevet: Man Apr 11, 2011 3:42 pm

Svar: 20
Visninger: 459

... enkelt. Er reima veldig veldig slakk eller tvert av, så er toppen skadet. Det er ikke klaring nok mellom stempler og ventiler til at en motor med tannreim som enten er røket eller så slakk at den hopper tenner kan overleve. Da knaller ventilene i stempla og, voila! toppen må av, byttes eller overhales. ...

Forum: T4 Emne: 2,4d starter ikke!
JP Ra©ingTeam
Innleggets emne: Re: 2,4d starter ikke!
Skrevet: Tir Feb 22, 2011 1:32 pm

Svar: 24
Visninger: 293

Der Postmeister skrev:
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
camperwizard
-
-
Car: T4 2,5 tdi 1999
Phone: 94831217

Post by camperwizard »

Hei schnellfahrer. Du har fått noen tråder å søke i her på forumet, og det er jo det du spør etter.
jeg vil legge til at jeg har gjort denne jobben selv, og fikk da printet ut oppsettet fra møller. Det var en blekke på nesten 20 sider+ at jeg måtte lage en del spessialverktøy. Noe man selvfølgelig kan kjøpe hos gassolin. Det er ingen tråder her på forumet som beskriver oppsettet, så detaljert som orginalen fra Møller.
TRANSPORTER 2WD 2,5 TDI 1999
Steinar Fredriksen
axeln
Car: T4 1997

Post by axeln »

Detaljerte beskrivelser kan du også laste ned som pdf fra http://erwin.volkswagen.de
Kruttpungen
Car: 03 MB Sprinter 313 CDI

Post by Kruttpungen »

Legger bare ut en kort beskrivelse etter egen erfaring.
Ta av bunnpanne, skru av hjulet og demonter luftfiler og kupefilter. Ta av kombireim (strammehjul er oppe til venstre når du står i hjulbuen). Når det gjelder timeing av reg så er faktisk det enkleste og sette stemplene flatt, verken på komp eller dekomp. skru av løpehjul og reimhjul på dynamo. Når du skal ta av reimhjul på veiva så må du skru av de 4 små umbrakoene som står rundt veivbolten, så kan du ta av veivbolten og reimhjul. Demoter deksel rundt reg reim og sett merker på veivhjul og hjul på kammen. (egne merker er faktisk det enkleste) Løsne strammehjul og ta av reim. Bytt vannpumpe. Skru av strammer og sett på ny reima. Pass på at reim er stram på de rette plassene. Skru fast strammer og sett riktig press på reim (står på arket som følger med kitt). snurr motor rundt et par gang for og skjekke at det går like lett som før og sett stemplene flatt igjen og skjekk merkene du har laget at det enda stemmer. Skru på plass.

Dekselet til pumpereima sitter med 3 skruer. Demonter og sett merker igjen (litt mere knot for og sette merke på pumpehjul, men me litt tenking så går det) ta av strammer og løpehjul og bytt reim, monter løpehjul og sett riktig spenn på reim (og igjen, pass på at du har spenn på riktig plass igjen). Strammer er veldig knot og passe på at det er riktig press, men med et speil så kan du se. Skru i hop og drei motor igjen så du ser at merker står riktig igjen. Prøv å start og lykke til! :) Jeg brukte 9 timer totalt og da hadde jeg aldri gjort det før (hadde hjelp som jeg kunne spørre)
Hilsen Tommy

2003 Sprinter 313 CDI
1997 Caravelle T4 2,5 TDI (Døde)
1998 Hiace 2,4 TD (Solgt)
1999 MB V200 CDI (Solgt)
1997 Caravelle T4 2,5 TDI (Solgt)
1991 Volvo 945 2,3 (Solgt)
VW-Schnellfahrer
-
-

Post by VW-Schnellfahrer »

Takk for alle innspill. Veldig bra.

Han som holder på med bilen for meg tør ikke å ta regreimskifte (har tatt all annen service).

Er det noen her som tar på seg en slik jobb? Jeg holder til i Oslo.
Post Reply